« Inför ESC Portugal 2018

Inför ESC Portugal 2020 »


 

INFÖR EUROVISION 2019. Det har blivit dags att presentera Portugal, som i år representeras av Conan Osíris med låten “Telemóveis”. Portugal tävlar i den första semifinalen den 14:e maj, där de har fått startnummer 15 av 17.

I den här artikeln får ni först en bakgrund om landet, artisten och låten. Därefter följer panelens personliga omdömen och i år gissningar hur var och en tror – inför tävlingen börjar – att det kommer att gå resultatmässigt.

 

Innehåll

 

 

Portugal, detta sorgebarn som efter många om och men tog sin allra första seger i Kiev 2017 och slog många rekord på vägen var tillbaks i gamla hjulspår i fjol med att komma sist. Att spekulera i deras form med två vitt skilda resultat är jättesvårt, därför sätter jag ett mittemellan- eller ett varken-eller-läge så länge.

 

Övrig fakta

Portugal debuterade år 1964 och har till och med ifjol (2018) deltagit 50 gånger i Eurovisionen, varav 42 gånger i finalen. Fram till segern 2017 var Portugal det land som deltagit längst utan att ha vunnit. Nu är det istället Malta som innehar den titeln. I och med segern i Kiev 2017 var det Lissabon som stod värd för Eurovision 2018. Värdlandets representant hette Cláudia Pascoal och hon tävlade med låten “O jardim”, som kom på allra sistaplats i finalen.

 

Portugals uttagning var genom den traditionella uttagningen Festival da Canção. 16 bidrag gjorde upp om segern i två semifinaler samt en final, och bidragen hade valts ut genom en process där TV-bolaget RTP hade bjudit in ett stort antal låtskrivare vilka själva fick göra varsin låt och sedan ta fram en artist. Två platser i startfältet reserverades dock för jokrar genom en radiotävling och en vanlig antagning.

Samma röstningssystem användes i semifinalerna och finalen, vilket bestod av en jury som hade halva makten och tv-tittarna hade den andra halvan. Från varje semifinal kvalificerade sig fyra bidrag vardera, och de åtta som gått vidare till finalen gjorde sedan upp som segern genom en omröstning.

Det kan noteras att den portugisiska finalen pågick långt in över midnatt, men denna gång sändes finalen på en lördag istället för en natt mot måndag.

 

Foto hämtat från Eurovision.tv

Tiago Miranda, känd som Conan Osíris, föddes den 5:e januari 1989 i Lissabon, Portugal. Enligt egen utsago är han självlärd musiker som genom blod svett och tårar lärt sig datorprogrammet FL Studio (Fruity Loops) helt på egen hand. Han påbörjade sin musikaliska karriär år 2008 när han tillsammans med kollegan Sreya bildade gruppen Powny Lamb. 2011 släppte de sin första och enda EP Cathedral på Soundcloud. Hans artistnamn använde han för första gången i samband med låten “Secluded”.

Bidraget som Conan Osíris ska tävla med heter “Telemóveis” och den har han skapat själv.

 

Lyssna på Portugals bidrag här nedanför:

 

 

Här nedan presenterar var och en av oss skribenter hur vi önskar att resultatet blir för årets bidrag från Portugal, samt hur vi personligen gissar att det verkliga resultatet blir. Utöver det bjuder vi på våra personliga topp 5-listor från alla de år som Portugal deltagit i Eurovision.

 

Förklaringar

Betygsättningar

Vår betygsättning går från noll till fem poäng, där noll är lika med sämst och fem är lika med bäst. Däremellan kan var och en ge 1, 2, 3 eller 4 poäng. Vi har strukit halvpoängen i år.

 

Gissat resultat

  • = bidraget tar sig till final (och har chans på bra placering).
  • = bubblare till final (kan både flippa eller floppa, dvs. oklart läge).
  • = bidraget går inte vidare till final.

OBS! Alla bedömningar vi gör bygger på vad vi tycker & tror inför årets tävling äger rum. Vi kan komma att justera våra åsikter både nu inför men även till själva tävlingsveckan baserat på vad vi ser och hör då.

 

 

 


Personlig åsikt om årets akt:
Om man ska dela ut ett pris till det konstigaste bidraget i årets ESC så är det garanterat till Portugal det kommer att gå. Detta går inte att beskriva som annat än konstigt, och jag blir inte klok på det någonstans! Visst hade det varit lätt att avfärda det och ge det en 0:a, men grejen är ju att man blir helt hänförd och fascinerad av det. Jag kan inte hjälpa att jag sitter och ser ut som en fågelholk varje gång jag ser på numret, och jag erkänner att jag fastnar för det. Men det är ju så konstigt… Vad är detta för svart magi???


 


Gissat resultat i tävlingen:

 

Det galnaste är ju att detta ändå ligger bra till att gå vidare till final – och jag kan verkligen förstå att andra också kan fastna för det. Men jag kan också se hur detta blir ännu ett portugisiskt antiklimax i Eurovision. Med andra ord kan det sluta hur som helst, men jag lägger mina pengar på att det i varje fall når final!



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Alma Lusa –Se Eu Te Pudesse Abraçar (1998)
  2. Susy – “Quero Ser Tua” (2014)
  3. Flor-De-Lis – “Todas As Ruas Do Amor” (2009)
  4. Doce – “Bem Bom” (1982)
  5. Salvador Sobral – “Amar pelos dois” (2017)

 

  


Personlig åsikt om årets akt:
Portugal experimenterar stort i år. När jag först hörde låten tyckte jag inte det var något speciellt, men sen insåg jag att det måste även upplevas visuellt. Man blir förförd av numret på något märkligt sätt. Och plötsligt börjar man även tycka om låten. Det är något häpnadsväckande och märkligt Portugal lyckats skapa med denna låt. För om man ska vara helt ärlig så är allting väldigt konstigt och annorlunda, men de gör det så proffsigt och snyggt att man inte kan titta bort. Man vill se vad som kommer härnäst.


 


Gissat resultat i tävlingen:

 

Det kan gå hur som helst för denna låten. Den kan hamna väldigt högt när finalen är färdig, men den kan också lika gärna floppa och åka ut i semifinalen. Tror dock den kommer förföra folket och ta sig till final åtminstone.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Salvador Sobral – “Amar Pelos Dois” (2017)
  2. Vânia Fernandes – Senhora Do Mar (2008)
  3. Flor-De-Lis – “Todas As Ruas Do Amor” (2009)
  4. Filipa Sousa – “Vida minha” (2012)
  5. Sabrina – “Dança comigo” (2007)

 

 


Personlig åsikt om årets akt:

Herrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrregud! Portugal skickar INTE en traditionell tråkballad eller en daterad popsång till Eurovision! Vad har hänt med de traditionella tankarna?

Skämt åsido, jag är både överraskad OCH glad att Portugal för en gångs skull vågar prova något annat än just de två genrer jag redovisade. Istället för det traditionella tramset blir det en slags konstinstallation vi får vara med om och det är lite udda. Som låt dock är detta inget att hänga i julgranen, tvärtom om det bara hade varit låten jag skulle bedöma så hade det varit en solklar nollpoängare – för tredje året på raken. Men som framträdande betraktat tycker jag detta känns lika skojfriskt som när t.ex. Alf Poier tävlade för Österrike 2003. Det var precis lika udda som detta, lika utskrattat och baktalat före Eurovision men det blev ju ändå en bra slutplacering för Alf. Så varför skulle det inte kunna gå minst lika bra för Portugal anno 2019?

Vill också tillägga att det här är första gången jag i modern tid uppskattar ett portugisiskt bidrag, således första gången sedan millennieskiftet som Portugal skickar något som går att ge mer än godkänt till.


 


Gissat resultat i tävlingen:

 

Jag tror att Portugal kan ta sig till final men jag är inte lika säker på att de kan förvänta sig en topplacering. Så blir det alltså inte Lissabon 2020 om du frågar mig!



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Lúcia Moniz – “O meu coração não tem cor” (1996)
  2. Da Vinci – “Conquistador” (1989)
  3. Carlos Paião – “Playback” (1981)
  4. Dora – “Voltarei” (1988)
  5. Anabela – “A cidade (até ser dia)” (1993)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Portugals låt är verkligen inte en lätt uppgift att bedöma. Det här är nämligen en mycket konstig låt, där man slänger in alla tänkbara instrument och rytmer till väldigt oanade harmonier! Jag blir lite kluven utav denna. Även om jag tycker det blir kul när det kommer den här typen av låt som får mig att tänka “vem kom på att skriva nåt sånt här?” så är det fortfarande så att jag ändå stundtals har svårt att svälja denna låt.



Gissat resultat i tävlingen:

Portugiserna blev onekligen tagna på sängen av den enorma jordskredsseger som blev där 2017 med den till dags dato största poängskörden någonsin. Sen blev förvisso fjolåret ett magplask, men jag känner på mig att den här kan komma riktigt bra till. Dess artistiska meriter tror jag kan bära den väldigt långt.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Carlos Mendes – “A Festa da Vida” (1972)
  2. Simone de Oliveira – “Desfolhada Portuguesa” (1969)
  3. Nevada – “Neste Barco à Vela” (1987)
  4. Célia Lawson – “Antes do Adeus” (1997)
  5. Salvador Sobral – “Amar Pelos Dois” (2017)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Jag förstår inte den här låten. Inte alls, vare sig texten eller vad det är Conan försöker få sagt. Låttiteln betyder tydligen ”mobiltelefoner” på svenska. Och jo mobiltelefoner är ju på gott och ont en stor del av våran vardag. Jag kan i vilket fall som helst inte låta bli att fascineras av detta bidrag. Vad gick egentligen genom huvudet på låtskrivarna när de skapade låten, och vad är som gör den så trollbindande. Eurovision-fansen verkar helt betagna av “Telemóveis”. Jag förstår ingenting, men gillar det samtidigt.


Det är möjligt att detta enbart är en fanwank. Men låten sticker ut. Jag tror helt klart att Portugal kan komma att gå långt i årets tävling. Men en andra seger får de nog väta ett tag med.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Vânia Fernandes – Senhora Do Mar (2008)
  2. Salvador Sobral – “Amar Pelos Dois” (2017)
  3. Suzy – Quero Ser Tua (2014)
  4. Flor-de-Lis – Todas as ruas do amor (2009)
  5. Dina – Amor D’Água Fresca (1992)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Precis som med Island så sticker Portugal också ut rejält. Om man bara lyssnar på låten är den inget speciellt alls, men när man ser framträdandet så blir det verkligen en helt annan grej. Den är väldigt originell och intressant att se på, men helhetsmässigt är det tyvärr inget som faller mig i smaken tyvärr och jag är snäll som inte nollar de i år igen.



Gissat resultat i tävlingen:

Jag är kluven hur jag tror det kommer gå för Portugal i år. Det visuella framträdandet kommer räcka långt tror jag och en finalplats är inte helt otänkbar. Den tippas ju hamna högt i finalen, men jag är inte lika säker på det. Omöjligt att säga var den kommer att sluta någonstans.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Da Vinci – “Conquistador” (1989)
  2. Nucha – “Há sempre alguém” (1990)
  3. Doce – “Bem Bom” (1982)
  4. Suzy – Quero Ser Tua (2014)
  5. Manuela Bravo – “Sobe, sobe, balão sobe” (1979)

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Efterspelet av Tel Aviv

Best of Nationella 2019

Eurovision 2019

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av sju personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen