De mest överskattade låtarna i Eurovision – Enligt Lukas (plats 25-21)


Publicerad:


Skribent:

Lukas


Publicerad

LUKAS TYCKER TILL. I väntan på att nästa Eurovisionsäsong ska börja har vår skribent Lukas tagit fram en lista på 25 Eurovision-låtar som han anser har placerats alldeles för högt mot vad de borde ha gjort. Åtminstone enligt honom! Nu släpper vi den första delen av fem där ni får se plats 25-21.

De bidrag Lukas har valt ut har tävlat i Eurovision mellan åren 2004 och 2019. Alla valen Lukas har gjort är hämtade från hans eget tycke och smak. Oavsett om du håller med honom eller inte är du varmt välkommen att lägga en kommentar i kommentarsfältet nedan för fri debatt. Med det sagt – nu köööör vi 🙂

 

Förord från författaren

Hej på er alla, Lukas här! En intressant iakttagelse jag gjort är att jag verkar ha ett mycket annorlunda förhållningssätt till musiken i allmänhet, men till Eurovision-låtarna i synnerhet, både om man jämför med många av mina panelkollegor, men också hur det gick för låtarna i varje års resultatrad. Därför inspirerades jag att göra denna lista, och då började jag från 2004 eftersom det var det första året jag själv började titta på Eurovision. Jag kommer likväl även dela med mig av låtar som jag tycker hamnade oförtjänt lågt parallellt med denna lista, men det kommer ske separat. Kom gärna ihåg att mina åsikter inte reflekterar någon annans åsikter på något sätt, i synnerhet inte mina panelkollegors. Nu har jag pladdrat färdigt, så då sätter vi igång och vi börjar med plats 25, som är…

 

Plats 25-21


25. Ungern 2007, Magdi Rúzsa – ”Unsubstantial Blues” (9:a)

Ungern har varit ett land som blandat och gett ganska mycket i Eurovisionsammanhang, både sett till resultatraderna samt mina egna personliga åsikter. Det är däremot inte ofta som resultatraden och mina åsikter korrelerat helt. Som i det här fallet när de bjöd på “Unsubstantial Blues”. Som ung var jag fostrad med mycket blues, mest tack vare en film vid namn Blues Brothers. Då bjöds det på mycket fartfylld blues. Det här däremot, kändes som ett totalt snarkpiller. Och jag trodde också att i en semifinal på 28 låtar (och sen i en final på 24) skulle en sån här låt bli helt bortkommen. Men fel skulle jag ha, och jag är inte helt 100 på vad det var som fick den att lyfta från mycket annat…

 


24. Vitryssland 2019, Zena – ”Like It” (24:e)

”Vänta lite här nu, Vitryssland hamnade ju bara på 24:e plats?” Jo, det stämmer. Och det är därför jag inte rankar dem högre än så här. Men de har sin plats på denna lista, och detta mycket riktigt pga att det i mitt tycke var en riktigt dålig låt som inte hörde hemma i finalen. Inte nog med att det redan var olustigt att se en 16-åring köra på det suggestiva spåret (vilket Zena gjorde), så ter det hela sig ännu olustigare när ingen i låtskrivarteamet verkade tycka att det var en dålig idé. Ingen som lyfte handen och sa ”Vore det inte bättre om en vuxen sjöng den här låten istället?”. Nej, det här var bara risigt.

 


23. Ukraina 2011, Mika Newton – ”Angel” (4:e)

2011 minns jag som ett år då det var väldigt många länder som experimenterade väldigt mycket, dels med olika genres, men också kring låtarnas uppbyggnad. Och så har vi denna låt, som blev som något slags vakuum bland mycket annat. Och mitt i allt lyckades denna segla upp till en fjärdeplats, vilket jag finner ganska otroligt med tanke på att jag än idag har svårt att minnas ”Angel”. Förutom den där gimmicken med sandartisten i bakgrunden då… vilket i sig fick mig att undra ”är det där verkligen det enda som behövdes för att lyfta upp Ukraina?”

 


22. Storbritannien 2009, Jade Ewen – ”It’s My Time” (5:e)

Som vi alla vet så har ju Storbritannien helt tappat stinget i Eurovision, och mycket pga den dåliga attityd landet i stort verkar ha till tävlingen, samt det där klassiska problemet att landet gått från att vara ledande inom populärmusiken överlag, till att istället halvhjärtat försöka hinna ikapp tidsandan. Detta gör att det lite grann tar emot för mig att ha med denna låt på denna lista då det var sista gången som Storbritannien lyckades nå topp 5. Men för mig var det här inget mer än en släpig ballad som andades lite väl mycket Disney, lite väl pretentiöst…

 


21. Norge 2019, KEiiNO – ”Spirit in the Sky” (6:e)

Norge blandar och ger rejält i Eurovision, och just ”Spirit in the Sky” är en sådan där låt som jag bara blir förvirrad varje gång jag hör den. Egentligen är kanske inte den stora frågan hur den kom sexa, utan snarare hur KEiiNO lyckades vinna hos tv-tittarna! Jag tyckte låten kändes väldigt osammanhängande med en relativt otajt trio och så det där random jojkandet. Och jag vill inte tala illa om jojk, tvärtom kan det bli riktigt fint (ta bara Jon Henrik Fjällgren, suverän jojkare). Men i just detta fall passade det inte alls in. Det hela blev bara märkligt.

 

Det var plats 25-21, om en vecka får du se plats 20-16. Missa inte det!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen