« Inför ESC San Marino 2011 | Inför ESC San Marino 2013 » |
INFÖR EUROVISION. Vi presenterar San Marinos artist och bidrag som deltog i Eurovision Song Contest 2012. San Marino hade startnummer 11 av 18 i semifinal 1. De gick inte vidare till finalen.
Först ger vi en faktaöverblick om San Marinos tidigare Eurovision-historik samt om deras representant för 2012. Därefter har vi gjort personliga omdömen och satt betyg, vilka har byggt på vad vi tyckt inför tävlingen och dess livesändningar.
| Vem tävlade för San Marino 2012?Valentina är född och uppvuxen i San Marino. Hon har spelat med en rad olika band bland annat Tiberio som spelade R’n’B och jazz. Hon har även varit med i hiphop gruppen Parafunky. Första gången San Marino skulle delta i ESC var 2008. Valentina hade skickat en låt men hennes låt valdes tyvärr inte. Istället var det bandet Miodio som valdes. Tävlingsbidraget heter ”The Social Network Song” och är gjord av trion Timothy Touchton, José Santana Rodriguez och Ralph Siegel. Från början var det dock tänkt att den skulle heta ”Facebook Uh, Oh, Oh (A Satirical Song)” men eftersom att låten då gjorde reklam för ett varumärke, vilket inte är tillåtet enligt regelboken, tvingade EBU låtskrivarna att göra om texten eller att välja ut en ny låt. De valde det förstnämnda. Artist och bidrag valdes genom ett internval hos TV-bolaget SMRTV. |
Musikvideo
Så här såg San Marinos musikvideo ut inför tävlingen:
Panelen tycker till!
Notera att vår betygsskala är uppdelad i fem steg från noll (lägst) till fem (högst). De poäng som har gått att ge är 0, 1 , 2, 3, 4 eller 5 poäng.
Vilken dålig låt men problemet är att den sätter sig på hjärnan. Jag kan inte få den jäkla refrängen ut ur hjärnan. Låten sätter sig som ett tuggummi under skon. Jag tycker att man ska diskvalicera sången för att det är väldigt uppenbart att låten handlar om Facebook. Om låten skulle ta sig vidare är det en skam för tävlingen. | |
Förlåt alla läsare, men jag förstår verkligen inte poängen med att sjunga om Facebook. Tanken från början var att låten skulle handla om Facebook, men då man inte får sjunga låtar som gynnar ett särskilt företag så fick man göra om den. Det blev samma låt, men den hette The Social Networs Song istället. Genialiskt verkligen, säger jag med en massa sarkasm. Vi fattar ju fortfarande vad de menar. Och sedan när började man förknippa San Marino med Facebook? Jag fattar verkligen inte poängen! Definitivt ett av historiens absolut sämsta bidrag. | |
Först hette San Marinos bidrag ”Facebook uh, oh, oh”, men eftersom reklam är förbjudet enligt EBUs regler ändrades texten och låttiteln om. ”The Social Network Song” blev den slutgiltliga låttiteln. Det är fortfarande uppenbart att låten handlar om Facebook. Det här bidraget är så pinsamt dåligt på alla sätt och vis, fast lite catchy är den och därför får den en poäng iallafall. Annars… Vart är ogillaknappen när man behöver den? | |