EUROVISION 2019. Inför att årets tävling har det under åtta dagar ägt rum enskilda repetitioner i tävlingsarenan. Varje lands artist har fått chansen att repetera på scenen samt möjligheten att göra korrigeringar i kameravinklar etc. inför de stundande genrepen och sedan de avgörande direktsändningarna. Under veckan har vi rapporterat om allt som hänt via de klipp som publicerats.

 

Upplägg

Alla länder fick möjlighet att repetera enskilt vid två tillfällen i Expo Tel Aviv under perioden 4:e till 12:e maj. Vid första tillfället gavs 30 minuter på scenen följt av en kortare pressträff (kallad “Meet & Greet”) och vid det andra tillfället 20 minuter på scenen följt av en kortare presskonferens. Utöver detta skedde också konsultationer bakom kulisserna, bland annat i Viewing room, där delegationerna gas möjlighet att finputsa sina nummer för själva TV-bilden.

 

Datum för repetitionerna

Första omgången


  • 4 maj: Bidrag med startnr 1-9 i semi 1. Avklarat!
  • 5 maj: Bidrag med startnr 10-17 i semi 1. Avklarat!
  • 6 maj: Bidrag med startnr 1-9 i semi 2. Avklarat!
  • 7 maj: Bidrag med startnr 10-18 i semi 2. Avklarat!

 

Andra omgången


  • 9 maj: Bidrag med startnr 1-15 i semi 1. Avklarat!
  • 10 maj: Bidrag med startnr 16 & 17 i semi 1 samt 1-9 i semi 2. Avklarat!
    • Därefter repeterade Israel & “Big Five” för första gången. Avklarat!
  • 11 maj: Bidrag med startnr 10-18 i semi 2. Avklarat!
  • 12 maj: Israel & “Big Five”. Avklarat!

 

 

Eurovision 2019: Repetitioner dag 8 (12 maj)

SCENREPETITIONER DAG 8. Söndagen den 12 maj avslutades de enskilda repetitionerna inför den kommande veckans genrep och sedan direktsändningar. Den sista dagen ägnades helhjärtat åt att låta värdlandet Israel och sedan “Big Five”-länderna göra sina sista repetitioner i arenan.

Vid dagens repetitionstillfällen hade varje land endast 20 minuter till förfogande på scenen. Utöver detta skedde också en del konsultationer bakom kulisserna bl.a. med Viewing room. Delegationerna avslutade sedan dagen med en kortare presskonferens med den ackrediterade presskåren. Varje “Big Five”-land fick även tillfället att lotta sin starthalva i finalen.

Vänligen notera att de klipp som publicerats av Eurovision.tv endast är smygklipp som bara visar delar av helheten av varje framträdande.

 

Tyskland: S!isters – “Sister“

Foto hämtat från Eurovision.tv (okänd fotograf)

Tysklands svar på Icona Pop genomförde en stabil insats som avslutande land för årets enskilda repetitioner. Den enda känslan som saknas i numret är kemi mellan sångerskorna, för det blir mer systerkamp än systerkärlek. Man använder förvisso bilder i bakgrunden på systerkärlek men istället för att använda det fullt ut känns det mer som två solosångerskor som tävlar mot varandra. Låten kanske faller på det till sist. Nåväl, en hyfsad insats som sagt.

På den efterföljande presskonferensen lottades Tyskland till den första halvan i finalen, dvs. ett startnummer mellan 1-13. Tyskland blir således det enda av de 6 direktkvalificerade länderna som tävlar i den första halvan i finalen den 18:e maj.

 

 

Storbritannien: Michael Rice – “Bigger Than Us“

Foto: Andres Putting/EBU

Kanske kan ändå Storbritannien lyckas bli John Lundviks största konkurrent, för precis som Sverige kör Michael Rice på ett nedtonat och snyggt intro av sin “Bigger Than Us”. Det blir lite musikvideokänsla över hela numret. Att han sedan backas upp av en kör förstärker känslan i numret. I kören finns för övrigt ett antal svenska artister med, däribland Anna Sahlene som vi sett tävla för Estland 2002 och i svenska Melodifestivalen.

På den efterföljande presskonferensen lottades Storbritannien till den andra halvan i finalen, dvs. ett startnummer mellan 15-26.

 

 

Italien: Mahmood – “Soldi“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Till dagens repetition valde Italiens Mahmood att byta kläder men körde annars i stort sett på samma sätt som vid föregående repetition. En annan detalj som hade bytts ut var att texten i bakgrunden justerats något. Annars kändes Mahmood rätt svaijig på repetitionen idag, kanske för att det saknades publik i arenan. Sedan har man fortsatta problem med att man växlar mellan att visa mer av arenan än artisten, vilket i synnerhet drabbar Italien.

På den efterföljande presskonferensen lottades Italien till den andra halvan i finalen, dvs. ett startnummer mellan 15-26.

 

 

Spanien: Miki – “La venda“

Foto: Andres Putting/EBU

Den som är eller vill vara på partyhumör lördagen den 18:e maj kommer inte att bli besviken när Spanien drar igång sitt bidrag. Vad man än tycker om att sången kanske inte är den bästa så blir man i alla fall glad av att höra denna låt. Självklart kräver den sin publik, att bara se en 90% tom arena ger inte så mycket nu. Men på lördag när det är fullsatt (förhoppningsvis) i Expo Tel Aviv då kan nog detta gå hem hur bra som helst.

På den efterföljande presskonferensen lottades Spanien till den andra halvan i finalen, dvs. ett startnummer mellan 15-26.

 

 

Frankrike: Bilal Hassani – “Roi“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Bilal Hassani tar tillfället i akt att visa verkligheten att alla är välkomna oavsett vem vi är, vill vara och hur vi ser ut, vilket är ett bra statement. Han sjunger väldigt bra och allting förstärks med de två duktiga dansarna som han har med sig på scenen. Detta kan bli en riktig underdog i finalen, kanske det trots allt blir Paris 2020?

På den efterföljande presskonferensen lottades Frankrike till den andra halvan i finalen, dvs. ett startnummer mellan 15-26.

 

 

Israel: Kobi Marimi – “Home“

Foto: Andres Putting/EBU

Kobi Marimi framför ett värdigt bidrag för att vara värdland. Det är precis lagom snyggt producerat och ett helt okej framträdande. För att förstärka ännu mer läggs det till pyro i slutet, men mer än så verkar det inte vara i dagsläget. Kolla gärna klippet självas och bedöm!

På den efterföljande presskonferensen lottades ingen starthalva till värdlandet i och med att man redan fått sitt startnummer bestämt (startnummer 14, den andra halvan i finalen).

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 


 

Eurovision 2019: Repetitioner dag 7 (11 maj)

SCENREPETITIONER DAG 7. Lördagen den 11 maj var det så dags för de sista semifinalländerna att repetera enskilt på scenen. Denna dag ägnades åt länderna med startnummer 10-18 i den andra semifinalen. Här nedan presenteras resuméer från de klipp som publicerats från dagens repetitioner.

Vid dagens repetitionstillfällen fick varje land endast 20 minuter till förfogande på scenen. Utöver detta skedde också en del konsultationer bakom kulisserna bl.a. i Viewing room. Delegationerna avslutade sedan dagen med en kortare presskonferens med den ackrediterade presskåren.

Vänligen notera att de klipp som publicerats av Eurovision.tv endast är smygklipp som bara visar delar av helheten av varje framträdande. Här nedan följer ett sammandrag från dagens alla repetitioner:

 

Azerbajdzjan: Chingiz – “Truth“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Artistens Chingiz’ framträdande påminner en hel del om hans musikvideo med att bygga up någon slags värld av fantasi med olika färger och former. Bland annat finns två robotarmar med i numret som inte bara är där för syns skull utan som vävs in i numret. Som helthet är detta en snygg produktion och en snygg avslutning på den andra semifinalen. Med det sagt så ska det tilläggas att Azerbajdzjan var sist ut för dagen och var därmed också den sista semifinalisten att får repetera enskilt för andra gången på scenen. Nästa gång som semifinalisterna repeterar igen är den 13:e och 15:e maj, men då som ett helt program och inte enskilda tillfällen.

 

 

Nordmakedonien: Tamara Todevska – “Proud“

Foto: Andres Putting/EBU

Precis som Ryssland använder sig Nordmakedonien av spegeleffekten i framträdandet, men till skillnad från den ryska balladen håller Tamara sig till ett helt annat tempo genom hela numret. Här är det inga stora gestikuleringar utan vackert och stillsamt, även om det tappar lite för helhetens skull. Tyvärr sitter inte numret helt perfekt idag men det känns som att detta är ytterligare en låt som kräver sin “där och då”-känsla, så det kan säkert funka bra live i torsdagens semi.

 

 

Nederländerna: Duncan Laurence – “Arcade“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Duncan gör ett väldigt avskalat nummer där det bara är han och ett piano. Man har förstärkt det hela med en snygg LED-vägg som går i blåa toner. Allt verkar sitta helt okej åtminstone sångmässigt, men Duncan missar i princip alla kameravinklar vilket gör att man som tittare inte riktigt kan ta till sig hans känsla. Dessutom har det under dagen rapporterats om att den nederländska delegationen haft problem att få till allt i själva framträdandet på ett snyggt sätt, och man fick dessutom tidsbrist på slutet och var nära att inte hinna köra igenom låten alla gånger. Men med lite flax fick man chansen och körde en snabb sista genomgång. Nästa tillfälle de får att repetera är inte förrän på onsdagens första eftermiddagsgenrep.

 

 

Norge: KEiiNO – “Spirit in the Sky“

Foto: Andres Putting/EBU

Som synes på bilden och i klippet nedan har KEiiNO efter förra repetitionen lagt på mer effekter i sitt nummer, bland annat med eld och rök, vilket såklart förstärker känslan i låten. Allt verkar sitta väldigt bra för dem nu så detta kan nog bli väldigt bra live.

 

 

Albanien: Jonida Maliqi – “Ktheju tokës“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Efter Rysslands suggestiva ballad lyser Albanien upp arenan igen med Jonidas låt. Numret känns lite som att man går tillbaka många år i hur Eurovision en gång var, när det var låten som stod i centrum och artisten bara var där för att leverera. För det händer inte så mycket mer i numret. Jo, förvisso har de lagt in en digital eldring på scengolvet runt Jonida men annars är det klassisk uppställning som gäller. Sånginsatsen får godkänt idag.

 

 

Ryssland: Sergey Lazarev – “Scream“

Foto: Andres Putting/EBU

Minns ni väggen som Sergey klättrade på i Stockholm 2016? Ja, den är tillbaka men inte som klättervägg utan som spegeleffekt. Man har valt att låta Sergey stå i mitten och omgärdas av ett stort antal speglar som visar honom själv, lite som en körsång. Numret är väldigt suggestivt och man har lagt in effekter i LED-väggen med regn och blixtnedslag på ett snyggt sätt. Detta är givet finalplats och topplacering men frågan är hur långt det kommer att ta sig?

 

 

Litauen: Jurij Veklenko – “Run With The Lions“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Jurij kör en relativt lugn andra repetition, för numret sitter nu som det ska. Själva framträdandet är relativt enkelt med bara Jurij på scenen samtidigt som bakgrunden växlar mellan svart och gul bakgrund. Sånginsatsen är helt okej.

 

 

Malta: Michaela Pace – “Chameleon“

Foto: Andres Putting/EBU

Michela verkar ha blivit inspirerad av Benjamin Ingrosso förra året, för precis som han gör hon sin låt till en slags musikvideo. För det är först när kameran zoomar ut som man kan se att det är på Eurovisionscenen som hon står på. Till skillnad från Ingrosso blir Michaelas framträdande betydligt snyggare och med upplyst. Man använder LED-väggen till att ta fram olika färger, former och såklart också låtens namn och sedan projiceras även små guldprickar i luften i numret. Som helhet är detta mycket bra och låten kommer definitivt bli ihågkommen på torsdagens semi.

Notering: Enligt uppgifter ska Malta ha gjort om hela sitt nummer efter tisdagens repetition. Man hade tidigare med rekvesita på scenen men den är helt bortplockad till förmån för LED-väggen. Alla på scenen har också andra kläder på sig än vad de hade sist.

 

 

Kroatien: Roko Blažević – “The Dream“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Kroatiens Roko försöker få till ett dramatiskt nummer på scenen med sin musikalballad “The Dream”. Fortfarande bär han änglavingar i guld och han har med sig två manliga dansare på scenen i bakgrunden som också bär vingar. På bilder som finns tar han dock av sig vingarna, men det framgår inte av klippet om de kommer behålla den versionen eller inte. Sånginsatsen idag var rätt ansträngd men det här är nog en låt som kräver sin publik på plats. Då kan det nog bli mäktigt, eller till och med bara fånigt. Välj själv.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 

Notering: Efter att dagens repetitioner är avslutade kom produktionen att repetera öppningsnummer och mellanakter, framförallt en akt i finalen där alla finalisterna ska medverka på scenen i slutskedet.

 


 

Eurovision 2019: Repetitioner dag 6 (10 maj)

SCENREPETITIONER DAG 6. Fredagen den 10 maj genomfördes de sista repetitionerna i andra omgången för länderna i semi 1, samtidigt som den påbörjades för länderna i semi 2 med startnummer 1-9. Därefter kom de 6 direktkvalificerade länderna (värdlandet och “Big Five”) att få genomföra sin första repetitionsomgång. Här nedan presenteras resuméer från de klipp som publicerats från dagens repetitioner.

Vid dagens repetitionstillfällen gällde följande:

  • – Respektive semifinalland hade endast 20 minuter till förfogande på scenen. Utöver detta skedde också en del konsultationer bakom kulisserna bl.a. i Viewing room. Delegationerna avslutade sedan dagen med en kortare presskonferens med den ackrediterade presskåren.
  • – Varje direktkvalificerat land fick 30 minuter tillgodo på scenen och även konsultation backstage (bl.a. med hår- och sminkavdelningen, Viewing Room etc.). Därefter skedde en kortare pressträff i presscentret.

Vänligen notera att de klipp som publicerats av Eurovision.tv endast är smygklipp som bara visar delar av helheten av varje framträdande. Nedan ett sammandrag från dagens händelser:

 

 

Tyskland: S!isters – “Sister“

Foto: Thomas Hanses/EBU

De två “systrarna” står längst ut på den långsmala scenen och sjunger till varandra. I bakgrunden får vi se foton på ett stort antal par systrar.

 

 

Storbritannien: Michael Rice – “Bigger Than Us“

Foto: Andres Putting/EBU

Vi får se ett annorlunda och lite mer stilrent framträdande än det vi fick se i den nationella finalen. I början av låten står Michael ensam endast upplyst av en spotlight. Sedan uppenbarar sig gradvis en galax full med stjärnor i bakgrunden för att illustrera det universala meddelandet. Han har med sig fem körsångare som alla bär vitt, men Michael själv bär svart.

 

 

Italien: Mahmood – “Soldi“

Foto: Andres Putting/EBU

Mahmodd står framför en blå triangulär LED-skärm som lyser och riktar ljuset ut mot publikhavet. Han har även tre dansare med sig som integrerar med det som händer på skärmen i bakgrunden. Mahmood sjunger hela låten på italienska, men i bakgrunden visas en engelsk text. Detta är ett tema som baseras på fjolårets bidrag.

 

 

Spanien: Miki – “La venda“

Foto: Andres Putting/EBU

Mikis nummer sprudlar av positivt energi. Med sig på scen har han en stor modell av ett hus med ett antal rum. Budskapet är att förska bryta sina vardagliga rutiner och släppa loss. Dansarna är därför först “instängda” i huset men dansar sedan ut på scenen tillsammans med Miki.

 

 

Frankrike: Bilal Hassani – “Roi“

Foto: Andres Putting/EBU

Bilal framför en annorlunda version av sitt bidrag jämfört med den han framförde i den nationella finalen. Med sig har han två dansare. I bakgrunden får vi se text på både franska och engelska som fungerar som ett sätt att stärka låtens budskap.

 

 

Israel: Kobi Marimi – “Home“

Foto: Andres Putting/EBU

Kobi kliver ut på scenen med flera körsångare som står framför varsin plansch. Kobi själv vandrar ut på den långsmala scenen samtidigt som pyrot sprutar ut.

 

 

Sverige: John Lundvik – “Too Late For Love“

Foto: Andres Putting/EBU

Lundvik gör ett identiskt framträdande till det i Melodifestivalen. Dock i något större utsträckning och med mer ljus. Med sig har han precis som i Melodifestivalen en kör bestående av ett antal kvinnor.

 

 

Österrike: Pænda – “Limits“

Foto: Andres Putting/EBU

Mörkret ligger på och mitt i alltihopa står Pænda bland alla lysrören som lyser upp scenen. Allt som allt så är det ett tämligen minimalistiskt framträdande.

 

 

Danmark: Leonora – “Love is Forever“

Foto: Andres Putting/EBU

Framträdandet är identiskt till det vi fick se i Dansk Melodi Grand Prix. Leonora sitter på en jättestor stol tillsammans med sina körsångare. Dagens sånginsats kan beskrivas som något svag.

 

 

Rumänien: Ester Peony – “On A Sunday”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Numret kan uppfattas som en aning förvirrande. I mitt står en röd fåtölj, i bakgrunden syns monument och Ester själv går klädd som en skolfröken. Framträdandet skulle kunna upplevas som en aning svårt att greppa.

 

 

Lettland: Carousel – “That Night“

Foto: Andres Putting/EBU

Carousel gör ett avskalat framträdande där alla bandmedlemmarna har sina bestämda platser på scenen. Numret kan beskrivas som lågmält.

 

 

Schweiz: Luca Hänni – “She Got Me“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Inga större förändringar alls i dagens repetition. Luca gör ett stabilt framträdande med sina dansare. Sånginsatsen kunde ha varit något starkare.

 

Moldavien: Anna Odobescu – “Stay“

Foto: Andres Putting/EBU

I bakgrunden får vi se hur konstnären Kseniya Simonova ritar i snö. Simonova har tävlat i Eurovision en gång tidigare nämligen år 2011 för Ukraina när Mika Newton sjöng låten “Angel”. Skillnaden är att hon då ritade i sand istället. Framträdandena är snarlika, vem som har den bättre låten är en högst personlig fråga.

 

 

Irland: Sarah McTernan – “22“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Mitt på scenen står en bar som Sarahs två dansare hämtar en varsin milkshake ifrån. Kameran blickar även ut över publik havet (som idag är tämligen tunt) samtidigt som bakgrundsgrafiken visar teckningar som är som hämtade från en serietidning. Allt som allt infinner sig en 1950-tals känsla.

 

 

Armenien: Srbuk – “Walking Out“

Foto: Andres Putting/EBU

Blixtar och dunder! Så skulle en annan kunna beskriva Srbuks framträdande då elden bokstavligen sprutar upp ur scenen. Hon är visserligen ensam på scenen men kommer nog inte få någon att gå ut ur rummet.

 

 

San Marino: Serhat – “Say Na Na Na“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Uppe på ett podium står Serhat tillsammans med två dansare. Dansarna i fråga har av någon anledning kortbyxor på sig, men det ser mer ut som underkläder. Bortsett från detta så gör Serhat ett snyggt framträdande och en stabil sånginsats.

 

Grekland: Katerine Duska – “Better Love“

Foto: Andres Putting/EBU

Inga större förändringar jämfört med den föregående repetitionen. Dagens sånginsats skulle kunna bedömas som något svajig och tämligen sur. Det finns kort sagt rum för förbättringar.

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 

* Enligt startordningen tävlar Österrike efter Sverige, men enligt repetitionsschemat kom Österrike återigen att repetera före Sverige denna dag.

 


 

Eurovision 2019: Repetitioner dag 5 (9 maj)

SCENREPETITIONER DAG 5. Torsdagen den 9 maj startade den andra repetitionsomgången för semifinalländerna, med att länderna som har startnummer 1-15 i semi 1 fick repetera igen. Här nedan presenteras resuméer från de klipp som publicerats från dagens repetitioner.

Vid dagens repetitionstillfällen fick varje land endast 20 minuter till förfogande på scenen. Utöver detta skedde också en del konsultationer bakom kulisserna bl.a. i Viewing room, innan delegationerna avslutade dagen med en kortare presskonferens med den ackrediterade presskåren.

Vänligen notera att de klipp som publicerats av Eurovision.tv endast är smygklipp som bara visar delar av helheten av varje framträdande.

Här följer ett sammandrag av dagens händelser:

 

 

Portugal: Conan Osíris – “Telemóveis“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Innan dagens rep har det framkommit att Conans dansare har skadat knät i ett tidigare skede, och man får således varva ner med dansandet. Trots detta verkar man köra på hans signatur-rörelse, en så kallad “death drop”. Men överlag håller man tillbaka en hel del. Kameravinklarna däremot har inte alls stämt, det har varit mycket overhead-bilder.

 

 

Estland: Victor Crone – “Storm“

Foto: Andres Putting/EBU

Dags för svenske Victor Crone. Vid första genomsjungningen låter Victors röst ganska ansträngd. Under första repet fick de arbeta väldigt mycket med det tekniska, där man ska spela in en animation av Crone i förväg inför framtida framträdanden. Och det verkar som om de haft bekymmer med att få pli med det hela då man fått ta om låten ett antal gånger.

 

 

Island: Hatari – “Hatrið mun sigra”

Foto: Thomas Hanses/EBU

“Stop, Hammertime!” En förändring nu är att trummisen Einar Hrafn Stefánsson nu har en hammare återigen istället för två piskor som det var i första repet. Bortsett från detta har Hatari kört på en del likadant från första repen. Inte förvånande då numret redan verkar vara rent välpolerat, om än lite tamare jämfört med hur det såg ut i Söngvakeppnin. Givetvis klämmer man på med pyroeffekterna vid sista genomsjungningen. Det är uppenbart att det finns ingen tydligare kontrast mellan denna låt och den som Island tävlade med förra året.

 

 

Australien: Kate Miller-Heidke – “Zero Gravity“

Foto: Andres Putting/EBU

Man fortsätter vidare på det nya scennummret där Kate och hennes dansare ska se ut att sväva. Ett minst sagt avancerat nummer. I första genomsjungningen håller Kate tillbaka lite på sången, men vid andra genomsjungningen tar hon i och fixar den höga tonen innan sista refrängen.

 

 

Georgien: Oto Nemsadze – “Sul tsin iare“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Här har det återigen inte hänt så mycket förändringar jämfört med förra repet. Man testar mest med kameravinklarna för att se vilka som stärker Otos framträdande bäst. Låten har redan börjat pratas om att kunna bli en eventuell smygare till final. Återstår att se vad som händer.

 

 

Belgien: Eliot – “Wake Up“

Foto: Andres Putting/EBU

Precis som med förra repet har Eliot sällskap av fyra trumslagare som slår på varsin trumma. Nytt för detta rep är att man i sista refrängen kör med extra rök. Eliots sånginsats är betydligt stabilare nu.

 

 

Serbien: Nevena Božović – “Kruna“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Nevena fortsätter gå från klarhet till klarhet sångmässigt. En annan förändring som gjorts är att det på en av LED-skärmarna dyker upp en virvel som fortsätter vidare upp på skärmarna. Det är en väl framförd klassisk balkanballad med modern twist, och kan ha god chans att nå final.

 

 

Vitryssland: ZENA – “Like It“

Foto: Andres Putting/EBU

Zena har nu fått annan scenklädsel denna gång, och numret har blivit kryddat med mer pyro. Däremot håller hon tillbaka mycket på sången. Vilket kanske inte är så konstigt då det bara är rep än så länge, man behöver inte ge allt nu. Körsångarna är också ganska låga i volym.

 

 

Ungern: Joci Pápai – “Az én apám“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Även här har det förändrats lite sedan från första repet. Det viktigaste elementet som kommer fram är Jocis inlevelse när han sjunger. Låten, som är en hyllning till hans far, är förstärkt med en LED-skärm med bilder på vad som ser ut att vara Jocis egna far.

 

 

Tjeckien: Lake Malawi – “Friend of a Friend

Foto: Andres Putting/EBU

Första genomsjungningen går bra för Lake Malawi. Inga större förändringar har gjorts, förutom att vid bryggan innan refrängen så skuttar inte sångaren runt lika mycket som tidigare, utan tar sig tid att följa kamerarörelserna. En hel del effekter som är referenser till låtens musikvideo kommer användas, likaså att det på LED-skärmarna kommer visas upp ordet “Friend” på olika språk.

 

 

Slovenien: Zala Kralj & Gašper Šantl – “Sebi“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Inga större förändringar från första repet. I första genomsjungningen verkar Zala ha lite bekymmer med medhörningen då hon ofta får rätta till sina in-ears och ibland tappade bort sig i sången. Andra genomsjungningen verkar ha fungerat bättre, och Zala och Gašpers kemi är det som står i centrum i denna låt. En av de mest intressanta låtarna i detta startfält, och tittarna kan ta detta på två sätt. Vi får se!

 

 

Polen: Tulia – “Fire of Love (Pali się)“

Foto: Andres Putting/EBU

I första repet hade Tulia en hel del bekymmer med sitt rep, ofta med kamerajobbet. Och första genomsjungningen fick dessutom tas om idag. Men andra genomsjungningen fungerade mycket bättre. De är mer samspelta med varandra i både koreografi och sångharmoni. En förändring som gjorts är att man i första versen slänger av de gyllenfärgade slöjorna betydligt fortare denna gång, och att LED-bakgrunden har mer färg.

 

 

Finland: Darude feat. Sebastian Rejman – “Look Away“

Foto: Andres Putting/EBU

Sebastians sånginsats är betydligt mycket säkrare idag. Numret har blivit mer finputsat med smart användande av LED-bakgrunden för att utföra ett “trick” med bakgrundsdansaren. Man får även se mer utav Darude idag, även om huvudfokus fortfarande är riktad mot Sebastian och dansaren.

 

 

Montenegro: D mol – “Heaven“

Foto: Andres Putting/EBU

Inte så mycket förändringar har gjorts i detta rep. Till stor det handlar det om att få pli på kamerajobbet. I första genomsjungningen råkade kameramännen fokusera på fel medlemmar, men i andra genomsjungningen lyckades man träffa rätt. Fortfarande är det inte mycket som händer på scenen. Gruppen är säkra i sången

 

 

Cypern: Tamta – “Replay“

Foto: Andres Putting/EBU

Lite mer ljus har lagts till i början på framträdandet. Inte lika mycket dansande från Tamtas sida dock då hon haft ont i ryggen under repet. Vid sista refrängen bränner de på med pyro. Inte konstigt att denna får inleda Eurovision 2019.

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 


 

Eurovision 2019: Repetitioner dag 4 (7 maj)

SCENREPETITIONER DAG 4. Tisdagen den 7 maj var den fjärde repetitionsdagen inne i Expo Tel Aviv inför Eurovision 2019. Under denna dag scenrepeterade länderna med startnr 10-18 i semi 2, och därmed har nu alla årets semifinalister fått repetera varsin gång! Här nedan finns resuméer från de klipp som publicerats från dagens repetitioner.

Vid dagens repetitionstillfällen fick varje land 30 minuter till förfogande på scenen. Utöver detta skedde också en del konsultationer bakom kulisserna bl.a. med hår- och sminkavdelningen, in-earing och i viewing room. Delegationerna avslutade sedan dagen med en kortare pressträff med den ackrediterade presskåren.

Vänligen notera att de smygklipp som publicerats av Eurovision.tv är endast ca 30-40 sekunder som är filmade från publikvinkel. Detta gör att upplevelsen av såväl ljud som bild kan upplevas som betydligt sämre än vad den möjligen är.

Här har ni också ett sammanfattat klipp från dagens repetitioner:

 

 

Azerbajdzjan: Chingiz – “Truth“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Chingiz står själv på scenen med en stor varningstriangel i bakgrunden. Det låten handlar om är att han har fått sitt hjärta krossat och att en robot hjälper honom att ersätta det med ett mekaniskt. Detta är för att han skall kunna glömma sitt ex. Bara sanningen kan hela i det här fallit och hjälpa till att gå vidare.

 

 

Nordmakedonien: Tamara Todevska – “Proud“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Tamara står helt ensam på scenen, dock har hon med sig 6 stycken hologram. Enligt sångerskan själv så är låten dedikerad hennes två döttrar samt alla andra kvinnor där ute som kämpar för sina drömmar. Mitt i framträdandet sker ett kort avbrott i musiken varpå svartvita bilder av barn visas upp på skärmarna bakom Tamara för att visa vilka låten är dedikerad till.

 

 

Nederländerna: Duncan Laurence – “Arcade“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Mitt på scenen sitter Duncan och låtsas spela på ett piano. Han bär marinblå kläder för att stärka budskapet som han försöker förmedla med sin musik. Scenen är mörk när den första tonen ljuder men lyser upp i blått under låtens gång. Det blå ljuset bildar ett hjärta som lyser ut mot publikhavet.

 

 

Norge: KEiiNO – “Spirit in the Sky“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Keiino bjuder på ett annorlunda framträdande än det i Norsk Melodi Grand Prix. Under de tre minuterna får vi se allt som Norden har att erbjuda, en vacker natthimmel, eld och såklart norrsken. Trion börjar i varsin ände av scenen men förflyttar sig mot centrum under framträdandets gång. Ljussättningen varierar under framträdandets gång. Från mörk färger som svart och blått, till att hela scenen lyser upp i rött och gult.

 

 

Albanien: Jonida Maliqi – “Ktheju tokës“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Iscensättningen har en mörk ton med nyanser av blått och rött. Detta skulle kunna liknas vid musikvideon där Jonida jagas av eld och regn. I slutet av framträdande kikar av en örn fram i bakgrunden. Förutom Jonida själv så står av tre körsångare på scenen.

 

 

Ryssland: Sergey Lazarev – “Scream“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Sergey står ensam på scenen, fast inte riktigt. Han har nämligen med sig ett antal hologram vilket får det att se ut som om det vore flera av honom. Grafiken visar ett regnoväder för att lyfta fram den mörka atmosfären som låten försöker förmedla. Sergey bär dock vita kläder för att bryta av.

 

 

Litauen: Jurij Veklenko – “Run With The Lions“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Framträdandet kan beskrivas som minimalistiskt och något intimt. Några faktiska lejon syns inte på scenen då levande djur är förbjudna i sammanhanget. Jurij bär samma mörka klädsel som under nationella finalen.

 

 

Malta: Michaela Pace – “Chameleon“

Foto: Thomas Hanses/EBU

För att följa låtens tempo så står inte vare sig Michela eller någon av hennes fyra dansare still någon gång under framträdandet. Under de tre minuterna visar bakgrundsgrafiken allt från ett sovrum till havet och även en öken. Under scenerna får vi följa en kameleont som ändrar färg.

 

 

Kroatien: Roko Blažević – “The Dream“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Roko står mitt på scenen med sina vita kläder och stora guldfärgade vingar. Med sig på scen har han två andra män som skall föreställa änglar, åtminstone har de vingar. De två männen “flyger” på scenen mot grafiken på LED-skärmen.

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 


 

Eurovision 2019: Repetitioner dag 3 (6 maj)

SCENREPETITIONER DAG 3. Måndagen den 6 maj var den tredje repetitionsdagen inne i Expo Tel Aviv inför Eurovision 2019. Under denna dag scenrepeterade länderna med startnr 1-9 i semi 2, däribland Sveriges representant John Lundvik. Här nedan finns kortare resuméer från de klipp som publicerats från dagens repetitioner.

Vid dagens repetitionstillfällen fick varje land 30 minuter till förfogande på scenen. Utöver detta skedde också en del konsultationer bakom kulisserna bl.a. med hår- och sminkavdelningen, in-earing och i viewing room. Delegationerna avslutade sedan dagen med en kortare pressträff med den ackrediterade presskåren.

Vänligen notera att de smygklipp som publicerats av Eurovision.tv är endast ca 30-40 sekunder som är filmade från publikvinkel. Detta gör att upplevelsen av såväl ljud som bild kan upplevas som betydligt sämre än vad den möjligen är. Här följer också en sammanfattning av dagens händelser i arenan:

 

 

Sverige: John Lundvik – “Too Late For Love“


Foto: Andres Putting/EBU

Vi kommer känna igen väldigt mycket av detta framträdande från när John Lundvik tävlade här hemma i Sverige. I och med att det är mindre scenutrymme får hans kör extra mycket tid i rampljuset. Dessutom blir ljussättningen mycket ljusare ju mer låten rullar.

 

 

Österrike: Pænda – “Limits“


Foto: Andres Putting/EBU

Österrike kör på ett avskalat nummer där LED-skärmarna inte används. Det enda som är med är några ljuspålar i bakgrunden, och lampor som lyser mot taket. Pænda gör ett framträdande som visar sig vara enormt emotionellt för henne då hon börjar gråta mitt i tredje genomsjungningen.

 

 

Danmark: Leonora – “Love is Forever“


Foto: Andres Putting/EBU

Framträdandet här liknar det som man såg i Dansk Melodi Grand Prix 2019, där Leonora under framförandet klättrar upp till den stora stolen som varit framträdandets huvudrekvisita. I andra refrängen följer två bakgrundssångare med som sitter och diggar med. I slutet dyker ytterligare två bakgrundssångare upp. Ljussättningen är ljus och somrig, vilket är helt i enighet med låtens optimistiska framtoning.

 

 

Rumänien: Ester Peony – “On A Sunday”


Foto: Andres Putting/EBU

Framträdandet börjar med att Ester sitter på en röd stol, samma sak som när hon framförde på hemmaplan i Rumänien. Det som händer sen är att två dansare, två körsångare och en gitarrist också är med på scen. Under tiden skiftar LED-bakgrunden med flera olika mörka bakgrunder. Vid slutet, när Ester ska ta en hög ton, lyser ljussättningen upp flammor på LED-skärmarna tillfälligt.

 

 

Moldavien: Anna Odobescu – “Stay“


Foto: Andres Putting/EBU

I första genomsjungningen filmades framträdandet med bara en kamera. Detta verkade emellertid vara en teknisk miss, för vid de efterföljande genomsjungningarna var det mer kamerajobb. Vad som annars dragit mycket av ljuset till denna låt är att man använder sig av sandkonst i LED-skärmarna, ungefär som hur Ukraina gjorde det år 2011. Och mycket riktigt är det en sandartist med på scen, som på bordet även har med ett par ljus, och en ros inne i en fågelbur.

Annas sångmässiga insats fungerade bra.

 

 

Schweiz: Luca Hänni – “She Got Me“


Foto: Andres Putting/EBU

Mycket av fokus på detta framträdande ligger på koreografin. Luca valde dock att hålla tillbaka lite på dansandet för att kunna fokusera mer på sin sånginsats, som i vissa pre-partyn svajat stundtals. Ljussättningen går mestadels i rött. Dansarnas mickar låg på ganska låg volym i början, men det rättades till vid fler genomsjungningar.

 

 

Lettland: Carousel – “That Night“


Foto: Andres Putting/EBU

Inför dagens rep har Lettland och Moldavien bytt plats på varandra. En hel del saker har förändrats från deras uppträdande på den nationella uttagningen. Man kör inte längre med svartvit bild. Sångerskan har nu också en grön hatt på sig, något som uppenbarligen dragit till sig mycket ljus hos kameramännen då många av kameravinklarna fokuserat på den. Kamerajobbet måste bättras på.

 

 

Irland: Sarah McTernan – “22“


Foto: Andres Putting/EBU

Irland låter scenen se ut som en bar från 50-talet. Till skillnad från Armenien blir det istället en mycket mer färgglad ljussättning för att gestalta detta. Framförandet inleds med att Sarah, klädd i rött, äntrar scenen. Det fortsätter vidare med att hon ställer sig nära matbordet och två dansare kommer in. Mycket av koreografin har hamnat i fokus, och stundtals har Sarah fått hoppa över vissa fraser i sången. Det måste bättras på!

 

 

Armenien: Srbuk – “Walking Out“


Foto: Andres Putting/EBU

Srbuk uppträder ensam på scen, och ljussättningen är mörk med lite röda lysen. LED-skärmen visar krossat glas under framträdandet, vilket man får se mer av när hon tar den höga tonen innan sista refrängen. Kamerajobbet liknar det vi sett från Armenien tidigare med Iveta och Artsvik, där verserna involverar mycket kamerabyten. Vid tredje genomsjungningen var scenen full med rök, och en hel del eld kom in vid sista refrängen.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 

* Enligt startordningen tävlar Österrike efter Sverige, men enligt repetitionsschemat kommer Österrike (av okänd anledning) repetera före Sverige denna dag. Även Lettland och Moldavien har bytt plats med varandra i repetitionsschemat (även det av oklar anledning).

 


 

Eurovision 2019: Repetitioner dag 2 (5 maj)

SCENREPETITIONER DAG 2. Under söndagen den 5 maj hölls den andra repetitionsdagen inne i Expo Tel Aviv inför Eurovision 2019. Under denna dag scenrepeterade länderna med startnr 10-17 i semi 1. Här nedan finns kortare resuméer från de klipp som publicerats från dagens repetitioner.

Vid dagens repetitionstillfällen fick varje land 30 minuter till förfogande på scenen. Utöver detta skedde också en del konsultationer bakom kulisserna bl.a. med hår- och sminkavdelningen, in-earing och i viewing room. Delegationerna avslutade sedan dagen med en kortare pressträff med den ackrediterade presskåren.

Vänligen notera att de smygklipp som publicerats av Eurovision.tv är endast ca 30-40 sekunder som är filmade från publikvinkel. Detta gör att upplevelsen av såväl ljud som bild kan upplevas som betydligt sämre än vad den möjligen är.

 

Som en sammanfattning på dagen kommer också ett recap med alla repetitioner för dagen:

 

 

San Marino: Serhat – “Say Na Na Na“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Serhat kliver in på scenen med dunder och brak tillsammans med sina fem dansare. De bär alla matchande vita kläder. Serhat sjäkv står på ett podium på mitten av scenen. Han gör några moves tillsammans med dansarna som även sjunger med i vissa partier.

 

 

Grekland: Katerine Duska – “Better Love“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Det börjar med att Katerine står på vad som kan liknas vid en antik grekisk fontän. Det finns två dansare med ett varsitt svärd i ena handen samt ytterligare tre dansare. Under framträdandets gång så förvandlas LED-skärmen till en vägg med blommor. Under låtens gång så dansar de två svärdsmännen en synkroniserad dans medan de tre resterande dansare integrerar med det som händer på skärmen i bakgrunden.

 

 

Portugal: Conan Osíris – “Telemóveis“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Splittrande röda rosor sätter tonen på Portugals framträdande då de syns på LED-skärmen. En annan färg som syns på scenen är grön vilket är den som Conan har på sin klädsel. I bakgrunden syns också en svart valvgång som sluter de röda rosorna.

 

 

Estland: Victor Crone – “Storm“

Foto: Andres Putting/EBU

Victor står ensam på scen. Till en början infinner sig en singer-songwriter känsla som sedan byts ut mot en mer energifylld. Med sin simpla klädsel samt iscensättning är det tänkt att låten skall lyftas fram mer. Grafiken i bakgrund visar just som låten titel antyder en storm.

 

 

Island: Hatari – “Hatrið mun sigra”

Foto: Thomas Hanses/EBU

Gruppen som består av tre medlemar får stöd av tre dansare på scenen, Sólbjört Sigurðardóttir, Andrean Sigurgeirsson and Ástrós Guðjónsdóttir. Själva framträdandet har en röd framtoning med röda kedjor som syns på LED-skärmen. Kedjorna i fråga används som en symbol för att framhäva låten budskap. På scen finns även en stor metallglob där trummisen Einar Hrafn Stefánsson står och slår med vita flaggor.

 

 

Australien: Kate Miller-Heidke – “Zero Gravity“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Dagens framträdande skiljer sig från det vi fick se i landets nationella final. Till att börja med så står Kate samt hennes två dansare inte ens på scenen. De sitter fast på varsin stång, tanken är att det skall se ut som att de flyger när programmet sänds på tv. I bakgrunden får vi se stjärnhimlen samt våran vackra planet Tellus.

 

 

Georgien: Oto Nemsadze – “Sul tsin iare“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Oto står längst fram på scenen. Med sig har han en manskör bestående av fyra män som står i bakgrunden. I bakgrunden får vi även se ett brinnande bergslandskap vilket lämnar ett starkt intryck.

 

 

Belgien: Eliot – “Wake Up“

Foto: Thomas Hanses/EBU

Elliot står ensam mitt på scenen. Runt sig har han dock fyra trumslagare som slår på en varsin stor trumma som ställts upp på scenen. Dagens sånginsats kan bedömas som tämligen svajig och skiljer sig från studioversionen.

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 


 

Eurovision 2019: Repetitioner dag 1 (4 maj)

SCENREPETITIONER DAG 1. Lördagen den 4 maj var den första repetitionsdagen inne i Expo Tel Aviv inför Eurovision 2019. Under denna dag scenrepeterade länderna med startnr 1-9 i semi 1. Här nedan finns våra kortare resuméer från de klipp som publicerats från dagens repetitioner.

Vid dagens repetitionstillfällen fick varje land 30 minuter till förfogande på scenen. Utöver detta skedde också en del konsultationer bakom kulisserna bl.a. med hår- och sminkavdelningen, in-earing och i viewing room. Delegationerna avslutade sedan dagen med en kortare pressträff med den ackrediterade presskåren.

Vänligen notera att de smygklipp som publicerats av Eurovision.tv är endast ca 30-40 sekunder som är filmade från publikvinkel. Detta gör att upplevelsen av såväl ljud som bild kan upplevas som betydligt sämre än vad den möjligen är.

Här nedan följer ett sammandrag av alla repetitioner som ägde rum den 4:e maj:

 

 

Serbien: Nevena Božović – “Kruna“

Foto: Andres Putting/EBU

Sist upp på scenen för den första repetitionsdagen blev Nevena som representerar Serbien (för andra gången sedan år 2013). Själva framträdandet känns igen från den serbiska finalen, att det börjar minimalistiskt för att sedan växa och bli större men denna gång är det tydligare att numret går i blåa nyanser (LED-väggen används till det). Överlag gör Nevena en bra insats, men det finns en hel del att fixa till inför nästa repetition.

 

 

Vitryssland: ZENA – “Like It“

Foto: Andres Putting/EBU

Vitrysslands ZENA använder sig av olika lådor på scenen som rekvesita, men det är lite oklart om detta är det som de ska använda sig av i programmen. För lådorna är just nu sådana här packlådor för sceniska prylar vilket gör att det ser lite märkligt ut. Sångerskan ZENA har bytt ut körsångare och dansare och är nu omgiven av två manliga dansare istället. Numret bjuder även på några rökeffekter samt mindre bra sånginsatser. Just nu är det lite väl rörigt nummer, men de har ju fler repetitioner på sig att sätta allt rätt.

 

 

Ungern: Joci Pápai – “Az én apám“

Foto: Andres Putting/EBU

Precis som i den ungerska finalen är Joci helt själv på scenen, men han får sällskap av en mycket vacker bakgrundsbild. För i LED-väggen använder man dels bilder på olika personer och sedan byggs det upp till ett bronsfärgat träd. Mycket snyggt! Sånginsatsen är väldigt bra och helhetsmässigt mycket känslosamt.

 

 

Montenegro: D mol – “Heaven“

Foto: Andres Putting/EBU

Montenegros D Mol är alla klädda i vita kostymer och de står uppradade bredvid varandra i stort sett hela tiden. Det märks att de har roligt på scenen eftersom de dansar och visar mycket känslor. Mer än så går inte riktigt att få fram av själva klippet så det är bättre att kika in och se vad du själv tycker!

 

 

Slovenien: Zala Kralj & Gašper Šantl – “Sebi“

Foto: Andres Putting/EBU

Zala Kralj & Gašper Šantl från Slovenien gör ett lika stilrent framträdande som i den nationella finalen i vintras. Den här gången har man lagt på en stjärnhimmelsbakgrund, kanske för att förstärka numret ännu mer. I vilket fall så är det enda som händer i numret att de står och tittar på varandra med några enstakta blicka ut mot publiken. Sånginsatsen verkar rätt okej idag för det första repetitionstillfället.

 

 

Polen: Tulia – “Fire of Love (Pali się)“

Foto: Andres Putting/EBU

Tulia från Polen använder sig av en roterande platta där alla fyra tjejer långsamt snurras runt medan låten pågår. De är klädda i traditionella dräkter som för dagen också har någon slags genomskinlig slöja i guldfärg. På scenen använder man sig också av LED-väggen som visar ansikten på tjejer som sjunger låten. Av ljudet att döma i klippet låter sånginsatsen lite ansträngd idag, men det kan såklart också bero på att man filmat från publikvinkel med en sämre kamera än den EBU själv använder.

 

 

Finland: Darude feat. Sebastian Rejman – “Look Away“

Foto: Andres Putting/EBU

Finlands Darude feat. Sebastian Rejman ser ut att göra ett liknande framträdande som de gjorde i UMK i vintras, minus att den snurrande bur man hade då inte är på plats. Darude står längst bak på scenen vid DJ-båset och kör på medan Sebastian sköter kontakten med publiken. Med sig har man även en dansare i bakgrunden. Detta nummer kräver dock sin publik, nu när det bara är pappdockor längst framme ser det lite tomt ut, men när arenan fylls av folk som dansar med så kan detta nog bli rätt bra.

 

 

Tjeckien: Lake Malawi – “Friend of a Friend

Foto: Andres Putting/EBU

Tjeckiens Lake Malawi är ett liveband och på scenen är både sångare, trummis och gitarrist med. Dock fejkspelar man bara instrumenten så här är det sången som är intressant att notera. Nåväl, man använder sig också av ramar på scenen för att bygga upp sitt nummer. Vad dessa ska användas till framgår inte nu, men en gissning är att de kanske ska försöka göra som de gjort i musikvideon, dvs. dela upp olika händelser i bild. Känslan hos sångaren är stabil men jag tror att både han och gruppen saknar att arenan bara består av pappdockor. Energin blir kanske bättre till genrepen…

 

 

 

Cypern: Tamta – “Replay“

Foto: Andres Putting/EBU

Då var 2019 års Eurovision-repetitioner igång och först upp på scenen i Tel Aviv var Tamta som representerar Cypern. Ifjol hade Cypern ett effektivt dansnummer på scenen med eld och lågor, men i år går man istället mer åt det lugna hållet. Även om det är en dansant låt så står de kvar på samma ställe nästan igenom hela smygklippet. Själva framträdandet är stilrent och modernt och håller internationell klass, och för er som längtat så kan vi säga att, ja, det blir ett klädtrick inför en av refrängerna!

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 

* Under dagens repetitioner bytte Tjeckien och Montenegro repetitionstider med varandra. Övriga repeterade enligt startordning.

 


 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Efterspelet av Tel Aviv

Best of Nationella 2019

Eurovision 2019

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av sju personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen