Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

EUROVISION 2021. Inför den stundande tävlingsveckan i Rotterdam får respektive tävlingslands artist två inbokade tillfällen att repetera sitt scenframträdande i Ahoy Rotterdam, innan det är dags för själva genrepen och direktsändningarna. I denna repetitionsblogg rapporterar vi om allt som händer kring repetitionerna som äger rum mellan den 8:e och 15:e maj.

 

Upplägg

Varje lands delegation får möjlighet till två enskilda repetitionstillfällen på scenen i Ahoy Rotterdam. Det första tillfället inleds med en längre konsultation vid backstageområdet samt in-earing som sedan följer 30 minuters repetitionstid på scenen. Efter detta leds delegationen vidare till Viewing room där det bandade materialet gås igenom och diskuteras. När den sessionen är avslutad blir det en konsultation med hår- och sminkavdelningen och sedan avslutas dagen med en kortare pressträff.

Det andra tillfället är kortare då varje artist bara får 20 minuter på scenen vilket sedan följer ett nytt besök i Viewing Room och sedan en pressträff.

Initialt kommer alla länder att vara på plats vid repetitionerna, dock just nu undantag för Australien som istället kommer att visa sin bandade live-on-tape.

 

Datum för repetitionerna

Första omgången

  • 8 maj: Bidrag med startnr 1-7 i semi 1, undantag Australien.
  • 9 maj: Bidrag med startnr 8-16 i semi 1.
  • 10 maj: Bidrag med startnr 1-9 i semi 2.
  • 11 maj: Bidrag med startnr 10-17 i semi 2.

Andra omgången

  • 12 maj: Bidrag med startnr 1-15 i semi 1, undantag Australien.
  • 13 maj: Bidrag med startnr 16 i semi 1 och 1-9 i semi 2.
    Därefter repeterar värdlandet & “Big Five” för första gången.
  • 14 maj: Bidrag med startnr 10-17 i semi 2.
  • 15 maj: Nederländerna & “Big Five” repeterar igen.

 

 

Eurovision 2021: Repetitioner dag 8 (15 maj)

SCENREPETITIONER. Lördagen den 15 maj avslutades den andra och sista repetitionsomgången för tävlingsbidragen. Då fick de 6 direktkvalificerade bidragen repetera sin andra chans gång.

Varje land fick maximalt 20 minuter på scenen i arenan. Under dagen släpptes även smygklipp från dessa repetitioner som var exklusiva förhandstittar på ca 35 sekunder per klipp från varje land. Klippen visar således bara en bråkdel av respektive framträdande men ger en hint om vad som väntar kommande vecka.

Här nedan listar vi alla repetitioner som genomfördes under dagen i ordning senast avslutad överst. Överstrukna länkar är klipp som ännu saknas och läggs till i ett senare skede.

 

Spanien: Blas Cantó – “Voy a quedarme“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Spanien blev det 39:e och sista landet i år som får repetera individuellt inför tävlingen. Han fortsätter att leverera väldigt bra på scenen även om det kan verka vara en typisk traditionell spansk ballad. De har dock remixat om den något så att den börjar med a cappella för att sedan övergå i ballad och upptempo och då zoomar de ut från scenen mer och mer och det blir större rörelser. Och då mitt i allting dyker en stor måne upp i bakgrunden. Och då övergår allting i en soluppgång. Så det är ett vackert bildspråk men det framgår inte riktigt vad allt detta symboliserar.

 

Storbritannien: James Newman – “Embers“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

James har med sig två stora trumpeter som hänger i taket. Vad de två symboliserar är dock oklart. Han har också med sig fyra dansare som också spelar varsitt instrument. Låten andas annars partystämning och det är nog inte omöjligt om James får öppna finalen (då Storbritannien hamnade i den första halvan). Det som däremot märks är att Storbritannien är väldigt långt ifrån sina glansdagar. Det känns som en evighet att komma tillbaka till den nivån. Den som önskar ett pyro i Storbritanniens nummer kommer att bli besviken då det inte är något sådant alls.

 

Frankrike: Barbara Pravi – “Voilà”

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Barbara står ensam på scenen på en nästan nedsläckt scen och arena. Skillnaden nu mot förra repetitionen är att numret är lite mer upplyst med vitt och blått ljus. Det blir bara ännu bättre ju fler gånger hon sjunger låten även om den sätter sig direkt. Den är enkel i sitt budskap men det är inte trallvänlig schlager eller stark upptempopop för den som hellre vill se en sådan låt vinna om en vecka. Barbara gjorde för övrigt bara två genomsjungningar idag.

 

Nederländerna: Jeangu Macrooy – “Birth Of A New Age“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Jeangu gör en bra genomsjungning av sin låt. På scenen har han med sig sin tvillingbror och ytterligare en person som sjunger tillsammans med honom samt en dansare. Det är snyggt mellan övergångarna i numret, men det är något som saknas för att det ska bli ännu bättre. Det känns som att Jeangu är bättre än låten. Med detta framträdande riskerar Nederländerna att inte alls komma särskilt högt i tabellen.

 

Tyskland: Jendrik Sigwart – “I Don’t Feel Hate“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Inga större justeringar har gjorts sedan första repetitionstillfället för några dagar sedan. Det är spelglädje med Jendrik, långfingret och kören på scenen. Det är en låt man kommer bli glad av men som man nödvändigtvis inte kommer ihåg efteråt. Så de hade nog behövt haft pajkastning eller något annat mer som det var i musikvideon. Tyskland behöver ett bra startnummer för att bli ihågkomna i finalen. Det är ju ändå 26 bidrag och det finns en risk att låten blir bortglömd trots skojeriet på scenen.

 

Italien: Måneskin – “Zitti e buoni“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Italiens Måneskin framför sin låt som om det vore en klubbspelning mitt i natten, men det här är ju en stor arena och det passar lika bra. För att få till flera av effekterna används både stark ljussättning och pyro. Det senare fick vi se en glimt av, och ja, det kommer att bli mycket på slutet. Det kan tilläggas att gruppen hade bytt scenkläder till idag.

Måneskin är för närvarande etta till seger enligt spelbolagen och det kan man absolut förstå. Det här är nämligen rock på riktigt som inte har anpassats till sammanhanget. Måneskin kör sin egen grej och de ska de ha pluspoäng för.

 

 

Schemat för dagen

Alla tider var med reservation för ev. förändringar. De är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

  • 10:30-10:50 – Italien: Måneskin – Zitti e buoni
  • 10:55-11:15 – Tyskland: Jendrik Sigwart – I Don’t Feel Hate
  • 11:20-11:40 – Nederländerna: Jeangu Macrooy – Birth Of A New Age
  • 11:45-12:05 – Frankrike: Barbara Pravi – Voilà
  • 12:10-12:30 – Storbritannien: James Newman – Embers
  • 12:35-12:55 – Spanien: Blas Cantó – Voy a quedarme

 

 

Eurovision 2021: Repetitioner dag 7 (14 maj)

SCENREPETITIONER. Fredagen den 14 maj fick de sista länderna i semifinal 2 (startnummer 10-17) repetera en gång till. Varje land fick maximalt 20 minuter till godo på scenen och både innan och efter blev det konsultationer backstage, bland annat i Viewing Room.

Eurovision.tv har klippt ihop smygklipp av varje repetition som är ca 30-40 sekunder. Klippen är förvisso filmade från TV-kamerorna men visar bara en bråkdel av varje framträdande.

Nedan är sammanfattning av dagens repetitioner.
Varje land fick maximalt 20 minuter på scenen i arenan. Under dagen släpptes även smygklipp från dessa repetitioner som var exklusiva förhandstittar på ca 35 sekunder per klipp från varje land. Klippen visar således bara en bråkdel av respektive framträdande men ger en hint om vad som väntar kommande vecka.

Här nedan listar vi alla repetitioner som genomfördes under dagen i ordning senast avslutad överst. Överstrukna länkar är klipp som ännu saknas och läggs till i ett senare skede.

 

Danmark: Fyr & Flamme – “Øve Os På Hinanden“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Danmark tar verkligen tillbaka nostalgin till Eurovision! Det här framträdandet hade kunnat skett i princip vilket år på 1980-talet som helst så det är verkligen tillbaka till framtiden här. Men det är inte dåligt på något sätt, det är roligt och ganska mycket bättre än vad framträdandet var i Dansk MGP.

Numret är annars identiskt med hur det såg ut i Dansk MGP med att Fyr och Flamme står på varsitt podium en bit från varandra. Bakgrunden är neonblå och rosa och kläderna enligt vad de hade på sig i Dansk MGP. Skillnaderna mot då är att nu är musiken förinspelad (i Danmark framfördes den till liveorkester) och att kören har fått en tredje medlem.

Det märks att Fyr & Flamme trivs på scenen och det blir en rolig avslutning på semifinal 2.

 

Schweiz: Gjon’s Tears – “Tout l’Univers“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Gjon’s Tears gör ungefär som Frankrikes Barbara Pravi med ett nedtonat nummer på scenen, så om Schweiz går till final kommer de absolut att bli varandras konkurrenter. Skillnaden är att Gjon rör sig mer på scenen och att han har sina kuber med sig som ändrar form under numrets gång. Barbara står ju bara på samma ställe hela tiden. Men oavsett det finns ingen tvekan om varför Schweiz är en av favoriterna att vinna. Låten sticker ut och Gjon sjunger extremt bra. Det i kombination med att Schweiz har satt ihop ett väldigt snyggt visuellt nummer gör det bara än mer trovärdigt! I denna semifinal har Schweiz också ett väldigt bra utgångsläge då de är näst sista låten ut.

 

Lettland: Samanta Tīna – ”The Moon Is Rising”

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Som vi har berättat om tidigare har Samanta valt att behålla sitt framträdande som hon gjorde det i Supernova 2020. Hon står på scenen tillsammans med tre körsångerskor. Kören bär blåa visir för ögonen och alla är klädda i gröna heldräkter.

Om man kollar in Lettlands musikvideo är det mycket känslor i numret men tyvärr kommer ganska lite av det ut i alla fall i denna repetition. Det är inget fel på vare sig Samantas sånginsats eller LED-effekterna i bakgrunden, men helheten blir inte lika stark som när Aminata (som är en av låtskrivarna bakom “The Moon Is Rising”) tävlade för Lettland 2015.

 

Finland: Blind Channel – “Dark Side“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Fullt ös som väntat från Blind Channel från Finland och det känns som att man är inne i en rockkonsert. Ljussättningen är i blått, rött och svart och det mesta är sig likt från den nationella finalen på hemmaplanen. Vi har inte fått se någon pyro i de två genomsjungningarna, men i till tredje och sista genomsjungningen så bjöds det på just det.

 

Bulgarien: Victoria – “Growing Up Is Getting Old“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Redan efter Bulgariens första genomsjungning lät och såg det riktigt bra. Victoria har en sån trollbindande och härligt unik röst. Låten är ju som bekant väldigt stillsam, men detta effektfulla framträdandet gör att resultatet blir väldigt framgångsrikt.

 

Portugal: The Black Mamba – “Love is On My Side“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Portugals bidrag är väldigt retroinspirerat. Första versen visas skärmen i svartvitt och 4:3-upplösning, men i andra versen får man se allt i färg och bred upplösning, men LED-projektionen inkluderar även en orkester i bakgrunden. Black Mamba är en positiv överraskning och ska inte underskattas. Väldigt positiv respons från pressrummet för såväl Portugal som Albanien. Sångaren Pedro Tatanka är stilig i sin mörka kostym & vita hatt.

 

Albanien: Anxhela Peristeri – “Karma“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

WOW! Vilket elegant framträdande från Anxhela från Albanien! Hon fullkomligt äger scenen och till skillnad från när hon tävlade i den albanska uttagningen, så är hon numera ensam på scenen utan bakgrundsdansare. Anxhela har en enorm energi i sitt scenspråk. Väldigt få rörelser, men ändå så effektfullt och snyggt. Sånginsatsen är utmärkt. Färgtonerna i bakgrunden går i mörkt och rött. Hur Albanien kan ligga så låg i oddsen är obegripligt. De är givna finalister.

 

Georgien: Tornike Kipiani – “You“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Efter Serbiens effektiva poplåt där inte en sekund av låten står still går tävlingen över till Georgiens Tornike som gör precis det motsatta, dvs. en avskalad ballad där han är själv på scenen i ett nedtonat landskap. Det är en snygg staging som är enkel och stilren. Tornike borde dock titta in i kameran lite mer. Georgien har heller inte de bästa oddsen i tävlingen just nu men han gör det ändå bra.

 

 

Schemat för dagen

Alla tider var med reservation för ev. förändringar. De är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 

Eurovision 2021: Repetitioner dag 6 (13 maj)

SCENREPETITIONER. Torsdagen den 13 maj blev en intensiv repetitionsdag i Ahoy Rotterdam. Dagen inleddes med att Malta, som är det avslutande bidraget i den första semifinalen, får göra sin andra scenrepetition. Därefter följde bidragen med startnummer 1-9 i den andra semifinalen som även de fick sjunga en andra gång. Dagen avslutades sedan med att de 6 direktkvalificerade bidragen (Nederländerna och “Big Five”) fick göra sin första genomsjungning.

För semifinalländerna gällde denna gång maximalt 20 minuter på scenen medan för värdnationen och “Big Five” gäller tidigare regler om 30 minuter. Det kom även upp smygklipp men de för semifinalerna är från TV-kamerorna medan “Big Five”-klippen är filmade från publikvinkel, dvs. något sämre ljud och bild samt inte samma upplevelse som de andra klippen.

Här nedan listar vi alla repetitioner som genomfördes under dagen i ordning senast avslutad överst. Överstrukna länkar är klipp som ännu saknas och läggs till i ett senare skede.

 

Spanien: Blas Cantó – “Voy a quedarme“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Efter den nationella finalen och den officiella musikvideon har Blas och hans team gjort om “Voy a quedarme“ lite. Bland annat inleds låten i a cappella för att sedan övergå i ballad för att sedan övergå i någon slags upptempoversion innan refrängen kommer då det blir en mix av ballad och upptempo. Lite märkligt kan det låta men det låter faktiskt bra. När det gäller bildproduktionen har man valt en mer nedtonad version av sceneriet även om det finns en gigantisk måne på scenen. Det börjar med någon slags blåsvart bakgrund som sedan växer till en soluppgång.

Blas är helt själv på scenen men körsång hörs dock oklart om den är förinspelad. Sånginsatsen är okej men idag låter den lite ansträngd.

 

Storbritannien: James Newman – “Embers“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

I början av numret är James själv på scenen där han står på ett stort podium. Därefter kommer dansarna/musikerna in på scenen och spelar tillsammans med honom. James går ned från podiet och står på den större delen av scenen. Det som är snyggt i numret är ljussättningen som varierar ganska mycket. Det märks att någon (för en gångs skull) har tänkt igenom Storbritanniens framträdande i Eurovision! Även här låter sånginsatsen lite ansträngd men det funkar ändå.

 

Frankrike: Barbara Pravi – “Voilà”

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Barbara Pravi gör ett liknande uppträdande som det var i den franska finalen i vintras där hon står ensam på scenen i ett väldigt nedtonat landskap och blir upplyst på olika sätt. Det är otroligt snyggt och konstnärligt och absolut en av vinnarkandidaterna. Det är också en låt som betyder något och som har en mening.

 

Nederländerna: Jeangu Macrooy – “Birth Of A New Age“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

När “Birth of a New Age” presenterades i början av mars gjordes en livekonsert där Jeangu fick med sig en stor kör och dessutom ett liveband. Nu är det bara två körsångare, varav en av dem är Jeangus tvillingbror, kvar samt en dansare på scenen. Alla står på den stora delen av scenen och rör sig lite fram och tillbaka i ett landskap som är ganska nedtonat och inte så mycket effekter i LED-väggen. Förutom i slutet då LED-väggen tonar upp som en konstnär målar en tavla. Då går de också ut på mittdelen av scenen.

Sånginsatsen är ganska bra men numret hade kunnat vara mer spännande i jämförelse med musikvideon. Det blir lite lamt trots en låt som har ett viktigt budskap.

 

Tyskland: Jendrik Sigwart – “I Don’t Feel Hate“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

I den musikvideo som Jendrik presenterade inför Eurovision hände massa galna upptåg men allt det är borta när han nu äntrar scenen i Ahoy Rotterdam. Det som är kvar är spexeriet som sker i mellanspelen av “I Don’t Feel Hate” och tjejen som får spela lång- och pekfingret. Förutom de två finns också tre körsångerskor på scenen som spelar olika instrument.

Det blir fest och roligt på scenen men det kommer inte att bli något pyro eller pajkastningar på scenen. Och Jendrik ville heller inte tala om vad han ska säga i sin monolog som är strax innan sista refrängen. Det är alltså en cliffhanger!

 

Italien: Måneskin – “Zitti e buoni“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Italiens Måneskin har varit en av spelbolagens favoriter och gick efter sitt första försök på scenen i Ahoy Rotterdam upp i princip delad ledning med Frankrike och Malta. Vad kommer då gruppen att göra på scenen? Jo de gör en livekonsert på 3 minuter. Det kommer inte att se ut som i musikvideon utan tänk dig att du ska gå på rockkonsert i en klubblokal med flera hundra andra och så sätter allt igång. Så det är bara att börja headbanga och låtsasspela elgitarr när den här låten sätter igång den 22:a maj.

Självklart är all musik förinspelad och här saknas även en dirigent.

 

Serbien: Hurricane – “Loco Loco“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Tjejerna inleder som tidigare med att stå ganska långt ifrån varandra men i första refrängen går de framåt mot scenen och står mer tätt. I verserna sjunger alla tre men i refrängen är det bara en av dem som sjunger. Oklart varför men kanske är det för att inte sjunga i otakt eller något sådant. De har också dragit ned på pyrot i bakgrunden under refrängerna. Vid förra tillfället hade de rök som åkte upp i bakgrunden och ljudet från den maskinen dränkte nästan all musik och sång under flera sekunder. Men det är alltså borta nu.

Serbien bjuder på ett dansant och energirikt framträdande vilket nog kan vara bra efter ett par midtempobidrag.

 

Island: Daði & Gagnamagnið – “10 years“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Det är ingen klädförändring för Daði & Gagnamagnið idag, vilket förmodligen gör att de kommer att uppträda i sina gröna tröjor och svarta byxor. Tre ur Gagnamagnið bär en keyboard som sätts ihop till en hel keyboard fast i runt format. Det har vi förvisso sätt förut i Eurovision – Rumänien 2014 är ett bra exempel på det.

För den som gillade fjolårets låt kommer nog inte att bli besviken, men skillnaden denna gång är att det är mindre lekfullt och mer seriöst. Man kan säga att det blir lite mer som klubblåt på något slags diskotek än en Eurovisionlåt. Vi får se hur det går, röster lär de få i alla fall. Och på tal om röster är det inget fel på sånginsatsen!

 

Moldavien: Natalia Gordienko – “Sugar“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Det är inte så mycket justeringar här heller. Natalia bär sin silverklänning och har fyra manliga dansare som saknar tröjor men bär kavajer. De står på ett roterande podium likt det som Senhit har, dock att denna är större. Bakgrunden visar på olika former som åker fram och tillbaka men det finns ingenting i detta nummer som påminner om den sockriga musikvideo som Moldavien skickade in. Det enda som är i så fall är att de ljus och effekter som finns gör en åksjuk. Även idag sparar Natalia på sångrösten i de högsta tonerna.

Det är svårt att säga vart det här numret tar sig. Det är mer effekter idag men det känns som att avsaknaden av det sockriga från videon, exempelvis de dansade glasstrutarna, hade behövts här.

 

Polen: RAFAŁ – “The Ride“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Numret är sig likt från förra gången med neongrönt, blått och rosa i bakgrunden samt RAFAŁs fyra manliga dansare som bär någon form av ljuslampor i händerna. RAFAŁ bär solglasögon fram till första refrängen och sedan när han och dansarna börjar gå mot mitten av scenen tar han sig dem. Men sedan åker de på igen i slutet av låten. Förutom det läggs också pyro på vid flera tillfällen i låten. Man använder också LED-väggen på ett smart sätt för att få in fler dansare – man lägger på dem digitalt!

Sångmässigt låter det bättre idag mot förra repetitionstillfället men det är fortfarande inte jättebra. Framförallt är det körsången som krockar ganska mycket med RAFAŁs sång då de inte synkas med varandra och det händer inte bara en gång om vi säger så. Men visst, detta är en 80-talshyllning men kanske inte den bästa som har tävlat i Eurovision.

 

Österrike: Vincent Bueno – “Amen“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Vincent Bueno från Österrike gör “Amen” mycket bra och nu tittar han också in i kameran mycket mer än vad han gjorde vid den föregående repetitionsomgången. Österrikiska teamet har valt att göra ett väldigt stilrent nummer och det tror vi att de kan vinna mycket på. De har byggt upp som en extra plattform på scenen som Vincent hela tiden står och går på. Ljussättningen utgår från den plattformen vilket gör att det är bara där som fokus läggs. Det blir som sagt enkelt men också väldigt snyggt.

Det här kan vara en underskattad låt i oddsen. Ju fler gånger Vincent får sjunga låten desto mer övertygar han om att vara finalaktuell.

 

Grekland: Stefania – “Last Dance“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Stefania märks som ett proffs på scenen. Inte bara sångmässigt utan detta är också ett bra ihopsatt nummer med de Green Screen-effekter de har fått till med dansarnas ansikten som försvinner och den osynliga trappa som Stefania kliver upp på. Visst, det påminner mycket om det som Sergey Lazarev gjorde för Ryssland 2016 men det är gjort på ett annat sätt här. Grekland är nog en självklar finalist med detta framträdande.

 

Tjeckien: Benny Cristo – “Omaga“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Benny känns mer säker på scenen idag mot vid förra tillfället, men han håller igen sången lite. De har även testa lite nya kläder för dansarna men i övrigt är det inte så mycket justeringar. Det som saknas är det glädjepillret man önskar “Omaga” ska vara. Typ som Lake Malawi kom med i Tel Aviv 2019. Så det är inget fel på låten eller framträdandet, däremot står det och faller med om Benny gör låten glad.

 

Estland: Uku Suviste – “The Lucky One“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Uku har behållit månen i bakgrunden och den blåa ljussättningen i numrets inledning. Han är också ensam på scenen. LED-väggen visar på ett oväder. Mot slutet av låten ändras färgen på vattnet i LED-golvet och väggen från blått till rött samtidigt som ovädret i LED-väggen intensifieras. Dagens genomsjungningar känns väldigt bra. Det här skulle kunna gå hela vägen trots tidigt startnummer. Samtidigt ska man komma ihåg att det är en semi med många låtar i liknande genrer så visst är det en utmaning.

 

San Marino: Senhit – “Adrenalina“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Det verkar inte vara så många förändringar i San Marinos nummer idag. Senhit står med sina fyra dansare på en snurrande diamantformad plattform för att sedan vandra ned mot mittdelen av scenen där Flo Rida ska stå, men där står även idag hans stand-in. Sedan avslutas numret längst framme på scenen. Förmodligen kommer Flo Rida vara på plats när Senhit ska sjunga eftersom hon säger hans namn i början av låten och det är även en hyllning till honom i den inledande sekvensen.

Allt verkar funka bra idag och det blir snyggt. Är inte otroligt om San Marino går vidare till final och tar sin bästa placering någonsin. Det hade i alla fall varit roligt för dem.

 

Malta: Destiny – “Je Me Casse“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Det har gjorts en del justeringar i Maltas bidrag. Bland annat har Destiny fått en ny silverklänning istället för att ha en rosa klänning som även dansarna har som färg på sina kläder. Dessutom har de jobbat om ljussättningen en del med lite coola effekter. I övrigt levererar Destiny väldigt bra live och helhetsmässigt blir det en bra show. Så Malta är fortsatt att räkna med som toppfavorit i årets tävling.

 

Schemat för dagen

Alla tider var med reservation för ev. förändringar. De är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

  • 10:00-10:20 – Malta: Destiny – Je Me Casse
  • 10:25-10:45 – San Marino: Senhit – Adrenalina
  • 10:50-11:10 – Estland: Uku Suviste – The Lucky One
  • 11:15-11:35 – Tjeckien: Benny Cristo – Omaga
  • 11:40-12:00 – Grekland: Stefania – Last Dance
  • BREAK
  • 13:05-13:25 – Österrike: Vincent Bueno – Amen
  • 13:30-13:50 – Polen: RAFAŁ – The Ride
  • 13:55-14:15 – Moldavien: Natalia Gordienko – Sugar
  • 14:20-14:40 – Island: Daði & Gagnamagnið – 10 years
  • 14:45-15:05 – Serbien: Hurricane – Loco Loco
  • BREAK
  • 15:35-16:05 – Italien: Måneskin – Zitti e buoni
  • 16:15-16:45 – Tyskland: Jendrik Sigwart – I Don’t Feel Hate
  • 16:55-17:25 – Nederländerna: Jeangu Macrooy – Birth Of A New Age
  • 17:35-18:05 – Frankrike: Barbara Pravi – Voilà
  • 18:15-18:45 – Storbritannien: James Newman – Embers
  • 18:55-19:25 – Spanien: Blas Cantó – Voy a quedarme

 

 

Eurovision 2021: Repetitioner dag 5 (12 maj)

SCENREPETITIONER. Onsdagen den 12 maj startade den andra repetitionsomgången för semifinalisterna. Den här dagen fick nästan alla bidrag som tävlar i den första semifinalen repetera en gång till. Varje land fick maximalt 20 minuter till godo på scenen och både innan och efter blev det konsultationer backstage, bland annat i Viewing Room. Australien fanns ej på plats då deras delegation har valt att tävla hemifrån med sin live-on-tape.

Eurovision.tv har klippt ihop smygklipp av varje repetition som är ca 30-40 sekunder. Klippen är förvisso filmade från TV-kamerorna men visar bara en bråkdel av varje framträdande.

Här nedan är våra kommentarer från dagens repetitioner.

 

Ukraina: Go_A –“Shum”

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Ukraina var sist ut för dagen och redan tidigt inför deras framträdande nåddes vi av nyheten att gruppens frontsångerska Kateryna Pavlenko hade blivit sjuk och kunde därför inte delta idag. Hennes insats ersattes därför av en stand-in-sångerska. I vilket fall som helst satt repetitionen perfekt. Förutom att musiken är mystisk har de byggt upp ett mindre landskap på scenen! Två dansare håller också i varsin lysande cirkel. Det händer mycket på scen och på LED-skärmen som skiftar färg och mönster. Stand-in-sångerskan gör en jättebra insats här ska tilläggas.

Go_A imponerade stort under deras första rep-tillfälle för några dagar sen. De klättrade flera placeringar på oddslistan och ses därför av spelbolagen som en av de givna finalisterna, möjligt att en topplacering i eventuell final väntas.

 

Azerbajdzjan: Efendi – “Mata Hari“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Wooow, vilket starkt rep av Efendi. Azerbajdzjan är duktiga på att leverera slagkraftiga produktioner för sina ESC-bidrag!

Trots att låten är fartfylld upptempo är själva framträdandet väldigt avskalat. Det är många glada färger i ljussättningen och Efendi har med sig fyra bakgrundsdansare. Allt verkar sitta, både sång och dans. Rösten precis innan refrängen är som vi tidigare berättat förinspelad. Till skillnad från Cypern, Kroatien och Isreal är inte detta riktigt en renodlad poplåt på samma sätt. Den sticker ut och är mer orientalisk och etno-poppig. Alla på scenen är klädda i svarta dresser. Vid det tredje försöket uppenbarade sig riktig eld istället för på LED-skärmen som i de två förgående repen. Väldigt effektfullt och snyggt.

 

Rumänien: Roxen – “Amnesia“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Roxen från Rumänien har framfört sin låt och det låter inte alls särskilt bra. Det känns ansträngt, rörigt och nervöst. Både Roxen och hennes bakgrundsdansare är iklädda mjukisdräkter och det är ett dramatiskt nummer. Rumänien kan nog få det tufft att kvala vidare om inte numret sitter bättre än vad det gör i nuläget. Däremot ska vi inte glömma bort att Belgiens representant 2017 (Blansche) gjorde ett liknande intryck under sina repetitioner och när det väl var dags för direktsändning satt allt perfekt. Vi får hoppas att Roxen repar ordentligt och kommer starkare än någonsin när stundens allvar är kommen.

 

Israel: Eden Alene – “Set Me Free“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Eden har med sig fem manliga bakgrundsdansare på scenen och samtliga är klädda i svart och vitt med mönster på kläderna. Jämfört med hennes första rep verkar det sitta mycket bättre nu. Sånginsatsen är nästintill perfekt. En liten miss i början med vissteltonen, men det är inget som drar ner helheten. Det finns stora likheter mellan Kroatiens och Israels nummer, kanske att de tar ut varandra när det är dags för omröstning? I vilket fall som helst är det proffsiga bakgrundsdansare och en duktig sångerska. Klädbytet på slutet till den lite mer avklädda svarta dressen är snyggt. Hennes hårstyling är också riktigt snyggt med hennes dreadlocks knutna likt en drottningkrona.

 

Belgien: Hooverphonic – “The Wrong Place“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Avskalat, stillsamt och mystiskt. Bandet är utspritt medan sångerskan Geike är placerad i mitten. Ljussättningen i Hooverphonics nummer är väldigt mörk och även bandmedlemmarnas klädsel. Sånginsatsen från ledsångerskan Geike är trygg, men det här är alldeles för anonymt för att göra något avtryck i tävlingen. Trots det låter det fortsatt stabilt och Geike fångar kameran med blicken på ett utmärkt sätt. Men problemet här är att antingen blir man berörd eller uttråkad av Belgiens känslomässiga ESC-bidrag anno 2021.

 

Kroatien: Albina – “Tick-tock“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Albina och hennes fyra manliga bakgrundsdansare ser skitsnygga ut på scenen. Silverklädsel på samtliga. Sånginsatsen låter lite ansträngt, men fortfarande godkänt. Ljussättningen är rosa, lila och blå. Momentet när Albina utökas till fem likadana personer är snyggt.

Det är många poptjejer som slåss om finalplatserna, men Kroatien borde helt klart vara en kandidat att knipa en finalplats. En väldigt medryckande låt och ett snyggt scenframträdande. Det känns modern och fräscht. Det är ett helt klart bättre scenframträdande än vad det var i Dora (Kroatiens nationella uttagning).

 

Norge: TIX – “Fallen Angel“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

TIX som är den populäraste artisten i Norge just nu, har som vi tidigare berättat om valt att behålla det mesta från den norska uttagningen där han står på ett podium i mitten i sin änglaoutfit och omgärdas av fyra personer utklädda till djävulen. I norska uttagningen var det 6 dansare på scenen men två har tagits bort inför Eurovision. Ljussättningen går i blått och svart. Det är ett stilrent och snyggt nummer och sånginsatsen är mycket bättre vid det här repetitionstillfället. Hans kläder under den vita dressen är nu silvriga istället för i guldfärgade och hela stagingen känns exklusiv med massa moln och eld i bakgrunden

Låten kommer bli en riktig sommarhit (får vi hoppas) och Norge bör inte ha goda möjligheter att knipa en finalplats. Vad vi kunde se kändes det som att TIX verkade nöjd med sina genomsjungningar.

 

Cypern: Elena Tsagrinou – “El Diablo“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Det är ett riktigt dansant nummer från Cypern och väldigt Lady Gaga-inspirerat. Elena är klädd i sin snygga silver-färgade klänning och hon backas upp av fyra dansare i rött och en stor spegel. Både sånginsats och scenframträdandet sitter som en smäck. Solklar finalist, utan tvekan. Cypern är en stor fan-favorit i år och allt sitter klockrent, både röstmässigt och scenframträdandet

 

Irland: Lesley Roy – “Maps“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Lesley Roy har byggt upp som ett eget landskap på scenen som hon går igenom och som även innehåller kartor som hon får upp i refrängen. Det är visuellt väldigt snyggt men tyvärr låter hennes sångröst väldigt ansträngd idag. Det är synd för låten och numret är väldigt bra. Mot slutet av zoomar de ut från sceneriet och det ser ganska märkligt ut när man ser allting utifrån. Men det kanske löser sig till nästa vecka? De två sista genomsjungningarna lät mycket bättre men det finns saker att jobba på här.

 

Nordmakedonien: Vasil – “Here I Stand“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Vasil inleder sin låt utan sin monolog som han hade i musikvideon. Istället börjat allt i ett nedtonat landskap med en sol som blänker på Vasils bröst som sedan växer som ett träd för att sedan växa som stjärnstoff. I takt med att låten växer zoomar kamerorna ut och LED-väggen växer i glada färger. Sedan kommer Bulletproof-västen fram som glänser mot taket innan Vasil tar sluttonen.

Det är vackert och riktig musikal för den som älskar det. Man kan se att Vasil njuter av vartenda ögonblick på scenen.

 

Australien: Montaigne – “Technicolor“

Foto: Jess Gleeson (hämtad från Eurovision.tv)

Australiens representant Montaigne kommer inte att närvara på plats i Rotterdam p.g.a. svårigheterna för australiensare att lämna Australien under coronapandemin. Istället för ett arenaframträdande kommer Australien istället att använda Montaignes live-on-tape. Under onsdagens repetitionstillfälle fanns således inte Australien på plats i arenan, däremot släppte Eurovision.tv ett smygklipp precis som det var med övriga länder i denna semifinal. Dessutom medverkade Montaigne på en pressträff via länk.

 

Sverige: Tusse – “Voices“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Som vi kunde se i lördags har Tusse fått lite nya scenkläder där de har kortat av tröjans armar och lagt på mer smycken och annat tyg. Det blir mer snyggt. Annat nytt från Melodifestivalen är att dansarna syns tidigare i numret och att en effekt gör att fler dansare syns (som inte är där). Annars finns det ingenting att klaga på här. Tusse levererar “Voices” som om det redan nu vore direktsändning. Rösten håller också bra. Om Tusse fortsätter att leverera så här bra även nästa vecka kan Sverige absolut vara bland toppkandidaterna i final!

 

Ryssland: Manizha – “Russian Woman“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Precis som i den ryska finalen börjar Manizha med att komma in på scenen i andra kläder som sedan byts ut efter ett tag. I det här fallet är det en klänning på hjul. Innovativt! Sedan börjar själva hiphopdelen och Manizha kör på fullt ut tillsammans med sin fyramannakör som står runt henne. Det man kan sakna här är närvaron av publiken som nu kommer att vara långt från henne i Ahoy. Men det har de löst med att LED-väggen visar fler och fler personer som sjunger med i “Russian Woman” i inspelade inslag.

Manizha avslutar låten med att säga “We Are The Change” så absolut finns det ett budskap bakom denna låt.

 

Slovenien: Ana Soklič – “Amen”

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Det finns två “Amen”-låtar i årets Eurovision och Ana från Slovenien framför en av dessa. Medan Vincent Bueno från Österrike som också sjunger sin Amen har valt att göra en mer intim version väljer Ana att ta in hela världen i bakgrunden. Det blir snyggt och mäktigt som även adderas med en gospelkör som de har lagt på.

Sedan ska vi säga att Ana har valt att göra om låten lite från musikvideon från i vintras. Nu kommer låten igång ganska snabbt och hon rör sig mer på scenen och det är inga andra pyroeffekter just nu mer än snyggt ljus i LED-golvet och LED-väggen. Det kan funka men frågan är hur långt det tar sig.

 

Litauen: The Roop – “Discotecque“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Mycket är sig likt i Litauens nummer från den nationella finalen i vintras exempelvis att alla i gruppen inkl. de två dansarna bär helgula kläder. Det är även samma glada lekfullhet i numret. Skillnaderna är att de har lagt in mer lila i bakgrunden och använder också ett schackmönster i LED-väggen. I början av numret förekommer också en slags bakgrund där alla på scenen rör sig som skuggor framför en lila bakgrundsvägg. Samma effekt använder även Island i sitt nummer. I slutet av låten bjuder sångaren in till en mer närmare dans och sedan åker kameran ut i arenan. Allt känns väldigt bra här och det är väldigt lekfullt. Det blir helt enkelt en rolig start på årets Eurovision och gör de lika bra ifrån sig i direktsändning som nu på repetitionen kommer de absolut att ta finalplats. Det är en låt som sätter sig på hjärnan vare sig du gillar eller ogillar låten.

 

 

Schemat för dagen

Alla tider var med reservation för ev. förändringar. De är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

  • 10:00-10:20 – Litauen: The Roop – Discotecque
  • 10:25-10:45 – Slovenien: Ana Soklič – Amen
  • 10:50-11:10 – Ryssland: Manizha – Russian Woman
  • 11:15-11:35 – Sverige: Tusse – Voices
  • BREAK
  • 13:05 – 13:25 – Nordmakedonien: Vasil – Here I Stand
  • 13:30 – 13:50 – Irland: Lesley Roy – Maps
  • 13:55 – 14:15 – Cypern: Elena Tsagrinou – El Diablo
  • 14:20 – 14:40 – Norge: TIX – Fallen Angel
  • 14:45 – 15:05 – Kroatien: Albina – Tick-tock
  • BREAK
  • 15:35 – 15:55 – Belgien: Hooverphonic – The Wrong Place
  • 16:00 – 16:20 – Israel: Eden Alene – Set Me Free
  • 16:25 – 16:45 – Rumänien: Roxen – Amensia
  • 16:50 – 17:10 – Azerbajdzjan: Efendi – Mata Hari
  • 17:15 – 17:35 – Ukraina: Go_A –Shum

 

 

Eurovision 2021: Repetitioner dag 4 (11 maj)

SCENREPETITIONER. Tisdagen den 11 maj repeterade länderna som hade startnummer 10-17 i den andra semifinalen. Varje land fick maximalt 30 minuter till godo på scenen och både innan och efter blev det konsultationer backstage, bland annat i Viewing Room. Efter denna repetitionsdag hade samtliga semifinalister, utom Australien, fått framföra sina tävlingsbidrag minst en gång i Ahoy Rotterdam.

De smygklipp som vi länkar till är Eurovision.tv:s egna klipp vilka är filmade från publikvinkel. Det gör att upplevelsen av såväl ljud som bild kan upplevas som betydligt sämre än vad den möjligen är. Respektive klipp är ca en minut lång varav en bråkdel är material som handlar om scenuppträdandena.

Här nedan är våra tankar från repetitionerna.

 

Danmark: Fyr & Flamme – “Øve Os På Hinanden“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Fyr & Flamme som avslutar semifinal 2 har valt att behålla sitt framträdande från Dansk MGP både när det gäller stil, LED-vägg och kläder. Det enda som egentligen skiljer sig åt är att de nu har fått ha förinspelad musik istället liveband och dessutom står den levande och inte förinspelade kören på scenen istället för bredvid scenen. Den som gillar 80-talsnostalgi kommer att glädjas åt detta bidrag som avslutning på torsdag den 20:e maj.

 

Schweiz: Gjon’s Tears – “Tout l’Univers“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Alla har nog varit grymt nyfikna på vad storfavoriten Gjon’s Tears från Schweiz kommer att bjuda på för framträdande. Men nej, det verkar inte bli en ny trafikkrock på scenen utan här har de byggt upp ett slags lysande väggar och golv i mönster som Gjon står och rör sig runt på. Dessa former byter också skepnad under framträdandet. Tänk Paul Reys väggar från årets Melodifestival fast dessa har lite annan form.

 

Lettland: Samanta Tīna – ”The Moon Is Rising”

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Samanta återanvänder stilen på det framträdande hon hade i den lettiska Supernova-finalen 2020. Då hade hon tre dansare/körsångerskor med på scenen som stod klädda i visir och dessa är med nu också. Alla är klädda i grönt och Samanta har som bilden visar en utsmyckad grön klänning. Av det som vi har hört i klippet var det inget fel på dagens sånginsats.

 

Finland: Blind Channel – “Dark Side“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Mycket av det vi får se är likt liveframträdandet som vi fick se i UMK. En liten rolig detalj är att samtliga medlemmar täckt för sina långfingrar med vad som ser ut att vara röd tejp…? I övrigt är det inga större konstigheter, möjligen ett lite tillbakadraget första intryck från sångarna. Den sista genomsjungningen blev mycket pyro, mer pyro och effekter i framträdandet, och Blind Channel har växlat upp i inlevelse i låten. För säkerhets skull så blir det i alla fall inget långfingerpekande. Det mesta verkar bäddat för finalplats. Frågan är bara om de kommer riktigt högt eller om det blir som AWS, att man får bittert nöja sig med en plats i undre halvan… återstår att se!

 

Bulgarien: Victoria – “Growing Up Is Getting Old“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Intressanta saker Bulgarien tagit med. Ljussättningen går i mycket sepia-färger och förutom det ägnas framträdandet av Victoria som sitter ner på vad som ser ut som en projektionsbild på en klippa, samtidigt som sand rinner ner på scen. Frågan är om detta kommer lyfta låten eller ta uppmärksamheten från den? I den tredje genomsjungningen ser vi att den plattform som Victoria sitter/står på faktiskt är en riktig plattform och ingen bildkonst. Victoria får in dessutom mer blickar in i kameran denna gång. Det återstår att se huruvida denna kommer sno åt sig uppmärksamheten från förra bidraget eller vice versa. Två långsamma låtar på varandra även om stämningen är annorlunda.

 

Portugal: The Black Mamba – “Love is On My Side“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Portugal kör på mycket retro i sitt nummer. Första versen visas skärmen i svartvitt och 4:3-upplösning, men i andra versen får man se allt i färg och bred upplösning, men LED-projektionen inkluderar även en orkester i bakgrunden. Överlag är det bildkonsten ett starkt vapen, samt Pedro Tatanka som avslutar framträdandet längst ut på scen. Även denna får en stark respons från pressen.

 

Albanien: Anxhela Peristeri – “Karma“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

För att vara andra genomsjungningen på första repet har Anxhela levererat ett starkt första intryck. Hon må vara ensam på scen, men har både kontakt med kameran och även fixar koreografin med LED-projektionerna. Kan Albanien bli en outsider? Till den tredje genomsjungningen gjordes det inte så mycket förändringar. Men varför ändra på ett koncept som kan vara vägvinnande? Albanien kan stå för en skräll nästa vecka.

 

Georgien: Tornike Kipiani – “You“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Tornike gör det bästa han kan, men frågan är hur långt det kommer räcka. Ljussättningen är väldigt mörk till en början, innan låtens text så småningom lyser upp på skärmen och även på honom. Sen blir det inte så mycket kontakt med kameran heller. I den tredje genomsjungningen sparar Tornike på sin röst mycket mer, mycket mer lugn basstämma istället för det andra. Ganska halvhjärtad insats överlag.

 

 

Schemat för dagen

Alla tider var med reservation för ev. förändringar. De är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

 

 

Eurovision 2021: Repetitioner dag 3 (10 maj)

SCENREPETITIONER. Måndagen den 10 maj repeterade länderna som hade startnummer 1-9 i den andra semifinalen. Varje land fick maximalt 30 minuter till godo på scenen och både innan och efter blev det konsultationer backstage, bland annat i Viewing Room.

Här nedan är våra tankar från måndagens repetitioner.

 

Australien: Montaigne – “Technicolor“

Australiens representant Montaigne kommer inte att närvara på plats i Rotterdam p.g.a. svårigheterna för australiensare att lämna Australien under coronapandemin. Istället för ett arenaframträdande kommer Australien istället att använda Montaignes live-on-tape. Under lördagens repetitionsstart fanns således inte Australien på plats i arenan, däremot släppte Eurovision.tv ett smygklipp från inspelningen av Montaignes live-on-tape. Och under måndagen deltog Montaigne via länk för sin första Meet and Greet (pressträff).

 

Serbien: Hurricane – “Loco Loco“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Tjejerna i Hurricane börjar att stå längre bak på scenen och med ganska stort avstånd från varandra. Till första refrängen i “Loco Loco” går de längre fram på scenen men står fortfarande med avstånd. Det är först vid den andra refrängen som de ställer sig nära varandra och börjar vandra ut mot mittdelen av scenen. Tjejerna använder sig inte av några dansare däremot blir det en obligatorisk Carolafläkt i slutet av framträdandet.

Det går undan och är party och låten blir en liten väckarklocka så här i halvtid av den andra semifinalen.

 

Island: Daði & Gagnamagnið – “10 years“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Det är lite uppdaterade kostymer för Daði og Gagnamagnið som nu bär gröna överdragströjor och svarta byxor. De står uppradade på samma rad innan Daði kliver fram längst fram och två ur Gagnamagnið ställer sig precis bakom honom. Så ser det ut en bra stund innan de börjar röra sig runt på scenen. Tre i Gagnamagnið bär pianoinstrument som de inte spelar på förrän på slutet då de sätter ihop allt till ett runt piano.

Överlag känns det som hela gänget tar det ganska lugnt idag men det är inget fel på sånginsatserna. Det är glädje men det är inte som fjolårets bidrag som hade bjudit på mer show.

 

Moldavien: Natalia Gordienko – “Sugar“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Moldavien bjuder inte på några dansande glasstrutar på scenen utan det är Natalia och de fyra dansarna som medverkade i musikvideon som står på ett podium på scenen. Natalia bär en glittrande klänning och dansarna är kostymklädda men saknar skjortor. Men av låtens titel att döma finns det inga som helst spår av socker i det här framträdandet.

 

Polen: RAFAŁ – “The Ride“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

RAFAŁ gör ett ganska enkelt framträdande där han har fyra dansare klädda i vita kostymer som tillsammans med honom dansar med i denna 80-talsinspirerade låt. I LED-väggen visas bilder på kvinnliga dansare. RAFAŁ bär också sina solglasögon men tar av sig dem efter en stund för att sedan ta på dem igen. Vid den andra genomsjungningen adderades rök, pyro och någon slags ljusgrej som dansarna fick bära i händerna.

Sångmässigt låter det inte jättebra men de verkar ha roligt på scenen i alla fall.

 

Österrike: Vincent Bueno – “Amen“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Vincent börjar i ett nedtonat rökigt landskap som sedan långsamt växer till något mer hoppfullt. Till skillnad från Slovenien som hade hela jorden i bakgrunden är denna Amen-låt väldigt nedtonad. Vincent är själv på scenen. Han gör ett väldigt bra första intryck på det podium han står på.

 

Grekland: Stefania – “Last Dance“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Här märks det att Grekland har storsatsat. Stefania gör för det första ett coolt framträdande som innehåller en del digital teknik med någon slags animering fast det är verklighet. Och med en del inspiration från Sergey Lazarev 2016 med att klättra på väggar. Här är skillnaden att det inte finns någon vägg. Stefania sjunger alltså flygande! I slutet blir hennes dansare inte längre animerade utan verkliga. Väldigt intressant, det här kan gå hur långt som helst!

 

Tjeckien: Benny Cristo – “Omaga“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Benny gör ett dansant framträdande med fyra dansare som hänger med honom på scenen. LED-väggen bakom lyser upp i glada färger. Det som möjligen saknas idag partystämningen som man önskar med låten, det blir inte riktigt den känslan idag tyvärr. Den sista genomsjungningen blev något bättre än den första men Benny kommer att behöva ännu mer energi i sitt nummer för att övertyga om att ta en finalplats.

 

Estland: Uku Suviste – “The Lucky One“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Uku Suviste gör en nedtonad version av sin “The Lucky One”. Numret inleds med en nedsläckt arena med en måne i LED-väggen och sedan varvas det hela med bilder från när han sjunker i vattnet även om han är kvar på scenen. LED-väggen används sedan för många effekter med blixtar och dunder. Vi noterar också att det är många kamerabyten i numret.

Helheltsmässigt känns detta mer som en musikvideo även om man kan se att det är scen. Men det är snyggt och Uku sjunger bra så det skulle kunna funka hela vägen.

 

San Marino: Senhit – “Adrenalina“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Senhit har behållit sin diamantformade plattform som snurrar mitt på scenen under hela numret. Förutom den används både LED-golvet och LED-väggen till snygga effekter – flera inslag från musikvideon. Dessutom blir det en del pyro med eld. På scenen har Senhit med sig fyra dansare som är klädda i ljusrosa dräkter och masker för ansiktet. Sedan fanns också en rappare med på scenen idag, det var inte Flo Rida utan en stand-in för honom. Det är oklart om Flo Rida kommer att dyka upp i Rotterdam eller inte men hursomhelst verkar det finnas en plan för detta.

Även om det finns en del att arbeta på med detta nummer sitter det mesta bra redan nu. Det här blir en bra start på den andra semifinalen.

 

Schemat för dagen

Alla tider var med reservation för ev. förändringar. De är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

  • 10:00-10:30 – San Marino: Senhit – Adrenalina
  • 10:40-11:10 – Estland: Uku Suviste – The Lucky One
  • 11:20-11:50 – Tjeckien: Benny Cristo – Omaga
  • 12:00-12:30 – Grekland: Stefania – Last Dance
  • BREAK
  • 13:40-14:10 – Österrike: Vincent Bueno – Amen
  • 14:20-14:50 – Polen: RAFAŁ – The Ride
  • 15:00-15:30 – Moldavien: Natalia Gordienko – Sugar
  • BREAK
  • 16:00-16:30 – Island: Daði & Gagnamagnið – 10 years
  • 16:40-17:10 – Serbien: Hurricane – Loco Loco

 

 

Eurovision 2021: Repetitioner dag 2 (9 maj)

SCENREPETITIONER. Söndagen den 9 maj repeterade länderna som har startnummer 8-16 i den första semifinalen. Varje land fick maximalt 30 minuter till godo på scenen och både innan och efter blir det konsultationer backstage, bland annat i Viewing Room.

Här nedan är våra tankar från söndagens repetitioner.

 

Malta: Destiny – “Je Me Casse“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Destiny har med sig fyra dansare. Alla på scenen står uppställda på rad med en lysande stång bakom sig, ungefär som Felix Sandman hade sitt nummer i Mello 2020 fast här finns ingen vägg som används som extra LED-vägg.

Det är mycket glädje och samtidigt en galenskap på samma gång i numret. Men det här är exempelvis inte lika crazy som när Netta framförde “Toy” för Israel 2018 utan det är mer som en poplåt som framförs som avslutande nummer i semifinal 1. Så hur det kommer att gå är oklart. Tillägg för att den sista genomsjungningen bjöd på ännu mer power och känsla och avslutades med ett pyro.

 

Ukraina: Go_A –“Shum”

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Ukraina tar mystiken till nästa nivå i tävlingen. Förutom att musiken är mystisk har de byggt upp ett mindre landskap på scenen! Två dansare håller också i varsin lysande cirkel. Varför är oklart. Ju längre låten går desto mer mystiskt blir det. Med allt. Men det är det som gör det hela spännande. Det är ingen av dem på scenen som bär covid19-skyddskläder utan det är mer som det var i musikvideon.

 

Azerbajdzjan: Efendi – “Mata Hari“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Efendi gör ett förvisso avskalat framträdande men det är väldigt snyggt och många glada färger i ljussättningen. Hon har med sig fyra dansare på scenen precis som i musikvideon. Sånginsatsen är väldigt bra. Sedan ska det tilläggas att den röst som är precis innan refrängen är förinspelad och slutet av numret som i videon var ganska rörigt är inte lika rörig i liveframträdandet.

 

Rumänien: Roxen – “Amensia“

Foto: EBU (hämtad från Eurovision.tv. Fotografens namn saknas)

Roxen har valt att behålla temat från musikvideon med dansare i gråa mjukisdräkter som klättrar runt henne. Själv är hon också klädd i mjukiskläder men mer i grönt. Det är dramatik på scenen under 3 minuter men det finns en del att fixa till nästa omgång. Första vändan hade nog lite tekniska problem för det blev bättre när de körde en andra gång med rök som pyro.

 

Israel: Eden Alene – “Set Me Free“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Eden Alene har med sig fem manliga dansare på scenen och de använder mestadels den mittersta delen av scenen även om de sedan går framåt mot den främre delen av scenen. Bakgrunden på LED-väggen är ungefär som Kroatiens med lite justeringar. Alla på scenen är klädda i vitt och svart med mönster på kläderna. Det är snyggt gjort och Eden gör ett bra intryck här. Slutet av låten avslutar med ett kläd- och frisyrbyte och en ganska hög ton. Klädbytet funkade inte helt vid första vändan men Eden får i alla fall klart godkänt för sin insats.

 

Belgien: Hooverphonic – “The Wrong Place“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Hooverphonic skickade i år bara in en musikvideo och därför är alla nyfikna på hur de skulle applicera numret på scenen. De har valt att göra som ett band som står på scenen med pianist, trummis och gitarrist, sångerskan och en körsångare. Det känns lite som när Madame Monseiur tävlade för Frankrike 2018.

 

Kroatien: Albina – “Tick-tock“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Albina har gjort en hel del justeringar i sitt nummer. Bland annat har hon bytt kläder till en klänning liknande den Cyperns Elena har. Även de fyra manliga dansarna som hon har med sig har nya kläder. Numret går i blått och rosa och i LED-väggen används Tick Tock som symbol. Man kan säga att arenan omvandlas till en klubbscen när Albina framför sitt bidrag.

 

Norge: TIX – “Fallen Angel“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

TIX har valt att behålla ganska mycket från Norsk MGP där han står på ett podium i mitten i sin änglaoutfit och omgärdas av fyra personer utklädda till djävular. Ljussättningen går i blått och svart. Det är ett stilrent och snyggt nummer som avslutas i lite glädje på slutet.

 

Cypern: Elena Tsagrinou – “El Diablo“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Vid repetitionstillfället blev det lite tekniska problem med Cyperns andra framträdande, men det löste sig ganska snabbt. Det vi hann se var att Elena har med sig fyra dansare på scenen, alla klädda i röda dräkter. De använder sig av mittdelen av scenen där golvet var upplyst. En del av det som vi har fått se i musikvideon kunde också ses här men det är betydligt mer avskalat än i den videon. Och det ska tilläggas att det cypriotiska numret har en spegeleffekt i bakgrunden som blir rätt coolt. Elena känns väldigt säker på scenen på samma sätt som både Eleni Foueira och Tamta levererade 2018 och 2019.

 

Schemat för dagen

Alla tider var med reservation för ev. förändringar. De är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

  • 10:00-10:30 – Cypern: Elena Tsagrinou – El Diablo
  • 10:40-11:10 – Norge: TIX – Fallen Angel
  • 11:20-11:50 – Kroatien: Albina – Tick-tock
  • 12:00-12:30 – Belgien: Hooverphonic – The Wrong Place
  • BREAK
  • 13:40-14:10 – Israel: Eden Alene – Set Me Free
  • 14:20-14:50 – Rumänien: Roxen – Amensia
  • 15:00-15:30 – Azerbajdzjan: Efendi – Mata Hari
  • BREAK
  • 16:00-16:30 – Ukraina: Go_A –Shum
  • 16:40-17:10 – Malta: Destiny – Je Me Casse

 

 

Eurovision 2021: Repetitioner dag 1 (8 maj)

SCENREPETITIONER. Lördagen den 8 maj inleddes årets repetitioner med att länderna som har startnummer 1-7 i den första semifinalen fick framträda på scenen en första gång. Varje land fick maximalt 30 minuter till godo på scenen och både innan och efter fick delegationerna konsultationer backstage, bland annat i Viewing Room. Australien fanns ej på plats då deras delegation har valt att tävla hemifrån med Montagines live-on-tape.

Notering: Eurovision.tv:s team har klippt ihop smygklipp på ca 30 sekunder av varje lands repetition. Klippen filmas från publikvinkel vilket gör att upplevelsen av såväl ljud som bild kan upplevas som betydligt sämre än vad den möjligen är.

 

Irland: Lesley Roy – “Maps“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Lesley Roy från Irland är som många andra i denna semifinalhalva ensam på scenen, men hon har i vart fall med sig både levande körsång och en del rekvisita. Numret verkar vara inspirerat av det som var i musikvideon men med lite nyheter däribland ett rullband! Av det klipp som släppts är det svårt att uttala sig exakt om hur det kommer att gå men än så länge verkar det vara helt okej i alla fall.

 

Nordmakedonien: Vasil – “Here I Stand“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Har Vasil gjort en “Bulletproof”? Ja i sitt framträdande använder han en liknande effekt som Dotter hade i Melodifestivalen 2020 med en discotopp som strålar ut ljus. Effektivt blir det. I övrigt går numret i en ganska nedtonad stil med Vasil ensam på scenen. Sånginsatsen är bra men det är i klippet svårbedömt hur bra det är.

 

Australien: Montaigne – “Technicolor“

Australiens representant Montaigne kommer inte att närvara på plats i Rotterdam p.g.a. svårigheterna för australiensare att lämna Australien under coronapandemin. Istället för ett arenaframträdande kommer Australien istället att använda Montaignes live-on-tape. Under lördagens repetitionsstart fanns således inte Australien på plats i arenan, däremot släppte Eurovision.tv ett smygklipp från inspelningen av Montaignes live-on-tape.

 

Sverige: Tusse – “Voices“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Tusse och hans team har gjort en del justeringar från vad vi fick se i Melodifestivalen. Inte minst har hans röda kostym förändrats en del och en del smycken har lagts till. Vi har tyvärr inte kunnat följa livestreamen men andra fansidor som gjort det var mer än nöjda med dagens uppträdande även om det är en del som behöver ändras om till nästa repetition.

 

Ryssland: Manizha – “Russian Woman“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Även Manizha från Ryssland har behållit ganska mycket från sitt nationella-framträdande från i vintras till Eurovisionscenen. Det innebär att hon står mitt på scenen och runt henne har hon fyra körsångare som hjälper till. Vad som är nytt här är att hon kommer in i en helt annan dräkt som åker runt på scenen i början innan hon sedan kliver ut i sin röda overall. Enligt bilder från numret bjuder framträdandet även på pyro i form av eld.

 

Slovenien: Ana Soklič – “Amen”

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Från lekfull underhållning övergår det till en seriös gospelballad som framförs av Ana Soklič. Hon har precis som The Roop inte gjort så mycket justeringar från den förhandsvideo som släpptes i vintras till “Amen” däremot används LED-väggen på ett snyggt sätt med ett animerat jordklot i bakgrunden. Numret bygger även mycket på ljussättning. Av klippet att döma kommer Ana att vara själv på scenen men körsång hörs i bakgrunden även om den kan vara förinspelad.

 

Litauen: The Roop – “Discotecque“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

The Roop inleder den första semifinalen med ett lekfullt framträdande. Av smygklippet att döma kommer deras framträdande vara ganska så likt som det som gjordes i den litauiska uttagningen i vintras. Däremot används här LED-väggen som ett schackbräde. Samtliga på scenen är klädda i gult och bakgrunden följer i lila.

 

Schemat för dagen

Alla tider var med reservation för ev. förändringar. De är angivna enligt centraleuropeisk sommartid (CEST).

  • 10:00-10:30 – Litauen: The Roop – Discotecque
  • 10:40-11:10 – Slovenien: Ana Soklič – Amen
  • 11:20-11:50 – Ryssland: Manizha – Russian Woman
  • 12:00-12:30 – Sverige: Tusse – Voices
  • BREAK
  • 14:20 – 14:50 – Nordmakedonien: Vasil – Here I Stand
  • 15:00 – 15:30 – Irland: Lesley Roy – Maps

 

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen