Nedräkning till Rotterdam: repetitionsdag 4

SCENREPETITIONER. Tisdagen den 11:e maj var det länderna som har startnummer 10-17 i den andra semifinalen som fick framträda på scenen i Ahoy Rotterdam en första gång. Vi sammanfattar allt som hände under dagen.

Av tidsskäl kunde vi bara bevaka delar av tisdagens repetitioner. Därför bygger kommentarerna för de avslutande tre bidragen enbart på vad vi ser i smygklippen.

 

Enskilda repetitioner

Under tisdagen fick varje land maximalt 30 minuter till godo på scenen och både innan och efter fick delegationerna konsultationer backstage, bland annat i Viewing Room.

De smygklipp som vi länkar till är Eurovision.tv:s egna klipp vilka är filmade från publikvinkel. Det gör att upplevelsen av såväl ljud som bild kan upplevas som betydligt sämre än vad den möjligen är. Respektive klipp är ca en minut lång varav en bråkdel är material som handlar om scenuppträdandena.

Repetitionerna listas i senast avslutad överst. Överstrukna länkar är klipp som ännu saknas och läggs till i ett senare skede.

 

Danmark: Fyr & Flamme – “Øve Os På Hinanden“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Fyr & Flamme som avslutar semifinal 2 har valt att behålla sitt framträdande från Dansk MGP både när det gäller stil, LED-vägg och kläder. Det enda som egentligen skiljer sig åt är att de nu har fått ha förinspelad musik istället liveband och dessutom står den levande och inte förinspelade kören på scenen istället för bredvid scenen. Den som gillar 80-talsnostalgi kommer att glädjas åt detta bidrag som avslutning på torsdag den 20:e maj.

 

Schweiz: Gjon’s Tears – “Tout l’Univers“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Alla har nog varit grymt nyfikna på vad storfavoriten Gjon’s Tears från Schweiz kommer att bjuda på för framträdande. Men nej, det verkar inte bli en ny trafikkrock på scenen utan här har de byggt upp ett slags lysande väggar och golv i mönster som Gjon står och rör sig runt på. Dessa former byter också skepnad under framträdandet. Tänk Paul Reys väggar från årets Melodifestival fast dessa har lite annan form.

 

Lettland: Samanta Tīna – ”The Moon Is Rising”

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Samanta återanvänder stilen på det framträdande hon hade i den lettiska Supernova-finalen 2020. Då hade hon tre dansare/körsångerskor med på scenen som stod klädda i visir och dessa är med nu också. Alla är klädda i grönt och Samanta har som bilden visar en utsmyckad grön klänning. Av det som vi har hört i klippet var det inget fel på dagens sånginsats.

 

Finland: Blind Channel – “Dark Side“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Mycket av det vi får se är likt liveframträdandet som vi fick se i UMK. En liten rolig detalj är att samtliga medlemmar täckt för sina långfingrar med vad som ser ut att vara röd tejp…? I övrigt är det inga större konstigheter, möjligen ett lite tillbakadraget första intryck från sångarna. Den sista genomsjungningen blev mycket pyro, mer pyro och effekter i framträdandet, och Blind Channel har växlat upp i inlevelse i låten. För säkerhets skull så blir det i alla fall inget långfingerpekande. Det mesta verkar bäddat för finalplats. Frågan är bara om de kommer riktigt högt eller om det blir som AWS, att man får bittert nöja sig med en plats i undre halvan… återstår att se!

 

Bulgarien: Victoria – “Growing Up Is Getting Old“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Intressanta saker Bulgarien tagit med. Ljussättningen går i mycket sepia-färger och förutom det ägnas framträdandet av Victoria som sitter ner på vad som ser ut som en projektionsbild på en klippa, samtidigt som sand rinner ner på scen. Frågan är om detta kommer lyfta låten eller ta uppmärksamheten från den? I den tredje genomsjungningen ser vi att den plattform som Victoria sitter/står på faktiskt är en riktig plattform och ingen bildkonst. Victoria får in dessutom mer blickar in i kameran denna gång. Det återstår att se huruvida denna kommer sno åt sig uppmärksamheten från förra bidraget eller vice versa. Två långsamma låtar på varandra även om stämningen är annorlunda.

 

Portugal: The Black Mamba – “Love is On My Side“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Portugal kör på mycket retro i sitt nummer. Första versen visas skärmen i svartvitt och 4:3-upplösning, men i andra versen får man se allt i färg och bred upplösning, men LED-projektionen inkluderar även en orkester i bakgrunden. Överlag är det bildkonsten ett starkt vapen, samt Pedro Tatanka som avslutar framträdandet längst ut på scen. Även denna får en stark respons från pressen.

 

Albanien: Anxhela Peristeri – “Karma“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

För att vara andra genomsjungningen på första repet har Anxhela levererat ett starkt första intryck. Hon må vara ensam på scen, men har både kontakt med kameran och även fixar koreografin med LED-projektionerna. Kan Albanien bli en outsider? Till den tredje genomsjungningen gjordes det inte så mycket förändringar. Men varför ändra på ett koncept som kan vara vägvinnande? Albanien kan stå för en skräll nästa vecka.

 

Georgien: Tornike Kipiani – “You“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Tornike gör det bästa han kan, men frågan är hur långt det kommer räcka. Ljussättningen är väldigt mörk till en början, innan låtens text så småningom lyser upp på skärmen och även på honom. Sen blir det inte så mycket kontakt med kameran heller. I den tredje genomsjungningen sparar Tornike på sin röst mycket mer, mycket mer lugn basstämma istället för det andra. Ganska halvhjärtad insats överlag.

 

 


 

Kommentera