Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Schlagermagisterns analys av Melodifestivalresultatet 2022

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


MELODIFESTIVALEN 2022 – ANALYS. Årets Melodifestival är över men innan tonerna helt stannar upp har vår Schlagermagister Adrian några ord att säga.

 

Vinnaren

Foto: ESC-Panelen

Cornelia Jakobs blev Melodifestivalens 62:a vinnare – en väntad men ändå överraskande vinnare. Inför starten i februari var hon knappast en av förhandsfavoriterna. Hennes enda “USP” var ju hennes tidigare karriär som en del av Love Generation och sitt släktskap till The Poodles-sångaren Jakob Samuel. I övrigt var Cornelia ett oprövat kort – men som redan i deltävling 1 seglade upp till favoritskap då hon klådde Robin Bengtsson på förstaplatsen. Efter det var Cornelia den stora snackisen och tog en ledning i speloddsen som höll hela vägen till Sångfågeln! Hennes vinst markerar en brytning i Melodifestivalens trender de senaste åren:

 

Första kvinnliga soloartisten på 8 år

Hon är den första kvinnliga soloartisten att vinna sedan Sanna Nielsen 2014. Melodifestivalen har dominerats totalt av manliga artister på sistone, och de få kvinnliga vinnarna har varit gruppen The Mamas som poppade upp 2020 med en skrällvinst. De fick dock inte representera Sverige i Eurovision då det ju ställdes in det året p.g.a. coronapandemin. Detta gör att Cornelia blir den första kvinnan att representera Sverige i tävlingen sedan Sanna Nielsen gjorde detta i Köpenhamn 2014. Cornelia har dessutom mer likheter med Sanna Nielsen! Inte nog med att de har en del utseendemässiga likheter, de fyllde båda 30 – samma år som de vann Melodifestivalen! De har också gemensamt att ingen av dem lyckats vinna både folkets och juryns hjärta – på samma gång. Sanna vann ju folkets omröstning i finalen 2014, men inte juryomröstningen. Lite av en tvist i sammanhanget är ju att Cornelia inte vann folkets omröstning, men däremot juryns omröstning!

 

Vinnare med Melloförälder

Cornelia blir den blott tredje vinnaren i Melodifestivalens historia – som har en förälder som tidigare deltagit i en Melodifestivalfinal som artist. Cornelias pappa Jakob Samuel ledde ju The Poodles i Mellofinalen 2006, och slutade på fjärdeplatsen där. Vilka är de övriga kändisbarnen i Mellohistorien då? Jo, såklart Benjamin Ingrosso som vann Mello 2018 (son till Pernilla Wahlgren). Och sist,  men verkligen inte minst, Peter Grönvall som tillsammans med Nanne Grönvall och Maria Rådsten utgjorde gruppen One More Time som vann Mello 1996. Peter blev ju mycket uppmärksammad då – eftersom han är son till Benny Andersson i ABBA.

 

Vinnarbidrag med majoritet kvinnliga låtskrivare

“Hold Me Closer” är den första vinnaren på 34 år med majoritet kvinnliga låtskrivare: Isa Molin och Cornelia Jakobs (samt David Zandén). Man får alltså gå tillbaka till 1988 för att hitta en vinnarlåt skriven till största delen av kvinnor, nämligen  “Stad i ljus” som Py Bäckman ensam stod som upphovsperson bakom. Den låten är för övrigt den enda vinnaren i Mellohistorien som har 100% kvinnliga upphovspersoner! Ännu har ingen vinnarlåt haft mer än två kvinnliga låtskrivare bakom sig dock, men utvecklingen kanske är på väg dit nu?

 

Finalen

Foto: ESC-Panelen

Det var ett intressant och ovanligt startfält som ställde sig på scenen i lördags. För första gången på väldigt länge bestod exakt hälften av startfältet av kvinnliga artister – vilket tillsammans med vinnaren markerar slutet på en ganska mansdominerad trend de senaste 10 åren. Finalstartfälten har under dessa år bestått till större delen av manliga artister – och 2013 var det bara en enda kvinnlig artist på scenen i finalen! Vi får gå tillbaka till 2009 för att hitta en final med majoritet kvinnliga artister – då 7 av 11 var kvinnor. Men sedan dess har finalen alltså dominerats av manliga artister, och som tidigare nämnts har även de flesta vinnarna varit män. Fram tills i år!

Finalen 2022 framstår dock som lite mer ”normal” om man jämför med fjolårets vinnarkavalkad. Som vi alla minns så var 2021 års final späckad med återvändande artister och tidigare vinnare. Totalt bestod den finalen av 10 artister som tidigare varit i Mellofinal, varav fyra var tidigare Mellovinnare! I år var det inte så – som tur var. Visserligen räknade vi i år hela tre tidigare vinnare i finalen, men hälften av startfältet bestod i alla fall av artister som aldrig tidigare stått på en Mellofinalscen. I alla fall inte fysiskt: THEOZ var ju trots allt med i Samir & Viktors bidrag “Shuffla” redan 2018, men då som en del av bakgrundsgrafiken.

 

Melloerfarenhet utan betydelse

Vi märker också tydligt att det inte var en fördel att ha Melloerfarenhet i årets final. De två tidigare vinnarna Anna Bergendahl och Robin Bengtsson slutade sist respektive näst sist – deras helt klart sämsta placeringar hittills i tävlingen. Den tredje vinnaren, John Lundvik, slutade även han på sin sämsta placering hittills – en 8:e plats. I topp 3 hittar vi istället artister som saknar finalerfarenhet – vare sig Cornelia, Anders eller Medina hade tidigare varit med i någon Mellofinal. Svenska folket var alltså definitivt sugna på något nytt i år!

 

Finalresultatet ganska förutsägbart

Vi kan se att finalresultatet nästan, men bara nästan, följer deltävlingarnas resultat. Cornelia, vet vi ju fick flest röster i första röstningsomgången i deltävling 1. Samma sak vet vi Anders Bagge i deltävling 3 och Liamoo i deltävling 2. Alla dessa placerade sig också i topp-4 i finalen. Den enda avvikelsen i topp-4 var att Medina lyckades besegra Klara Hammarström – som de ju hade förlorat mot i deltävling 4. Medina fixade därmed en 3:e plats i finalen medan Klara halkade ned till 6:e plats. I övrigt är det inga större överraskningar då bidragen från semifinalen spridde sig över hela resultatlistan. Bäst gick det för Tone Sekelius som rodde hem 5:e platsen, och sämst gick det för Anna Bergendahl som slutade sist.

 

Internationella juryn splittrade sina röster…

Många av de mer kända nöjesjournalisterna på de stora kvällstidningarna har lyft fram stark kritik mot den internationella juryn, mest baserat på att de tycker att den saknar funktion längre. Och visst, det går inte att sticka under stolen med att jurygrupperna verkligen spred sina poäng på ett oberäkneligt sätt i lördags. Tolvpoängarna gick bland annat till Medina, THEOZ och John Lundvik – varav de två senare inte alls skulle ha med toppstriden att göra. Samtidigt fick vinnaren Cornelia fyra 12:or men blev utan poäng från den enda “östliga” jurygruppen Tjeckien. Det är extremt ovanligt att Mellovinnaren blir utan poäng ifrån någon jurygrupp, och förutom i år har det bara hänt två gånger tidigare (under internationella juryns tid): 2016 då Frans blev utan poäng från Australiens och Belarus’ jurygrupper, och 2013 då Robin Stjernberg blev utan poäng av Storbritanniens. Kan dock tilläggas att i Eurovision så fick dessa bidrag ändå poäng ifrån dessa länder, med undantag av Australiens jury 2016. Dessutom gick det ju ändå rätt bra för Frans i Eurovision 2016, med en 5:e plats att skryta med där. Cornelia behöver således inte vara orolig. Hennes poäng hos juryn är fortfarande högre än för The Mamas när de vann 2020, men 3 poäng mindre än för Tusse 2021.

 

…men hade samma musiksmak!

Emellertid är det intressant att konstatera att jurygrupperna tycktes gilla lite tuffare och modernare låtar – LIAMOO slutade 2:a hos juryerna, och Medina 3:a. Båda hade ju lite hårdare framtoning så att säga. Även popsnöret THEOZ slutade ju högt hos juryn (5:a)! Mest överraskande var nog ändå att John Lundvik och Faith Kakembo lyckade så bra hos juryn – John landade en 12:a från Finland och slutade sedan på 4:e plats – medan Faith tog poäng från alla jurygrupper utom Spanien och slutade 6:a. Det kan ju understrykas att John och Faith tippades landa i bottenträsket i resultatlistan, så deras höga placering hos juryn var en skräll. Något överraskande så lyckades inte Klara Hammarström charma jurygrupperna alls – tvärtom slutade hon på en katastrofal 10:e plats. Detta var såklart något oväntat, då Klara tillhörde försnackets stora favorit även hos internationella fans. Vad denna låga placering beror på låter jag förbli osagt men helt uppenbart var det fel låt enligt jurygrupperna.

Störst påverkan på slutresultatet hade dock jurygrupperna på Anders Bagge. Han skulle ju vinna folkets omröstning och var definitivt den stora utmanaren till Cornelia både i oddsen och i alla publikundersökningar. Men hos juryn gick det inte – då han landade på 7:e plats hela 45 poäng bakom Cornelia. Som jag nämnde i en tidigare analys är de internationella jurygrupperna ganska opåverkade av artisternas tidigare liv och karriär – vilket gjort att stora artister ofta får det svårt hos juryn. Anders kanske största dragningskraft var ju hans personlighet, tidigare karriär och kändisskap – något som den svenska publiken såklart påverkas av men inte de internationella jurymedlemmarna. Jurygrupperna brukar också föredra modernare internationellt radiovänliga låtar – och “Bigger than the Universe” var ju trots allt skriven av G:son och Boström vars mesta framgångar var för 10 år sedan. Även om låten alltså gick bra hem i de svenska stugorna, så tyckte uppenbarligen jurygrupperna att låten var lite förlegad vilket även undertecknad kan hålla med om.

 

Juryn fällde avgörandet!

Detta gjorde att Internationella juryn för första gången sedan 2017 fällde utslaget om vinsten i Mellon. 2017 minns vi ju hur Robin Bengtsson överraskande vann tävlingen efter att ha tagit en stabil ledning hos juryn, för att sedan komma trea i folkets omröstning. Sedan dess har dock både folket och jurygrupperna varit överens – fram tills i lördags. Vad innebär detta för Sveriges chanser i Turin då? Det enda vi kan se är att när jurygrupperna fått utslaget så har det gått rätt bra för det svenska bidraget i Eurovision – fast nästan uteslutande hos jurygrupperna. Robin Bengtsson fick ju en fin 5:e plats i Kiev 2017, efter att ha slutat på 3:e plats bland jurygrupperna. Robin Stjernberg, som även han vann Mellon tack vare jurygrupperna, slutade också i topp-5 bland jurygrupperna i Eurovision även om det då enbart räckte till en 14:e plats i totalresultatet. Hur det går för Cornelia i Turin återstår alltså att se.

 

Folket valde Bagge…

Foto: ESC-Panelen

Det är det ju då värt att nämna att tv-tittarna valde Anders Bagge till sin favorit. Han var en underdog inför Mellon, och blev den stora snackisen inför finalen. Han var kanske också den största kändisprofilen i finalen – som dessutom inte tidigare blivit associerad med Melodifestivalen. Han var med andra ord ett svart får, vilket givetvis skapade en oemotståndliga aura kring honom. Den auran såg såklart inte de internationella jurygrupperna, men svenska folket var tydliga med sitt stöd. Han vann Melodifestivalklubbens publikundersökning efter finalens genrep som ägde rum kvällen före direktsändningen, och han toppade flera andra inofficiella omröstningar. Han var den tydliga utmanaren till Cornelia – vilket blev tydligt i resultatlistan. Utifrån poängen han fick från svenska folket på kvällen kunde vi se att han fick 90 av maximala 96 poäng – med andra ord borde han alltså tagit 12:orna från i alla fall 6 av 8 åldersgrupper- samt en 10:a och en 8:a ifrån de två övriga. Imponerande! Men kom då ihåg att Tusse tog ALLA 12:or ifrån SAMTLIGA åldersgrupper ifjol. Det är helt enkelt inte så mycket som skiljer åldersgrupperna vad gäller musiksmak – så ofta är de betydligt mer överens än vad de internationella jurygrupperna är.

 

… men Cornelia var deras tvåa

Cornelia var dock den klara tvåan bakom Bagge och hade gott om svängrum ned till trean Medina. Detta tyder ändå på att Cornelia hade en ordentlig hög poäng ifrån åldersgrupperna. Men de övriga artisterna bakom henne tycks ha fått slita för poängen. Medina och Klara Hammarström landade båda på samma tittarpoäng – 56! Tätt efter dem hittar vi Tone Sekelius på 53, vilket tyder på att folket hade svårt att bestämma sig. Troligtvis låg dessa bra till hos olika åldersgrupper.

Helt uppenbart är det dock att Robin Bengtsson och John Lundvik inte gick hem i stugorna i år. Lundvik skrapade bara ihop 17 tittarpoäng, och Bengtsson knappt mätbara 5! Dessa två tidigare vinnare satte därmed spiken i kistan för veteranerna i år.

 

Vinnarchans?

Avslutningsvis – hur reagerade omvärlden på Cornelias vinst? Ja, bland ESC-fansen verkar gensvaret varit rakt igenom positivt, trots att Sverige numera ligger sämre till hos fansen då många tröttnat på Sveriges dominans. Cornelias vinnarklipp har även börjat locka tittning på Eurovisions officiella Youtubekanal, ett klipp som på mindre än ett dygn nådde över 100 000 views (och som i skrivande stund (16:e mars) nästan är uppe i 470 000)! Spännande! Det positiva gensvaret märks också i speloddsen där Sverige ligger god trea i täten bakom Ukraina och värdlandet Italien. Kan detta bli ett skönt Melloår för Sverige? Vem vet – det är ju snart 10 år sedan Loreens magiska natt i Baku. Allt är möjligt!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2023

Melodifestivalen 2023

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum med nio personer som tycker till om allt som rör Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar. Vi är en fristående grupp från Melodifestivalens respektive Eurovisions redaktioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen