Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

« Inför ESC Tyskland 2020

Inför ESC Tyskland 2022 »


INFÖR EUROVISION 2021. Vi presenterar Jendrik Sigwart med bidraget “I Don’t Feel Hate” som representerade Tyskland i Eurovision 2021. Han representerade ett av de så kallade “The Big Five” vilket innebar att låten var direktkvalificerad till finalen den 22:a maj. Han fick startnummer 15 av 26.

Innan vi går in på våra betygsättningar, kommentarer och resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som Tyskland anordnade för att hitta rätt artist och låt. Med det sagt – nu kör vi!

 

Vem representerade Tyskland 2021?


Foto: NDR (bild hämtad från Eurovision.tv)

Jendrik Sigwart föddes den 27:e augusti år 1994 i Hamburg. Han lärde sig spela instrument under tonårstiden, bland annat piano och violin och kom sedan att studera vid musikinstitutet på Osnabrücks universitet. Hans signaturinstrument är dock ukulele. Han har också medverkat i olika musikaler. 2016 släppte han sin debutsingel Dibdibidioch under sensommaren 2020 ansökte han om att få representera Tyskland vid årets Eurovision. På bara några få dagar spelade han in en musikvideo tillsammans med sina närmaste vänner som sedan skickades in och bedömdes av två röstande jurygrupper. Och hans låt “I Don’t Feel Hate” var den som fick flest röster och som därmed blir Tysklands representant i Eurovision 2021.

Bidraget har gjorts av Jendrik själv tillsammans med Christoph Oswald.

Så här ser bidragets officiella musikvideo ut inför tävlingen:

 

Så gjordes artist- och bidragsvalet

Till Eurovision 2021 valde Tyskland både artist och tävlingsbidrag genom internval. Valet bekräftades redan under sommaren 2020 av den tyska delegationschefen och TV-bolaget NDR:s underhållningschef som gick ut med informationen om att Tysklands representant skulle väljas i en intern process av två jurygrupper: en publikpanel och en expertjury. Dessa fick tillsammans lyssna och bedöma olika artister och låtar tills det bara var en kvar som hade vunnit. I december 2020 kom besked om att en vinnare var utsedd, men det dröjde fram till den 6:e februari innan artisten namngavs officiellt och den 25:e februari släpptes tävlingsbidraget officiellt.

 

Panelen tycker till!


I den här delen gör vi personliga bedömningar av Tysklands tävlingsakt 2021 som helt och hållet bygger på vad vi tycker och tror inför tävlingsveckan i maj. Först kommenterar och betygsätter var och en akten (betygsskalan innehåller poängen 0, 1, 1.5, 2, 2.5, 3, 3.5, 4, 4.5 och 5) och därefter spekulerar vi vilket resultat vi tror Tyskland kommer att uppnå i finalen. Dessa illustreras på följande sätt:

  • Grön tumme = garanterat topp 10!
  • Gula tummar = förmodligen en mittenplacering.
  • Röd tumme = bidraget hamnar i bottenträsket.

 


 


Tyskland hoppar på “Tolerans/SJW-tåget” precis som Island gjorde 2014 – ett symptom på tiderna vi lever i, men knappast ett speciellt meningsfullt inlägg i samhällsdebatten. Tvärtom känns det snarare som att man skojar bort budskapet och helt tappar syftet med låten. Men i ärlighetens namn spelar det ändå inte så stor roll, för hade man försökt hålla en allvarligare ton så hade det ändå varit dömt att bli överpretentiöst och för politiskt. Så i slutändan kanske det var bättre så här – nu kan man avfärda den lite mer som en fånig skämtlåt. Och det gillar jag ju egentligen inte heller, så jag kan inte ge den här speciellt höga poäng. Men lite cred ska man ändå ha för att man lyckats knåpa ihop en glad låt med klistrig refräng – det gör att jag ändå ger den 1,5 poäng.

Gissat resultat:

 

Gissat resultat:

Nej, Europa har ändå lite självbevarelsedrift kvar, så det här är ingenting som kommer få så många röster att man tar sig ut ur bottenträsket. Tvärtom, funderar jag på om detta slåss om sistaplatsen rent av? Den brukar visserligen vara reserverad av “tråkiga” och intetsägande bidrag, men jag tycker ingen i Big 5 har det i år, möjligtvis hemmanationen i sådana fall. Så ja – detta kan vara aspirant på sistaplatsen. Vilket nedåtbyte jämfört med fjolårets tyska bidrag!

 



Då var det dags. Årets första nolla åker fram här. Det finns inget som får mig att må så illa som en ukulele. Bara det är värt en nolla i sig. Sedan är själva melodin fruktansvärt irriterande. Det låter likadant varje gång en ukulele åker fram. Sedan har vi hans visslande. Det är nog bäst att bromsa in här. Hans sång är inget vidare heller och det är nog den låten jag svept förbi flest gånger i år.

Hittills har jag bara pratat om låten i sig, och inte innehållet. Låten försöker rida på den här “SJW-vågen” som sveper över dagens västvärld. Det är iofs inget nytt inom Eurovision, men det har gjorts snyggare och framför allt bättre. Jag är inte så himla förtjust i politiska bidrag, och detta är ett sådant men väl paketerat så det inte ska märkas på ytan. EBU verkar dock inte bry sig längre, så länge de inte kommer från öst. Jag tänker inte ta någon ställning i hans budskap i sig, men det försvinner i en oerhört tramsig låt.

Gissat resultat:

 

Gissat resultat:

Sedan 2015 har Tyskland två sistaplatser. I år kommer de slåss om den platsen igen.

 



Det känns lite som att när Tyskland har haft många sämre placeringar under förra decenniet att de nu skiter i vad man ska skicka och bara skickar något. Ändå har den här låten ett viktigt budskap som tyvärr försvinner lika snabbt som galenskapen i musikvideon. Man kan undra om det är Alf Poier (Österrike 2003) som har producerat låten!? Men även om det är något knasigt framträdande featuring ett viktigt budskap som tävlar för Tyskland i år tycker jag själv att det funkar ganska bra. Däremot blir jag inte sugen på att kasta en tårta i ansiktet på någon men jag förstår att det är en metafor till att vi alla borde bli mer accepterande till varandra.

Gissat resultat:

 

Gissat resultat:

Precis som med Storbritannien är det väldigt svårt att veta hur Jendrik kommer att iscensätta sitt bidrag på scenen i Ahoy Rotterdam. På tre minuter är det svårt att se hur många pajer man hinner kasta på folk och hur mycket konfetti och glitter som man hinner hälla ut innan produktionen går ut i vild strejk för att det tar timmar att torka upp allt. Så något så pass galet lär vi nog inte få se och resultatmässigt tror jag det blir någonstans kring mitten.



Jag tycker oftast om vissling i Eurovision och detta är inget undantag. Första gången jag hörde den dock så tänkte jag “vilket skräp” men så gjorde en annan kille en version på YouTube och den fick då ett annat ljus och jag har gillat den sen dess. Den är trots allt väldigt trallvänlig och förhoppningsvis blir det ett kul framträdande.

Gissat resultat:

Gissat resultat:

Den kanske är lite väl speciell för att gå hem hos flermängden och allt handlar nog om själva framträdandet. Det är ett bra budskap som många borde ta till sig och passar rätt i tiden.



Jendrik slänger alltså in sin hatt i debatten om mobbandets utveckling. I grund och botten är idén klok, i och med att det funnits ett stigma kring detta ämne inom musikens värld, det är väldigt sällan jag hör låtar som belyser problemen med det gränslösa hatet mot andra som präglar samhällsklimatet idag. Men tyvärr blir paketeringen helt förkastlig. Låten är så himla hysteriskt glad, vilket inte alls korrelerar med budskapet! Det blir som en ren bagatell. Har genuint haft svårt att faktiskt ta till mig det som sjungs då inramningen på låten är så forcerat dumglad. Klarar sig från nollan med ett nödrop, mest tack vare mellanspelet i låten efter refrängen…

Gissat resultat:

 

Gissat resultat:

Av de direktkvalificerade har jag svårast att gissa mig till hur det kommer gå för Tyskland. Denna campiga låt kommer ju onekligen fånga uppmärksamheten hos tittarna, och det brukar vanligtvis vara ett gott tecken. Men frågan är om det kommer få folk att lyfta luren eller plocka fram skämskudden? Jag har svårt att säga i nuläget, och kör med vad man i sportsliga termer kallar för en helgardering.

 


        


Årets guilty pleasure? Låten är så fånig & klämmig, men ack så charmig. Jag kan inte annat än att älska den. Jendrik själv är ju minst lika charmig som låten vilket höjer helhetsbetyget.

Kan dock tycka att låten är något malplacerad då den låter mer som ett intro till en tecknad serie eller i bästa fall något som skulle kunnat framföras som mellanakt, snarare än ett faktiskt tävlingsbidrag.

Gissat resultat:

 

Gissat resultat:

Alltså, jag vill gärna önskedrömma att låten skall kvala in i topp 10. Men det känns väldigt långsökt. Jag är säker på att Tyskland kommer att floppa hos juryn, så frågan är vad tittarna tycker. Om resten av Europa blir lika charmade som jag själv skulle låten mycket kunna sluta topp 5 hos tittarna, men det är ett långskott.

 



Årets tyska bidrag är minst sagt udda. En riktigt underhållande och medryckande låt med glimten i ögat. Den härliga videon är ett måste att kolla in och det ska bli spännande att se hur bidraget så småningom förpackas på en livescen. Man blir glad av låten som har ett allvarsamt och viktigt budskap samtidigt som det är mycket humor och glädje på samma gång. Sångaren Jendrik är ett riktigt charmtroll.

Gissat resultat:

 

Gissat resultat:

Jag tror att Jendrik kommer bjuda oss på ett underhållande framträdande i Rotterdam och jag hoppas och tror att Tyskland slipper ett resultat bland de nedre regionerna.

 


 


Kul bidrag, lite “skitsamma-nu-kör-vi-på-vibe-känslan-vi-fick-när-vi-jammade-igår-kväll”, men blir samtidigt konstigt med tanke på budskapet i texten. Blir motstridigt muntrare av låten och vickar på tårna fastän jag tänker att detta var inte det bästa jag hört.

Gissat resultat:

 

Gissat resultat:

Med tanke på hur svårt jag har att själv placera bidraget, så är det säkerligen lika svårtippat för hur den tas emot i Europa. Dragningen är kanske lite mer åt botten, men om man nu sitter och motvilligt diggar till låten får det nog bli ett embivalent val.

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen