« Inför ESC Sverige 2019

Inför ESC Sverige 2021 »


INOFFICIELL EUROVISION 2020. Det har blivit dags att presentera Sverige, som i år representeras av gruppen The Mamas med låten ”Move”. I vår specialupplaga av årets Eurovision tävlade Sverige i den första semifinalen, där vi gav dem startnummer 4 av 17. Sverige röstades sedan vidare till finalen, där de fick startnummer 1 av 26.

I den här artikeln får du först en sammanfattning om Sveriges resultat i förra decenniet. Därefter följer en presentation om årets uttagning och artist- och bidragsval innan vi sedan delar med oss av våra betygsättningar och kommentarer. Nu börjar vi!

 

Sveriges resultat på 2010-talet


  • Totalranking:
  • 1 (av 46)*
  • Högsta placering under decenniet:
  • 1:a plats i final (2012 & 2015)
  • Sämsta placering under decenniet:
  • 11:e plats i semifinal (2010)
  • Värdnation:
  • Ja (2013 & 2016)
  • Totalpoäng**:
  • 3 880 p
  • Snittpoäng**:
  • 388 p

Sverige är, av totalrankingen att döma – den nuvarande dominanten i Eurovision. Men det har inte alltid varit helt självklart. Decenniet inleddes nämligen så illa det kunde bli för Sverige – då man för första och hittills enda gången missade finalplatsen – bara 5 poäng upp till säker mark. Men trots detta tog Sverige nya, drastiska tag, och det betalade sig direkt. Det hela började 2011 när Eric Saade tog Sveriges första brons sedan 1996, och året därpå kom Loreen in och stod för en jordskredsseger 2012. Sedan dess har Sverige nästan uteslutande radat upp platser i topp 10 (om man undantar 14:e platsen från 2013). Bland annat vann man igen 2015 med Måns Zelmerlöw, och så har även Sanna Nielsen tagit ett till brons, 2014. För övrigt är Sverige det enda landet under 2010-talet som lyckats vinna mer en än gång.

Sverige deltog vid samtliga Eurovisioner på 2010-talet och har för övrigt deltagit aktivt i tävlingen sedan år 1958 med uppehåll åren 1964, 1970 och 1976. Alla tre gånger av fri vilja.

* Rankingen består av en addering av alla länders totalplaceringar mellan 2010-2019 i bakvänd ordning. Om t.ex. 43 länder deltog får vinnaren 43 poäng, tvåan 42 poäng osv. nedåt. Därefter har vi slagit samman poängsummorna och listar länderna i ordning från högsta till lägsta totalpoäng.
** Snitt- och totalpoäng innehåller den totala poängsumma som Sverige samlade ihop i både semifinaler och finaler mellan 2010-2019.

 

Vem representerade Sverige 2020?


Gruppen The Mamas slog igenom i Melodifestivalen 2019 då de körade bakom John Lundviks Too Late For Love från deltävling till final i Melodifestivalen och sedan även på plats i Eurovision i Tel Aviv. Det var sångerskan Paris Renita som drog ihop gruppen på initiativ av John Lundvik som sökte den bästa uppbackningen på scenen i låten.

De sångerskor som Paris valde ut utöver sig själv var Lolou Lamotte (född 16:e april 1981 i Malmö) som slog igenom i Idol 2008 och hon var också sidekick åt Behrang Miri när han tävlade i Melodifestivalen 2013, Dinah Yonas Manna (född 5:e september 1981 i Stockholm) som även hon körat bakom andra artister tidigare och Ashley Haynes (född 19:e januari 1987 i Washington D.C., USA) som valde att avsluta sitt jobb i USA för att helhjärtat ägna sig åt The Mamas i Sverige.

Efter att Tel Aviv-resan var över valde Paris Renita att lämna gruppen p.g.a. andra engagemang, medan övriga tre fortsatte som en grupp. I november 2019 stod det klart att de skulle tävla som en akt i Melodifestivalen 2020 med låten ”Move” (gjord av trion Melanie Wehbe, Patrik Jean och Herman Gardarfve). De gick ut först av alla i den första deltävlingen och tog sig sedan direkt till final. Väl där vann de, men det var med endast 1 poängs marginal mot förhandstippade Dotter.

 

Så gjordes artist- och bidragsvalet

Sverige valde artist och bidrag genom uttagningen Melodifestivalen 2020, som för 19:e året i rad bestod av en turné som omfattade fyra deltävlingar, uppsamlingsheatet Andra chansen och en final. Den här gången korade Sverige sin 60:e representant till Eurovision, vilket också uppmärksammades med att SVT bland annat instiftade tävlingens egen Hall of Fame.

Från början valdes 28 bidrag ut, vilka fördelades på sju per deltävling. I dessa fick tittarna rösta två bidrag till final och två bidrag till Andra chansen (per program) och sedan i Andra chansen utse ytterligare fyra vinnare genom dueller. I finalen tävlade sedan 12 bidrag där åtta internationella jurygrupper tillsammans med tv-tittarna röstade fram vinnaren.

 

Panelen tycker till!


    


Jag måste vara ärlig med att säga att årets Mello var bra, men med förvånansvärt få potentiella ESC-låtar. Vi serverades många sköna, men internationellt sett helt ofarliga låtar, som kanske passade den svenska publiken väldigt bra – men inte mer än så. Att The Mamas vann var visserligen en skräll, men den största skrällen var ju hur otroligt jämnt resultatet faktiskt blev i finalen. Helt osannolikt! Vinnarlåten var förmodligen den låt med mest själ av alla i finalen, men är tyvärr en rätt innehållslös kopia av fjolårets svenska bidrag. Sverige hade garanterat blivit avfärdat som en repris av sig själva från 2019, och vi hade rent av eventuellt missat finalplats. The Mamas gör ett enormt jobb på scenen, absolut, men låten är för tunn. Låt oss vara nöjda med att vi slipper ta risken att missa finalen i år då.



Personligen tycker jag att Sverige skickade sitt bästa bidrag någonsin förra året när John Lundvik framförde ”Too Late For Love”. Det var någon magi över hela den låten och The Mamas bidrog till den magin. Nu stod de ensamma och det var inte samma känsla. Jag blev rejält överraskad när de vann Melodifestivalen till att börja med. Och jag tror inte de hade överträffat Johns resultat. ”Move” kommer inte upp i samma klass som förra årets mästerverk, istället blir det en mellanmjölksvariant.



Till och börja med vill jag vara ärlig med att säga att Anna Bergendals ”Kingdom Come” var mitt personliga val till årets Eurovision. Nu var inte The Mamas med ”Move” ett sämre val, men jag blev lite direkt chockad i finalen att de vann för det hade jag inte räknat med alls.

Nåväl, i år fick jag möjligheten att följa The Mamas resa något mer eftersom jag både fick höra dem i Linköping och i Stockholm, och jag tycker om dem mycket som artister. De bjuder in alla till festen och de sjunger som gudinnor! Så jag hade inte känt mig osäker på om de hade fått sjunga i Rotterdam i maj, utan jag tror att de hade gjort bra ifrån sig, gått till final och sedan kommit någonstans i mitten av finalfältet. Däremot anser jag att Mamas är bättre än låten men helheten är riktigt snyggt gjord och det är inget dåligt alls med det.



Detta var inte min personliga favorit i år och har lite svårt för den faktiskt. Tycker sångerskorna är fantastiska och de förtjänar en mycket bättre låt. Under de tre minuterna låten pågår tycker jag den är bra men nästa sekund har jag glömt bort den. Den lämnar inget avtryck hos mig, tyvärr.



Sverige har ju som bekant hamnat i en sits där vi de senaste åren varit juryernas kelgrisar, samtidigt som vi haft svårare att locka intresse hos tv-tittarna. Detta mönster har sett likadant ut de senaste tre åren nu. Så vad skulle man göra åt denna situation?
A. Fortsätta vidare på det spår vi gjort genom att skicka radiovänliga låtar som juryerna oftast brukar gilla?
B. Försöka satsa på låtar som lämnar avtryck direkt vid första lyssningen, så att vi får tittarna på rätt sida?

…Vi gjorde varken eller.

Det som ligger oss i fatet just i år är att vi alltså hamnat i samma hjulspår som vi gjorde förra året, med en låt som föga förvånande liknar ”Too Late for Love”. Med det i åtanke tycker jag mig uppleva samma problem här som ifjol också, hela denna forcerade glädje som den här låten är uppbyggd på. Eller rättare sagt, att jag märker att det här *ska* vara ett lyckopiller, men som inte funkar på mig. Men, ”Move” har dessutom ett annat problem som ”Too Late for Love” inte hade – ”Move” saknar en ordentlig refräng, utan låtens hook verkar istället ligga vid bryggan när musiken tystnar.

Det är tråkigt att jag måste fortsätta på denna trend jag fastnat i sedan 2016, att jag tycks bara kunna betygsätta Sverige med binära siffror (alltså 1 eller 0)! Men det här kan inte få något högre än ett poäng, det är för mycket som felar. Om nånting är det Mamas’ scennärvaro och pondus som räddar detta nummer.



Move var inte en av mina favoritlåtar under Melodifestivalen. Men för första gången sedan 2017 så kan jag säga att jag faktiskt gillar Sveriges bidrag. Jag hade faktiskt hoppats att The Mamas skulle gå långt i Rotterdam, även om det nu inte var tal om någon vinst.

Man kan inte annat än att bli glad av den låten, oavsett om man gillar gospel eller inte. Jag är glad att Sverige åtminstone försökte skicka något som gick emot de slätstrukna radiolåtarna vi har skickat de senaste två åren. Move känns som en frisk fläkt i jämförelse.


       


Det blev alltså The Mamas som något oväntat vann Melodifestivalen 2020 och skulle få representera Sverige i Rotterdam. Själv höll jag på Anna Bergendahl, men var inte särskilt besviken över att det blev den begåvade trion (numera) som segrade istället. Och nu med facit i hand så hade det varit hemskt tråkigt om t.ex Anna Bergendahl som så gärna vill göra comeback i Eurovision efter fiaskot senast för tio år sedan skulle fråntas möjligheten att komma tillbaka och revanschera sig eller för den delen Dotter eller Hanna Ferm som båda är grymma artister med varsitt starkt bidrag som skulle gett oss det där vinnarhoppet. För The Mamas var inte fallet att inte få tävla lika hårt som för många andra artister som skulle fått beträda en ESC-scen för första gången. The Mamas hade ju redan fått sin stund i rampljuset ifjol bakom John Lundvik. Givetvis hade de såklart velat stå i rampljuset själva och visa upp sig själva som artister med den fantastiskt härliga låten ”Move”. Gospel-soul temat, energin & glädjen var kvar sen 2019 även om det är två helt annorlunda låtar. Jag tror inte att The Mamas hade gjort bort sig eller att vi hade floppat som många befarar. Tjejerna är grymma på scen och har fantastiska röster. Men att vi hade varit inblandade i någon toppstrid har jag svårt att se. Då hade jag trott mer på Anna, Dotter eller Hanna för de hade samtliga starkare låtar enligt mig. När det nu står klart att The Mamas inte får en ny chans nästa år eftersom vi ska genomföra en ny Melodifestival-upplaga hoppas jag att de inte ger upp hoppet utan kommer tillbaka med en ännu starkare låt. Hoppas även att de får framgångar med sin ”Move” och att den spelas flitigt av er läsare.


    

 


Första gången jag hörde låten kändes det ok, men inte mer. För mig var det en låt som behövde lyssnas på ett par gånger och när alla bidrag och deltävlingar var genomförda placerade jag The Mamas bland tre i topp. De har fantastiska röster som gifter sig väl med varandra och en glädje som smittar av sig och jag tror alla gånger de hade genomfört en ESC-final galant.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera