De mest överskattade låtarna i Eurovision – Enligt Lukas (plats 20-16)


Publicerad:


Skribent:

Lukas


Publicerad

LUKAS TYCKER TILL. I väntan på att nästa Eurovisionsäsong ska börja har vår skribent Lukas tagit fram en lista på 25 Eurovision-låtar som han anser har placerats alldeles för högt mot vad de borde ha gjort. Åtminstone enligt honom! Nu släpper vi den andra delen av fem där ni får se plats 20-16.

De bidrag Lukas har valt ut har tävlat i Eurovision mellan åren 2004 och 2019. Alla valen Lukas har gjort är hämtade från hans eget tycke och smak. Oavsett om du håller med honom eller inte är du varmt välkommen att lägga en kommentar i kommentarsfältet nedan för fri debatt. Med det sagt – nu köööör vi 🙂

PS: Parallellt med denna lista gör Lukas även en topp 25 över Eurovisionbidrag mellan 2004-2019 som han anser är de mest underskattade i modern tid. Första delen i den serien finns att läsa här. Men nu är det dags för Lukas att lista överskattade bidrag!

 

Plats 20-16


20. Ukraina 2010, Alyosha – ”Sweet People” (10:e)

Jag tycker den här låten speglar 2010 års Eurovision ganska bra, då det första jag tänker på när jag tänker Eurovision 2010 är: Ångest! ”Sweet People” var just som många andra låtar detta år, en ångestfylld ballad, och inte heller på ett så bra sätt. Jag blev deprimerad när jag hörde den. Och då kom jag ihåg att jag tänkte, ”det här är nog den släpigaste och jobbigaste balladen bland många andra, hur ska denna sticka ut?”. Så gick den inte bara vidare, utan topp 10. Märkligt…

 


19. Lettland 2005, Valters & Kazha – ”The War Is Not Over” (5:e)

Lettland är ju ett land som trots namnet inte alls haft det lätt (ha ha ha…). Inte alltid de förtjänat sina dåliga resultat, så ibland kan det vara trevligt när de glänser till. Det tyckte jag inte de förtjänade med denna låt. För mig blev det inget annat en trist och tandlös fredspekoral.
En intressant iakttagelse med denna låt var att den trots att den väl i finalen seglade upp till en femteplats inte alls hade det lika lätt i semifinalen. Där gick Lettland till final med blotta förskräckelsen; det skiljde nämligen bara fyra poäng mellan Lettland som gick vidare, och Polen som åkte ut. Om man frågar mig hade jag hellre låtit Polen ta den sista finalplatsen…

(P.S. Vila i frid, Valters Frīdenbergs.)


18. Norge 2013, Margaret Berger – ”I Feed You My Love” (4:e)

Den märkligt mörka dubstep-bakgrundsmelodin passade inte så jättebra ihop med Margarets stämma kan jag känna. Kombinationen blev mest en krock för mig, och både låten och scennumret blev väldigt kallt. Margaret lyckades förvisso komma ut genom rutan, men jag kunde se att hennes ansiktsuttryck var oerhört stelt. Hur det här sen lyckades bli fyra är någonting jag inte alltid begriper mig på, då jag inte alls blev berörd utav det här, ej heller hjälpt av det faktum att jag inte heller tycktes förstå mig på vad hon egentligen sjunger om…

 


17. Belgien 2016, Laura Tesoro – ”What’s the Pressure?” (10:e)

Förutom det uppenbara att kompositörerna snott basgången från ”Another One Bites the Dust” så slogs jag av intrycket att Laura Tesoro sjöng falskt nästintill rakt igenom hela låten. Och dessutom verkade enormt speedad i sitt uppträdande. Jag kommer ihåg att jag trodde denna låt skulle hamna långt ner i semin anno 2016, fram tills startnumret valdes, och Laura fick stänga semifinal 2. Men att hon skulle bli tia, mycket tack vare juryn… Varför? Nog för att 2016 var ett svagt år i mitt tycke, men det här var verkligen en av bottennoteringarna för mig i ett redan svagt år.

 


16. Cypern 2012, Ivi Adamou – ”La La Love” (16:e)

Okej, så ”La La Love” hamnade förvisso inte särskilt högt i resultatraden, så då kanske inte den skulle kvala in här. Men av nån anledning så fortsätter den hypas upp rejält som om den vore det årets vinnare, eller tvåa, eller trea (vilket som). Detta då den antagligen har ett klubb-vibe som många blivit tokiga över, framför allt var den hypen märkbar 2012. Men jag har tröttnat totalt på den. Det blir bara jobbigt att höra låttiteln upprepas en sjuhelsikes massa gånger. Överhuvudtaget att bara upprepa låttiteln gång på gång skapar knappast någon hook! Föga förvånande såg majoriteten av Europa igenom detta, men den lyckades ändå få en 12:a från Sverige (och Grekland, men det är en annan femma)… Hur?

 

Det var plats 20-16, om en vecka får du se plats 15-11. Missa inte det!

 

Tidigare delar

– Första delen (plats 25-21): läs mer »

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen