Inför Eurovision 2019 – Ukraina


« Inför ESC Ukraina 2018

Inför ESC Ukraina 2020 »


 

INFÖR EUROVISION 2019. Ukraina skulle ha tävlat i den första semifinalen i Eurovision 2019, men det nationella TV-bolaget UA:PBC valde att hoppa av efter att de inte kunde komma överens om vilken artist de skulle skicka. I den nationella uttagningen blev det sångerskan Maruv med låten “Siren Song” som tog hem segern, och eftersom att det var hon som blev den finalens vinnare och ingen annan ukrainsk artist skickas i år kommer kommer ni i denna artikel få reda på vad vi tycker om Maruvs bidrag.

 

Innehåll

 

 

Om man räknar bort Ukrainas frånvaro i tävlingen 2015 är de fortfarande det enda landet som inte missat en final sedan semifinalsystemen infördes 2004. Men de senaste två åren efter deras andra seger har deras framgångar i finalen uteblivit. 24:e plats som värdland, 17:e plats ifjol. Även här, svårt att bedöma var de är på väg. Ukraina deltar inte i år, men deras just nu-läge skulle jag ändå säga pekar på ett mittemellan- eller ett varken-eller-läge!

 

Övrig fakta

Ukraina debuterade år 2003 och hade till och med ifjol (2018) deltagit 15 gånger i Eurovisionen – och samtliga dessa i finaler. Ukraina och Australien är de enda två länder som aldrig har missat finalplatsen när de deltagit i Eurovision (åtminstone fram till år 2018). Som land har Ukraina två segrar i bagaget: 2004 med Ruslana och 2016 med Jamala. Senast deltog man i Lissabon (2018) med artisten Mélovin och bidraget “Under the Ladder”. Den gången blev det 17:e plats i finalen.

I år (2019) skulle Ukraina ha deltagit men väljer nu att inte göra det (se nedan varför).

 

Det ukrainska TV-bolaget UA:PBC valde artist och bidrag till Eurovision 2019 genom uttagningen Vidbir 2019. Däremot har man efter finalen valt att INTE skicka någon artist till Eurovisionen varför landet ej heller kommer att delta.

Som uttagning bestod Vidbir 2019 av två semifinaler och en final med totalt 18 tävlande. I varje semifinal tävlade nio artister och därefter var det upp till programmets tremannajury och tv-tittarna att rösta fram tre tävlande från respektive semifinal till finalen. Totalt tävlade alltså 6 artister i finalen, där upplägget var likartat det som det var i semifinalerna.

I programmets jury satt Jamala (Eurovision-vinnare 2016), Andreiy Danilko (som spelar karaktären Verka Serduchka som även representerade Ukraina i Eurovision 2007) samt Eugene Filatov.

 

Men vad var det som egentligen hände?

Mycket riktigt korades en vinnare, i det här fallet sångerskan Maruv, men efter finalen ägt rum kom beskedet att ukrainska TV-bolaget UA:PBC, som arrangerade årets ukrainska uttagning, nu valde att dra tillbaka valet av artist och bidrag till Eurovision 2019. Anledningen sades vara att man inte har lyckats komma överens gällande det avtal som måste signeras mellan artisten och TV-bolaget.

En av anledningarna till att detta misslyckats var för att UA:PBC önskade att den artist som representerar Ukraina ska inte bara representera sig själv som artist utan som en talesperson för hela Ukraina och vad allt landet står för. Maruv reagerade negativt i sina sociala medier över just formuleringarna kring det sistnämnda då hon vill representera sig själv som artist och inte som en politiker. Därför valde hon att inte ingå kontraktet med UA:PBC och blev därför inte Ukrainas representant i Eurovision 2019.

Efter att UA:PBC försökt få andra tävlande i finalen att ersätta Maruv utan resultat kom beskedet den 27:e februari att man kastar in handduken, dvs. väljer att INTE delta i Eurovision 2019! Man har dock sagt att man vill tävla igen i Eurovision 2020 – så länge inte Ryssland står som vinnare.

 

Foto hämtat från Eurovision.tv

Hanna Korsun, mer känd som Maruv, föddes den 15:e februari 1992 i Pavlohrad i östra Ukraina, men nu bosatt i Kiev. Redan i skolan pluggade hon musik och dans. 2016 var hon med i en grupp som gick under namnet Pringlez, och de gjorde redan då ett försök i Vidbir med en låt som hette “Easy to Love”. Det året tog det stopp i semifinalen.

Maruv släppte kort därefter sitt debutalbum Stories, som innehöll låtar på både ryska, ukrainska och engelska. Men det var 2017 när hon träffade producenten Mikhail Busin som karriären tog fart på riktigt. En av låtarna de släppte, “Drunk Groove”, blev en stor hit i hela Östeuropa. I fjol släpptes det andra albumet, Black Water.

Låten som Maruv vann Vidbir med, men som inte kommer höras i Eurovision, hette “Siren Song”, och den hade Maruv själv skrivit med Mikhail Busin.

 

Ukraina tävlar INTE i år, men lyssna gärna på det bidraget som vann den nationella finalen i februari:

 

 

Eftersom att Ukraina inte deltar i årets tävling kommer vi därför inte heller att bedöma deras chanser på att ta sig till final eller åka ut. Istället får ni bara respektive panelmedlems personliga betyg och helhetsomdöme av låt samt personlig topp 5 från alla år Ukraina deltagit. Vår betygsättning är som vanligt noll till fem poäng, där noll är lika med sämst och fem är lika med bäst. Däremellan kan var och en ge 1, 2, 3 eller 4 poäng. Vi har strukit halvpoängen i år.

 

 

  


Personlig åsikt om årets akt:
Jag tyckte att Ukraina gjorde ett kaxigt val faktiskt, för detta är väldigt utmanande och väldigt “in your face”. Det hade garanterat stuckit ut rejält i ESC, och nog sjutton hade Ukraina aspirerat på en topp-10 placering om man deltagit! Men samtidigt så är det kanske också låtens enda riktiga starka sida – förmågan att provocera och sticka ut. Jag tror kanske inte att vi hade fått höra den på radion, knappast heller se så mycket mer av den utanför eurovisionscenen. Det hade, liksom Islands Hatari, förmodligen blivit en snackis på plats i Tel Aviv, men kanske inte uppmärksammad utöver det. Men eftersom Maruv alltså inte får åka till Israel så har Hatari monopol på just sin genre nu, vilket såklart är en fördel för dem.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Ruslana – Wild Dances” (2004)
  2. Ani Lorak – Shady Lady” (2008)
  3. Verka Serduchka – Dancing Lasha Tumbai” (2007)
  4. Svetlana Loboda – Be My Valentine” (2009)
  5. Maria Yaremchuk – Tick-Tock” (2014)

 

    


Personlig åsikt om årets akt:
Jag känner att situationen kring Ukrainas uttagning diskuterats tillräckligt och jag tänker istället fokusera på bidraget som skulle varit landets representant i Eurovision.

När jag såg detta första gången tänkte jag “Vi ses i Kiev 2020”. Hela Maruvs grej är att provocera, sticka ut och allt kring med översexualiteten är en gimmick hon sätter som en smäck. Hon lyckas helt enkelt göra allt jag nämnde utan problem, och jag är helt förälskad. Hon är originell och hade stuckit ut i Tel-Aviv. Hon hade lyckats fånga allas blickar med sina provokativa stunt och jag tror hon hade glänst starkare än alla. Nu har alla bidrag kommit ut sedan min första reaktion. Och jag håller fast vid min ståndpunkt. Det är tur för de andra deltagarna att Maruv inte deltar, men otur för oss tittare som går miste om en mäktig show. BANG!



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Tina Karol – ”Show Me Your Love” (2006)
  2. Alyosha – “Sweet People” (2010)
  3. Mika Newton – “Angel” (2011)
  4. Ani Lorak – “Shady Lady” (2008)
  5. Maria Yaremchuck – “Tick-Tock” (2014)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Till en början tycker jag att UA:PBC borde skämmas över hur de väljer att behandla sina artister i sin uttagning, och de borde sluta hålla på och blanda in politik i tävlingen. Det spåret har de alltid haft så länge de deltagit men de har alltid lyckats dölja det snyggt i sina framträdanden. Kanske mest tydligt i Jamalas “1944” som jag personligen tycker oförtjänt vann finalen 2016 och sedan Ukrainas agerande mot Ryssland 2017. Med det sagt tycker jag att man redan innan finalen borde ha gjort klart med alla kontrakt så att man inte får en lex Andreas Kümmert, eller som vi nu kan kalla lex Maruv. Det är som sagt inte artistens fel att det blev så här, skulden ligger helt hos UA:PBC’s agerande!

Själva låten då tycker jag inte var speciellt kul att höra på. Det blir mer fredagsspex på after work än något som skulle kunna funka. Så jag håller med min kollega Lukas om att själva låten kommer jag inte sakna i tävlingen, däremot sättet den inte fick tävla på tycker jag inte om.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Mika Newton – “Angel” (2011)
  2. Zlata Ognevich – “Gravity” (2013)
  3. O.Torvald – “Time” (2017)
  4. Ruslana – “Wild Dances” (2004)
  5. Ani Lorak – “Shady Lady” (2008)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Nu ska vi alltså prata om Ukraina, och… jag vet inte var jag ska börja riktigt. Men om jag ska ta hela situationen som föranledde till Ukrainas avhopp, så skötte UA:PBC det hela så himla uruselt så att jag trodde de skojade. Man hade både låt och artist klar, som vinnare av Vidbir. Och helt plötsligt får tv-bolaget för sig att komma med ett kontrakt som mer eller mindre gör artisten till en marionett för staten, allt detta bara pga att hon råkat ha ett gäng inbokade konserter i Ryssland samt är knuten till ett ryskt skivbolag. Visst, jag känner till att de två länderna är i krig, det har inte gått mig förbi. Men det är trist att det ska spilla över på en enskild artist, utan att hon har nånting med saken att göra.

Däremot, måste jag erkänna att jag inte saknar den här låten i Eurovision direkt. Jag råkar ju känna till Maruv sen innan och har förstått att hela hennes nisch är att spela på översexualitet. Och visst, om så är fallet, gör som du vill, jag stoppar dig inte. Men räkna inte med att jag kommer tycka om det. Tvärtom blir jag bara provocerad när jag får såna saker körda i ansiktet på mig. Det är bland annat det som gör att jag vänder ryggen till mot andra låtar i Eurovision som spelar på samma sak. Jag blir bara äcklad. Tyvärr!



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Verka Serduchka – “Dancing Lasha Tumbai” (2007)
  2. Olexandr Ponomaryov – “Hasta la Vista” (2003)
  3. O.Torvald – “Time” (2017)
  4. Mélovin – “Under the Ladder” (2018)
  5. Ruslana – “Wild Dances” (2004)

 


Personlig åsikt om årets akt:
Åh herre min skapare, var ska man börja…? Till och börja med så tycker jag att det är oerhört att Rysslands & Ukrainas eviga konflikt skall behöva gå ut över Eurovision. Det är såklart inte sångerskan Maruv jag är irriterad på, utan det ukrainska tv-bolagets agerande.

Om vi då skall diskutera låten i sig. Jag har aldrig varit överförtjust i den utan tycker bara att den är allmänt skum, men inte på ett bra sätt. Liveframträdandet hade en så pass ekivok ton att det nästan blev komiskt, som en parodi på sig själv. Egentligen så klarar jag mig utmärkt utan den här låten i årets tävling men är ändå besviken på Ukraina för att de drog sig ur så pass sent. Dålig stil.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Mika Newton – “Angel” (2011)
  2. Ruslana – “Wild Dances” (2004)
  3. Verka Serduchka – “Dancing Lasha Tumbai” (2007)
  4. Greenjolly – Razom Nas Bahato (2005)
  5. Alyosha – “Sweet People” (2010)

 


Personlig åsikt om årets akt:
När jag hörde denna låten först så tyckte jag den var både häftig, modern och klubbaktig. Både liveframträdandet och videon osar erotik och strippklubb. Den sticker verkligen ut från mängden (som många av Ukrainas ESC-bidrag brukar göra) och hade varit ett härligt inslag i årets Eurovision-tävling. Maruv var inte mitt förstahandsval som vinnare och representant för Ukraina i ESC 2019 utan jag hade en helt annan favorit i form av Freedom Jazz med låten “Cupidon” som kom tvåa, en poäng efter vinnaren Maruv med låten “Siren Song” som nu alltså inte får möjligheten att representera Ukraina i Tel Aviv. Som några av mina panelkollegor nämnt ovan så tror även jag att Ukraina hade kunnat placera sig högt i en eventuell final och jag tror framförallt att Cypern (som har en klubblåt i liknande stil) samt länderna som sticker ut extremt i år i form av Island och Portugal är rätt så nöjda med att slippa konkurrensen från Ukraina i år. Ukraina har haft många härliga bidrag genom tiderna och de fem bästa enligt mig kan ni se här nedan. Låt oss hoppas att landet gör comeback inom en snar framtid. Helst redan till nästa år, men om så blir fallet låter jag vara osagt.



Personlig Topp 5 (tidigare år)

  1. Ruslana – “Wild Dances” (2004)
  2. Verka Serduchka – “Dancing Lasha Tumbai” (2007)
  3. Zlata Ognevich – “Gravity” (2013)
  4. Ani Lorak – “Shady Lady” (2008)
  5. Svetlana Loboda – Be My Valentine” (2009)

 

 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Eurovision 2019

Inför Finalen

Panelens topplista

Repetitionsbloggen

Nyheter


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är en hemsida om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Panelen består av 6 personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Tillsammans bevakar & betygsätter vi allt som rör Eurovision Song Contest - oavsett årstid. Vi delar med oss av länktips, topplistor och recensioner. Följ gärna våra olika panelprojekt som publiceras med jämna mellanrum.

Har du frågor och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se. Besök gärna även vår YouTube-kanal eller lyssna på vår podcast. Gilla oss gärna på Facebook.



Våra tips på musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen