« Inför ESC Makedonien* 2018

Inför ESC Nordmakedonien 2020 »


 

INFÖR EUROVISION 2019. Det har blivit dags att presentera Nordmakedonien, som i år representeras av Tamara Todevska med låten “Proud”. Nordmakedonien tävlar i den andra semifinalen den 16:e maj, där de har fått startnummer 17 av 18.

I den här artikeln får ni först en bakgrund om landet, artisten och låten. Därefter följer panelens personliga omdömen och i år gissningar hur var och en tror – inför tävlingen börjar – att det kommer att gå resultatmässigt.

* Notera att fram till vintern 2019 gick republiken Nordmakedonien under beteckningen Makedonien eller FYROM (den forna jugoslaviska republiken Makedonien). Från och med 2019 heter landet officiellt Nordmakedonien som blev en slags kompromiss för att avsluta en mer än 25 år gammal namnkonflikt om den grekiska regionen med samma namn som landet tidigare hade.

 

Innehåll

 

 

Nordmakedonien var under sitt gamla namn på 00-talet ganska ökända för att alltid smyga sig in i finalen, men efter deras 13:e plats i finalen 2012 har det verkligen gått utför för dem. De har inte vart i en final på sex år, vilket är den sämsta nu levande sviten bland alla länder. Att dessutom bli nästjumbo i semifinalen 2018 har knappast gagnat dem. Helt enkelt, de mår inte bra nu i den här tävlingen och därför är de i en Formsvacka!

 

Övrig fakta

Nordmakedonien debuterade år 1998 och har till och med ifjol (2018) deltagit 18 gånger i Eurovisionen, varav åtta gånger i final. Man har hittills aldrig vunnit en Eurovision Song Contest, utan har som bäst uppnått 12:e plats i final. Egentligen skulle de ha deltagit redan år 1996 men åkte ut i det jurykval som ägde rum före finalen. Man har tidigare tävlat under namnet Makedonien eller FYROM (Den forna jugoslaviska republiken Makedonien) men tidigare under år 2019 lyckades man komma överens med Grekland om den namntvist som pågått i flera decennier och därför heter Makedonien numera Nordmakedonien. Så även i Eurovision-sammanhang med namndebut anno 2019.

Senaste representant var duon Eye Cue tävlade med “Lost and Found”. En 18:e plats i semifinal blev det den gången.

 

Det nationella TV-bolaget MRT valde även detta år att köra på ett internval av såväl artist som bidrag. I januari kom beskedet om artist, sedan dröjde det ungefär två månader innan tävlingsbidraget släpptes.

 

Foto hämtat från Eurovision.tv

Tamara Todevska föddes den 1:a juni 1985 i Nordmakedoniens huvudstad Skopje (dåvarande republiken Jugoslavien). Bägge hennes föräldrar arbetar inom musikbranschen där hennes pappa Velko Todevski är professor på en musikskola och hennes mamma Branka Todevska är operasångerska. Även Tamaras äldre syster Tijana arbetar inom samma bransch.

Systrarna släppte sin första gemensamma singel år 1997, men det dröjde till år 2003 innan Tamaras karriär tog fart på allvar när hon kom tvåa på en montenegrinsk musikfestival. Två år senare släppte Tamara sitt debutalbum och det fick stor beröm direkt. Sedan tog karriären fart och den har inte bromsats ned, tvärtom har Tamara blivit hyllad och älskad av sin publik.

Vi har också fått se Tamara försöka tävla i Eurovision och tävlat i Eurovision – både som artist och som körsångerska. År 2007 försökte hon första gången, då med låten “Kazi Koj Si Ti” och hamnade tvåa. Året därpå ställde hon upp med låten “Vo ime na ljubovta” med duon Rade Vrchakovski och Adrian Gaxha och de tog sig hela vägen till Eurovision 2008 som då hölls i Serbiens huvudstad Belgrad. Inför tävlingen hade låten översatts och fått den engelska titeln “Let me love you”. Trots att Tamara placerade sig tia i sin semifinal så åkte hon ändå ut, och det på grund av det regelverk som fanns, där tv-tittarna fick välja topp 9 och sedan fick jurygrupper välja ut en tionde finalist. Juryn valde Sverige. Tamara har sedan synts till en gång till, då som körsångerska när systern Tijana tävlade med sitt bidrag “To The Sky”.

Det bidrag som Tamara tävlar med denna gång heter “Proud” och den är gjord av Kosta Petrov, Sanja Popovska, Robert Bilbilov, Lazar Cvetkoski och Darko Dimitrov.

 

Lyssna på Nordmakedoniens bidrag här nedanför:

 

 

Här nedan presenterar var och en av oss skribenter hur vi önskar att resultatet blir för årets bidrag från Nordmakedonien, samt hur vi personligen gissar att det verkliga resultatet blir. Utöver det bjuder vi på våra personliga topp 5-listor från alla de år som Nordmakedonien deltagit i Eurovision.

 

Förklaringar

Betygsättningar

Vår betygsättning går från noll till fem poäng, där noll är lika med sämst och fem är lika med bäst. Däremellan kan var och en ge 1, 2, 3 eller 4 poäng. Vi har strukit halvpoängen i år.

 

Gissat resultat

  • = bidraget tar sig till final (och har chans på bra placering).
  • = bubblare till final (kan både flippa eller floppa, dvs. oklart läge).
  • = bidraget går inte vidare till final.

OBS! Alla bedömningar vi gör bygger på vad vi tycker & tror inför årets tävling äger rum. Vi kan komma att justera våra åsikter både nu inför men även till själva tävlingsveckan baserat på vad vi ser och hör då.

 

 

 


Personlig åsikt om årets akt:
Det är alltid lite synd när så finstämda och klassiska bidrag misslyckas med att bli intressanta. En genomgående trend är att de nästan uteslutande saknar tempo och modernt sound, och istället lägger allt fokus på texten och stråkarna eller eventuellt ett pianostycke. Således blir det mer av ett stycke klassisk musik än en modern poplåt. Det innebär allt som oftast att man tappar sin relevans – och man tappar fort intresset. Så även för årets makedonska bidrag. Trots att melodin är fin så är detta ett rejält snarkpiller, och jag kan verkligen inte ge mer än en etta till det här.


 


Gissat resultat i tävlingen:

 

Jag ska vara noga med att poängtera att “snarkpiller” av detta slag ändå kan gå hem i Europa – beroende på hur scenshowen blir live. Förra året lyckades Litauen pakettera ett liknande bidrag på ett sådant sätt att det faktiskt gick hem väl – och nådde final. Skulle Nordmakedonien hitta en gyllene formel liknande den som Litauen hade i fjol, är det inte omöjligt att nå final. Men som det ser ut nu så tvivlar jag på det.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Tamara feat. Vrcak & Adrijan Gaxha – Let Me Love You (2008)
  2. Jana Burčeska – Dance Alone (2017)
  3. Gjoko Taneski – Jas Ja Imam Silata (2010)
  4. Karolina – Mojot Svet (2007)
  5. Elena Risteska – Ninanajna (2006)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Jag hade kunnat skriva spalter och ett helt eget inlägg om detta bidrag och dess politiska innebörd, men jag ska försöka sammanfatta mig kort. Som en person med koll på musik i de EX-Jugoslaviska länderna så känner jag till Tamara ganska bra. Hon är en grym sångerska och har framgångar i Serbien, Bosnien och regionen. Hon har en grym sångröst och är en oerhört fin människa.

Nu till hennes bidrag. Förra året vann Netta med ett politiskt bidrag och jag blev genuint avtänd på tävlingen. Nu när Tamara kommer så är det politiska budskapet det samma men ännu mer uppenbart. Men det är ingen som höjer på ögonbrynen så värst mycket. För denna typen av politik är acceptabel inom ESC-kretsar verkar det som. Ta ett tankeexperiment; “Samma låt, fast en man som sjunger om hur stolt han är att vara man”. Det hade ratats, kallats för massa glåpord och förmodligen diskats. Min poäng är att oavsett vilken typ av politik det är, vare sig du håller med den eller inte, så vill jag inte ha den i min Eurovision. Det gör mig rent ut sagt förbannad.

Sedan kan vi diskutera låten i sig också en snabbis. Det är en rätt slätstruken power-ballad som bärs av Tamara. Det är rätt tråkigt egentligen och blir lite av ett sömnpiller. Det händer liksom ingenting musikaliskt för att det ska få mig att vilja stanna kvar och lyssna.


 


Gissat resultat i tävlingen:

 

Tamara ligger på gränsen till final. Hon kanske kan plocka någon av de sista finalplatserna. Men hon har tuff konkurrens och oavsett vad man tycker om budskapet så kan nog Tamaras talang som sångerska ta det vidare.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Toše Proeski – “Life” (2004)
  2. Kaliopi – “Crno i Belo” (2012)
  3. Karolina – Mojot Svet (2007)
  4. Daniel Kajmakoski – “Autumn Leaves” (2015)
  5. Vlatko Ilievski – “Rusinka” (2011)

 

 


Personlig åsikt om årets akt:
Mitt första intryck av denna låt var att den var seg som tusan och totalt intetsägande. Men efter ett antal lyssningar inför tävlingen känner jag att låten långsamt växer för mig och det gör att jag också förstår bakgrunden till låten, dvs. att våga vara stolt över sig själv. Jag vet att det kanske är ett chanslöst budskap ett år efter Netta (typ som när Schweiz försökte sig på vampyrtema året efter Lordi) men nu gillar jag den i alla fall!


 


Gissat resultat i tävlingen:

 

Den här gissningen är kanske inte helt knivskarp men jag tror faktiskt att Nordmakedonien för en gångs skull kommer att gå till final. Jag vet att det finns hur många som helst många ballader i samma semifinal som också sjungs av solotjejer. Men det är något med Tamaras framtoning som sticker ut från mängden. Så jag tror faktiskt de kan bubbla in sig till final. Sedan ska de nog inte räkna med att komma så högt där men som sagt, final tror jag att det kan bli.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Toše Proeski – “Life” (2004)
  2. Karolina – “Mojot svet” (2007)
  3. Jana Burčeska – “Dance Alone” (2017)
  4. Kaliopi – “Crno i Belo” (2012)
  5. Esma & Lozano – “Pred da se razdeni” (2013)

 

 


Personlig åsikt om årets akt:
För att vara en låt med ett tydligt statement så händer det väldigt lite i denna låt. I grund och botten har vi Tamara som sjunger ut, klart och högt, men så är det inte mer. Melodin står bara och trampar vatten. I just andra semifinalens andra halva är det också mycket ballader, och det här är den klart sömnigaste av dem. Vidare är det här också den låt jag har svårast att komma ihåg hur den går i efterhand.



Gissat resultat i tävlingen:

I skrivande stund har oddsmakarna Nordmakedonien strax utanför finalplats-territoriet, och kanske om budskapet kommer fram tillräckligt tydligt kan det hjälpa. Den här typen av empowerment-låtar brukar det ofta gå bra för. Däremot har Nordmakedonien ofta haft en tendens att alltid sabba till det med sina scennummer (med undantag för 2016), och om det blir så igen så kommer de ryka. Frågan är också om låtens budskap har börjat spela ut sin roll nu?



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Toše Proeski – “Life” (2004)
  2. Next Time – “Nešto što kje ostane” (2009)
  3. Vlatko Ilievski – “Rusinka” (2011)
  4. Kaliopi – “Crno i Belo” (2012)
  5. Kaliopi – “Dona” (2016)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Jaha här har vi en ballad som kopierar budskapet från förra årets vinnare. Ja det var väl ingen högoddsare att ett sådant bidrag skulle dyka upp någonstans i startfältet. Hur vida den är politisk eller inte kan diskuteras, det är ju viktigt att stå upp för sig själv. Men i just det här fallet känns allting bara så fejk och forcerat.


Nej jag tror inte alls på den här låten. Nordmakedonien har ju gång på gång misslyckats med att nå finalen flera år i rad nu. Varför skulle ett så pass forcerat & allmänt jobbigt att lyssna på bidrag ändra på den saken?



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Gjoko Taneski feat Billy Zver & Pejcin – Jas ja imam silata (2010)
  2. Karolina Gočeva – “Mojot Svet” (2007)
  3. Toše Proeski – “Life” (2004)
  4. Elena Risteska – Ninanajna (2006)
  5. Esma & Lozano – Pred da se razdeni (2013)

 

 


Personlig åsikt om årets akt:
Här har vi ytterligare en återvändare till tävlingen. Det har gått elva år sedan Tamara deltog i Eurovision senast. Den gången lyckades hon inte ta sig och sitt land vidare till någon final. Årets tävlingsbidrag blir det första under det nya landsnamnet Nordmakedonien. Det är en dramatisk och vacker ballad med en gripande text och hon sjunger vansinnigt bra. Jag klickar tyvärr inte med denna balladen även om jag hör att det är en kvalitetslåt. Albanien och Nordmakedonien har en liknande låt och båda kör på solotjejer. Om man ska bedöma de två så tycker jag denna är den bättre av dem.



Gissat resultat i tävlingen:

Jag tippar att Nordmakedonien når en finalplats. Väl där blir det nog ingen jättehög placering. Det känns som på förhand att det står mellan Nordmakedonien och Albanien om vem som ska ta den där finalplatsen och som jag har nämnt har Nordmakedonien bättre förutsättningar att göra det.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Kaliopi – “Crno i belo” (2012)
  2. Kaliopi – “Dona” (2016)
  3. Karolina Gočeva – “Mojot Svet” (2007)
  4. Toše Proeski – “Life” (2004)
  5. Next Time – “Nešto što kje ostane” (2009)

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Efterspelet av Tel Aviv

Best of Nationella 2019

Eurovision 2019

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av sju personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen