Nedräkning till Malmö: Lucka 12

PANELENS JULKALENDER. Nu i december månad startar vi officiellt nedräkningen till Eurovision 2024, vår Nedräkning till Malmö. Detta gör vi med att i 24 delar presentera Sveriges Eurovision-historia fram till senaste avgjorda upplagan (2023) samt där vi också hyllar de artister som gjort bäst resultatmässigt ifrån sig under åren som gått. Denna del handlar om åren 2017 till 2023. Det är alltså sista delen i historiedelen innan vi går över till att hylla de artister som lyckats placera sig topp 3 för Sverige i Eurovision.

 

Melodifestivalen 2017 blev en spännande historia

Vinnarlåten, ”I Can’t Go On”, skrevs och producerades av David Kreuger, Hamed ”K-One” Pirouzpanah och Robin Stjernberg – samme Robin som 2013 vann Melodifestivalen med “You”. Artisten var dock nu en annan Robin – Robin Bengtsson. Han hade året innan presenterat sig för den svenska publiken i Melodifestivalen med bidraget “Constellation Prize”, men var nu alltså i final igen. Emellertid var han inte favorit till segern. Istället stod det mellan Nano och Wictoria som båda såg ut att göra upp om segern enligt spelbolagen. Men så blev det inte.

I finalen lyckades ”I Can’t Go On” imponera stort på jurygrupperna där den tog en stark 20-poängs ledning över Nano – vilket chockade många. När tittarrösterna presenterades visade det sig att de fyra toppbidragen hos tittarna hade alla mellan 10-11% av rösterna. Det innebar att endast 8 poäng skiljde mellan tittarnas 1:a och 4:a! Robin, som tog 3:e platsen hos tittarna, kunde därför defilera in i mål som vinnare med imponerande 146 poäng, trots att Nano fått flest tittarpoäng. Det rekordjämna resultatet var chockande men Robin sågs ändå som en aspirant till segern i Eurovision Song Contest i Kiev. Låten ”I Can’t Go On” höll inte bara ställningarna utan överträffade dessutom förväntningarna. Låten fick beröm för dess moderna sound och det välkoreograferade framträdandet. Låten slutade i finalen på en stark femteplats med totalt 344 poäng. Detta resultat cementerade inte bara Sveriges konsekventa framgångar i Eurovision utan positionerade också ”I Can’t Go On” som ett av de mest framgångsrika svenska bidragen.

Det musikaliska samarbetet mellan David Kreuger, Hamed ”K-One” Pirouzpanah och Robin Stjernberg visade sig vara en vinnande kombination, och Texten och musiken skapade en unik atmosfär som tilltalade både nationell och internationell publik.

 

Mer pop följde för Sverige

2018 års Mellovinnare ”Dance You Off” med Benjamin Ingrosso fortsatte på samma välkoreograferade not. Låten, skriven av Mag, Louis Schoorl, K Nita och Benjamin Ingrosso själv, var ett visuellt tilltalande nummer. Ingrosso framförde låten i den första deltävlingen av Melodifestivalen, där den imponerande kvalificerade sig direkt till finalen. I finalen av Melodifestivalen 2018 tog han hem segern med en imponerande poängsumma på 181 poäng, inte långt framför tvåan kollegan Felix Sandman. Vinsten befäste ”Dance You Off” som det officiella svenska bidraget till Eurovision Song Contest i Lissabon. Där mottogs den med försiktighet av publiken, men med desto större engagemang av journalister och jury. Den tog sig vidare till finalen, där den under juryomröstningen seglade upp som 2:a bakom Österrike. Emellertid lyckades vare sig Sverige eller Österrike bra hos tittarna – där Sverige fick nöja sig med 23:e plats och Österrike med 13:e plats. “Dance you off” placerade sig dock på en hedervärd sjunde plats med en totalpoäng på 274, vilket var en överraskning för många. Ingrossos sceniska närvaro och den moderna estetiken i framträdandet för ”Dance You Off” bidrog förmodligen starkt till dess positiva mottagande av musikproffsen i jurygrupperna.

 

Året därpå var det dags för ännu ett manligt solonummer för Sverige

”Too Late for Love” blev vinnarlåten med John Lundvik som sångare. Skriven av Lundvik själv tillsammans med Anderz Wrethov och Andreas Stone Johansson, markerade den Lundviks andra försök att vinna tävlingen som artist – den första skedde med ”My Turn” i Melodifestivalen året innan. Låten blev snabbt en av de favorittippade i Melodifestivalen 2019, där Lundvik framträdde i den fjärde deltävlingen, som ägde rum i Lidköping den 23 februari. ”Too Late for Love” imponerade mest och kvalificerade sig för finalen tillsammans med den 16-årige Bishara.

Den stora finalen, sänd från Friends Arena i Solna den 9 mars 2019, blev en triumf för Lundvik. Låten belönades med högsta poängen från både jurygrupperna och tittarna, vilket resulterade i en överlägsen seger med 181 poäng. Emellertid lyckades även Bishara bra och slutade strax bakom på en andraplats. Med segern i Melodifestivalen stod ”Too Late for Love” som det officiella svenska bidraget i Eurovision Song Contest 2019, som ägde rum i Tel Aviv, Israel.

Under både Melodifestivalen och Eurovision Song Contest ackompanjerades Lundvik av The Mamas, en körkvartett som bl.a. bestod av Loulou Lamotte – som tidigare deltagit i Melodifestivalen tillsammans med Behrang Miri. I Israel tävlade “Too late for love” i den andra semifinalen den 16 maj, där den säkrade den tredje högsta poängsumman från både jurygrupper och tittarröster. I finalen den 18 maj tog Sverige initialt ledningen efter juryröstningen. När tittarrösterna presenterades, hamnade Sverige på en sjätte plats, men det upptäcktes senare att Vitrysslands jurygrupp hade rapporterat in sina siffror felaktigt. Efter korrigeringen steg Sverige till en femteplats, och om rätt siffror hade presenterats från början skulle Sverige ha placerat sig som tvåa efter juryröstningen. Detta understryker återigen hur jurygrupperna verkar ha en förkärlek till de svenska bidragen.

 

Lundviks framgång i Tel Aviv gav ringar på vattnet i Melodifestivalen året därpå

Johns körsångare i The Mamas, som tidigare hade deltagit i Melodifestivalen bakom John Lundvik, stod nu i frontlinjen som huvudartister med bidraget ”Move”. Låten, skriven och producerad av Melanie Wehbe, Patrik Jean och Herman Gardarfve, överraskade många genom att kvalificera sig direkt till finalen från den första deltävlingen i Linköping, där de tävlade med startnummer 1. Gruppens kraftfulla framförande och låtens soulinspirerade sound fångade oväntat uppmärksamheten hos både juryn och tittarna. Emellertid var de inte favoriter till segern i finalen. Där var det istället Dotter och Hanna Ferm som lyftes fram mest – men Hanna lyckades aldrig utmana om segern. Istället blev omröstningen tidernas jämnaste duell mellan The Mamas och Dotter. Båda fick 65 poäng av jurygrupperna, och av tittarna fick de 72 respektive 71 poäng! Med endast en poängs marginal, blev alltså ”Move” utsedd till vinnare och som den svenska representanten i Eurovision Song Contest 2020.

Eurovision Song Contest 2020 var som alla känner till planerat att äga rum i Rotterdam, Nederländerna, men ställdes tyvärr in på grund av det globala coronavirusutbrottet. Detta innebar att ”Move” aldrig fick chansen att skina på den internationella scenen, men The Mamas skulle vara tillbaka igen året därpå.

 

2021 års Melodifestival blev den sista med Christer Björkman som producent

Men förutom det markerade det också ett specialår då tävlingen genomfördes utan publik p.g.a. rådande coronarestriktioner. Samtliga program, både deltävlingar, Andra chansen och finalen sändes ifrån Annexet i Stockholm, vilket var första gången sedan 2001 som Melodifestivalen bara hållits i en och samma stad och första gången där huvudstaden fick stå värd för deltävlingar.

Själva startfältet var fullt av Mellostjärnor som Björkman övertalat att återvända, bl.a. Danny Saucedo, Eric Saade, Arvingarna, Charlotte Perrelli och The Mamas. Emellertid var det någon helt annan som vann, nämligen “Voices”, skriven av Anderz Wrethov, Jimmy Thörnfeldt, Joy Deb och Linnea Deb, framfördes av (den ifrån Idol välkände artisten) Tusse. Låten framfördes i den tredje deltävlingen av Melodifestivalen och imponerade så mycket att den direkt kvalificerade sig för finalen. Tusse blev plötsligt vinnarfavorit och den 13 mars 2021 stod ”Voices” som segraren i Melodifestivalen 2021 efter att ha vunnit både tittarnas röster och den internationella jurygruppens röster i finalen, hos tittarna dessutom med samtliga 12-poängare från de röstande åldersgrupperna och telefonröstarna (något bara Arvingarna hade uppnått 28 år tidigare medan Carola 1983 respektive John Lundvik 2019 hade fått samtliga högsta poäng från jurygrupper).

Tusses totala poängsumma på 175 poäng överträffade nästplacerade Eric Saade med 57 poäng och gjode ”Voices” till Sveriges bidrag i Eurovision Song Contest i Rotterdam. Där imponerade låten ytterligare och var en av de tio bidragen som säkrade sin plats i Eurovisionfinalen, som hölls inför en gles publik p.g.a. restriktionerna. Där fortsatte Tusse att leverera en stark scenprestation och samlade 46 poäng från juryn och 63 poäng från tittarna, vilket gav en totalpoäng på 109. Trots dessa imponerande poäng hamnade ”Voices” bara på en 14:e plats i finalen, vilket var Sveriges sämsta placering i tävlingen sedan 2010.

 

2022 var saker nästan tillbaka till det normala igen…

…Det betydde att Melodifestivalen åkte på turné igen – mellan Stockholmsarenorna Globen och Friends Arena. Denna gång var det dags för ett kvinnligt solonummer att representera Sverige!

I jämförelse med 2021 så hade 2022 års Mellostartfält klart färre stjärnor – men ändå många intressanta namn. Förhandssnacket höll Anders Bagge som favorit, med Liamoo och Klara Hammarström som möjliga utmanare. Men ur ingenstans dök istället Cornelia Jakobs upp med låten ”Hold Me Closer” som hon skrev tillsammans med David Zandén och Isa Molin. ”Hold Me Closer” framfördes i den första deltävlingen och fångade publiken direkt, och lyckades ta sig vidare till finalen i första omgången. Den 26 februari 2022, när finalen ägde rum, var spänningen hög – Jakobs och Bagge var båda starkt förhandstippade. Men det var Cornelia som överraskade och tog överlägset flest poäng av juryn, medan Bagge vann tittarnas omröstning precis framför Cornelia. I sammanvägning hade hon dock en poängsumma på 146, vilket säkrade hennes vinst.

I Eurovision Song Contest som hölls i Turin, Italien, gjorde Jakobs och hennes låt ett märkbart intryck. ”Hold Me Closer” blev en utmanare till segern, och låg ständigt med i förhandstipsen. I slutändan lyckades hon ta hem en imponerande fjärdeplats med 438 poäng, vilket är en av de bästa placeringarna Sverige haft.

 

Cornelias framgång överträffades dock 2023

Loreens återkomst i Melodifestivalen var mycket omtalad och i princip var hon och hennes bidrag ”Tattoo” redan tidigt utsedd till segrare. Låten var skriven av ett “dream team” bestående av Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Jimmy Jansson, Loreen själv, Cazzi Opeia, Peter Boström och Thomas G:son. Denna europop-komposition var visserligen lik vinnarlåten “Euphoria” från 2012 men hade ändå ett unikt sound.

Loreens framförande under Melodifestivalen var ett visuellt och auditivt spektakel. Låten inleddes med henne mellan två imponerande LED-bildskärmar på 16 kvadratmeter vardera. Den undre skärmen var konstnärligt dekorerad med sand, medan den övre var monterad på en imponerande kedjehängd ställning som vägde 1,8 ton och drevs av fyra motorer. Bidraget avslutades med en färgstark explosion av ljus och rök. I Mellon kvalificerade hon sig ifrån startnummer 7 i den sista deltävlingen, och i finalen besegrade hon Marcus & Martinus – som var solklara tvåor bakom henne. ”Tattoo” blev en stor hit på digitala plattformar, där låten slog Melodifestival-rekord på Spotify med omkring 375 000 spelningar på mindre än två dygn!

Under förberedelserna inför Eurovision Song Contest i Liverpool var produktionsteamet tvungna att justera scenografin på grund av begränsningar i scenbygget. Dessa förändringar inkluderade mindre skärmstorlek och en högre position för Loreen på en flyttbar piedestal. Trots dessa justeringar behöll ”Tattoo” sin kraft och effekt, och Loreen levererade ett minnesvärt scennummer både i den första semifinalen och i den stora finalen.

Emellertid var hon ständigt hotad i oddsen av Finlands Käärijä, som också visade sig vara publikens och tittarnas stora favorit. Han lyckades dock inte alls charma jurygrupperna, som placerade Finland på 4:e plats, 190 poäng efter Loreen. Hos juryn gjorde Loreen istället rent bord och vann med den största marginalen någonsin i juryomröstningen – 163 poäng ner till 2:an Israel. Tittarna ville dock ha Käärijä, men även om även han vann med rekordmarginal i den omröstningen (133 poäng) räckte det inte då Loreen slutade 2:a bakom honom där. I slutändan blev det en bekväm seger för Loreen och ”Tattoo”, med 57 poängs marginal till Käärijä, trots publikens protester. Denna vinst gjorde henne till den andra artisten i Eurovision-historien som vunnit tävlingen två gånger och den första kvinnliga artisten som uppnådde denna framgång.

Bidraget har sedan dess haft cirka en miljon unika streams varje dag och har därmed över 360 miljoner streams totalt sett – vilket är bland de högsta av Eurovisionlåtar genom tiderna.

 

Där var historiken slut, men…

…nu när vi har gått igenom hela Sveriges Eurovision-historik börjar en annan historik som handlar om representanter som gjort störst avtryck i Eurovision för Sverige. Vi berättar mer om det från och med nästa lucka.

 


 

Kommentera