EUROVISION 2018 – REPETITIONER. Mellan söndagarna den 29:e april och 6:e maj pågick de enskilda scenrepetitionerna i Altice Arena i Lissabon inför Eurovision 2018. Vi följde och uppdaterade om dessa repetitioner (och även om presskonferenserna) genom de klipp som släpptes från de olika fansajterna och Eurovision.tv.

Med detta vill vi passa på att ge cred till bland andra Eurovision.tv, Wiwibloggs och ESCKaz.com, som publicerat klipp och bilder på sina hemsidor.

Mycket nöje!

/ESC-Panelen

 

 

Datum för repetitionerna

Dagarna ovanför det gråa strecket var den första repetitionsomgången, då arenan var stängd för alla utom produktionspersonalen. Dagarna som följde därefter var arenan öppen för ackrediterad press och fans under repetitionerna, utom på eftermiddagen den 4:e maj då de direktkvalificerade länderna gjorde sin första repetition.

 

  • 29 april: Bidrag med startnummer 1-10 i semifinal 1.
  • 30 april: Bidrag med startnummer 11-19 i semifinal 1.
  • 1 maj: Bidrag med startnummer 1-9 i semifinal 2.
  • 2 maj: Bidrag med startnummer 10-18 i semifinal 2.

  • 3 maj: Bidrag med startnummer 1-15 i semifinal 1.
  • 4 maj: Bidrag med startnummer 16-19 i semifinal 1, startnummer 1-5 i semifinal 2 samt de 6 direktkvalificerade länderna.
  • 5 maj: Bidrag med startnummer 6-18 i semifinal 2.
  • 6 maj: Samtliga direktkvalificerade länder repeterade igen.

 

 

Datum för repetitionerna

Dagarna ovanför det gråa strecket var den första repetitionsomgången, då arenan var stängd för alla utom produktionspersonalen. Dagarna som följde därefter var arenan öppen för ackrediterad press och fans under repetitionerna, utom på eftermiddagen den 4:e maj då de direktkvalificerade länderna gjorde sin första repetition.

 

  • 29 april: Bidrag med startnummer 1-10 i semifinal 1.
  • 30 april: Bidrag med startnummer 11-19, semifinal 1.
  • 1 maj: Bidrag med startnummer 1-9, semifinal 2.
  • 2 maj: Bidrag med startnummer 10-18, semifinal 2.

  • 3 maj: Bidrag med startnummer 1-15, semifinal 1.
  • 4 maj: Bidrag med startnummer 16-19 (semifinal 1), startnummer 1-5 (semifinal 2) och de 6 direktkvalificerade länderna.
  • 5 maj: Bidrag med startnummer 6-18, semifinal 2.
  • 6 maj: Samtliga direktkvalificerade länder repeterar igen.

 

 

Eurovision 2018: Repetitioner dag 8 (6 maj)

SCENREPETITIONER DAG 7. Söndagen den 6 maj var den sista enskilda repetitionsdagen inför Eurovision 2018, där de direktkvalificerade länderna fick göra sin andra repetition i Altice Arena.

Varje land fick 20 minuter till godo på scenen, därefter skedde ytterligare en runda i Viewing room innan det blev en kortare pressträff. I samband med pressträffen lottades också starthalvorna i finalen för dessa länder.

Den ackrediterade presskåren fick vara på plats och rapportera inne från arenan, men de flesta rapporterade ändå från presscentret då EBU hade lagt in en ny regel i år som delvis förbjöd att olika fanssajter med flera filmar av hela repetitioner och lägger ut på nätet. Därför publicerades endast smygklipp från EBU på drygt 30-40 sekunder per land, och dessa klipp kom denna gång från EBU:s kameror och inte från en sämre publikkameravinkel.

Notering: Under eftermiddagen fick även Grekland göra en tredje repetition. Detta berodde på att den grekiska delegationen klagat över teknikproblem vid de två tidigare repetitionerna. Den repetitionen hölls bakom stängda dörrar. Även Danmark fick göra en tredje repetition, även den stängd, där sångaren Rasmussen inte medverkade.

 

 

Italien: Ermal Meta & Fabrizio Moro – “Non mi avete fatto niente”

För att tydligare få fram budskapet har italienska delegationen lagt in så att i själva bilden kommer det dyka upp textrader från låten översatta till olika språk. I övrigt så inleds framträdandet med att Ermal & Fabrizio står på varsin sida om scenen innan de sen avslutar på scenkanten och sjunger tillsammans.

 

 

france_smallFrankrike: Madame Monsieur – ”Mercy”

Madame Monsieur inleder med att stå i mitten på scenen med en mörk ljussättning. Under låtens gång fortsätter gruppen gå framåt, från scen ut till kanten på catwalken medans ljussättningen lyses upp gradvis. Fortfarande är scenen ganska tom på innehåll.

 

 

germany_smallTyskland: Michael Schulte – ”You Let Me Walk Alone”

Michael Schultes scenframträdande har inte förändrats sen första repet, han har fortfarande med sig LED-skärmen som spelar upp elementen. Michael fortsätter leverera både sångmässigt och med stark inlevelse.

 

 

Spanien: Alfred & Amaia – ”Tu Canción”

I den andra repetitionen har Alfreid & Amaia bytt scenkläder. Man har inte gjort några större förändringar utöver detta, och det är inte heller några större effekter på scenen, bara Alfred & Amaia som sjunger ut sin kärlek.

 

 

Storbritannien: SuRie – “Storm“

Sedan förra repet har det hänt en del förändringar i scenframförandet, man har lagt till en hel del rökeffekter i låten. Kamerajobbet har dessutom förbättrats i framträdandet. SuRie gav en mycket starkare inlevelse nu. Ytterligare ett framträdande som behöver en publik för att lyfta.

 

 

portugal_bigPortugal: Cláudia Pascoal – ”O Jardim”

Värdlandet gjorde bara en genomsjungning där inte så mycket förändrats. Man har behållit scensättningen från förra repet förutom att Cláudia har andra kläder på scen nu. Fortfarande inte scenkläderna däremot. Isaura som också medverkar syns betydligt mer i kamerorna.

 

 

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

  • 11:00-11:20 – Portugal: Cláudia Pascoal – O Jardim
  • 11:25-11:45 – Storbritannien: SuRie – “Storm
  • 11:50-12:10 – Spanien: Alfred & Amaia – Tu Canción
  • 12:15-12:35 – Tyskland: Michael Schulte – You Let Me Walk Alone
  • 12:40-13:00 – Frankrike: Madame Monsieur – Mercy
  • 13:05 – 13:25 – Italien: Ermal Meta & Fabrizio Moro – “Non mi avete fatto niente

 

Eurovision 2018: Repetitioner dag 7 (5 maj)

SCENREPETITIONER DAG 7. Lördagen den 5 maj scenrepeterade länderna med startnummer 6-18 i den andra semifinalen. Efter dessa repetitioner nu är klar har samtliga semifinalister fått repetera vid två enskilda tillfällen vardera. Denna dag repeterade även Benjamin Ingrosso för andra gången.

Varje land fick 20 minuter till godo på scenen, därefter skedde ytterligare en runda i Viewing room innan det blev en kortare pressträff. Den ackrediterade presskåren fick vara på plats och rapportera inne från arenan, men de flesta var ändå kvar i presscentret och detta då EBU har lagt in en ny regel i år som delvis förbjuder att olika fanssajter med flera filmar av hela repetitioner och lägger ut på nätet. Därför publicerades endast smygklipp från EBU på drygt 30-40 sekunder per land, och dessa klipp kom denna gång från EBU:s kameror och inte från en sämre publikkameravinkel.

 

Sammandrag av vad som hände i arenan

Se ett sammandrag av dagens repetitioner:

 

 

Ukraina: Mélovin – “Under the Ladder“

Mélovin gör precis som Lea Sirk ett positivt kaxigt framträdande och det svänger ordentligt om denna partydänga. Dessutom sjunger han nu mycket bättre och gör ett tryggare framträdande mot hur det har sett ut tidigare.

Ukraina var sista land ut för dagen att scenrepetera och därmed har alla semifinalister nu gjort sina enskilda repetitioner för denna gång. Nu återstår bara genrepen inför själva semifinalerna som äger rum nästa vecka.

 

 

 

slovenia_smallSlovenien: Lea Sirk – “Hvala, ne!“

Mycket i Sloveniens nummer känns igen från EMA-finalen i vintras, bland annat sångerskan Lea Sirks positiva kaxiga attityd som blir en väldigt färgstark effekt på numret. Vissa saker har ändrats, bland annat en del dansrörelser. Men i övrigt blir det en cool näst sista framträdande på scenen i semi 2.

 

 

 

montenegro_smallMontenegro: Vanja Radovanović “Inje“

Montenegro kör på ett klassiskt och stilsäkert framträdande med sin Balkanballad. Mycket av detta känner vi igen från förr, inte minst från Montenegros två tidigare Balkanballader åren 2014 och 2015. Vanja ska ha plus i kanten för att han sjunger väldigt bra vid detta genrep.

 

 

 

sweden_smallSverige: Benjamin Ingrosso – “Dance You Off“

Som vi nämnde vid Benjamins första repetition i Lissabon så är det mycket som är snarlikt från hur det såg ut i Melodifestivalen. Känslan i numret är fortfarande att det är en musikvideo, fast han går live, och det är en cool produktion. Det som däremot märks tydligt är att körpaketet är förändrat i och med att förinspelad körsång är bannlyst här i Eurovision. Den fysiska kören trycker inte på lika mycket som den förinspelade gjorde, men det behövs kanske inte. Benjamin gör annars ett stensäkert framträdande och utan att spekulera allt för mycket så känns han väldigt given i final. Men där är vi inte än utan det finns säkert en del att finslipa på tills på torsdag.

 

 

 

latvia_smallLettland: Laura Rizzotto – “Funny girl“

Laura Rizzotto gör ett framträdande på ett snarlikt sätt som Aminata gjorde för ett par år sedan. Det står ganska still, är väldigt rött och det händer inte så mycket mer än så. Det är en enkel och fin visa och blir en ganska stor kontrast till övriga låtar i den andra semifinalens andra halva.

 

 

 

hungary_smallUngern: AWS – “Viszlát Nyár“

AWS satsar på sin grej och anpassar inte showen efter en specifik mall som vi sett tidigare år med rockbidrag. Utan detta är något eget och annorlunda på ett positivt sätt. Förutom en fartfylld show med eld så gör de en bra repetition. Det märks dock att sångaren i bandet håller igen lite men det lär han inte göra när det väl gäller på riktigt.

 

 

 

malta_smallMalta: Christabelle – “Taboo“

Christabelle är mycket fokuserad i blicken på att få ut budskapet bakom Taboo och man använder också en egen LED samt en dansare för att göra numret mer effektfullt. Tyvärr faller det lite på sånginsatserna denna gång, men det är betydligt mer säkert än vad det var för några månader sedan.

 

 

 

poland_smallPolen: Gromee feat. Lukas Meijer – “Light Me Up“

Polen bjuder in till party i arenan, och även om låten kräver en dansant publik på plats så känner man redan nu av feststämningen. Förutom dans och party blir det en del pyro, framförallt i instrumentala delarna som kommer efter ”Light Me Up”-partiet i låten.

 

 

 

georgia_smallGeorgien: Iriao – “Sheni gulistvis (For You)“

De georgiska grabbarna i Iriao visar att de har bra sångröster och gör ett väldigt snyggt nummer tillsammans. Det händer kanske inte jättemycket, men det finns nog en publik för detta också.

 

 

 

australia_smallAustralien: Jessica Mauboy – “#We Got Love“

Jessika Mauboy bjuder in till glädje och fest i sitt nummer, och det blir partystämning. Tyvärr är sånginsatsen inte den bästa denna gång och numret behöver publik i arenan för att kunna fungera. Det är för övrigt samma grej som det varit med flera länder under repetitionerna. Så när publiken står på plats i arenan nästa vecka kommer det nog bli magiskt.

 

 

 

netherlands_smallNederländerna: Waylon – “Outlaw In ‘Em“

Waylon har som vi tidigare nämnt valt bort det stora bandet och har istället med sig ett antal grabbar som spelar instrumenten. Det troliga är att han vill få in känslan av hur det ser ut i Tennessee i USA med samling runt lägerelden. Det blir snyggt när det inte är stora rockbandet med utan mer som en scenshow.

 

 

 

moldova_smallMoldavien: DoReDos – “My Lucky Day“

Moldavien gör ett mycket lekfullt nummer på scenen, ungefär som Rumänien gjorde med joddlingen ifjol. Det finns mycket som de gör rätt, inte minst för att numret är roligt att titta på, de är också klädda enligt sitt lands flagga och det gör att man kommer ihåg detta. Det enda man kan anmärka på är att de sjunger så fort och intensivt att man inte hör i stort sett ett enda ord vad de sjunger. Det känns lite som hittepåengelska i framförallt refrängen. Men glatt och trevligt är det

 

 

 

Ryssland: Julia Samoylova – “I Won’t Break“

Det intressanta med det ryska numret är hur lite det fokuseras på Julia i själva refrängdelen, för där är har man zoomat ut från henne och istället fokuserar på de två dansarna som hoppar omkring på scenen. Julia sitter annars på sin piedestal och är för dagen klädd i en klänning som ser ut att vara hämtad från Star Wars. Numret är relativt enkelt och här förstår man att ryssarna vet vad de gör. Detta även om sånginsatsen lämnar mycket att önska.

 

 

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

 


 

Eurovision 2018: Repetitioner dag 6 (4 maj)

SCENREPETITIONER DAG 6. Fredagen den 4 maj scenrepeterade länderna med startnummer 16-19 i den första semifinalen samt startnummer 1-5 i den andra semifinalen. Efter detta var det dags för de 6 direktkvalificerade länderna att få göra sin första repetition. Här nedan finns klipp från dagens repetitioner.

För semifinalisterna gällde följande: varje land fick 20 minuter till godo på scenen, därefter skedde ytterligare en runda i Viewing room innan det blev en kortare pressträff. Den ackrediterade presskåren fick vara på plats och rapportera inne från arenan, men de flesta valde ändå att rapportera från presscentret. Detta för att EBU har lagt in en ny regel i år som delvis förbjuder att olika fanssajter med flera filmar av hela repetitioner och lägger ut på nätet. Därför publicerades endast smygklipp från EBU på drygt 30-40 sekunder per land, och dessa klipp kommer denna gång från EBU:s kameror och inte från en sämre publikkameravinkel.

För de direktkvalificerade länderna gällde följande: varje land fick 30 minuter till godo på scenen. Utöver det skedde en del konsultationer bakom scenen t.ex. med hår- och sminkavdelningen, in-earing och säkerhetsfrågor. Varje land fick också en kortare konsultation i Viewing room och avslutade sedan dagen med en kortare pressträff med den ackrediterade presskåren. När de direktkvalificerade länderna repeterade är arenan stängd för alla utom produktionspersonalen. Övrig ackrediterad press rapporterade från det närliggande presscentret. Notera de klipp som släpptes från dessa repetitioner enbart var smygklipp på ca 30-40 sekunder som filmades ur publikvinkel. Detta medför att upplevelsen av såväl ljud som bild är betydligt sämre än vad den egentligen möjligen är.

 

Sammandrag av vad som hände i arenan

Se ett sammandrag av dagens repetitioner:

 

 

france_smallFrankrike: Madame Monsieur – ”Mercy”

Det här är ett framträdande som kräver publik, för det ser lite lamt ut när det bara är Madame Monsieur som ska försöka få igång ”Mercy”-rörelsen med ett par pappdockor i publiken. Själva framträdandet är snyggt och lite nytt är att i Monsieurn i Madame Monsieur nu sjunger i slutet av låten (på hemmaplan gjorde han det inte). Han har också bytt gitarr till elgitarr som det går att utläsa i bild. Ljussättningen går i mörka toner även om sångerskan ser till att lysa upp stämningen markant.

Frankrike var för övrigt sista landet ut för denna dags repetitioner.

 

 

 

Italien: Ermal Meta & Fabrizio Moro – “Non mi avete fatto niente”

Ermal & Fabrizio gör i stort sett samma typ av framträdande som de gjorde när de vann San Remo-festivalen i vintras. De står med varsitt mikrofonstativ och studsar för sig själva, men så mycket mer än så verkar inte hända. Stabilt och fint är det men som det går att se i klippet nedan gör de inget av bilderna de hade med sig i musikvideon. Ljussättningen går i rött. Det är oklart om det är scenklädseln eller bara repetitionskläder de har på sig idag.

 

 

 

germany_smallTyskland: Michael Schulte – ”You Let Me Walk Alone”

Michael Schulte har med sig en egen LED-vägg bakom sig (lite som Måns Zelmerlöw hade i Wien 2015) som spelar upp olika element från vad låten handlar om. Ljussättningen är väldigt nedtonad och det är bara fokus på Michael och hans vägg. Det blir väldigt effektfullt och vackert. Dessutom sjunger Michael riktigt bra vid detta tillfälle.

 

 

 

Spanien: Alfred & Amaia – ”Tu Canción”

Spaniens Alfred & Amaia har inga planer på separation, i alla fall inte i Eurovision. De står tätt intill varandra uppklädda ungefär som de är på väg till skolbalen i en klassisk Disneyfilm. Det återstår bara att se om kyssen är kvar (så långt är inte klippet). I övrigt verkar de gjort en felfri första repetition.

 

 

 

Storbritannien: SuRie – “Storm“

Ifjol omgärdades Lucie Jones av ett stort snäckskal, medan SuRie i år kommer ha någon slags diamantformade lysen bakom sig. Annars är numret ganska stillastående med tanke på att det är en dansvänlig upptempolåt. Det är möjligt att SuRie tar fler steg på scenen, i klippet nedan står hon i princip stilla med benen men rör bara med armarna. SuRie bär en vit långklänning vid dagens repetition.

 

 

 

portugal_bigPortugal: Cláudia Pascoal – ”O Jardim”

Värdlandet Portugal var först ut på scenen av de direktkvalificerade länderna att göra sin första repetition idag. Eftersom det var första repetitionen bjuds det på publikkameran och inte EBU:s kameror. Det finns tydliga likheter med hur Claudia gör sitt framträdande även här i Eurovisionen – det är enkelt, avskalat och intimt. Samtidigt har man valt att ändra ljussättningen från blått till grönt och Iasura (låtskrivaren) som körar har en mer tydlig roll på scenen denna gång. Istället för att sitta bakvänd på en pall och vända sig om står hon nu upp och blir mer som en front-artist för Claudia än en körare. Claudia bär dagen till ära en något genomskinlig klänning, men det är oklart om detta är hennes scenoutfit eller om det bara är repetitionskläder.

 

 

 

denmark_smallDanmark: Rasmussen – “Higher Ground“

Något som går att notera är att Danmark valt att lägga på kören betydligt mer tydligare mot uppträdandet i nationella finalen i vintras. Antingen vill man förstärka kraftkänslan i vikingatemat eller hjälpa Rasmussen på något sätt. Mot slutet av låten kommer också ett snöfall, tyvärr blir effekten just nu rätt platt då det inte kommer speciellt mycket snö från taket utan mer bara i små drivor. Här måste man öka på mer för att få till det bättre.

Danmark var sist ut av dagens semifinalländer att repetera.

 

 

 

sanmarino_smallSan Marino: Jessika feat. Jenifer Brening – “Who We Are“

Jessika & Jenifer som representerar San Marino uppträdde idag i sina scenkläder. Jessika, som sjunger merparten av bidraget, bär en röd halvlång klänning medan Jenifer, som rappar, bär vita långbyxor och en vit topp samt någon slags röd jacka. Notera gärna att ett varumärke syns rätt tydligt på Jenifers topp (något SVT säkerligen kommer bli anmäld för till Granskningsnämnden för att det visas upp i TV, dock om detta är kvar till direktsändningen). Man använder sig också fortfarande av de fyra robotarna på scenen, vars uppgift mer verkar vara att visa upp roliga skyltar. Ett exempel på en sådan skylt är ”Justice for Valentina” (upprättelse för Valentina (Monetta)) som verkar ha gått och blivit en viral succé på sociala medier idag.

Förutom Jessika och Jenifer finns två kvinnliga dansare med i bakgrunden. Sånginsatsen är helt okej idag.

 

 

 

serbia_smallSerbien: Sanja Ilić & Balkanika – “Nova deca”

Serbien har gjort om lite i arrangemanget till låten, i alla fall det som går att se i klippet nedan. Man har tagit bort keybordisten och satsar mer på etnotrummorinslag och ytterligare en tjej i gänget på scenen. Allt känns väldigt traditionellt Serbien/Balkan så ni som gillar denna typ av musik kommer tycka om vad ni ser.

 

 

 

romania_smallRumänien: The Humans – “Goodbye“

Rumänien sparar inte på krutet idag när sångerskan bokstavligen skriker ut låtens budskap i refrängen. Bandet har ganska många medlemmar men för att fylla ut ytterligare har man tagit in skyltdockor som bär masker bakom dem. Det finns inte så mycket mer att säga än att det kändes stabilt idag.

 

 

 

norway_smallNorge: Alexander Rybak – “That’s How You Write A Song“

Den andra semifinalen inleds med en glad och trallvänlig sång á la välkända Alexander Rybak. Själva numret ser ganska likt ut som det var i norska finalen i vintras, man har behållit effekterna från instrumenten och annat och Rybak backas upp av fyra körsångare och tillika dansare. En del pyroteknik utlovas, särskilt mot slutet av framträdandet.

 

 

 

cyprus_smallCypern: Eleni Foureira – “Fuego“

Cypern bjuder på en eldig och dansant avslutning på den första semifinalen. Sångerskan Eleni både sjunger och dansar tillsammans med sina fyra bakgrundsdansare vilket möjligen gör att sånginsatsen nog har sett bättre dagar. Men som helhet blir det riktigt snyggt och en bra avslutning på en bra semifinal.

 

 

 

ireland_smallIrland: Ryan O’Shaughnessy – “Together“

Irlands Ryan gör ett nästan musikvideoframträdande på scenen. Man har byggt upp som en slags park med en gatlykta och en bänk där två manliga dansare får dansa sig genom själva numrets känsla. Mot slutet kommer också ett snöfall, som blir en relativt fin effekt. Ryan sjunger bra, även om det känns som att han inte alls kommer i fokus i själva framträdandet.

 

 

 

switzerland_smallSchweiz: Zibbz – “Stones“

Schweiz’ duo ZiBBZ gör ett snyggt modernt framträdande och de tar vara på alla tillfällen att synas på hela scenen. Framförallt går de upp på en av broarna som ansluter till scenen. Som helhet är numret modernt och helt klart godkänt.

 

 

 

Armenien: Sevak Khanagyan – “Qami“

Armeniens Sevak var först upp på scenen denna repetitionsdag, och han gör ett relativt stilenkelt framträdande. Han står omgärdad en slags öppen bur av pinnar samtidigt som det blåser rök runt honom och buren. Sånginsatsen är riktigt bra liksom känslan i numret.

 

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

  • 11:00-11:20 – Armenien: Sevak Khanagyan – Qami
  • 11:25-11:45 – Schweiz: Zibbz – Stones
  • 11:50-12:10 – Irland: Ryan O’Shaughnessy – Together
  • 12:15-12:35 – Cypern: Eleni Foureira – Fuego
  • 12:40-13:00 – Norge: Alexander Rybak – That’s How You Write A Song
  • BREAK
  • 14:05-14:25 – Rumänien: The Humans – Goodbye
  • 14:30-14:50 – Serbien: Sanja Ilić & Balkanika –Nova deca
  • 14:55-15:15 – San Marino: Jessika feat. Jenifer Brening – Who We Are
  • 15:20-15:40 – Danmark: Rasmussen – Higher Ground
  • BREAK
  • 16:05-16:35 – Portugal: Cláudia Pascoal – O Jardim
  • 16:40-17:10 – Storbritannien: SuRie – “Storm
  • 17:15-17:45 – Spanien: Alfred & Amaia – Tu Canción
  • 17:50-18:20 – Tyskland: Michael Schulte – You Let Me Walk Alone
  • BREAK
  • 19:25-19:55 – Italien: Ermal Meta & Fabrizio Moro – “Non mi avete fatto niente
  • 20:00-20:30 – Frankrike: Madame Monsieur – Mercy

 


 

Eurovision 2018: Repetitioner dag 5 (3 maj)

SCENREPETITIONER DAG 5. Torsdagen den 3 maj startade den andra repetitionsomgången i Altice Arena i Lissabon, och det var dags för länderna med startnummer 1-15 i den första semifinalen att få göra sin andra scenrepetition.

Varje land fick 20 minuter till godo på scenen, därefter skedde ytterligare en runda i Viewing room innan det blev en kortare pressträff. Idag var det första dagen som den ackrediterade presskåren fick rapportera inne från arenan, men de flesta valde ändå att fortsätta rapportera från presscentret. Anledningen var att EBU har lagt in en ny regel i år som delvis förbjuder att olika fanssajter med flera filmar av hela repetitioner och lägger ut på nätet. Därför fanns även idag endast smygklipp från EBU som var drygt 30-40 sekunder, med klipp från EBU:s kameror.

 

Sammandrag av vad som hände i arenan

Se ett sammandrag av dagens repetitioner:

 

 

finland_smallFinland: Saara Aalto – “Monsters“

Finland och Saara fortsätter vidare med den scensättning som man hade i första repet, vilket togs väl emot. Däremot har man i slutet på refrängen lagt in repliken ”I ain’t scared no more” i en väldigt hög pitch. Osäkert varför man la in det, men bra lät det i alla fall inte.

 

 

 

greece_smallGrekland: Gianna Terzi – “Oneiro mou“

Greklands bidrag har förstärkts inför andra repet med mer rök på scenen, och Gianna Terzi fortsätter att framföra låten med inlevelse. Däremot svajade rösten en del mot slutet, det verkar som om hon inte riktigt ger allt hon förmår just här, vilket innebär att hon måste steppa upp om hon ska slippa se finalen från läktarna.

 

 

austria_smallÖsterrike: Cesár Sampson – “Nobody but you“

Österrikes andra rep blev lite stökigt då låten fick tas om två gånger p.g.a. att Cesár hade strul med medhörningen. Detta hade uppenbarligen följt med under samtliga genomsjungningar då Cesár stod för en sångmässigt svag insats.

 

 

 

croatia_smallKroatien: Franka Batelić – “Crazy“

Dags för Kroatien och Franka som får till det bra i andra repet. Kontakten med kamerorna sitter som det ska och Franka lyckas leverera med inlevelse. Däremot kan det hämmas av att scenen blir lite tom med bara henne där.

 

 

macedonia_smallMakedonien: Eye Cue – “Lost And Found“

Över till andra halvan i semifinal 1 och Eye Cue, med ett framträdande som inte ändrats nämnvärt från första repet. Första genomsjunsgningen gick sådär, man fick avbryta 10 sekunder in på grund av tekniska problem, men andra försöket gick fint.

 

 

 

bulgaria_smallBulgarien: EQUINOX – “Bones“

Från en storfavorit till en annan kommer Bulgarien, och fortsätter göra ett stilrent framträdande under genomsjungningarna där sångarnas harmonier fungerar bra.

 

 

 

estonia_smallEstland: Elina Nechayeva – “La Forza“

Precis som med första repet sparar Elina inte på rösten och ändå tycks det inte vara något problem för henne under någon genomsjungning.

 

 

 

belarus_smallVitryssland: Alekseev – “Forever“

I Vitrysslands framträdande har man lagt mer fokus på Alekseev själv istället för hans dansare. Tidigare låg väldigt mycket fokus på just dansaren vilket drog uppmärksamheten från såväl Alekseev och låten.

 

 

 

israel_smallIsrael: Netta Barzilai – “Toy“

I andra repet har Netta börjat ta i mer på sina röstresurser. Man lägger inte lika mycket fokus på rekvisitan jämfört med tidigare rep, och man har lagt in en del pyro i framträdandet. Netta står för det mesta fortfarande kvar med sin looper som nu även den blivit upplyst. Hon avslutar sitt framträdande ute vid catwalken med sina dansare.

 

 

 

lithuania_smallLitauen: Ieva Zasimauskaite – “When we’re old“

I Litauens andra repetition hamnar fokus mycket på att få Ievas position på scenen rätt. Första delen där Ieva sitter på golvet sitter bra med kamerorna. I andra delen när hon ska upp och möta sin make hamnar kamerorna lite väl långt bort från scen så det blir svårt att se var hon är. Sångmässigt gör hon en stabil insats.

 

 

 

czechrep_smallTjeckien: Mikolas Josef – “Lie To Me“

Mikolas Josef skadade ryggen i första repet men har trots denna skavank valt att köra vidare. Däremot har han fått starta om två gånger innan han lyckades genomföra en första genomsjungning. Naturligtvis har han valt att inte dansa lika mycket. Man har också bytt ut de som agerar som dansare i hans nummer.

 

 

 

belgium_smallBelgien: Sennek – “A Matter Of Time“

Nästa på tur är Sennek och här har man lyckats fila på en hel del saker. Sennek levererar mycket bättre i sången, och har med varje genomsjungning blivit bättre på att träffa kameravinklarna också. Hon har valt att behålla scenkläderna från förra repet.

 

 

 

iceland_smallIsland: Ari Ólafsson – “Our Choice“

Island är nu redo efter Albanien. Deras första genomsjungning hade en del tekniska bekymmer då en av kamerorna blockerade Ari från andra kameravinklar. Ari fortsätter däremot att sjunga bra, och lyckas leverera låten med inlevelse.

 

 

albania_smallAlbanien: Eugent Bushpepa – “Mall”

Notering: Albanien och Island har bytt plats med varandra i dagens repetition då den isländska delegationen fastnade i trafiken och inte anlände i tid.

Även i detta framträdande har inte så mycket ändringar gjorts. Eugent Bushpepa fortsätter att leverera sångmässigt, och backar inte för att göra hel del improvisation. I andra genomsjungningen blev det lite strul med kamerorna då de stundtals inte var riktade mot Eugent.

 

 

 

azerbaijan_smallAzerbajdzjan: Aisel – “X My Heart“

I den andra repetitionen har Azerbajdzjan inte ändrat på särskilt mycket. Ur den tekniska aspekten är framträdandet solitt utfört, ljussättningen fungerar, kameravinklarna sitter, och Aisel träffar tonerna säkert. Däremot har hon börjat ge ett lite uttråkat uttryck på scen, som om hon inte riktigt tror på låten.

 

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

  • 11:00-11:20 – Azerbajdzjan: Aisel – X My Heart
  • 11:25-11:45 – Island: Ari Ólafsson – Our Choice
  • 11:50-12:10 – Albanien: Eugent Bushpepa – Mall
  • 12:15-12:35 – Belgien: Sennek – A Matter Of Time
  • 12:40-13:00 – Tjeckien: Mikolas Josef – Lie To Me
  • BREAK
  • 14:05-14:25 – Litauen: Ieva Zasimauskaite – When we’re old
  • 14:30-14:50 – Israel: Netta Barzilai – Toy
  • 14:55-15:15 – Vitryssland: Alekseev – Forever
  • 15:20-15:40 – Estland: Elina Nechayeva – La Forza
  • 15:45-16:05 – Bulgarien: EQUINOX – Bones
  • BREAK
  • 16:30-16:50 – Makedonien: Eye Cue – Lost And Found
  • 16:55-17:15 – Kroatien: Franka Batelić – Crazy
  • 17:20-17:40 – Österrike: Cesár Sampson – Nobody but you
  • 17:45-18:05 – Grekland: Gianna Terzi – Oneiro mou
  • 18:10-18:30 – Finland: Saara Aalto – Monsters

 


 

Eurovision 2018: Repetitioner dag 4 (2 maj)

SCENREPETITIONER DAG 4. Onsdagen den 2 maj scenrepeterade länderna med startnummer 10-18 i den andra semifinalen i Altice Arena i Lissabon. En av de som repeterade var Sveriges Benjamin Ingrosso.

Vid det första repetitionstillfället har varje land 30 minuter till godo på scenen. Utöver det sker en del konsultationer bakom scenen t.ex. med hår- och sminkavdelningen, in-earing och säkerhetsfrågor. Varje land får också en kortare konsultation i Viewing room och avslutar sedan dagen med en kortare pressträff med den ackrediterade presskåren. Idag var endast produktionspersonal välkommen in i arenan, så övrig ackrediterad press rapporterade från det närliggande presscentret.

Vänligen notera att de scenklipp som publiceras av Eurovision.tv enbart är smygklipp på ca 30-40 sekunder. Dessa klipp är filmade ur publikvinkel, vilket gör att upplevelsen av såväl ljud som bild är betydligt sämre än vad den egentligen möjligen är.

 

Sammandrag av vad som hände i arenan

Se ett sammandrag av dagens repetitioner:

 

 

Ukraina: Mélovin – “Under the Ladder“

Ukrainas Mélovin avslutade repetitionsdagen med sin ”Under the Ladder” som till stora delar liknar det han gjorde i Ukraina, men när han sitter vid pianot i slutet av låten så är det trappan upp till pianot som börjar brinna istället för själva ställningen. På scenen backas Mélovin upp av fyra personer i kören (två män och två kvinnor). Mélovin verkar ha tränat mycket inför numret framförallt då han sjunger bättre nu mot i den nationella finalen. Det gör att låten får ett bättre fäste.

I och med Ukrainas repetition har nu samtliga semifinalister repeterat varsin gång.

 

 

 

slovenia_smallSlovenien: Lea Sirk – “Hvala, ne!“

Det slovenska framträdandet liknar det som setts i nationella finalen, både gällande scenklädsel och själva framträdandet. Lea Sirk har kvar sin positiva kaxighet som själva numret utgår ifrån. Det som skiljer något är att dansrörelserna är lite annorlunda satta och att Lea av någon okänd anledning i klippet inte sjunger ”Hvala, ne!”-raden i refrängen (vid en koll på en livestream från idag har vi fått info om att Lea sjunger sista delen av refrängen på portugisiska). Själva numret som helhet skriker av coolhet och utstrålar självsäkerhet, men trots detta ligger Slovenien allt jämnt i botten hos oddsen. Vi får se om det blir ändring på detta till nästa repetition om några dagar.

 

 

 

montenegro_smallMontenegro: Vanja Radovanović “Inje“

Montenegro välkomnar tillbaka Balkanballaderna med ett nummer som vi sett förut, men som blir snyggt. Sångaren Vanja har på sig en ljus kostym och omfamnas av fyra körsångerskor i vita klänningar som tillsammans bygger upp numret. På scenen finns även en pianist. Känsla och helhet ligger någonstans mellan ”Moj Svijet” och ”Adio”, och det finns nog en del att fixa till för att allt ska sitta perfekt. Men Vanja gör ett bra framträdande så här långt.

 

 

 

sweden_smallSverige: Benjamin Ingrosso – “Dance You Off“

Ni som gillade Benjamins nummer i Melodifestivalen kommer inte bli besvikna, för även om numret ser i stort sett exakt likadant ut som i vintras så levererar han otroligt bra på scenen med stor säkerhet och sätter allt perfekt. Dessutom blir effekten av ljuset (som en musikvideo) riktigt snyggt även i EBU:s klipp (som inte utgår från kamerorna). Man blir indragen i numret och det är riktigt coolt. I Eurovision får man ju inte ha förinspelad körsång, så i Lissabon backas Benjamin upp av en kör.

 

 

 

latvia_smallLettland: Laura Rizzotto – “Funny girl“

Lettlands Laura Rizzotto gör ett snarlikt framträdande som det var i Supernova i februari. Numrets ljussättning liksom Lauras klänning går i röda färger. Dessutom är numret väldigt avskalat, i ungefärlig stil med vad Aminata gjorde för Lettland i Wien 2015. I klippet hörs körsång men det syns ingen annan på scenen, så kören står med all sannolikhet utanför bild.

 

 

 

hungary_smallUngern: AWS – “Viszlát Nyár“

Gruppen AWS kör på med full kraft i sitt nummer och de sparar inte på något kan man lugnt säga. Sångaren i bandet står i klippet nedan på en mindre del av scenen långt framför de övriga tre gitarristerna och trummisen, han är även barfota. Det bjuds även huvudskakningar och mot slutet av klippet kastar sig en av gitarristerna sig ned i publikhavet och lyfts upp av publikens händer, idag av produktionspersonalen.

 

 

 

malta_smallMalta: Christabelle – “Taboo“

Maltas Christabelle har behållit buren på scenen som i numret hemma på Malta. Skillnaden är dock att buren är mer öppen och bara har en dansare istället för flera (i alla fall i klippet som går att se nedan). Dessutom används burens sidor (de med blått som syns på bilden) som projektioner på bl.a. människor i rätt obehagliga situationer. Detta gör att numret som helhet passar bättre ihop mot vad det gjorde förut och budskapet om psykisk ohälsa blir tydligare. Christabelles sånginsats är väldigt bra.

 

 

 

poland_smallPolen: Gromee feat. Lukas Meijer – “Light Me Up“

På scenen i Polens nummer har man ställt DJ:n Gromee på ett podium mitt på scenen och strax framför podiet står sångaren Lukas Meijer och sjunger. Förutom dem har man även en gitarrist samt tre körsångare. Till skillnad från i den nationella finalen har de inte med någon bakgrundsskärm med budskapet ”Light Me Up”, utan här använder de blått och lila ljus i olika nyanser för att skapa en slags discokänsla. Som en ytterligare effekt har man lagt in lite pyro under det mellanspel som kommer strax efter refrängdelen som Lukas Meijer sjunger.

Notera att ingen i Polens nummer framträdde idag i scenklädsel utan i vanliga kläder, och detta berodde på att flera i delegationen blev av med sitt bagage under flygturen till Lissabon, däribland Lukas Meijer och Mahan Moin.

 

 

 

georgia_smallGeorgien: Iriao – “Sheni gulistvis (For You)“

Fjärde repdagen inleds med balladen från Georgien och Iriao. Bandet har med sig tre sångare på scen tillsammans med en gitarrist och en keyboardist. Det är inte så mycket som händer på scenen bortsett från en del rök som väller in i slutet av framträdandet. Gruppen hade stundtals lite svårt att hitta alla kameravinklar under detta rep.

 

 

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

  • 11:00-11:30 – Georgien: Iriao – Sheni gulistvis (For You)
  • 11:40-12:10 – Polen: Gromee feat. Lukas Meijer – Light Me Up
  • 12:20-12:50 – Malta: Christabelle – Taboo
  • 13:00-13:30 – Ungern: AWS – Viszlát Nyár
  • BREAK
  • 14:40-15:10 – Lettland: Laura Rizzotto – Funny girl
  • 15:20-15:50 – Sverige: Benjamin Ingrosso – Dance You Off
  • 16:00-16:30 – Montenegro: Vanja Radovanović Inje
  • BREAK
  • 17:00-17:30 – Slovenien: Lea Sirk – Hvala, ne!
  • 17:40-18:10 – Ukraina: Mélovin – Under the Ladder

 


 

Eurovision 2018: Repetitioner dag 3 (1 maj)

SCENREPETITIONER DAG 3. Tisdagen den 1 maj scenrepeterade länderna med startnummer 1-9 i den andra semifinalen i Altice Arena i Lissabon. Här nedan finns klipp från dagens repetitioner.

Vid det första repetitionstillfället har varje land 30 minuter till godo på scenen. Utöver det sker en del konsultationer bakom scenen t.ex. med hår- och sminkavdelningen, in-earing och säkerhetsfrågor. Varje land får också en kortare konsultation i Viewing room och avslutar sedan dagen med en kortare pressträff med den ackrediterade presskåren. Idag var endast produktionspersonal välkommen in i arenan, så övrig ackrediterad press rapporterar från det närliggande presscentret.

Vänligen notera att de scenklipp som publicerats av Eurovision.tv enbart är smygklipp på ca 30-40 sekunder. Dessa klipp är filmade ur publikvinkel, vilket gör att upplevelsen av såväl ljud som bild är betydligt sämre än vad den egentligen möjligen är.

 

australia_smallAustralien: Jessica Mauboy – “#We Got Love“

Australiens Jessica Mauboy var inför dagen oddsfavorit i denna semifinal och dessutom trea för seger i en eventuell final. Det märks att Jessica är populär, mycket för att hon sprider sådan glädje på scenen och detta är ett nummer där ingen i arenan kommer kunna sitta still. För Jessica bjuder verkligen in alla och det lär nog belöna sig. Numret är enkelt, glatt och härligt. Nu på kvällen (1:a maj) visar det sig dock att Australien popularitet minskat något, då det istället är Norge som ligger etta för seger i andra semin medan Australien är trea i semi 2 och sexa i topp 43.

 

 

 

netherlands_smallNederländerna: Waylon – “Outlaw In ‘Em“

Waylon från Nederländerna har inte med sig countrybandet (som var i musikvideon) utan har med sig fyra andra killar som spelar mer countryinstrument, och de står alla på ett podium som är lite upphöjt från golvet. Låtens tidigare sound från en mer ”hård” countryrocklåt har gått till att bli en mer soft countrylåt, kanske vill Waylon få in känslan som när man sitter på verandan i Tennessee med gitarren och polarna. Mot slutet av numret (i alla fall i klippet nedan) lämnar bandet sina platser och börjar spexa omkring på scenen, medan Waylon står kvar på sin plats på podiet. Lite oklart varför de gör så, men det lär säkert få sin förklaring.

 

 

 

moldova_smallMoldavien: DoReDos – “My Lucky Day“

Efter Rysslands ballad kommer Moldavien som bjuder på en humoristisk parodi kring trekantsdrama. DoReDos använder en vägg med tre dörrar som rekvisita och har även med sig statister som agerar dubbelgångare åt respektive medlem. Numret har med andra ord uppgraderats något sedan nationella finalen i vintras (då användes liknande skärmar men på ett annat sätt). Detta underhållande nummer fick rungande bifall från pressen, och lär bli ihågkommen under semifinalens gång.

 

 

 

Ryssland: Julia Samoylova – “I Won’t Break“

I Rysslands framträdande valde man att sätta ihop ett stort berg där Julia framför, med syftet att dölja Julias rullstol. Flertalet ljus är riktade mot berget, för att skapa olika effekter. Med sig har Julia tre körsångare och två dansare. Julias röst har förbättrats lite grann sedan hennes tidigare liveframträdanden av låten, men kamerajobbet har däremot lagt lite mycket fokus på dansarna.

 

 

 

denmark_smallDanmark: Rasmussen – “Higher Ground“

Rasmussen är uppe som nummer fem i ordningen med ett framträdande som inte förändrats särskilt mycket jämfört med framträdandet hemma i Danmark. Vikingakören är med likaså de flaggor man hade med i den nationella uttagningen för att stärka på vikinga-vibben. Framträdandet rundas av med snöfall. Ett allt jämt fungerande rep för Danmark.

 

 

 

sanmarino_smallSan Marino: Jessika feat. Jenifer Brening – “Who We Are“

Den Maltesisk-tyska duetten får även i Lissabon sällskap av de små robotarna som medverkade i deras framträdande i 1-in-360. Denna gång har man dock fläskat i med att få med sig fyra stycken, som bär på minst sagt intressanta meddelanden, som ”I’m not your robot” (vilket är en klar referens till Israels låt) och ännu mer bisarrt, ”Will you marry me, Jessika?”. Det är ett klart uppseendeväckande koncept som lär få folk att titta. En sistaplats i semin kanske inte är direkt garanterad, trots allt.

 

 

 

serbia_smallSerbien: Sanja Ilić & Balkanika – “Nova deca”

Sanja Ilić & Balkanika är tredje i ordningen att ta scenen. Serbiens team har introducerat lite koreografi i framträdandet, som man inte fått se i den nationella uttagningen. Denna koreografi har dock en del utrymme för att kunna slipas till för att få framträdandet att se mer naturligt ut. Ändringar kan komma att ske längre fram, så huruvida det hela paketet räcker till en finalplats är för tidigt att säga.

 

 

 

romania_smallRumänien: The Humans – “Goodbye“

Andra artisten ut är The Humans för Rumänien, som kör på ett mycket teatraliskt nummer genom hela numret. Masker och skyltdockor har fått ta stor del av Rumäniens framträdande, vilket gör helheten intressant. Det är minsann ett stycke som verkligen vill få fram ett budskap, men frågan är om det verkligen når ut.

 

 

 

norway_smallNorge: Alexander Rybak – “That’s How You Write A Song“

Dag 3 inleds med Alexander Rybak som är klädd i svart. Scensättningen har inte förändrats så mycket från finalframträdandet i Melodi Grand Prix, som redan då fick uppmärksamhet för dess lekfulla inramning. Vissa detaljer har slipats på sen dess. Aleksander osade självtroende på scen genom hela framträdandet, vilket plus erfarenheten att stå på en Eurovisionsscen borde göra honom gott när det väl gäller.

 

 

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

 


 

Eurovision 2018: Repetitioner dag 2 (30 april)

SCENREPETITIONER DAG 2. Måndagen den 30 april scenrepeterade länderna med startnummer 11-19 i den första semifinalen i Altice Arena i Lissabon. Här nedan har vi publicerat info och klipp från dagens repetitioner.

Vid det första repetitionstillfället har varje land 30 minuter till godo på scenen. Utöver det sker en del konsultationer bakom scenen t.ex. med hår- och sminkavdelningen, in-earing och säkerhetsfrågor. Varje land får också en kortare konsultation i Viewing room och avslutar sedan dagen med en kortare pressträff med den ackrediterade presskåren. Idag var endast produktionspersonal välkommen in i arenan, så övrig ackrediterad press rapporterade från det närliggande presscentret.

Vänligen notera att de scenklipp som publicerats av Eurovision.tv enbart är smygklipp på ca 30-40 sekunder. Dessa klipp är dessutom filmade ur publikvinkel, vilket gör att upplevelsen av såväl ljud som bild är betydligt sämre än vad den egentligen möjligen är.

 

Sammandrag av vad som hände i arenan

Se ett sammandrag av dagens repetitioner:

 

 

cyprus_smallCypern: Eleni Foureira – “Fuego“

Den första semifinalen avslutas med ett riktigt partynummer, eller snarare är det detta som Cyperns Eleni Foureira försöker uppnå (och lyckas med). Själva ljussättningen går i rött och man har försökt skapa en slags nattdansvänlig stämning. Eleni har med sig fyra tjejer på scenen som bidrar till den dansanta stämningen. Själva helheten känns som en ”La La Love” version 2 men på ett kanske bättre sätt. Cypern avslutar som sagt semifinal 1 och därför var också Eleni sista artist ut på scenen för denna dag.

 

 

 

ireland_smallIrland: Ryan O’Shaughnessy – “Together“

Irländska Ryan ackompanjeras av en tjej på piano samt två dansare på scenen. Dansarna är de två grabbarna som var frontpersoner i den musikvideo som släpptes kort efter att ”Together” gavs ut offentligt. Här har man försökt skapa en mysig stämning med nedsläckt ljus i blåa toner, lite som en aftonkväll i en park med gatubelysning och en bänk. Numret som helhet är snyggt och Ryan sjunger bra. Det enda frågetecknet är kring om inte dansarna möjligen tar i lite väl mycket att det tar för stort fokus från artisten själv.

 

 

 

switzerland_smallSchweiz: Zibbz – “Stones“

Syskonen i Zibbz utnyttjar hela scenens kapacitet, särskilt när sångerskan Corinne Gfeller i refrängen släpper mikrofonstativet och vandrar ut på en av scenens broar. Numret känns väldigt bra ihopsatt, även om de kanske tar i lite för mycket med Sanna-lamporna runt trummisen Stefan. Det låter bra och ser coolt ut som det är nu, men frågan är hur långt det räcker.

 

 

 

Armenien: Sevak Khanagyan – “Qami“

Sevak gör i stort sett en favorit i repris från den armeniska nationella finalen. Han sjunger sin låt stillastående och klarar nu av tonerna bättre. Enda skillnaden är den cirkelformade konstgrejen i bakgrunden som är lite oförståelig till vad den ska föreställa eller symbolisera. Sevak försöker bygga upp en stämning med bl.a. ljussättning som går i svart och vitt. Kanske tar han i lite för mycket bara just nu.

 

 

 

finland_smallFinland: Saara Aalto – “Monsters“

Saara Aalto från Finland har gjort om en hel del i sitt nummer från det som var i UMK-finalen i vintras. Numret har transformerats till en slags konstinstallation där Saara och hennes fyra dansare och till lika körsångare använder sig av en trappa med en sten högst uppe. Sånginsatsen är väldigt bra och den klänning Saara har på sig gör henne väldigt cool. Produktionen använder sig mycket av ljussättningen i numret för att skapa en häftig stämning, och lyckas väldigt bra med det.

 

 

 

greece_smallGrekland: Gianna Terzi – “Oneiro mou“

Gianna från Grekland är tredje artisten i rad som är helt ensam på scenen. Men här använder man en mycket intressant ljussättning i numret för att få till den effekt man vill uppnå, vilket också lyckas. Gianna är klädd i en vit långklänning och det syns att numret berör henne mycket. Det här är vackert med en bra inlevelse.

 

 

 

austria_smallÖsterrike: Cesár Sampson – “Nobody but you“

Precis som Kroatien bjuder Österrike på ett avskalat scenframträdande. Den stora skillnaden är dock att Cesár Sampson inte står still en enda sekund, utan vandrar omkring på scenen samtidigt som han sjunger sitt bidrag. Dessutom har han sin kör med sig som står bakom något form av halvvägg. Idag på repetitionerna passar Cesár Sampson på att waila loss lite, något som går att höra i slutet av klippet. Ljussättningen går främst i rött.

 

 

 

croatia_smallKroatien: Franka Batelić – “Crazy“

Kroatiens Franka bjuder på ett relativt stilrent framträdande. Till skillnad från den musikvideo som tidigare släppts med många dansare på scenen är det bara Franka som är på scenen och hon står kvar på samma ställe med sitt mikrofonstativ. Bakgrunden går mellan blått och rött, men man arbetar mycket med att få till en häftig ljussättning. Sånginsatsen är det definitivt inget fel på, däremot känns numret lite som Polen ifjol, att det skulle kunna bli lite lagom tråkig.

 

 

 

macedonia_smallMakedonien: Eye Cue – “Lost And Found“

Eye Cue från Makedonien har med sig sin trummis och tre körtjejer på scenen. I det klipp som publicerats av Eurovision.tv är låten på väg in i refräng då alla i gänget (utom trummisen) går mot scenens bro. Från publikvinkel ser det lite lätt rörigt ut då alla går exakt samtidigt, men i TV-rutan lär det nog se annorlunda ut. Eye Cue-killen är klädd i vit skjorta och svarta byxor och Eye Cue-tjejen är klädd i en kort-kort rosa klänning. Kören är klädd i svart dress med en rosa dekor.

 

 

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

  • 11:00-11:30 – Makedonien: Eye Cue – Lost And Found
  • 11:40-12:10 – Kroatien: Franka Batelić – Crazy
  • 12:20-12:50 – Österrike: Cesár Sampson – Nobody but you
  • 13:00-13:30 – Grekland: Gianna Terzi – Oneiro mou
  • BREAK
  • 14:40-15:10 – Finland: Saara Aalto – Monsters
  • 15:20-15:50 – Armenien: Sevak Khanagyan – Qami
  • 16:00-16:30 – Schweiz: Zibbz – Stones
  • BREAK
  • 17:00-17:30 – Irland: Ryan O’Shaughnessy – Together
  • 17:40-18:10 – Cypern: Eleni Foureira – Fuego

 


 

Eurovision 2018: Repetitioner dag 1 (29 april)

SCENREPETITIONER DAG 1. Söndagen den 29 april startade repetitionerna i Altice Arena i Lissabon inför Eurovision 2018. Denna dag scenrepeterade länderna med startnummer 1-10 i den första semifinalen. Här nedan presenteras kortare resuméer från de klipp som publicerats från dagens repetitioner.

Vid det första repetitionstillfället har varje land 30 minuter till godo på scenen. Utöver det sker en del konsultationer bakom scenen t.ex. med hår- och sminkavdelningen, in-earing och säkerhetsfrågor. Varje land får också en kortare konsultation i Viewing room och avslutar sedan dagen med en kortare pressträff med den ackrediterade presskåren. Idag var endast produktionspersonal välkommen in i arenan, så övrig ackrediterad press rapporterade från det närliggande presscentret.

Vänligen notera att de scenklipp som publicerats av Eurovision.tv enbart är smygklipp på ca 30-40 sekunder. Dessa klipp är dessutom filmade ur publikvinkel, vilket gör att upplevelsen av såväl ljud som bild är betydligt sämre än vad den egentligen möjligen är.

 

Sammandrag av vad som hände i arenan

Se ett sammandrag av dagens repetitioner:

 

 

bulgaria_smallBulgarien: EQUINOX – “Bones“

Bulgariens EQUINOX avslutar dagens scenrepetitioner med att göra ett ganska enkelt och stilrent framträdande. Hela gruppen står på tre podium och i klippet nedan står alla kvar på samma ställe hela tiden. Det är således oklart om de flyttar på sig eller byter plats med varandra under numret. Färgtonen i numret växlar i gröna nyanser.

 

 

 

estonia_smallEstland: Elina Nechayeva – “La Forza“

Elina Nechayeva lyckades få sponsring för att få med sig sin klänning som spänner ut sig över hela scengolvet (och som produktionen projicerar färger på under framträdandet) så numret hon gör är i princip detsamma som i den nationella finalen i Eesti Laul. Elina är en av de som verkligen kan sjunga och hon verkar inte vila rösten ett dugg. Detta blir häftigt och intressant att kolla på.

 

 

 

belarus_smallVitryssland: Alekseev – “Forever“

Alekseev som representerar Vitryssland kör på ett klassiskt stillastående nummer. Eller snarare står han på ett podium på scenen och dansar lite lätt till musiken, iklädd mörka byxor och lång vit tröja. Sånginsatsen är sisodär idag. I bakgrunden har Alekeseev med sig en tjej i en röd klänning som dansar, lite ungefär som ”the Mother” gjorde för Belgien i Köpenhamn 2014. Själva ljussättningen går i rött och blått. Notera gärna att Alekseev dagen till ära satt fast en massa röda rosor på sin rygg. Oklart om det har något med numret att göra.

 

 

 

israel_smallIsrael: Netta Barzilai – “Toy“

Israel är fortsatt oddsfavorit till att ta hem segern i år och frågan är då vad Netta bjuder på för slags nummer då. Enligt vad vi kan se i klippet är känslan lite som en slags cirkus med ett rött skynke i bakgrunden och sedan två upplysta bakgrundslådor (troligen samma lådor som används i Tjeckiens nummer) som lyser upp i en gulorange ton. Ljussättningen går i glada färgtoner. Netta har med sig tre av dansarna från musikvideon som hjälper till att föra fram låtens budskap. Idag verkar det som att Netta sparar lite på rösten för hon får inte fram samma kraft som det varit vid de olika förfesterna. Men detta framträdande lär folk dansa till oavsett.

 

 

 

lithuania_smallLitauen: Ieva Zasimauskaite – “When we’re old“

Smygklippet som Eurovision.tv har släppt kommer från slutsekunderna av låten, där Ieva står på någon slags bro och sjunger samtidigt som Ievas make kommer fram till henne på scenen. De vänder sig mot varandra och Ieva sjunger sista raderna i låten på litauiska innan allt är över. Vackert är det och förhoppningsvis blir det ännu bättre till nästa framträdande om några dagar.

 

 

 

czechrep_smallTjeckien: Mikolas Josef – “Lie To Me“

Mikolas Josef från Tjeckien kör ett rosa-blått nummer där han själv står mitt på scenen på ett podium och framför sin låt. Med sig på scenen har han två dansare som spexar till två stora bakgrundsskärmar men som sedan (enligt videon) kommer närmare honom för att i refrängdelen slutligen spexar tillsammans med honom. Mikolas fortsätter att köra på sitt high-school-tema och är klädd i någon slags rolig skolutstyrsel samt en ryggsäck. Det hörs också körsångare i bakgrunden men de syns inte på scenen.

Notering: I samband med den första repetitionen skadade sig Mikolas Josef i ryggen och har uppsökt läkarvård. Skadan uppkom i samband med några akrobatiktricks som Mikolas genomförde i sitt framträdande. Mikolas deltog därför inte vid Tjeckiens ”Meet and Greet” utan istället var delegationschefen samt en person till från delegationen närvarande.

 

 

 

belgium_smallBelgien: Sennek – “A Matter Of Time“

Sennek är den första för dagen att vara helt ensam på scenen under sitt framträdande. Man har valt att göra som någon slags mystik i Bond-numret med blått, svart och gult ljus som sveper över scenen på ett ganska så effektfullt sätt, samtidigt som numret är enkelt och lugnande. Sennek har på sig en svart klänning, men det är oklart om detta är hennes scenklädsel.

 

 

 

albania_smallAlbanien: Eugent Bushpepa – “Mall”

Albaniens Eugent Bushpepa har tagit med sig sitt band på scenen som hjälper honom att skapa känslan av själva numret. Förutom Eugent själv har han två gitarrister, en trummis och två körsångerskor på scenen. Numret går i rött och blått. Även om ljudkvalitén i filmen inte är den bästa så visar Eugent inga svårigheter med att ta de högsta tonerna utan allt sitter mer än perfekt.

 

 

 

iceland_smallIsland: Ari Ólafsson – “Our Choice“

Islands Ari Ólafsson har valt att ta bort bandet som han hade med på scenen i Söngvakeppnin och satsar istället på en femmannakör som hjälper till att stärka upp i refrängerna. Numret går i blått men ändrar karaktär till rött och gult mot slutet. Något som är positivt är att Ari sjunger betydligt bättre här (även om ljudet i klippet inte är av bästa kvalité). I övrigt är numret stilrent och inte så därför finns det inte så mycket mer att säga om det.

 

 

 

azerbaijan_smallAzerbajdzjan: Aisel – “X My Heart“

Azerbajdzjan går ju ut först i första semifinalen och det sångerskan Aisel bjuder på är en rätt stillastående tillställning. Aisel och hennes fyra körsångare står på upplysta pyramider, som av någon oklar anledning har kraftiga lutningar. Pyramiderna lyser upp i kraftigt vitt ljus medan bakgrunden och övrigt ljus som åker över scenen går i stort sett i blått. I år finns det heller ingen LED-vägg med effekter i bakgrunden, utan det är vad som tas upp på scenen och själva ljussättningen man får förlita sig på. Aisel är klädd i en vit klänning och hennes körsångare i vita kostymer. Detta är troligen deras scenkostymer, även om de har rätt att byta till nästa repetition.

 

 

Schemat för dagen

Tiderna nedan är angivna enligt CEST-tid (centraleuropeisk sommartid). Länkarna i klippen i schemat går till officiella musikvideos.

 

  • 11:00-11:30 – Azerbajdzjan: Aisel – X My Heart
  • 11:40-12:10 – Island: Ari Ólafsson – Our Choice
  • 12:20-12:50 – Albanien: Eugent Bushpepa – Mall
  • 13:00-13:30 – Belgien: Sennek – A Matter Of Time
  • BREAK
  • 14:40-15:10 – Tjeckien: Mikolas Josef – Lie To Me
  • 15:20-15:50 – Litauen: Ieva Zasimauskaite – When we’re old
  • 16:00-16:30 – Israel: Netta Barzilai – Toy
  • BREAK
  • 17:00-17:30 – Vitryssland: Alekseev – Forever
  • 17:40-18:10 – Estland: Elina Nechayeva – La Forza
  • 18:20-18:50 – Bulgarien: EQUINOX – Bones

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera