De mest underskattade låtarna i Eurovision – Enligt Lukas (plats 10-06)


Publicerad:


Skribent:

Lukas


Publicerad

LUKAS TYCKER TILL. I väntan på att nästa Eurovisionsäsong ska börja har vår skribent Lukas tagit fram en lista på 25 Eurovision-låtar som han anser har placerats alldeles för lågt mot vad de borde ha gjort. Åtminstone enligt honom! Nu fortsätter serien med att ni får se bidragen på plats 10-06.

De bidrag Lukas har valt ut har tävlat i Eurovision mellan åren 2004 och 2019. Alla valen Lukas har gjort är hämtade från hans eget tycke och smak. Oavsett om du håller med honom eller inte är du varmt välkommen att lägga en kommentar i kommentarsfältet nedan för fri debatt.

PS: Parallellt med denna lista gör Lukas även en topp 25 över Eurovisionbidrag mellan 2004-2019 som han anser är de mest överskattade i modern tid. Första delen i den serien finns att läsa här, den andra delen här, den tredje här, och den fjärde här. Men nu är det dags för några underskattade bidrag på Lukas’ lista!

 

Plats 10-06


10. Norge 2014: Carl Espen – “Silent Storm” (8:e i final)

Jamen vänta nu, den här kom ju ändå med i topp 10? Stämmer bra det. Men den skulle ha kommit mycket, mycket högre.

Det finns låtar som har berört mig. Och så finns det Silent Storm. När vi i panelen skulle utse våra personliga vinnare från 2010 och framåt, valde jag att utse just ”Silent Storm” som min personliga vinnare. Jag kan inte komma på någon annan låt som berört mig så starkt som den här gjorde. Carl är kanske inte den mest slipade artisten, men i det här fallet gagnar det att se en herre som ser hur tuff ut som helst framföra en sån avskalad ballad om hur svårt det kan vara att visa känslor som han så gärna hade velat. Men jag kände direkt när jag hörde låten att det han sjunger kommer från hjärtat. Därför tycker jag att en åttondeplats var lite väl lågt. Det här borde ha varit topp 3. Faktum är att jag lika gärna kunnat byta plats på Norge och Sverige (Norge 3:a och Sverige 8:a alltså).

 


09. Israel 2007: Teapacks – “Push the Button” (24:e i semi)

Jag är fullt medveten om att det kan vara ganska kontroversiellt att ta med denna låt i denna lista. Förutom det uppenbara att den här låten har ett tydligt politiskt budskap så var den dessutom sågad av många. Till skillnad från många andra tycker jag personligen inte att politiska statements ska portförbjudas i tävlingen, tvärtom tycker jag att det kan vara viktigt att ha med sådana. Däremot bör man vara vaksam med vad konsekvenserna och reaktionerna kan bli. Och så bör man ha god tajming. Lek med tanken också, om man verkligen ska förbjuda alla låtar som har politisk laddning, var ska man då dra gränsen? Kontentan är att med en sån diffus gräns kan man inte agera hur som helst kring detta issue (ej blir det bättre med EBU’s inkonsekvens kring denna regel). Det är jättesvårt att få ordning på denna debatt, och därför lämnar jag det här och nu.

Om jag ska ägna mig en tid till låten ”Push the Button” tyckte jag att den bar på en härlig melodi med intressant dynamik, där man kombinerat folkmusik, punkrefräng och en brygga med snabbt rappande som skulle kunna göra Eminem andfådd. Budskapet i låten var som bekant det som skapade mest tandagnisslan hos många, men i grund och botten handlade det om rädslan för ett väntande krig, och en vädjan om att få slippa det. Hur man än vrider och vänder på det blir det ett ytterst relevant budskap, framför allt nu såhär 12 år senare. Tyvärr kanske det var just allt detta som gjorde att folk vände ryggen till denna låt, att den var för svår för den breda massan…

 


08. Cypern 2011: Christos Mylordos – “San Aggelos S’Agapisa” (18:e i semi)

Idag är det svårt att minnas att Cypern en gång i tiden satsat på renodlade oslipade etniska sånger. Landet som gjort sig känt med skivbolagspop a la ”La La Love”. Men så blickar man bara ett år tillbaka, innan just den låten och hittar ”San Aggelos S’Agapisa”. En låt med en härlig dynamik, som börjar som en långsam etnoballad innan den kickar igång och rockelementen kommer in. En härlig mix helt enkelt. Och så ett visuellt snyggt scennummer. Tyvärr hade Christos den jobbiga utsikten av att behöva uppträda direkt efter vår Eric Saade, och då är vi tillbaka på det återkommande gisslet som jag nämnt tidigare, hur ett startnummer kan påverka en låts chanser. Cypern blev näst sist i semin, och det var tyvärr sista gången vi fick höra en så pass finstämd och välskriven låt från dem.

 


07. Slovakien 2009: Kamil Mikulčík & Nela Pocisková – “Leť Tmou” (18:e i semi)

Tillbaks till 2009, året där ingenting gick som jag ville. Denna gång ska vi prata om Slovakien som gjorde comeback detta år efter 10 års frånvaro. De hade vart med 3 gånger tidigare, men fick redan då bli det mest otursförföljda landet i Eurovisions historia. Och tyvärr verkade denna otur inte släppa taget om dem. Vid denna comeback var det Kamil Mikulčík & Nela Pocisková som framförde den mycket dramatiska ”Leť Tmou”. En mycket bombastisk låt som jag inte förstår hur den kunde bli så impopulär. Vissa säger ”skrikig falsksång”, men jag håller inte med. Det jag hörde var en mycket svårsjungen låt som framfördes med en enorm kontroll av båda vokalister. Och jösses vilken lungkapacitet Nela hade! Bara tre år senare skulle Albanien göra storslam med en lika svårsjungen låt, och det känns inte helt rättvist att Slovakien inte fick sin del av denna kaka.

 


06. Tjeckien 2009: Gipsy.cz – “Aven Romale” (18:e i semi, sist)

Vi rundar av 2009 med Slovakiens granne Tjeckien, och så det sista och mest tydliga exemplet på hur saker gick helt tvärtemot mig. En annan sak jag märkte med 2009 var att många länder började bli mer cyniska i sina tankesätt på vad som de trodde skulle gå bra i Eurovision. Således blev det mycket mer slätstrukna och kalla låtar vi såg. Och så kom Tjeckien in i bilden med ”Aven Romale” som blev den stora antitesen till detta. Detta är en låt jag tycker är catchig, underhållande, och en låt som fastnar som klister i skallen på mig. Ett friskt inslag! Och vad händer? Sist i semin, med noll poäng! Och jag kan inte komma på en låt som fortsatt bli så enormt sågad av så många, och på en väldigt oskön nivå dessutom som jag fortfarande har svårt att förstå mig på. Om det var att folk inte förstod sig på låten så känns det konstigt att man ska vara så negativt inställd till den… I alla fall, vad jag kan förstå så är medlemmarna i gruppen romer själva, och låten är också en drift mot den missgynnande behandlingen av just romer i Europa. Därför har jag ändå en viss respekt för Gipsy.cz då de belyser detta problem tydligt, men ändå med glimten i ögat. Man lyckas ta ett allvarligt problem och kunna göra det underhållande utan att man för den sakens skull bagatelliserar det. Det lär säkert vara väldigt få som kommer hålla med mina ord här, men jag hoppas folk förstår vart jag vill komma.

 

 

Det var plats 10-06, om en vecka får du se vilka bidrag Lukas satte på personlig topp 5. Missa inte det!

 

Tidigare delar

– Första delen (plats 25-21): läs mer »

– Andra delen (plats 20-16): läs mer »

– Tredje delen (plats 15-11): läs mer »

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen