Nedräkning till Rotterdam: repetitionsdag 5

SCENREPETITIONER. Onsdagen den 12:e maj var det dags för den andra repetitionsrundan i Ahoy Rotterdam. Denna gång fick länderna som har startnummer 1-15 i den första semifinalen framträda på nytt i arenan. Vi sammanfattar allt som hände under dagen.

 

Enskilda repetitioner

I och med att länderna redan har fått ett första tillfälle i arenan gavs nu en kortare andra repetitionstid från tidigare 30 minuter till 20 minuter per land.

De smygklipp som vi länkar till är Eurovision.tv:s egna klipp som denna gång visar klipp från EBU:s kameror. Däremot visar de bara en bråkdel av vad vi kommer att få se för framträdanden under kommande veckan så se dem som exklusiva förhandsklipp!

Här nedan listar vi alla repetitioner som genomfördes under dagen i ordning senast avslutad överst. Överstrukna länkar är klipp som ännu saknas och läggs till i ett senare skede.

 

Ukraina: Go_A –“Shum”

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Ukraina var sist ut för dagen och redan tidigt inför deras framträdande nåddes vi av nyheten att gruppens frontsångerska Kateryna Pavlenko hade blivit sjuk och kunde därför inte delta idag. Hennes insats ersattes därför av en stand-in-sångerska. I vilket fall som helst satt repetitionen perfekt. Förutom att musiken är mystisk har de byggt upp ett mindre landskap på scenen! Två dansare håller också i varsin lysande cirkel. Det händer mycket på scen och på LED-skärmen som skiftar färg och mönster. Stand-in-sångerskan gör en jättebra insats här ska tilläggas.

Go_A imponerade stort under deras första rep-tillfälle för några dagar sen. De klättrade flera placeringar på oddslistan och ses därför av spelbolagen som en av de givna finalisterna, möjligt att en topplacering i eventuell final väntas.

 

Azerbajdzjan: Efendi – “Mata Hari“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Wooow, vilket starkt rep av Efendi. Azerbajdzjan är duktiga på att leverera slagkraftiga produktioner för sina ESC-bidrag!

Trots att låten är fartfylld upptempo är själva framträdandet väldigt avskalat. Det är många glada färger i ljussättningen och Efendi har med sig fyra bakgrundsdansare. Allt verkar sitta, både sång och dans. Rösten precis innan refrängen är som vi tidigare berättat förinspelad. Till skillnad från Cypern, Kroatien och Isreal är inte detta riktigt en renodlad poplåt på samma sätt. Den sticker ut och är mer orientalisk och etno-poppig. Alla på scenen är klädda i svarta dresser. Vid det tredje försöket uppenbarade sig riktig eld istället för på LED-skärmen som i de två förgående repen. Väldigt effektfullt och snyggt.

 

Rumänien: Roxen – “Amnesia“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Roxen från Rumänien har framfört sin låt och det låter inte alls särskilt bra. Det känns ansträngt, rörigt och nervöst. Både Roxen och hennes bakgrundsdansare är iklädda mjukisdräkter och det är ett dramatiskt nummer. Rumänien kan nog få det tufft att kvala vidare om inte numret sitter bättre än vad det gör i nuläget. Däremot ska vi inte glömma bort att Belgiens representant 2017 (Blansche) gjorde ett liknande intryck under sina repetitioner och när det väl var dags för direktsändning satt allt perfekt. Vi får hoppas att Roxen repar ordentligt och kommer starkare än någonsin när stundens allvar är kommen.

 

Israel: Eden Alene – “Set Me Free“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Eden har med sig fem manliga bakgrundsdansare på scenen och samtliga är klädda i svart och vitt med mönster på kläderna. Jämfört med hennes första rep verkar det sitta mycket bättre nu. Sånginsatsen är nästintill perfekt. En liten miss i början med vissteltonen, men det är inget som drar ner helheten. Det finns stora likheter mellan Kroatiens och Israels nummer, kanske att de tar ut varandra när det är dags för omröstning? I vilket fall som helst är det proffsiga bakgrundsdansare och en duktig sångerska. Klädbytet på slutet till den lite mer avklädda svarta dressen är snyggt. Hennes hårstyling är också riktigt snyggt med hennes dreadlocks knutna likt en drottningkrona.

 

Belgien: Hooverphonic – “The Wrong Place“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Avskalat, stillsamt och mystiskt. Bandet är utspritt medan sångerskan Geike är placerad i mitten. Ljussättningen i Hooverphonics nummer är väldigt mörk och även bandmedlemmarnas klädsel. Sånginsatsen från ledsångerskan Geike är trygg, men det här är alldeles för anonymt för att göra något avtryck i tävlingen. Trots det låter det fortsatt stabilt och Geike fångar kameran med blicken på ett utmärkt sätt. Men problemet här är att antingen blir man berörd eller uttråkad av Belgiens känslomässiga ESC-bidrag anno 2021.

 

Kroatien: Albina – “Tick-tock“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Albina och hennes fyra manliga bakgrundsdansare ser skitsnygga ut på scenen. Silverklädsel på samtliga. Sånginsatsen låter lite ansträngt, men fortfarande godkänt. Ljussättningen är rosa, lila och blå. Momentet när Albina utökas till fem likadana personer är snyggt.

Det är många poptjejer som slåss om finalplatserna, men Kroatien borde helt klart vara en kandidat att knipa en finalplats. En väldigt medryckande låt och ett snyggt scenframträdande. Det känns modern och fräscht. Det är ett helt klart bättre scenframträdande än vad det var i Dora (Kroatiens nationella uttagning).

 

Norge: TIX – “Fallen Angel“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

TIX som är den populäraste artisten i Norge just nu, har som vi tidigare berättat om valt att behålla det mesta från den norska uttagningen där han står på ett podium i mitten i sin änglaoutfit och omgärdas av fyra personer utklädda till djävulen. I norska uttagningen var det 6 dansare på scenen men två har tagits bort inför Eurovision. Ljussättningen går i blått och svart. Det är ett stilrent och snyggt nummer och sånginsatsen är mycket bättre vid det här repetitionstillfället. Hans kläder under den vita dressen är nu silvriga istället för i guldfärgade och hela stagingen känns exklusiv med massa moln och eld i bakgrunden

Låten kommer bli en riktig sommarhit (får vi hoppas) och Norge bör inte ha goda möjligheter att knipa en finalplats. Vad vi kunde se kändes det som att TIX verkade nöjd med sina genomsjungningar.

 

Cypern: Elena Tsagrinou – “El Diablo“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Det är ett riktigt dansant nummer från Cypern och väldigt Lady Gaga-inspirerat. Elena är klädd i sin snygga silver-färgade klänning och hon backas upp av fyra dansare i rött och en stor spegel. Både sånginsats och scenframträdandet sitter som en smäck. Solklar finalist, utan tvekan. Cypern är en stor fan-favorit i år och allt sitter klockrent, både röstmässigt och scenframträdandet

 

Irland: Lesley Roy – “Maps“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Lesley Roy har byggt upp som ett eget landskap på scenen som hon går igenom och som även innehåller kartor som hon får upp i refrängen. Det är visuellt väldigt snyggt men tyvärr låter hennes sångröst väldigt ansträngd idag. Det är synd för låten och numret är väldigt bra. Mot slutet av zoomar de ut från sceneriet och det ser ganska märkligt ut när man ser allting utifrån. Men det kanske löser sig till nästa vecka? De två sista genomsjungningarna lät mycket bättre men det finns saker att jobba på här.

 

Nordmakedonien: Vasil – “Here I Stand“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Vasil inleder sin låt utan sin monolog som han hade i musikvideon. Istället börjat allt i ett nedtonat landskap med en sol som blänker på Vasils bröst som sedan växer som ett träd för att sedan växa som stjärnstoff. I takt med att låten växer zoomar kamerorna ut och LED-väggen växer i glada färger. Sedan kommer Bulletproof-västen fram som glänser mot taket innan Vasil tar sluttonen.

Det är vackert och riktig musikal för den som älskar det. Man kan se att Vasil njuter av vartenda ögonblick på scenen.

 

Australien: Montaigne – “Technicolor“

Foto: Jess Gleeson (hämtad från Eurovision.tv)

Australiens representant Montaigne kommer inte att närvara på plats i Rotterdam p.g.a. svårigheterna för australiensare att lämna Australien under coronapandemin. Istället för ett arenaframträdande kommer Australien istället att använda Montaignes live-on-tape. Under onsdagens repetitionstillfälle fanns således inte Australien på plats i arenan, däremot släppte Eurovision.tv ett smygklipp precis som det var med övriga länder i denna semifinal. Dessutom medverkade Montaigne på en pressträff via länk.

 

Sverige: Tusse – “Voices“

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Som vi kunde se i lördags har Tusse fått lite nya scenkläder där de har kortat av tröjans armar och lagt på mer smycken och annat tyg. Det blir mer snyggt. Annat nytt från Melodifestivalen är att dansarna syns tidigare i numret och att en effekt gör att fler dansare syns (som inte är där). Annars finns det ingenting att klaga på här. Tusse levererar ”Voices” som om det redan nu vore direktsändning. Rösten håller också bra. Om Tusse fortsätter att leverera så här bra även nästa vecka kan Sverige absolut vara bland toppkandidaterna i final!

 

Ryssland: Manizha – “Russian Woman“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Precis som i den ryska finalen börjar Manizha med att komma in på scenen i andra kläder som sedan byts ut efter ett tag. I det här fallet är det en klänning på hjul. Innovativt! Sedan börjar själva hiphopdelen och Manizha kör på fullt ut tillsammans med sin fyramannakör som står runt henne. Det man kan sakna här är närvaron av publiken som nu kommer att vara långt från henne i Ahoy. Men det har de löst med att LED-väggen visar fler och fler personer som sjunger med i ”Russian Woman” i inspelade inslag.

Manizha avslutar låten med att säga ”We Are The Change” så absolut finns det ett budskap bakom denna låt.

 

Slovenien: Ana Soklič – “Amen”

Foto: EBU/Andres Putting (hämtad från Eurovision.tv)

Det finns två ”Amen”-låtar i årets Eurovision och Ana från Slovenien framför en av dessa. Medan Vincent Bueno från Österrike som också sjunger sin Amen har valt att göra en mer intim version väljer Ana att ta in hela världen i bakgrunden. Det blir snyggt och mäktigt som även adderas med en gospelkör som de har lagt på.

Sedan ska vi säga att Ana har valt att göra om låten lite från musikvideon från i vintras. Nu kommer låten igång ganska snabbt och hon rör sig mer på scenen och det är inga andra pyroeffekter just nu mer än snyggt ljus i LED-golvet och LED-väggen. Det kan funka men frågan är hur långt det tar sig.

 

Litauen: The Roop – “Discotecque“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Mycket är sig likt i Litauens nummer från den nationella finalen i vintras exempelvis att alla i gruppen inkl. de två dansarna bär helgula kläder. Det är även samma glada lekfullhet i numret. Skillnaderna är att de har lagt in mer lila i bakgrunden och använder också ett schackmönster i LED-väggen. I början av numret förekommer också en slags bakgrund där alla på scenen rör sig som skuggor framför en lila bakgrundsvägg. Samma effekt använder även Island i sitt nummer. I slutet av låten bjuder sångaren in till en mer närmare dans och sedan åker kameran ut i arenan. Allt känns väldigt bra här och det är väldigt lekfullt. Det blir helt enkelt en rolig start på årets Eurovision och gör de lika bra ifrån sig i direktsändning som nu på repetitionen kommer de absolut att ta finalplats. Det är en låt som sätter sig på hjärnan vare sig du gillar eller ogillar låten.

 

 

Odds för semifinal 1

Nedan presenteras hur oddsen såg ut för semifinal 1 den 12:e maj kl. 21:50 CEST. Länderna inom topp 10 är de som spelbolagen för tillfället gissar har störst chans att gå vidare till finalen.

Inom parentes anges placering vid vår senaste mätning den 11:e maj. En grön placering innebär att landet har stigit sedan förra mätningen och är den röd har landet sjunkit sedan förra mätningen. Om siffran varken är röd eller grön har landet samma placering som sist.

Notering: Malta uppträdde inte under dagens repetitioner, utan Destiny får sitt andra och sista enskilda repetitionstillfälle under torsdagsmorgonen (13:e maj).

 

#01 (01). Malta

#02 (02). Cypern

#03 (03). Litauen

#04 (05). Ukraina

#05 (06). Ryssland

#06 (04). Sverige

#07 (07). Norge

#08 (09). Kroatien

#09 (08). Rumänien

#10 (10). Israel


#11 (11). Azerbajdzjan

#12 (12). Belgien

#13 (13). Irland

#14 (14). Australien

#15 (15). Slovenien

#16 (16). Nordmakedonien


 

Kommentar: Det har inte hänt jättemycket sedan föregående mätning, däremot är den största förändringen att Sverige fortsätter att klättra nedåt på topplistan från fjärde till sjätte plats. Samma nedåtgående trend fortsätter för Rumänien som nu hamnar farligt nära att åka ut. På den positiva sidan har Kroatien, Ukraina och Ryssland gått upp varsin placering. Annars är det ingen förändring i vilka bidrag som spelbolagen tror kommer att gå vidare respektive åka ut.

 


 

Kommentera