« Inför ESC Sverige 2018

Inför ESC Sverige 2020 »


 

INFÖR EUROVISION 2019. Det har blivit dags att presentera Sverige, som i år representeras av John Lundvik med låten “Too Late For Love”. Sverige tävlar i den andra semifinalen den 16:e maj, där de har fått startnummer 8 av 18.

I den här artikeln får ni först en bakgrund om landet, artisten och låten. Därefter följer panelens personliga omdömen och i år gissningar hur var och en tror – inför tävlingen börjar – att det kommer att gå resultatmässigt.

 

Innehåll

 

 

Att sedan 2011 lyckas bärga hem två guld och bara hamna utanför topp 10 en gång är verkligen inte illa! Sverige är förmodligen det land som mått som bäst under detta decennium. Nu senast blev man sjua under lite sjuka omständigheter: tvåa hos juryn, 23:e plats hos tittarna! Om detta fortsätter så kan det påverka Sveriges form på sikt, men inte nu. Så något annat en Formtopp går inte att säga för Sveriges del!

 

Övrig fakta

Sverige debuterade år 1958 och har till och med ifjol (2018) deltagit 58 gånger i Eurovisionen, och hittills har man bara missat en finalplats (2010). Sveriges resultat i den här tävlingen har varit mer än goda då man innehar 6 segrar (1974, 1984, 1991, 1999, 2012 och 2015), en andraplats (1966) och 6 brons (1983, 1985, 1995, 1996, 2011 och 2014). Totalt har Sverige hamnat 40 av 58 gånger på topp 10 i finaler – inte dåligt!

Senaste representant i tävlingen var Benjamin Ingrosso tävlade med sin låt “Dance You Off”. En sjundeplats i final blev det den gången och därmed också 40:e gången gillt för Sverige i toppstriden

 

 

Melodifestivalen 2019 var Sveriges uttagning till musiktävlingen Eurovision Song Contest 2019, och var den 59:e Melodifestivalen i ordningen (sedan starten 1958).

För 18:e året i rad gav sig festivalen sig ut på en 6 veckor lång turné runt om i Sverige innan finalen till sist avgjordes i Friends Arena i Stockholm. Tävlingen bestod från början av fyra deltävlingar om sju tävlande per omgång, där tv-tittarna röstade vidare två bidrag till final samt två bidrag till uppsamlingsheatet Andra chansen, där sedan ytterligare fyra bidrag fick finalplatser. Totalt tävlade 12 bidrag i finalen då vinnaren korades. Deltävlingarna hölls i Göteborg, Malmö, Leksand och Lidköping samt Andra chansen i Nyköping.

Bidragen valdes ut genom två olika urval. Först anordnades en nationell antagning som fick in 2295 bidrag. Bland dessa fick en tillsatt urvalsjury ta fram 14 bidrag till startfältet. Därefter utsåg SVT själva 14 bidrag genom specialbeställningar och/eller från juryns ratade hög. En plats gick till en inbjuden joker från Sveriges Radios P4 Nästa, som det här året blev duon The Lovers of Valdaro. Hela startfältet presenterades i helhet den 27:e november 2018.

2019 infördes ett nytt poängsystem i programmet, då SVT delade in tv-tittarna i åtta tittargrupper baserat på ålder. Sju av åldersgrupperna återfanns i appen medan telefonröstningen blev den sjunde. I alla program rankade varje åldersgrupp bidragen från plats 1-7, där vinnaren fick 12 poäng, tvåan 10 poäng, trean 8 poäng osv. nedåt. Detta istället för att räkna totala röster varje bidrag fått.

 

Foto hämtat från Eurovision.tv

Artisten och låtskrivaren John Lundvik föddes den 27:e januari 1983 i London, och kom att adopteras av ett svenskt par som då bodde i London. Under sina 6 första år i livet växte John upp i London, därefter flyttade familjen till Växjö. Runt 20-årsåldern tävlade John i friidrott tog bland annat brons på 4×100 meter på ett svenskt mästerskap. Några år senare la John friidrotten på hyllan och fortsatte med musiken, först som låtskrivare till andra artister.

Bland annat var han med och skrev låten “When You Tell The World You’re Mine” som Agnes & Björn Skifs framförde på Kronprinsessan Wiktorias bröllop 2010, och år 2014 skrev han låten “Natural” med sig själv på demon men låten gick då till Anton Ewald. Det dröjde först till år 2018 innan John Lundvik ställde sig på Melodifestivalscenen själv, den gången med den vackra balladen My Turn som han beskrev som sin väg i branschen. Låten tog honom direkt till final där det blev en tredjeplats.

Ett år senare var John Lundvik tillbaka i tävlingen igen med låten “Too Late For Love” som så småningom blev en av förhandsfavoriterna som växte. John tävlade som sista artist i den sista deltävlingen och tog sig glasklart till final, där hans popularitet ökade ännu mer. I finalen fick han samtliga internationella jurygruppers 12-poängare och nästan maxpoäng från folkets röster, vilket gav honom totalsegern. Bidraget “Too Late For Love” är också gjort av Anderz Wrehov och Andreas Stone Johansson.

Det ska också nämnas att John Lundvik är en av låtskrivarna för Storbritanniens bidrag, vilket gör att han både tävlar som artist för ett land och som låtskrivare för ett annat land samma år.

 

Lyssna på Sveriges bidrag här nedanför:

 

 

Här nedan presenterar var och en av oss skribenter hur vi önskar att resultatet blir för årets bidrag från Sverige, samt hur vi personligen gissar att det verkliga resultatet blir. Utöver det bjuder vi på våra personliga topp 5-listor från alla de år som Sverige deltagit i Eurovision.

 

Förklaringar

Betygsättningar

Vår betygsättning går från noll till fem poäng, där noll är lika med sämst och fem är lika med bäst. Däremellan kan var och en ge 1, 2, 3 eller 4 poäng. Vi har strukit halvpoängen i år.

 

Gissat resultat

  • = bidraget tar sig till final (och har chans på bra placering).
  • = bubblare till final (kan både flippa eller floppa, dvs. oklart läge).
  • = bidraget går inte vidare till final.

OBS! Alla bedömningar vi gör bygger på vad vi tycker & tror inför årets tävling äger rum. Vi kan komma att justera våra åsikter både nu inför men även till själva tävlingsveckan baserat på vad vi ser och hör då.

 

 

    


Personlig åsikt om årets akt:
Jag får vara ärlig och säga att jag ändå var såld på “Too late for love” från första lyssningen på hotellet i Lidköping under sista deltävlingen. Detta är en omedelbar stämningshöjare som både gör en glad och danssugen, och dessutom är den uppbyggd på alla de sätt som en riktig vinnare ska vara uppbyggd på. Jag kan fortfarande se detta som en potentiell vinnare, men jag tror dessvärre att låten har lite för många svagheter för att kunna slå motståndet i årets ESC. Dels så har den en del “döda stunder” som inte fungerar som de ska – där intresset för låten sjunker istället för att öka. Dessutom behöver man fixa till ett starkare scennummer. Som det ser ut nu så är det alldeles för tråkigt, och kommer inte funka om John även vill nå ut till TV-tittarna i Europa. Men om allting sitter inför finalen så är detta min vinnarfavorit!



Gissat resultat i tävlingen:

En kvalificerad gissning är att jurygrupperna (i vanlig ordning) kommer gå igång på det svenska bidraget. Förra året kom vi tvåa hos dem, och den som kom etta hos juryn då var det Österrikiska bidraget som dessutom är enormt likt “Too late for love”. Jag kommer därför tippa att Sverige vinner juryns omröstning, men jag är inte alls lika säker på tv-tittarnas. Men med juryn i ryggen torde vi iallafall nå topp-5 och högst troligen topp-3 med “Too late for love”. Det känns som ett klart toppbidrag.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Tommy Körberg – “Stad i Ljus” (1988)
  2. Roger Pontare – “When Spirits Are Calling My Name” (2000)
  3. Tommy Nilsson – “En dag (1989)
  4. Carola – “Fångad Av En Stormvind” (1991)
  5. Eric Saade – Popular (2011)

 

    


Personlig åsikt om årets akt:
Så fort jag hörde denna låten i Melodifestivalen fick jag gåshud och ett glädjerus jag inte fått på länge. John utstrålar en sådan glädje på scen som smittar av sig till tv-tittarna och man vill genuint bara upp och dansa när gospeln träder in. Jag var såld på John redan förra året när han framförde “My Turn”. Han visade redan då vilken fantastisk sångare han är. Vanligtvis när en artist återkommer till Mellon brukar de ha ett sämre bidrag, men John kom med något ännu starkare. Min personliga favoritlåt hade aldrig tidigare vunnit Melodifestivalen, så det var på tiden att jag äntligen fick min favorit som segrare. Många drar paralleller till Cesár Sampsons låt “Nobody But You” från förra året och jag gav en femma till den låten, så hur kan jag inte ge en femma till denna som jag tycker är bättre? Det finns likheter mellan låtarna, men Cesárs låt var lite mörkare medan Johns är mer ett lyckopiller. Jag har inte adjektiv nog att beskriva hur mycket jag gillar “Too Late For Love”, men trots Sveriges anrika historia i Eurovision tycker jag detta är det bästa bidraget vi någonsin skickat.



Gissat resultat i tävlingen:

Med tanke på förra årets resultat så verkar det som att folk runt om i Europa börjat tröttna på Sverige och vägrar rösta på oss. Men jag tror det har mer att göra med att folk tycker Sverige blivit för bekväma och att vi mer eller mindre skickat samma låtar de senaste åren. John är uppfriskande och jag tror han definitivt kommer plocka mer tittarröster än Benjamin. Juryn kommer äta upp det här och jag är säker på att Sverige inte hamnar utanför Topp 10. Den stora frågan är hur långt det kan räcka. Jag tror Sverige kommer slåss om sin sjunde titeln. Det finns några få utmanare, men sätter John scennumret så kan vi ta tillbaka Eurovision till Sverige igen.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Roger Pontare – “When Spirits Are Calling My Name” (2000)
  2. The Ark – “The Worrying Kind” (2007)
  3. Tommy Nilsson – “En dag (1989)
  4. Björn Skifs – “Det blir alltid värre framåt natten” (1978)
  5. Tommy Körberg – “Stad i Ljus” (1988)

 

 


Personlig åsikt om årets akt:

När John Lundvik tävlade med sin ”My Turn” 2018 fick jag direkt gåshud av att höra hans vackra sångröst, och i finalen blev jag så besviken att han inte vann då. När han sedan valde att komma tillbaka igen ett år senare, alltså i år, tänkte jag att det är omöjligt för honom att komma tillbaka med något som är ännu bättre än ”My Turn”, men så fel jag hade.

Den nya låten ”Too Late For Love” är inte bara en låt i världsklass, den framförs av en artist i världsklass som visar glädje, ödmjukhet och en stor bredd i musikalitet och detta tillsammans med fyra härliga tjejer som visar vart skåpet ska stå. Totalt sett, jag blir golvad av hur otroligt bra detta är. Att John dessutom fick den totala positiva feedback i finalen visar på att detta kan gå långt och det är vad jag hoppas på händer.

För mig finns det ingen annan vinnare av Eurovision 2019 än John Lundvik, och jag är så glad och tacksam att Sverige äntligen skickar rätt låt till Eurovision. Jag vet att några här i panelen är besvikna på valet, men för en gångs skull är jag inte besviken på vad Sverige skickar! Heja John!



Gissat resultat i tävlingen:

Sverige, vi behöver inte vara ett dugg oroliga för att John ska falla ut i semin. Denna semi är fylld av tråkiga ballader och mycket annat som kommer att glömmas bort, så av det skälet är jag personligen inte ett dugg orolig att John missar finalbiljetten. Däremot kommer han kanske inte gå till final som semins vinnare eller ens tvåa, kanske mest för att det finns ett stort antal av oddsens vinnarkandidater i denna semi (i den inräknas Sverige). Jag tror därför inte heller att Sverige vinner i år utan segern går till någon annan.

Om jag ska göra en sammanfattning av detta är min gissning att Sverige kommer topp fem i finalen. Jag skulle som sagt bli mycket, mycket förvånad om detta skulle falla ihop som ett korthus likt en lex Perrelli anno 2008. Om det gör det så är det något väldigt fel på denna tävling!



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Sanna Nielsen – “Undo” (2014)
  2. Roger Pontare – “When Spirits Are Calling My Name” (2000)
  3. Loreen – “Euphoria” (2012)
  4. Jan Johansen – “Se på mig” (1995)
  5. Charlotte Nilsson – “Take Me to Your Heaven” (1999)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Ytterligare ett fall där jag velade mellan betygen en aning. Men motvilligt måste jag stå fast vid den etta jag gav till denna låt under våran nationella final. Då var det i och för sig ganska omotiverat, men låt mig förklara…

Den här låten har jag haft lite blandande känslor för. Jag gillar ändå John – han framstår som genuin som artist fortfarande och väldigt på jorden, ingen kille som står och spelar Allan i tre minuter. Och låten verkar ju ändå komplett och bra, men ändå blir jag helt oberörd! Kan det ha att göra med att denna “upplyftande” låt fallerar pga fel tonart? Eller att det blev kanske för mycket av allt, så att helheten balanserar över gränsen till pretentiös? Vete tusan.

Däremot kan jag säga direkt, att det här är klart bättre än det vi skickat både 2018 och 2017, och det gjorde att jag övervägde ett tag att höja betyget, fram tills jag insåg att, vänta lite här nu, John Lundvik kommer alltså dels tävla som artist för oss, men även som låtskrivare för ett annat land som tävlar mot oss! Detta blir ju en ren intressekonflikt (ungefär som när vissa låtskrivare tävlar för olika länder samtidigt), och med det i bakhuvudet kan jag inte motivera ett högre betyg än en etta med gott samvete. Förlåt Sverige och alla som hejar på John Lundvik!



Gissat resultat i tävlingen:

Så, hur tror jag det kommer gå…! (sväljer skrattet i halsen) Jag menar kom igen nu, det är ju ändå ett Sverige i stark form vi pratar om här! En finalplats har vi redan grepp om. Vet inte om våra chanser i finalen dock, jag är försiktig med att säga om vi har vinstchans eller ej. Låter övriga medlemmar raljera över det.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Jill Johnson – “Kärleken Är” (1998)
  2. Tomas Ledin – “Just Nu” (1980)
  3. Tommy Körberg – “Stad i Ljus” (1988)
  4. Blond – “Bara Hon Älskar Mig” (1997)
  5. Friends – “Listen to Your Heartbeat” (2001)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Herr Lundvik tillhörde inte en av mina favoriter under årets melodifestival. Och jag står fast vid att Mohombi hade varit ett säkrare kort att skicka till Tel Aviv. Dessutom tycker jag att resultatet av finalen känns tämligen märkligt. Att en enda låt skulle få samtliga tolvpoängare av samtliga jurygrupper. Känns så uppgjort. Inget illa mot Lundvik eller hans låt såklart, utan mot produktionen. Dessutom så föredrar jag hans bidrag från 2018 ”My Turn”.

När det kommer till själva låten så är den helt klart stabil, men jag är inget stort fan av gospel vilket för mig sänker låten. Texten gör mig dessutom smått deprimerad. ”Is it too late for love?” Kanske inte för Lundvik, men för undertecknad är det absolut så.


Ja det är väl ingen statshemlighet att Lundvik kommer att gå långt i Eurovision, kanske till och med vinna hela skiten, som man uttrycker det på ren svenska. Det är en typisk jurylåt så där kommer Sverige med all säkerhet att hamn i topp 3. Sedan får vi se om det blir ynka 21 poäng av tittarna eller om de kommer att uppskatta “Too Late For Love”. Jag tror på det sistnämnda.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Måns Zelmerlöw – “Heroes” (2015)
  2. One More Time – “Den Vilda” (1996)
  3. Arvingarna – “Eloise” (1993)
  4. Carola – “Fångad Av En Stormvind” (1991)
  5. Roger Pontare – “When Spirits Are Calling My Name” (2000)

 

 


Personlig åsikt om årets akt:
Detta är bland det bästa vi i Sverige har skickat någonsin. För mig personligen slår den både Heroes och Euphoria (våra senaste vinnarbidrag) med hästlängder. Denna gospel-pralinen fastnar redan vid första lyssningen och den ger så mycket energi och positiva, upplyftande känslor. Jag älskar både låten och John som artist och låtskrivare. Hans personlighet, röst och scennärvaro är världsklass. Kören ”The Mama’s” passar så bra in och kryddar låten ordentligt. Hela konceptet är helt enkelt så rätt här.



Gissat resultat i tävlingen:

John Lundvik vann överlägset årets upplaga av Melodifestivalen och att de internationella jurygrupperna dessutom var så överens och gav samtliga tolvpoängare till ”Too late for love” tyder på att vi mycket väl kan ha hittat ännu en Eurovisionvinnare. Jag fick segervittring att denna skulle ta hem Melodifestivalen redan vid första gången vi fick se och lyssna på detta fantastiska bidraget. Jag får samma vittring inför årets Eurovsion-tävling. Nu kammar vi hem vår sjunde seger och går upp i delad ledning med Irland.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Tommy Nilsson – “En dag” (1989)
  2. Charlotte Perrelli – “Hero” (2008)
  3. Carola – “Invincible” (2006)
  4. Jan Johansen – “Se på mig” (1995)
  5. Fame – “Give Me Your Love” (2003)

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Efterspelet av Tel Aviv

Best of Nationella 2019

Eurovision 2019

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av sju personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen