Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Nedräkning till Rotterdam: repetitionsdag 2

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


SCENREPETITIONER. Söndagen den 9:e maj var det länderna som har startnummer 8-16 i den första semifinalen som fick framträda på scenen i Ahoy Rotterdam en första gång. Vi sammanfattar allt som hände under dagen.

Förutom det tar vi ytterligare en titt på om oddsen i den första semifinalen har justerats ytterligare i och med att detta startfält nu har fått repetera sin första vända i arenan. Detta med undantag för Australien som vi tidigare nämnt ej kommer till Rotterdam p.g.a. coronapandemin utan som istället tävlar på länk och med ett s.k. live-on-tape-material.

 

Enskilda repetitioner

Under söndagen fick varje land maximalt 30 minuter till godo på scenen och både innan och efter fick delegationerna konsultationer backstage, bland annat i Viewing Room. Australien fanns ej på plats då deras delegation har valt att tävla hemifrån med Montagines live-on-tape.

De smygklipp som vi länkar till är Eurovision.tv:s egna klipp vilka är filmade från publikvinkel. Det gör att upplevelsen av såväl ljud som bild kan upplevas som betydligt sämre än vad den möjligen är. Respektive klipp är ca en minut lång varav en bråkdel är filmat från scenen.

Repetitionerna listas i senast avslutad överst. Överstrukna länkar är klipp som ännu saknas och läggs till i ett senare skede.

 

Malta: Destiny – “Je Me Casse“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Destiny har med sig fyra dansare. Alla på scenen står uppställda på rad med en lysande stång bakom sig, ungefär som Felix Sandman hade sitt nummer i Mello 2020 fast här finns ingen vägg som används som extra LED-vägg.

Det är mycket glädje och samtidigt en galenskap på samma gång i numret. Men det här är exempelvis inte lika crazy som när Netta framförde “Toy” för Israel 2018 utan det är mer som en poplåt som framförs som avslutande nummer i semifinal 1. Så hur det kommer att gå är oklart. Tillägg för att den sista genomsjungningen bjöd på ännu mer power och känsla och avslutades med ett pyro.

 

Ukraina: Go_A –“Shum”

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Ukraina tar mystiken till nästa nivå i tävlingen. Förutom att musiken är mystisk har de byggt upp ett mindre landskap på scenen! Två dansare håller också i varsin lysande cirkel. Varför är oklart. Ju längre låten går desto mer mystiskt blir det. Med allt. Men det är det som gör det hela spännande. Det är ingen av dem på scenen som bär covid19-skyddskläder utan det är mer som det var i musikvideon.

 

Azerbajdzjan: Efendi – “Mata Hari“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Efendi gör ett förvisso avskalat framträdande men det är väldigt snyggt och många glada färger i ljussättningen. Hon har med sig fyra dansare på scenen precis som i musikvideon. Sånginsatsen är väldigt bra. Sedan ska det tilläggas att den röst som är precis innan refrängen är förinspelad och slutet av numret som i videon var ganska rörigt är inte lika rörig i liveframträdandet.

 

Rumänien: Roxen – “Amensia“

Foto: EBU (hämtad från Eurovision.tv. Fotografens namn saknas)

Roxen har valt att behålla temat från musikvideon med dansare i gråa mjukisdräkter som klättrar runt henne. Själv är hon också klädd i mjukiskläder men mer i grönt. Det är dramatik på scenen under 3 minuter men det finns en del att fixa till nästa omgång. Första vändan hade nog lite tekniska problem för det blev bättre när de körde en andra gång med rök som pyro.

 

Israel: Eden Alene – “Set Me Free“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Eden Alene har med sig fem manliga dansare på scenen och de använder mestadels den mittersta delen av scenen även om de sedan går framåt mot den främre delen av scenen. Bakgrunden på LED-väggen är ungefär som Kroatiens med lite justeringar. Alla på scenen är klädda i vitt och svart med mönster på kläderna. Det är snyggt gjort och Eden gör ett bra intryck här. Slutet av låten avslutar med ett kläd- och frisyrbyte och en ganska hög ton. Klädbytet funkade inte helt vid första vändan men Eden får i alla fall klart godkänt för sin insats.

 

Belgien: Hooverphonic – “The Wrong Place“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Hooverphonic skickade i år bara in en musikvideo och därför är alla nyfikna på hur de skulle applicera numret på scenen. De har valt att göra som ett band som står på scenen med pianist, trummis och gitarrist, sångerskan och en körsångare. Det känns lite som när Madame Monseiur tävlade för Frankrike 2018.

 

Kroatien: Albina – “Tick-tock“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Albina har gjort en hel del justeringar i sitt nummer. Bland annat har hon bytt kläder till en klänning liknande den Cyperns Elena har. Även de fyra manliga dansarna som hon har med sig har nya kläder. Numret går i blått och rosa och i LED-väggen används Tick Tock som symbol. Man kan säga att arenan omvandlas till en klubbscen när Albina framför sitt bidrag.

 

Norge: TIX – “Fallen Angel“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

TIX har valt att behålla ganska mycket från Norsk MGP där han står på ett podium i mitten i sin änglaoutfit och omgärdas av fyra personer utklädda till djävular. Ljussättningen går i blått och svart. Det är ett stilrent och snyggt nummer som avslutas i lite glädje på slutet.

 

Cypern: Elena Tsagrinou – “El Diablo“

Foto: EBU/Thomas Hanses (hämtad från Eurovision.tv)

Vid repetitionstillfället blev det lite tekniska problem med Cyperns andra framträdande, men det löste sig ganska snabbt. Det vi hann se var att Elena har med sig fyra dansare på scenen, alla klädda i röda dräkter. De använder sig av mittdelen av scenen där golvet var upplyst. En del av det som vi har fått se i musikvideon kunde också ses här men det är betydligt mer avskalat än i den videon. Och det ska tilläggas att det cypriotiska numret har en spegeleffekt i bakgrunden som blir rätt coolt. Elena känns väldigt säker på scenen på samma sätt som både Eleni Foueira och Tamta levererade 2018 och 2019.

 

Odds för semifinal 1

Nedan presenteras hur oddsen såg ut för semifinal 1 den 9:e maj kl. 18:30 CEST. Länderna inom topp 10 är de som spelbolagen för tillfället gissar har störst chans att gå vidare till finalen.

Inom parentes anges placering vid vår mätning den 8:e maj (på kvällen efter att bidragen med startnummer 1-4, 6 och 7 hade repeterat klart). En grön placering innebär att landet har stigit sedan den mätningen och är den röd har landet sjunkit sedan samma mätning. Om siffran varken är röd eller grön har landet samma placering som då.

  • #01 (01). Malta
  • #02 (02). Sverige
  • #03 (03). Litauen
  • #04 (04). Cypern
  • #05 (07). Ukraina
  • #06 (06). Ryssland
  • #07 (05). Rumänien
  • #08 (08). Norge
  • #09 (09). Azerbajdzjan
  • #10 (11). Kroatien

  • #11 (10). Israel
  • #12 (12). Belgien
  • #13 (13). Irland
  • #14 (14). Australien
  • #15 (15). Slovenien
  • #16 (16). Nordmakedonien

 

Kommentar: Efter två dagars repetitioner har det inte hänt jättemycket på oddsen för den första semifinalen. Israel och Kroatien fortsätter att kämpa om den tionde finalplatsen samtidigt som Ukraina har stärkt sitt läge medan Rumänien har tappat två placeringar. Nu lämnar vi tillfälligt bevakningen för semifinal 1 och kommer istället att under två dagar lägga fokus på bidragen som tävlar i den andra semifinalen.

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen