Schlagermagisterns analys inför Melodifestivalfinalen 2022

MELODIFESTIVALEN 2022 – ANALYS. Inför kvällens final i Melodifestivalen 2022 har vår eminente Schlagermagister Adrian kollat in all statistik som kan avslöja vinnaren i årets upplaga. Dags för årets stora analys!

 

Då har redan 5 veckor gått sedan den första deltävlingen i årets Melodifestival gick av stapeln i Avicii arena, i en Melodifestival som fick panikändras p.g.a. coronapandemins comeback efter nyåret. Tanken var ju att Melodifestivalen skulle turnera runt som vanligt igen, men istället fick man nu rikta in sig på att hålla hela turnén i Stockholm. Tanken var såklart att hålla alla deltävlingar i Avicii arena, men Tomas Ledins sedan länge inbokade konsert satte käppar i det hjulet och ledde till att man halvvägs in i Mellobubblan fick flytta till Friends arena. Utan att överdriva kan man ju säga att arenavalet möjliggjorde ett rejält coronaavstånd för publiken! Men inför finalen ska det inte behövas längre – äntligen finns möjlighet att ta ha en fullsatt arena till finalen! Och vem får de då se som vinnare? Ja, det finns en hel del statistik som skvallrar om detta!

 

Att ha vunnit förut – ingen fördel?

Vi kan snabbt konstatera att finalens startfält är späckat med flera starka namn – varav tre redan har vunnit tävlingen en gång: Anna Bergendahl, John Lundvik och Robin Bengtsson – alla tre stod som vinnare under 2010-talet och har redan representerat Sverige i Eurovision. Att en så pass stor del av finalen alltså består av tidigare vinnare förstärker en tydlig trend de senaste åren – att fler och fler tidigare vinnare söker sig tillbaka till Mellon, och tar sig till finalen! Mellan 2018 och 2022 har i snitt två tidigare vinnare funnits med i finalens startfält varje år. Och överraskande nog, så har det handlat om ungefär samma artister: Anna Bergendahl, Robin Bengtsson och Arvingarna. Dessa tre artister har ett häpnadsväckande starkt cv i melodifestivalen – Anna och Robin har aldrig missat en Mellofinal – och Arvingarna har bara missat en enda (2002)!

Men ingen av dem har vunnit igen. Faktum är att vi får gå tillbaka till 2008 för att hitta den senaste artisten att vinna för andra gången – nämligen Charlotte Perrelli (1999 och 2008). Visserligen kan man räkna The Mamas till denna kategori också då de vann 2020 men redan året innan körat bakom vinnande John Lundvik. Men sådana comebacker hör verkligen till ovanligheterna! Utöver dessa två artister är det bara Carola (1983, 1991 och 2006), Roger Pontare (1994 och 2000), Marie Bergman (1971, 1972 och 1994), Tommy Körberg (1969 och 1988), Björn Skifs (1978 och 1981) och Family Four (1971 och 1972) som lyckats vinna mer än en gång som artist. Notera också att nästan alla dessa artister tog sina segrar innan Melodifestivalen blev en turné med över 28 bidrag per år! Det har med andra ord blivit svårare för tidigare vinnare att ta hem bucklan igen, och konkurrensen om finalplatserna är större än tidigare.

De senaste årens trend – med fler och fler tidigare vinnare i finalen, kan nog alltså snarare förklaras med att vissa artister (Anna, Robin och Arvingarna) fått en förnyad besatthet av tävlingen. För det verkar inte som att publiken suktar efter tidigare vinnare. Vi ska nog istället se det som att dessa tre artister uppfattas som tryggheter i den musikaliska underhållningen – kända ansikten, som kommer med nostalgisk musik till finalen. Många av dem har dessutom svag konkurrens i sina deltävlingar – och har inget problem med att vinna röster enbart genom att vara kända ansikten.

 

Speloddsen dagarna före

Man ska alltid ta speloddsen med en nypa salt. Det har vi lärt oss många gånger. 2017 minns vi hur Robin Bengtsson skrällartat utsågs till segrare – trots att han av spelbolagen tippades sluta på 4:e plats. Det hela beror ju på vad spelare har satsat mest pengar på – och vad bolagens egna ”experter” anser rimligt. Just därför återger oddsen bara vissa gruppers prediktioner, som ibland är väldigt vilseledande. Emellertid har de ofta lyckats förutspå vinnaren, i synnerhet när det i slutändan visat sig uppenbart vem vinnaren skulle bli. Benjamin Ingrosso, John Lundvik och nu senast Tusse var solklara oddsfavoriter dagarna innan finalen, och skulle ju också med hyfsad marginal klara hem segern. Frågan är om årets spelodds är lika bra på att förutsäga vinnaren? Så här ser de ut just nu (Sammanvägd vinnarchans inom parentes):

 

  1. Cornelia Jakobs – Hold Me Closer (53%)
  2. Anders Bagge – Bigger Than The Universe (23%)
  3. Klara Hammarström – Run To The Hills (13%)
  4. Liamoo – Bluffin (4%)
  5. Medina – In i dimman (2%)
  6. Tone Sekelius – My Way (1%)
  7. Cazzi Opeia – I Can’t Get Enough (1%)
  8. John Lundvik – Änglavakt (1%)
  9. Faith Kakembo – Freedom (1%)
  10. Robin Bengtsson – Innocent Love (<1%)
  11. Anna Bergendahl – Higher Power (<1%)
  12. Theoz – Som du vill (<1%)

Speloddsen är, som ni säkert ser, ganska klara med att Cornelia Jakobs är favoriten att vinna finalen. Oddsen säger tydligt att det är större chans att hon vinner – än att någon annan vinner. Emellertid är ju inte saken avgjord – det finns ändå två tydliga utmanare: Anders Bagge och Klara Hammarström. Man kan inte räkna bort dem, i synnerhet inte då det förut hänt att oddstvåan och oddstrean faktiskt till slut stått som vinnare. The Mamas var ju exempelvis tvåa i oddsen 2020, men vann ändå över oddsettan Dotter. Det hör visserligen till ovanligheterna, men det händer alltså! Den slutsatsen som vi nog ändå faktiskt vågar dra här är att Liamoo, Medina och alla andra bidrag med 4% chans eller mindre – nog får ses som borträknade från segern om inget mirakel inträffar. Det har hittills inte hänt att ett bidrag med så låg vinstchans vunnit tävlingen. Därför kan vi i alla fall klart säga att det står mellan Cornelia, Anders och Klara. Men observera att speloddsen brukar vara bäst på att förutspå folkets åsikter – inte jurygruppernas! Den internationella juryn kan alltså mycket väl röra om i dessa siffror!

 

Mest streamat

Vilket bidrag lyssnar folk mest på då? Ja, det finns ju såklart flera sätt att mäta det på. Det positiva är ju att vi numera faktiskt kan hålla reda på exakt hur många gånger en låt har blivit lyssnad på – tack vare att de flesta använder sig av exempelvis Spotify eller Youtube för att lyssna. Emellertid så stämmer detta ändå inte alltid överens med slutresultatet, eftersom vissa åldersgrupper tenderar att köra vissa bidrag på ”repeat” lite väl ofta. Samir & Viktor har exempelvis kunnat stoltsera med att dominera Youtube-spelningarna under de åren de deltog – för att sedan ändå hamna på jumboplaceringarna i finalresultaten. En rimlig spekulation är att deras låtar alltid gick på repeat hos de flesta barnfamiljer runt om i Sverige. När det gäller exempelvis den digitala topplistan (Sverigetopplistan) däremot, så ger den något mer tillförlitligt resultat, då den tar hänsyn till streamningar på fler tjänster än Youtube, och dessutom spelningar på radio. Så här ser läget ut på dessa listor just nu (12 mars).

 

Singellistan

Så här ser det ut på den totala digitala singellistan, om vi bara tittar på finalbidragens ställning inbördes, och inom parentes ser du den totala placeringen på singellistan:

  1. Klara Hammarström – Run To The Hills (1)
  2. Anders Bagge – Bigger Than The Universe (2)
  3. Medina – In i dimman  (3)
  4. Cornelia Jakobs – Hold Me Closer (5)
  5. Theoz – Som du vill (7)
  6. Cazzi Opeia – I Can’t Get Enough (8)
  7. Liamoo – Bluffin (10)
  8. Tone Sekelius – My Way (11)
  9. Robin Bengtsson – Innocent Love (17)
  10. John Lundvik – Änglavakt  (22)
  11. Anna Bergendahl – Higher Power (27)
  12. Faith Kakembo – Freedom (35)

 

På Sverigetopplistan är det tydligt att man tänkter lite annorlunda mot i oddsen. Här är det Klara Hammarström som är i topp – en etablerad artist med en stark fanbase redan. Anders Bagge är tätt bakom, följd av Medina – även det en etablerad duo med en stark fanbase. Oddsfavoriten Cornelia Jakobs ligger på 5:e plats i Sverigetopplistan – vilket innebär 4:e plats om man bara räknar mellofinalbidragen. Att hon är så pass långt ned på listan är intressant – vanligtvis brukar oddsfavoriten iallafall återfinnas i topp-3. Cornelias låt är ju dock ingen poplåt och ballader har aldrig haft lätt på Sverigetopplistan. Det ser vi tydligt på listan så nästan samtliga andra ballader placerar sig långt ned på listan.

Men vad säger då denna lista om finalresultatet? Jo, här ser vi framförallt vad de yngre lyssnar på just nu – Klara Hammarström, Medina och Theoz. Det är inte omöjligt att de yngre åldersgrupperna ger sina 12:or till någon av dessa. Förvånande nog är ju även Anders Bagge med här – inte en uppenbar ungdomsidol, men det vittnar ändå om att Anders kan skrälla sig till många poäng härifrån! Men samtidigt är det svårt att dra större slutsatser än så – bara för att en låt streamas mer behöver detta inte återspegla vem folket vill ska vinna Melodifestivalen. Hade det varit så – då hade Samir & Viktor varit stora Mellovinnare flera år i rad!

 

Startpositionernas magi

Länge så var startpositionerna helt vitala delar för att kunna avgöra vilka som hade störst vinnarchans – men så är inte fallet längre. Sedan ett antal år tillbaka så har man ändrat ganska radikalt i hur man sätter startpositionerna i finalen – från en helt slumpmässig lottning till en mycket utarbetad och förfinad fördelning. Länge var det bara tio finalbidrag, där startordningen lottades för att vara så rättvis som möjligt. Detta gjorde att vissa bidrag hade turen att hamna i slutet av startfältet, vilket statistiskt sett gav bäst vinnarchans, medan startposition 2 allt som oftast innebar en plats i bottenträsket. Men sedan 2015 har finalen haft 12 bidrag, och dessutom sätts deras startordning nu efter en mycket noggrann uträkning av vilken kombination som generar mest underhållningsvärde.

Inte sällan har det inneburit att inledning och avslutning går till de mest publikfriande numren, gärna upptempo, medan de stora favoriterna hamnar någonstans i mitten. Detta innebär att de mest gynnsamma startpositionerna, först, näst sist, och sist, under de senaste åren har gått till plojbidrag och rena shownummer såsom Samir & Viktor, Mendez, Arvingarna och Anis Don Demina m.fl. Dessa kan knappast kategoriseras som förhandsfavoriter till segern, och har heller inte kommit i närheten av att vinna tack vare sina startpositioner. Istället har de flesta vinnare kommit ifrån andra positioner: 7:e (2021), 3:e (2020) 10:e (2019) och 11:e (2018). Men trenden de senaste tio åren visar i alla fall att man har lite bättre förutsättningar om man hamnar på position 4-6 eller 9-11. Dessa positioner har i princip prenumererat på topp-3 placeringarna i resultatlistan sedan 2015. Hur ser då startordningen ut i år? Jo så här:

  1. Klara Hammarström – Run To the Hills
  2. Theoz – Som du vill
  3. Anna Bergendahl – Higher Power
  4. John Lundvik – Änglavakt
  5. Tone Sekelius – My Way
  6. Anders Bagge – Bigger Than The Universe
  7. Robin Bengtsson – Innocent Love
  8. Faith Kakembo – Freedom
  9. Liamoo – Bluffin
  10. Cornelia Jakobs – Hold Me Closer
  11. Cazzi Opeia – I Can’t Get Enough
  12. Medina – In i dimman

 

Intressant att notera att Klara Hammarström, en av de tre stora favoriterna, går ut som nummer 1. Detta är ett startnummer som inte brukar vinna tävlingen – faktum är att vi får gå tillbaka till 2008 för att hitta senaste gången bidrag nummer 1 vann finalen. Det betyder givetvis inte att Klara kommer att gå dåligt i finalen, men det hjälper henne inte direkt heller. Som tidigare år har visat, är det lätt att glömma av det första bidraget, när det är så många andra bidrag som kommer efteråt. Även Theoz lär vara bitter över att få startnummer 2 – en startplacering som aldrig vunnit finalen. Anna Bergendahl har dock kanske lite tur – tredje startnumret brukar visserligen inte gå så bra, men The Mamas vann ifrån detta nummer 2020. Kanske är detta ett vinnarnummer numera?

Längre ned i listan inser vi att SVT tänkt taktiskt igen. Medina får avsluta med sin partylåt – ett optimalt startnummer som SVT nu ger till ett bidrag som inte har så stor chans att vinna. Detta gäller även för Cazzi Opeia, som ju ändå också har lite av en partylåt. Cornelia, oddsfavoriten, får startnummer 10 – samma startposition som John Lundvik hade 2019. En mycket bra placering – efter alla andra favoriter och sticker ut i jämförelse med vilka bidrag som kommer efteråt. Optimalt för Cornelia alltså! Den andra favoriten – Anders Bagge – ligger på startnummer 6. Han ligger dock inklämd mellan Tone Sekelius och Robin Bengtsson, som ju har mycket karisma och personlighet precis som Anders Bagge. Kan bli tufft ändå att ligga så mycket i mitten av startfältet! Men, som sagt, det har gått bra för andra som tidigare tävlat på det startnumret!

 

Hur röstar de internationella jurygrupperna?

En effekt av att det varit så jämna startfält de senaste åren, har varit att de internationella jurygrupperna i stor utsträckning fällt avgörandet i finalen. 2017 fick de igenom Robin Bengtsson som vinnare – och 2013 Robin Stjernberg. Båda gångerna emot folkets vilja. Men de sista fyra åren har ändå juryn varit överens med folket – Benjamin, John, The Mamas och Tusse har varit bådas favorit. Frågan är om denna symbios fortsätter 2022?

Det är såklart omöjligt att säga. Men en tydlig trend är i alla fall synlig: Den internationella juryn bryr sig inte om vem som är känd sedan tidigare. De föredrar överlag mer okända artister – och svårare, mer radiovänliga låtar. Juryn dras inte alls till mer ”folkliga” bidrag, utan föredrar svårare och mer sofistikerade bidrag såsom ”Every minute” med Eric Saade ifjol. Saade kom ”bara” på fjärdeplatsen hos tv-tittarna, vilket skvallrar om hur olika juryn tänker. Vad innebär allt detta i år då? Jo, troligen innebär detta att Cornelia Jakobs, Cazzi Opeia och Faith Kakembo gynnas – som kanske har lite svårare låtar – medan Anders Bagge, Medina och Tone Sekelius potentiellt kan missgynnas. De mer klassiska poplåtarna brukar dock klara sig bra hos juryn – Liamoo, Theoz och Klara känns som att de kan ta hem rätt bra med poäng hos juryn, men frågan är om det blir någon skillnad jämfört med hos folkets röster? Troligen inte.

Men en viktig notis är att årets jurygrupper i princip uteslutande är från västeuropa, vilket är lite anmärkningsvärt. Med länder som Nederländerna, Australien, Spanien och Finland är det länder som tenderar att skicka liknande bidrag som Sverige till Eurovision – och som även tenderar att ge Sverige höga poäng. Strategiskt nog så är även dessa länder med i Sveriges semifinal i Turin – faktum är att av samtliga internationella jurygrupper som röstar i finalen är det bara Nederländerna och Italien som inte deltar i Sveriges semifinal. Detta är ett smart drag av SVT, för att öka chansen att sila fram en slagkraftig vinnare som har god chans att ta sig vidare till finalen i Turin.

 

Vem ska slå Cornelia?

Jag har svårt att förneka att Cornelia Jakobs bör ses som storfavorit att vinna Melodifestivalen 2022. Hon är solklar oddsfavorit, har en mycket gynnsam startposition och har en låt som i alla fall är topp-5 på Sverigetopplistan. Det är inte dåligt! Men det är heller inte skrivet i sten. Dotter hade också mycket bra odds när hon var favorit att vinna Melodifestivalen 2020, men lyckades inte besegra The Mamas i slutändan. Kvinnliga artister har haft det tufft i Melodifestivalen sedan 2015 och en kvinnlig soloartist har alltså inte vunnit sedan 2014 då Sanna Nielsen vann. Är det dags att bryta den trenden nu? Inte omöjligt. De två, till synes enda, utmanarna till Cornelia – Klara och Anders, har såklart också möjlighet att skrälla. Anders är en mycket folklig och älskad karaktär som definitivt charmat många med sin talang. Klara är etablerad artist med en stark fanbase som garanterat levererar allt på scenen. Just därför är det ändå en öppen fråga vem som vinner – men en sak är klar: Spännande blir det!

 


 

Kommentera