« Inför ESC Ukraina 2018

Inför ESC Ukraina 2020 »


INFÖR EUROVISION. Vi presenterar Ukrainas artist och bidrag som skulle ha tävlat i Eurovision Song Contest 2019. Landet valde att hoppa av tävlingen eftersom TV-bolaget inte kunde välja ut någon artist trots att en nationell uttagning hade hållits.

Eftersom avhoppet skedde efter den nationella finalen valde vi att kommentera och betygsätta den låt som vann den finalen, dock utom tävlan bland årets övriga bidrag. Innan vi går in på den bedömningen presenterar vi en faktaöverblick över formkurva samt årets uttagning och representant.

 

Allmän fakta


Lukas analyserar formen

Om man räknar bort Ukrainas frånvaro i tävlingen 2015 är de fortfarande det enda landet som inte missat en final sedan semifinalsystemen infördes 2004. Men de senaste två åren efter deras andra seger har deras framgångar i finalen uteblivit. 24:e plats som värdland, 17:e plats ifjol. Även här, svårt att bedöma var de är på väg. Ukraina deltar inte i år, men deras just nu-läge skulle jag ändå säga pekar på ett mittemellan- eller ett varken-eller-läge!

Uttagningsinformation

Det ukrainska TV-bolaget UA:PBC valde artist och bidrag till Eurovision 2019 genom uttagningen Vidbir 2019. Däremot har man efter finalen valt att INTE skicka någon artist till Eurovisionen varför landet ej heller kommer att delta.

Som uttagning bestod Vidbir 2019 av två semifinaler och en final med totalt 18 tävlande. I varje semifinal tävlade nio artister och därefter var det upp till programmets tremannajury och tv-tittarna att rösta fram tre tävlande från respektive semifinal till finalen. Totalt tävlade alltså 6 artister i finalen, där upplägget var likartat det som det var i semifinalerna.

 

Vem vann Ukrainas nationella final 2019?

Hanna Korsun, mer känd som Maruv, föddes den 15:e februari 1992 i Pavlohrad i östra Ukraina, men nu bosatt i Kiev. Redan i skolan pluggade hon musik och dans. 2016 var hon med i en grupp som gick under namnet Pringlez, och de gjorde redan då ett försök i Vidbir med en låt som hette “Easy to Love”. Det året tog det stopp i semifinalen.

Maruv släppte kort därefter sitt debutalbum Stories, som innehöll låtar på både ryska, ukrainska och engelska. Men det var 2017 när hon träffade producenten Mikhail Busin som karriären tog fart på riktigt. En av låtarna de släppte, “Drunk Groove”, blev en stor hit i hela Östeuropa. I fjol släpptes det andra albumet, Black Water.

Låten som Maruv vann uttagningen Vidbir med hette “Siren Song”, och den hade hon själv skrivit med Mikhail Busin.

Så här såg musikvideon ut:

 

Därför uteblev Ukraina från Eurovision 2019

Efter den nationella finalen hade avgjorts meddelade TV-bolaget UA:PBC att man inte hade kommit överens med Maruv om det kontrakt som skulle gälla för deltagandet i Eurovision, och därför valde nan att dra tillbaka valet av artist och bidrag. I kontraktet, som partnerna ej kom överens om, ville UA:PBC bland annat att Maruv inte skulle representera sig själv utan vara en talesperson för hela Ukraina och allt vad landet står för. Maruv reagerade negativt i sina sociala medier över just formuleringarna kring det faktum att hon ville representera sig själv som artist och inte som en politiker. Därför valde hon att inte ingå kontraktet med UA:PBC och blev därför inte Ukrainas representant i Eurovision 2019.

Efter att UA:PBC försökt få andra tävlande i finalen att ersätta Maruv utan resultat kom beskedet den 27:e februari att man kastar in handduken, dvs. man valde att INTE delta i Eurovision 2019! Man har dock sagt att man vill tävla igen i Eurovision 2020 – så länge inte Ryssland står som vinnare.

 

Eftersom att Ukraina inte deltar i årets tävling kommer vi därför inte heller att bedöma deras chanser på att ta sig till final eller åka ut. Istället får ni bara respektive panelmedlems personliga betyg och helhetsomdöme av låt samt personlig topp 5 från alla år Ukraina deltagit.

 

 

  


Personlig åsikt om årets akt:
Jag tyckte att Ukraina gjorde ett kaxigt val faktiskt, för detta är väldigt utmanande och väldigt “in your face”. Det hade garanterat stuckit ut rejält i ESC, och nog sjutton hade Ukraina aspirerat på en topp-10 placering om man deltagit! Men samtidigt så är det kanske också låtens enda riktiga starka sida – förmågan att provocera och sticka ut. Jag tror kanske inte att vi hade fått höra den på radion, knappast heller se så mycket mer av den utanför eurovisionscenen. Det hade, liksom Islands Hatari, förmodligen blivit en snackis på plats i Tel Aviv, men kanske inte uppmärksammad utöver det. Men eftersom Maruv alltså inte får åka till Israel så har Hatari monopol på just sin genre nu, vilket såklart är en fördel för dem.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Ruslana – Wild Dances” (2004)
  2. Ani Lorak – Shady Lady” (2008)
  3. Verka Serduchka – Dancing Lasha Tumbai” (2007)
  4. Svetlana Loboda – Be My Valentine” (2009)
  5. Maria Yaremchuk – Tick-Tock” (2014)

 

    


Personlig åsikt om årets akt:
Jag känner att situationen kring Ukrainas uttagning diskuterats tillräckligt och jag tänker istället fokusera på bidraget som skulle varit landets representant i Eurovision.

När jag såg detta första gången tänkte jag “Vi ses i Kiev 2020”. Hela Maruvs grej är att provocera, sticka ut och allt kring med översexualiteten är en gimmick hon sätter som en smäck. Hon lyckas helt enkelt göra allt jag nämnde utan problem, och jag är helt förälskad. Hon är originell och hade stuckit ut i Tel-Aviv. Hon hade lyckats fånga allas blickar med sina provokativa stunt och jag tror hon hade glänst starkare än alla. Nu har alla bidrag kommit ut sedan min första reaktion. Och jag håller fast vid min ståndpunkt. Det är tur för de andra deltagarna att Maruv inte deltar, men otur för oss tittare som går miste om en mäktig show. BANG!



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Tina Karol – ”Show Me Your Love” (2006)
  2. Alyosha – “Sweet People” (2010)
  3. Mika Newton – “Angel” (2011)
  4. Ani Lorak – “Shady Lady” (2008)
  5. Maria Yaremchuck – “Tick-Tock” (2014)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Till en början tycker jag att UA:PBC borde skämmas över hur de väljer att behandla sina artister i sin uttagning, och de borde sluta hålla på och blanda in politik i tävlingen. Det spåret har de alltid haft så länge de deltagit men de har alltid lyckats dölja det snyggt i sina framträdanden. Kanske mest tydligt i Jamalas “1944” som jag personligen tycker oförtjänt vann finalen 2016 och sedan Ukrainas agerande mot Ryssland 2017. Med det sagt tycker jag att man redan innan finalen borde ha gjort klart med alla kontrakt så att man inte får en lex Andreas Kümmert, eller som vi nu kan kalla lex Maruv. Det är som sagt inte artistens fel att det blev så här, skulden ligger helt hos UA:PBC’s agerande!

Själva låten då tycker jag inte var speciellt kul att höra på. Det blir mer fredagsspex på after work än något som skulle kunna funka. Så jag håller med min kollega Lukas om att själva låten kommer jag inte sakna i tävlingen, däremot sättet den inte fick tävla på tycker jag inte om.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Mika Newton – “Angel” (2011)
  2. Zlata Ognevich – “Gravity” (2013)
  3. O.Torvald – “Time” (2017)
  4. Ruslana – “Wild Dances” (2004)
  5. Ani Lorak – “Shady Lady” (2008)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Nu ska vi alltså prata om Ukraina, och… jag vet inte var jag ska börja riktigt. Men om jag ska ta hela situationen som föranledde till Ukrainas avhopp, så skötte UA:PBC det hela så himla uruselt så att jag trodde de skojade. Man hade både låt och artist klar, som vinnare av Vidbir. Och helt plötsligt får tv-bolaget för sig att komma med ett kontrakt som mer eller mindre gör artisten till en marionett för staten, allt detta bara pga att hon råkat ha ett gäng inbokade konserter i Ryssland samt är knuten till ett ryskt skivbolag. Visst, jag känner till att de två länderna är i krig, det har inte gått mig förbi. Men det är trist att det ska spilla över på en enskild artist, utan att hon har nånting med saken att göra.

Däremot, måste jag erkänna att jag inte saknar den här låten i Eurovision direkt. Jag råkar ju känna till Maruv sen innan och har förstått att hela hennes nisch är att spela på översexualitet. Och visst, om så är fallet, gör som du vill, jag stoppar dig inte. Men räkna inte med att jag kommer tycka om det. Tvärtom blir jag bara provocerad när jag får såna saker körda i ansiktet på mig. Det är bland annat det som gör att jag vänder ryggen till mot andra låtar i Eurovision som spelar på samma sak. Jag blir bara äcklad. Tyvärr!



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Verka Serduchka – “Dancing Lasha Tumbai” (2007)
  2. Olexandr Ponomaryov – “Hasta la Vista” (2003)
  3. O.Torvald – “Time” (2017)
  4. Mélovin – “Under the Ladder” (2018)
  5. Ruslana – “Wild Dances” (2004)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Åh herre min skapare, var ska man börja…? Till och börja med så tycker jag att det är oerhört att Rysslands & Ukrainas eviga konflikt skall behöva gå ut över Eurovision. Det är såklart inte sångerskan Maruv jag är irriterad på, utan det ukrainska tv-bolagets agerande.

Om vi då skall diskutera låten i sig. Jag har aldrig varit överförtjust i den utan tycker bara att den är allmänt skum, men inte på ett bra sätt. Liveframträdandet hade en så pass ekivok ton att det nästan blev komiskt, som en parodi på sig själv. Egentligen så klarar jag mig utmärkt utan den här låten i årets tävling men är ändå besviken på Ukraina för att de drog sig ur så pass sent. Dålig stil.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Mika Newton – “Angel” (2011)
  2. Ruslana – “Wild Dances” (2004)
  3. Verka Serduchka – “Dancing Lasha Tumbai” (2007)
  4. Greenjolly – Razom Nas Bahato (2005)
  5. Alyosha – “Sweet People” (2010)

 


Personlig åsikt om årets akt:
När jag hörde denna låten först så tyckte jag den var både häftig, modern och klubbaktig. Både liveframträdandet och videon osar erotik och strippklubb. Den sticker verkligen ut från mängden (som många av Ukrainas ESC-bidrag brukar göra) och hade varit ett härligt inslag i årets Eurovision-tävling. Maruv var inte mitt förstahandsval som vinnare och representant för Ukraina i ESC 2019 utan jag hade en helt annan favorit i form av Freedom Jazz med låten “Cupidon” som kom tvåa, en poäng efter vinnaren Maruv med låten “Siren Song” som nu alltså inte får möjligheten att representera Ukraina i Tel Aviv. Som några av mina panelkollegor nämnt ovan så tror även jag att Ukraina hade kunnat placera sig högt i en eventuell final och jag tror framförallt att Cypern (som har en klubblåt i liknande stil) samt länderna som sticker ut extremt i år i form av Island och Portugal är rätt så nöjda med att slippa konkurrensen från Ukraina i år. Ukraina har haft många härliga bidrag genom tiderna och de fem bästa enligt mig kan ni se här nedan. Låt oss hoppas att landet gör comeback inom en snar framtid. Helst redan till nästa år, men om så blir fallet låter jag vara osagt.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Ruslana – “Wild Dances” (2004)
  2. Verka Serduchka – “Dancing Lasha Tumbai” (2007)
  3. Zlata Ognevich – “Gravity” (2013)
  4. Ani Lorak – “Shady Lady” (2008)
  5. Svetlana Loboda – Be My Valentine” (2009)

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2021

Inofficiell ESC 2020

Best of Nationella 2020

Eurovision 2021

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen