head_country

Georgien är landet som inte varit rädda med att skicka annorlunda musik i tävlingen. De har inte plockat några höga placeringar i tävlingen heller, men de återkommer alltid med något spännande och intressant som bryter det traditionella Eurovision-mönstret.

 

Fakta & statistik

TV-kanal: GPB
Första tävlingsåret: 2007
Senaste tävlingsåret: 2015 (11:e plats i finalen)
Bästa resultat: 9:a i final (2010 & 2011)
Sämsta resultat: sist i semifinal (2014)
Uttagningsprocess 2016: Internval av artist + bidragsfinal
Startnummer i semifinal 2: #16

head_nf

Georgien valde artist genom internval och hade sedan en nationell final där artistens låt skulle utses. Det nationella tv-bolaget meddelade i december 2015 att Nika Kocharov and the Young Georgian Lolitaz skulle representera landet i Stockholm. Under samma presskonferens meddelade man att låten skulle väljas under en tv-sänd final.

Den 3 februari presenterades fem låtar för allmänheten under tv-programmet Komunikatori på GPB. Därefter fick folket möjlighet att mellan den 4 och 15 februari rösta på sitt favoritbidrag, antingen via telefon eller internet helt gratis. Den 15 februari sändes ännu ett avsnitt av Komunikatori där vinnarlåten skulle utses. Man slog ihop folkets röster med röster från en internationell jury. En jury som bland annat bestod av vår egen Christer Björkman.

Vinnarlåten blev “Midnight Gold”, som fick överlägset mest röster av tittarna. Den var tvåa hos juryn, men bara en poäng bakom den låten som juryn gillade mest.

 

head_artist

esc16_artist_georgia

Foto: Teimuraz Kvirkvelia.

Nika Kocharov & Young Georgian Lolitaz är ett indie-rock band från Tbilisi, Georgien. Gruppen bildades år 2000 och består av medlemmarna Nika Kocharov på sång och gitarr, Gia Iashvili på bas och sång, Nick Davitashvili på gitarr och keyboard, samt Dima Oganesian på trummor.

Låten “Midnight Gold” var en stor favorit hos folket och slog fyra andra låtar i finalen. Låten är skriven och komponerad av Kote Kalandadze.

 

Lyssna på Georgiens bidrag här nedanför:

 

head_omdome

Panelens betygsättningar utgår ifrån den klassiska “sämst-till-bäst”-skalan 0-5.

Att beteckna detta som “annorlunda” är nog “understatement of the year” för detta georgiska bidrag är minst sagt kufiskt. Det säger kanske lite om mig också kan jag tro, för hur galet det än låter så diggar jag den här georgiska Bob Hund-liknande ensemblen riktigt hårt! Musikvideon gör ju verkligen sitt för att ytterligare spä på nördigheten, men denna indiepunk är ruskigt kul och skön att lyssna på. Problemet är dock att det inte finns någon chans i helvetet att de lyckas få till något intressant scenframträdande av detta – så till vida de inte kan åstadkomma något som liknar musikvideon. Jag ska ändå hålla mig i skinnet och “bara” hylla det som annorlunda och intressant, men att de nog ändå blir utan finalbiljett i år.

esc_betyg2-5

 

listornamnskylt_alexander

Georgien, vad ska man säga. Det känns lite som om man lyssnat på Cyperns bidrag, och sedan försökt göra en kopia av det. Tyvärr blev det här nog en riktigt blek kopia. Den känns lite trög, och lite som om den aldrig kommer igång ordentligt. Nä, det här är nog alldeles för svårt för mig. Med tanke på att de flesta som hör den här låten kommer höra den för första gången i det skedet som de hör den på torsdag kväll så är den alldeles för invecklad.

esc_betyg1-5

 

listornamnskylt_erik

Det är alltid något bidrag som ska sticka ut och göra något som man inte förväntar sig och i år är det Georgien. Georgien skickar någon form av deppar-rock, jag får lite Kent över det hela (dock är jag inget stort Kent-fan så jag kan vara ute på djupt vatten). Tror låten kan få sitt genombrott på någon annan plattform men i ESC har den inget att göra.

esc_betyg1

 

listornamnskylt_haris

Detta är så galet att det blir genialiskt. Första gången hörde låten så fastnade jag för gitarriffet direkt. Det är något med den hooken som är riktigt behagligt. Det finns möjligtvis folk som ser detta som ett oseriöst bidrag, men i mina ögon (och öron) finns det inget oseriöst kring det. Det kanske är galet, nördigt och allmänt knäppt, men det är deras stil och typ av musik. Och jag gillar verkligen när länder kommer och bryter trender och normer inom Eurovision. Jag älskar att Eurovision gått ifrån en tävling där alla låtar är av samma genre till att vi har bidrag som dessa i tävlingen. Sen har ju jag liten svaghet för denna typen av indiepunk/indierock även utanför dessa sammanhang, så det kanske är också anledningen till att jag gillar det här lite extra. Detta kommer givetvis inte komma någonvart på resultattavlan och hur de ska få till det på scen blir intressant att se, för i de nationella uttagningarna var det rätt tråkigt. Men den får så pass höga poäng för att de är modiga, nytänkande, musikaliska, konstnärliga och den galenskap som finns här. Men framför allt är det genialiskt!

esc_betyg4

 

listornamnskylt_hollac16

Förra året var jag hooked på Georgien och visst fick jag rätt 🙂 i år är det istället 🙁 det enda jag tänker ge till Georgien. Redan i december när denna grupp presenterades kände jag hur oseriositeten var riktigt hög, och bland de låtar som gruppen hade att välja bland kände jag bara “hur var det ställt här då?”. Det här är och förblir årets sämsta låt. Nu kan det inte sjunka lägre (förhoppningsvis).

esc_betyg0

 

Vill de komma sist? Varför lägga alla dessa pengar och tid som det innebär med Eurovision och så skickar man en sådan här låt? Pinsamt.

esc_betyg0

 

listornamnskylt_robban

Jag gissar på att Georgien har en otroligt taskig budget, eftersom man kommer till Stockholm med detta meningslösa bidrag som bara känns stökigt och ointressant. Nä, de två senaste gångerna Thomas G:son har hjälpt de har de verkligen haft bra låtar och bra slutplaceringar. Detta är för mig en blandning mellan garagerock och dålig britpop. Sämsta bidraget av alla de 42 tävlingsbidragen helt klart och någon finalplats blir det inte, den saken är säker. Till nästa år hoppas jag att G:son hjälper Georgien att hitta rätt igen.

esc_betyg0

 


1 kommentar

  1. Marc skriver:

    Tramsiga kommentarer här.
    Ett skönt bidrag med lite Manchesterkänsla.
    Det mesta är ju extremt slätstruket och trist i festivalen annars.
    En enda seg röra med intetsägande låtar och artister som verkar stötta i en form i Berts källare.
    När musiker som spelar och sjunger på riktigt är det bara att lyfta på hatten.
    Soupdragons goes U2.


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen