« Inför ESC Österrike 2018

Inför ESC Österrike 2020 »


 

INFÖR EUROVISION 2019. Det har blivit dags att presentera Österrike, som i år representeras av Pænda med låten “Limits”. Österrike tävlar i den andra semifinalen den 16:e maj, där de har fått startnummer 9 av 18.

I den här artikeln får ni först en bakgrund om landet, artisten och låten. Därefter följer panelens personliga omdömen och i år gissningar hur var och en tror – inför tävlingen börjar – att det kommer att gå resultatmässigt.

 

Innehåll

 

 

Österrike har verkligen fått luft under vingarna sedan Conchita Wurst vann 2014. Även om man utsattes för det värsta kok stryk ett värdland kan få med noll poäng året efter tog de det med en klackspark och ångade på. Faktum är att man lyckats ordna fem raka finalplatser, och 2018 var man även där nära guldet som juryfavorit även om man tillslut blev trea. Sammanfattningsvis pekar just nu-läget för Österrike på en Formtopp!

 

Övrig fakta

Österrike debuterade år 1957 och har till och med ifjol (2018) deltagit 51 gånger i Eurovisionen, varav 47 gånger i final. Man har hittills två segrar i Eurovision Song Contest: 1966 och 2014. Det gick alltså 48 år mellan dessa segrar, vilket är historiskt länge. Mellan segrarna har man haft både framgångar och dalar, främst det senare faktiskt.

Senaste representanten var Cesár Sampson med låten “Nobody But You”, som tog hem bronset i finalen (om än att jurygrupperna ville ha honom som vinnare). Det var Österrikes närmaste segerplacering sedan Conchita 2014.

 

Österrikiska ORF valde även detta år att välja artist och bidrag internt. I februari 2019 vart det känt att man gjort sitt artist- och bidragsval men det dröjde en månad till innan låten släpptes officiellt.

 

Foto hämtat från Eurovision.tv

Gabriela Horn, som artist kallar sig för Pænda, föddes den 25:e januari 1989 i Deutschlandsberg, Steiermark i Österrike.

Sedan 14 års ålder har hon arbetat med musiken efter att hon då skrev sin första låt. När hon sedan insåg att det var musiken hon ville satsa på flyttade hon till Wien där hon studerade jazz. År 2015 lanserade hon projektet Pænda, och efter att ha lanserat sig själv och sitt musikprojekt med låtar som Waves, Good Girl och Paper-thin. Nu har hon nu fått äran att tävla för Österrike i Eurovision 2019 och därmed tar hon ytterligare ett steg att lansera sig själv på den internationella musikmarknaden.

Bidraget hon tävlar med i Tel Aviv heter “Limits” och det har hon gjort både text och musik till själv.

 

Lyssna på Österrikes bidrag här nedanför:

 

 

Här nedan presenterar var och en av oss skribenter hur vi önskar att resultatet blir för årets bidrag från Österrike, samt hur vi personligen gissar att det verkliga resultatet blir. Utöver det bjuder vi på våra personliga topp 5-listor från alla de år som Österrike deltagit i Eurovision.

 

Förklaringar

Betygsättningar

Vår betygsättning går från noll till fem poäng, där noll är lika med sämst och fem är lika med bäst. Däremellan kan var och en ge 1, 2, 3 eller 4 poäng. Vi har strukit halvpoängen i år.

 

Gissat resultat

  • = bidraget tar sig till final (och har chans på bra placering).
  • = bubblare till final (kan både flippa eller floppa, dvs. oklart läge).
  • = bidraget går inte vidare till final.

OBS! Alla bedömningar vi gör bygger på vad vi tycker & tror inför årets tävling äger rum. Vi kan komma att justera våra åsikter både nu inför men även till själva tävlingsveckan baserat på vad vi ser och hör då.

 

 

 


Personlig åsikt om årets akt:
I samma semi finns Nordmakedoniens bidrag, som i många avseenden lider av samma problem som denna – välgjord men åh så tråkig! Jag får ju erkänna att jag tycker att “Limits” är bra gjord ur ett konstnärligt perspektiv – hög kvalitet på både produktion och artisteri. Men det är inte intressant någonstans. Detta är ett klockrent snarkpiller, och jag kan inte se hur detta skulle kunna locka ur mig mer än en tröstpoäng för “bra försök”.


 


Gissat resultat i tävlingen:

 

Det här är återigen svårtippat, eftersom så mycket kommer att bero på scenshowen. Jag tror absolut att man har möjlighet att nå final, men bara om man verkligen satsar på scenframträdandet och iallfall gör den delen av bidraget intressant. Annars finns stor risk att Europa somnar vid TV:n och då lär de garanterat missa finalen.


Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Simone – Keine Mauern Mehr” (1990)
  2. Conchita Wurst – Rise Like A Phoenix” (2014)
  3. Gary Lux – Kinder Dieser Welt” (1985)
  4. Global Kryner – Y Así” (2005)
  5. Schmetterlinge – Boom Boom Boomerang” (1977)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Ur ett rent konstnärligt perspektiv så är detta rätt välgjort. Ur min personliga smak så är det bara oerhört tråkigt. Det händer absolut ingenting i den här låten. Man går och väntar på att något ska hända, men det kommer ingenting. Det är helt platt och när man måste leta efter något positivt så är det inget vidare. Österrike fick en femma från mig förra året. I år bjuder jag dem på det motsatta.


 


Gissat resultat i tävlingen:

 

Låt oss vara realistiska. Ser jag tillräckligt med folk uppskatta detta för att ta fram telefonen att rösta? Nej. Ser jag en jury som kommer skjuta det till skyarna? Nej. Båda grupperna kommer förmodligen ha glömt bort det.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Cesár Sampson – “Nobody But You” (2018)
  2. The Makemakes – “I Am Yours” (2015)
  3. Conchita Wurst – “Rise Like a Phoenix” (2014)
  4. Alf Poier – “Weil der Mensch zählt” (2003)
  5. Eric Papilaya – “Get a Life – Get Alive” (2007)

 

 


Personlig åsikt om årets akt:

Okej, till en början vill jag göra en pudel och säga att jag dömde ut Österrike ifjol totalt. Jag hade ingen aning om att de skulle vara så stora favoriter som de var, t.ex. att vinna juryröstningen i finalen. Med det sagt så vill jag i år säga att den motivering jag gav ifjol kanske mer stämmer in på årets bidrag. Så därför kommer en favorit i repris (med ett litet tillägg):

“Vad är det som går och går men aldrig når dörren: klockan.” Den gåtan tycker jag passar bra in på Österrike i år. Själva låten och artisten är det inte något direkt fel på. Ändå tycker jag att helheten känns så långsam och tråkig. Det är en låt som borde växa och få blomma ut, men snarare känns det mer som att man har glömt att vattna blomman så att den vissnat.



Gissat resultat i tävlingen:

Österrike har fått (o)turen att starta precis efter Sverige i semifinal 2 vilket inte kommer att gynna dem. För det här är en ytterligare långsam och tråkig ballad som jag är mer än övertygad kommer att glömmas bort så fort som scenframträdandet är över. Precis som det gäller många av de andra liknande balladerna i startfältet i semi 2.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Zoë – “Loin d’ici” (2016)
  2. Alf Poier – “Weil der Mensch zählt” (2003)
  3. Nadine Beiler – “The Secret Is Love” (2011)
  4. Conchita Wurst – “Rise Like a Phoenix” (2014)
  5. Nathan Trent – “Running on Air” (2017)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Pænda har alltså skrivit låten själv, och det sägs att den här låten ursprungligen inte var tänkt till att framföras på Eurovision. Men då den låt hon ursprungligen hade fått serverad till sig av ORF inte föll henne i smaken så blev det istället denna. Nu har jag i och för sig inte hört något av hennes tidigare material, men jag undrar om det här låter lite väl mycket som det där albumspåret som ingen bryr sig om i ett myller av andra låtar som får mer PR… nja, så hård ska jag inte vara, i sig är den här låten ändå en tung ballad, vilket jag ofta brukar gilla.


 


Gissat resultat i tävlingen:

 

Österrike ligger ganska pyrt till i oddsen från vad jag sett, och det mesta tyder på att de kanske kommer få se finalen från läktarna. Men jag måste medge att jag inte är lika säker. Vid flera tillfällen på senare tid har jag ofta tippat att de åker ut, och ändå lyckas de ta sig vidare. Trodde varken på dem vare sig 2017 eller 2018. Förvisso är det nog större sannolikhet i år att de ryker, men jag måste gardera med eventuell finalplats ändå.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Tony Wegas – “Maria Magdalena” (1993)
  2. Alf Poier – “Weil der Mensch Zählt” (2003)
  3. Tony Wegas – “Zusammen Geh’n” (1992)
  4. Conchita Wurst – “Rise Like a Phoenix” (2014)
  5. The Rounder Girls – “All to You” (2000)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Det här påminner mig om Cyperns bidrag från 2015, ”One Thing I Should’ve Done”. Detta är 3 minuter av mest ingenting. En ton samt Pænda själv som står och mumlar ”Oooooh”… På något sätt låter det ändå inte obehagligt. Åtminstone jämfört med en del andra bidrag från årets tävling.


Nej jag tror verkligen inte att det här kan komma att fungera. Visst har alla länder en teoretisk chans att gå vidare, men mitt tips är att Österrike får stanna i semifinalen i år.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Zoë Straub – Loin d’ici (2016)
  2. George Nussbaumer – Weil’s dr guat got (1996)
  3. Alf Poier – Weil der Mensch zählt (2003)
  4. Cesár Sampson – “Nobody But You” (2018)
  5. The Milestones – Falter im Wind (1972)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Ända sedan Österrikes bidrag släpptes offentligt gick detta mig obemärkt förbi och det gör det än idag. En långsam och seg ballad. Den sätter sig inte på näthinnan och kommer ingen vart. Jag blir bara uttråkad.



Gissat resultat i tävlingen:

Här är jag helt enig med min panelkollega, Haris. Jag tror varken att juryn eller Europas telefonröster tar Österrike vidare till någon finalplats. Det ser jag som omöjligt. Inte ens ett intressant scenframträdande kan lyfta detta. Denna låten har inte i final att göra.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Thomas Forstner – “Nur ein Lied” (1989)
  2. Zoë – “Loin d’ici” (2016)
  3. Petra Frey – “Für den Frieden der Welt” (1994)
  4. Gary Lux – Kinder Dieser Welt” (1985)
  5. Schmetterlinge – Boom Boom Boomerang” (1977)

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Efterspelet av Tel Aviv

Best of Nationella 2019

Eurovision 2019

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av sju personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen