Nedräkning till Malmö: Lucka 7

PANELENS JULKALENDER. Nu i december månad startar vi officiellt nedräkningen till Eurovision 2024, vår Nedräkning till Malmö. Detta gör vi med att i 24 delar presentera Sveriges Eurovision-historia fram till senaste avgjorda upplagan (2023) samt där vi också hyllar de artister som gjort bäst resultatmässigt ifrån sig under åren som gått. Denna del handlar om första halvan av 1990-talet.

 

Succé igen för Sverige med Carola Häggkvist

Carola Häggkvist var inför 1991 en av Sveriges mest folkkära artister och hade tidigare representerat Sverige i Eurovision Song Contest 1983 med bidraget ”Främling” med vilket hon tog en tredjeplats. 1991 återvände hon till tävlingen med den tidstypiska schlagern ”Fångad av en stormvind” skriven av Stephan Berg. Året innan hade hon slutat tvåa i Melodifestivalen med “Mitt i ett äventyr”, trots hennes massiva stöd bland tv-tittarna. Hon var alltså rejält revanschsugen. 1991 hade hon mer tur och lyckades tämligen problemfritt vinna Melodifestivalen, för att ta biljetten till Eurovisionfinalen i Rom.

Väl på plats i Rom ackompanjerades Carola av dirigenten Anders Berglund och två manliga dansare klädda i affärskostymer. En vindmaskin användes för att skapa en vindeffekt på hennes hår – något som skapade problem i arenan. Ljudet försvann nämligen plötsligt i arenan på grund av elektrisk överbelastning av den använda fläktmaskinen – men trots det fortsatte Carola med sitt framförande med stor professionalism. Efter framträdandet erbjöd sig Gigliola Cinquetti att låten skulle framföras igen, men det behövdes aldrig då juryn och tv-tittarna inte märkt av ljudavbrottet (som endast märktes av publiken i arenan).

Omröstningen blev rafflande, då franska Amina hamnade på samma poäng som Carola – 146 poäng! För att undvika skiljeröstning användes för första gången Eurovisions skiljeregler, som innebar att Sverige och Carola stod som vinnare då hon hade fått fler 10-poängare än Amina. En intressant detalj om Carolas vinst var den marknadsföringskampanj som drevs av City Stormarknad i Stockholm.  De erbjöd sina kunder en unik möjlighet att handla elektronik gratis om låten skulle vinna Eurovision Song Contest. När Carola segrade höll stormarknaden sitt löfte vilket ledde till en förlust på femton miljoner SEK för dem.

 

Christer Björkman gör Melodifestivaldebut

Året därpå, när Sverige för tredje gången skulle stå som värdar för Eurovision, fick Melodifestivalen ett oväntat resultat. Det var den då okände Christer Björkman som segrade med bidraget ”I morgon är en annan dag”, författad av den framstående låtskrivaren Niklas Strömstedt. Något överraskad, men inte oförberedd, kunde Christer framföra vinnarreprisen på klingande franska! Han var alltså redo att åka till Malmö! Inför Eurovision Song Contest hade Christer stora förhoppningar om att göra bra ifrån sig och åtminstone landa i topp tre. Tyvärr möttes den av en besvikelse i tävlingen, då den bara fick nio poäng och hamnade på en 22:a plats, näst sist i tävlingen strax före Finlands “Yamma yamma”.  Trots detta misslyckande i Eurovision Song Contest, blev iallafall värdskapet en framgång – med ett snyggt vikingaskepp i blickfånget på scenen och ett pausnummer av Malmöflickornas dansgymnastikgrupp. Husdirigent var Anders Berglund, som gjorde ett stort intryck. Under Jugoslaviens framträdande bar Berglund ett stort dragspel på magen och blev en del av den visuella presentationen av låten.

 

Arvingarna vann i telefonröstningen

1993 var det dags för en ny superklassiker att träda in i den svenska schlagerhistorien: ”Eloise”. Skriven av Gert Lengstrand och Lasse Holm, framfördes den av det populära svenska dansbandet Arvingarna. Under Melodifestivalen 1993 blev den genast en favorit hos publiken, vilket var tur då SVT för första gången testade telefonomröstning i finalen. Tack vare det vann Arvingarna före Nick Borgens “We are all the winners”, som skulle ha vunnit om juryn hade fått bestämma. Med scenkläder designade av Christer Lindarw, åkte de till Eurovision i den lilla byn Millstreet på Irland. Där hade Sverige höga förhoppningar på att göra bra ifrån sig. Dirigerad av Curt-Eric Holmquist, framförde Arvingarna ”Eloise” med passion och energi på den internationella scenen. Trots att de inte nådde de första platserna i tävlingen, fick de tio poäng från Belgien, Österrike och Israel och totalt 89 poäng, vilket säkrade dem en sjunde plats.  På hemmaplan blev ”Eloise” en framstående hit och nådde sin högsta position som tionde på den svenska singellistan.

 

1994 var i jämförelse ett svagt år

Melodifestivalen 1994 vanns av den stillsamma balladen ”Stjärnorna” med text av Micke Littvold och musik av Peter Bertilsson, och framfört av Roger Pontare och Marie Bergman. I Eurovision Song Contest i Dublin var dirigenten Anders Berglund vid rodret när ”Stjärnorna” framfördes. Liksom “Diggiloo diggi ley” gick låten ut som första bidrag i startfältet, men var inte någon partystartare. Slutresultatet blev 48 poäng och en trettonde plats, med tio poäng som högsta betyg från Norge.

 

Nästa år gick bättre. ”Se på mig” innebar genombrottet för sångaren Jan Johansen. Låten, skriven av Ingela ”Pling” Forsman, Bobby Ljunggren och Håkan Almqvist, vann den svenska Melodifestivalen 1995, efter en rafflande duell med Cecilia Vennersten och “Det vackraste jag vet”. Intressant nog hade ”Se på mig” en ovanlig bakgrundshistoria. Låten var ursprungligen skriven för Christer Björkman, men när Jan Johansen besökte inspelningsstudion i ett annat ärende, erbjöds han möjligheten att provsjunga låten. Johansen imponerade med sin kraftfulla röst och känslomässiga tolkning, vilket gjorde honom till det självklara valet för att framföra låten i tävlingen.

Under Eurovision Song Contest i Dublin dirigerades orkestern av veteranen Anders Berglund. Framträdandet kantades dock av tekniska missöden när de förinspelade stråkarna plötsligt försvann, vilket dock inte hindrade Johansen från att leverera en stark tolkning av låten. Trots dessa utmaningar mottog låten tolv poäng från Irland, Tyskland och Danmark och höll en stark position i tävlingen. Till sist hamnade den på en tredje plats med 100 poäng. Efter Eurovision fortsatte låten att skörda framgångar på hemmaplan. Den blev en sensation på den svenska singellistan och tog förstaplatsen på Svensktoppen där den stannade i imponerande 17 veckor. Den blev också Grammisnominerad, men där fick den stryk av “Det vackraste jag vet” – Cecilia Vennersten fick alltså sin revansch till slut.

 

Ännu en tredjeplats för Sverige

Det var tufft att följa upp, men 1996 skulle ju någon göra det. Valet föll på ”Den vilda”, en etnoballad framförd av den svenska popgruppen One More Time bestående av Peter och Nanne Grönvall och Maria Rådsten. Låten, skriven av gruppens egna medlemmar, tog hem Melodifestivalen tämligen lätt, och inför Eurovision Song Contest i Oslo ansågs ”Den vilda” vara en storfavorit till segern. I den officiella, men ej tv-sända semifinalen, vann låten omröstningen – och hade således jurygruppernas stöd. Snacket i Oslo var dock mycket fokuserat på Peter, som ju är ABBA-Bennys son. Att andra generationen ABBA nu var i Eurovision var såklart stort. Låten, emellertid, mottog enbart tolv poäng från Irland, men slutade på en stark tredje plats med totalt 100 poäng. Sveriges andra raka 3:e plats, och den andra raka med 100 poäng!

 


 

Kommentera