Friends Arena är redo för final. Foto: ESC-Panelen
KRÖNIKA. Ikväll avgörs Melodifestivalen 2016 i Friends arena – och 12 bidrag ska göra upp om segern och äran att få representera hemmanationen Sverige i Eurovision Song Contest i Globen senare i vår. I den här artikeln redovisar panelens skribent Adrian oddsen och statistiken för finalen ur olika aspekter.
Spekulationerna om vem som blir den lycklige har varit igång i flera veckor. Men först sent igår kväll kom resultaten in som skvallrar om vad svenska folket och internationella bedömare tycker om startfältet. Resultatet var enigt: Frans vinner. Men hur förhåller sig egentligen all annan statistik till Frans? Kommer han bli krossad av sitt startnummer – eller rent av av sin egen låttitel?
Här följer en genomgång av all möjlig statistik som kan hjälpa oss förutspå vinnaren ikväll:
Oddsen
Speloddsen är alltid en väldigt god prediktor på vem som vinner Melodifestivalen, men kanske framförallt bäst på att förutspå vilket bidrag som får flest röster av folket. Men när det gäller att förutspå internationella juryns röster så är oddsen ganska värdelösa faktiskt. Alla spelodds baseras ju på hur många som har satsat pengar på att ett visst bidrag skall vinna – ju fler som satsar pengar på att Frans ska vinna, desto lägre odds får hans bidrag. Men spelbolagen vet ju ingenting om hur internationella juryn kommer att rösta.
Om vi kikar på vad spelbolagen förutspår så ser det ut som följer (medianoddset inom parentes):
- Frans – ”If I were sorry” – 1,4
- Wiktoria – ”Save me” – 5,5
- Robin Bengtsson – ”Constellation Prize” – 7,0
- Molly Sandén – ”Youniverse” – 7,0
- Oscar Zia – ”Human” – 13,0
- Samir & Viktor – ”Bada nakna” – 40,0
- Ace Wilder – ”Don’t Worry” – 41,0
- SaRaha – ”Kizunguzungu” 50,0
- Lisa Ajax – ”My heart wants me dead” – 51,0
- David Lindgren – ”We are your tomorrow” – 81,0
- Boris René – ”Put your love on me” – 101,0
- Panetoz – ”Håll om mig hårt” – 101,0
Oddsen är nästan pinsamt klara över att Frans kommer att representera Sverige i ESC: 1,4 i odds är rejält låga – och fullt jämförbara med Måns’ odds för vinst i mellon ifjol (1,25). Måns’ odds var för övrigt bland de absolut lägsta oddsen någonsin – och han vann ju sedan med den största poängsumma någonsin. Loreen har visserligen alltjämt rekordet för lägst odds någonsin – 1,2 – och det gick ju inte direkt dåligt för henne heller.
Men mest intressant är inte att Frans har så låga odds, utan snarare att inga av hans konkurrenter har bättre än 5 i odds. Det är alltså nästan 5 gången mer sannolikt att Frans vinner ikväll än att någon annan vinner! Wiktorias 5,5:a i odds är dessutom inte helt ohotat näst bäst då både Robin och Molly kommer tätt efter med sina 7:or. Och dessutom är spelbolagen inte ens helt överens om vilken den största utmanaren är – vissa ser fortfarande Molly som den största utmanaren till Frans. Vi har ju under tidigare år varit vana vid att det funnits två vinnarkandidater, såsom Ace Wilder och Sanna Nielsen (2014) eller Måns och Jon Henrik (2015). I år finns inga konkurrenter till Frans – vilket är intressant. Betyder detta att Frans inte går att besegra? Nej – kom ihåg att speloddsen bara talar om vad folket förmodligen röstar, men ingenting om juryn! Om ni minns 2013 – så var Yohio superfavorit och hade då 1,41 i odds innan finalen. Han vann sedan folkets röst överlägset, men fälldes av internationella juryns röst. Där vann istället Robin Stjernberg – som ”bara” hade 8,0 i odds. Vi ser med andra ord att Molly, Wiktoria och Robin Bengtsson absolut inte är borträknade – tvärtom kan internationella juryn fälla avgörandet ännu en gång – om den bara är tillräckligt enig.
Men vi kan nog med säkerhet säga att speloddsen förutspår att Frans med enkelhet vinner folkets röstning.
Startordningen
Slutplacering i finalen, jämfört med startpositionen. Ju lägre ned, desto bättre slutplacering.
Startordningen i finalen är faktiskt den enda statistik som är helt tillförlitlig i att avslöja vinnaren numera. Hur då – undrar ni? Jo, det finns två tydliga psykologiska effekter som påverkar vilken information man minns bäst: ”Primacy” och ”Recency”-effekterna, som alltså innebär att man minns inledningen och avslutningen allra bäst. I fallet Melodifestivalen innebär detta alltså att det är bäst att vara först ut i tävlingen (starta som bidrag nummer 1) eller vara sist ut i tävlingen (starta som bidrag 10, eller i årets fall som nummer 12). Som vi kan se på diagrammet ovanför, är det i princip lika bra att starta allra först eller allra sist, men så fort man har något startnummer mellan 2-9 så blir det omedelbart mycket svårare. Diagrammet visar medelvärdet av alla slutplaceringar utifrån startordningen, och visar alltså inte den vanligaste slutplaceringen för varje startnummer – utan snarare den totala statistiska riktningen för varje startnummer. Diagrammet visar dock en signifikant trend, som hittills nästan varit allmän lag i melodifestivalen: Mellan 2002-2014 (alltså 13 festivaler) har Melodifestivalen vunnits fyra gånger av bidrag 1, och tre gånger av sista bidraget, men också 2 gånger av näst sista bidraget. Bidrag 2, 3, 4 och 5 har aldrig vunnit, och bidrag 5 har faktiskt aldrig ens slutat i topp-4!!! Det är alltså helt tydligt så att vissa startnummer är bra – andra väldigt dåliga.
Men sedan ett antal år tillbaka bestämmer SVT själva startordningen i finalen – och brukar då alltid sätta favoriterna som bidrag 1 och 10 – därmed har denna statistik blivit en självuppfyllande profetia. De senaste åren har SVT dock börjat röra till det, för att göra det spännande. Man har, för det första, numera 12 finalbidrag istället för 10! Men dessutom har man börjat placerat de stora favoriterna någonstans i mitten av startfältet – och givit uppstickare som Samir & Viktor startnummer 12, och Panetoz startnummer 1! Detta är partyhöjare, men inte favoriter på något sätt – vilket SVT nog vet om. Förra året hände samma sak, då Samir & Viktor startade först och Hasse Andersson startade sist – två bidrag som inte var favoriter men sedan slutade rätt högt ändå (8:a och 4:a). Årets startordning kommer med andra ord att gynna Panetoz och Samir & Viktor – vilket kanske innebär att Panetoz slipper hamna näst sist som spelbolagen gissar, och att Samir & Viktor slår sig in i topp 5?
Vi kan också utgå ifrån att alla bidrag som har startnummer 2-5 kommer få en dålig slutplacering, vilket innebär dödsstöten för exempelvis en av förhandssnackisarna Oscar Zia. Han går ut som nummer 5: en startposition som ALDRIG har vunnit!
Den stora favoriten Frans går ut som nr. 10 – vilket inte är ett startnummer att klaga på. Bidrag ifrån det startnumret har vunnit 2 gånger – men då på den tiden det bara var 10 bidrag totalt i finalen. Men ju närmare slutet man kommer desto bättre blir det – och även om Eric Saade som ifjol startade på 10:e plats ”bara” fick nöja med en femteplats i slutresultatet, så ska Frans vara mycket nöjd med sin startposition.
Av de andra oddsfavoriterna så ser vi att Wiktoria går ut näst sist – vilket är fullständigt perfekt utgångsläge under omständigheterna. Molly och Robin går ut efter varandra, på plats 7 och 8. Detta är inte de mest optimala startpositionerna, men heller inte de sämsta. Faktum är att plats 8 har tredje flest vinnarbidrag startat ifrån, vilket garanterat gynnar Molly Sandén.
Så för att summera: Även om statistiken talar för Samir & Viktor och Panetoz, kan vi nog avskriva dem från vinsten ändå. Istället ser vi att Molly Sandén och Wiktoria har fått starka positioner – men även Frans.
Låttiteln
Antal bokstäver i låttiteln jämfört med slutplacering i finalen. Ju lägre ned desto bättre slutplacering.
Ett intressant statistiskt samband är att ju mer kompakt låttiteln är – desto större chans har låten att vinna. Jag kan faktiskt bevisa att den stämmer, även om effekten inte är helt statistiskt signifikant. Som vi kan se på diagrammet så sluttar hela linjen tydligt uppåt – vilket innebär att ju fler bokstäver låttiteln har, desto sämre slutsplacering får man i finalen. Logiken är att korta låttitlar är lättare att minnas – såsom ”Undo”, ”Hero”, ”Popular” eller ”Heroes” (Alla slutade 1:a) – till skillnad från längre låttitlar såsom ”Hon kommer med solsken”, eller ”Jag tror på människan” (båda slutade sist). Och som vi ser på diagrammet är den ultimata låttiteln 3 bokstäver – som ”You” som ju vann 2013. I år så är Oscar Zias låttitel kortast med 5 bokstäver – och Wiktorias ”Save Me” näst kortast med 6 bokstäver – samma antal som ”Heroes” som vann förra året.
Mest illa i år är det för Lisa Ajax, som har inte mindre än 20 bokstäver i sin låttitel – vilket skulle innebära en tämligen dålig slutplacering för henne. Dock så verkar statistiken visa att just 20 bokstäver är bättre än både 17, 18, 19 och 21 – vilket är dåliga nyheter för David Lindgren och hans 17 bokstäver långa låttitel. Ironiskt nog är det enligt många bedömare just Lisa och David som gör upp om sistaplatsen – medan Oscar, Wiktoria och Frans tillhör favoriterna. Detta visar ju, återigen, att låttitelns längd har ett visst inflytande på segerchanserna!
Deltävling
Vilken deltävling ett bidrag kommer ifrån jämfört med slutplacering i finalen. Ju lägre ned, desto bättre slutplacering.
Spelar det någon roll ifrån vilken deltävling ett bidrag kommer ifrån? Ja, det är faktiskt en viss skillnad, även om sambandet inte är signifikant. Som vi kan se på diagrammet så är det lättare att vinna Melodifestivalen om man kommer ifrån deltävling 4 – än om man kommer från deltävling 3. Det kan finnas goda förklaringar till detta: de som vann deltävling 4 ligger kanske färskast på minnet inför finalen – alltså samma effekt som vi såg att sista startnumret hade i själva finalen. Vi minns exempelvis Måns Z som vann ifjol – han tävlade i sista deltävlingen innan. Likaså Robin Stjernberg (2013) och Charlotte Perrelli (2008).
Detta bådar ju gott för Frans och eventuellt Molly Sandén som ju var de stora vinnarna i deltävling 4. De som emellertid är markerade som ”Deltävling 5” i diagrammet här är Andra chansen-deltagarna. De har ju bara haft en vinnare genom åren – Robin Stjernberg – men de har alltjämt större chans att vinna melodifestivalen än de från deltävling 3! Ifrån deltävling 3 kommer ju i år Lisa Ajax och Oscar Zia. Frågan är om Frans framgång kommer ifrån att han är så färsk i minnet? Ja det är iallafall inte omöjligt…
Skillnader mellan Folket och Juryn
Antalet röster från folket (t.v.) respektive juryn (t.h.) (i %) jämfört med startpositioner i finalen. Ju lägre ned desto färre poäng.
Det är alltid spännande att jämföra skillnaderna mellan hur juryn resonerar och hur folket resonerar. Under de senaste 14 tävlingarna åren 2002-2015 har juryn och folket bara varit överens 7 gånger (!!!). Senast 2014 valde ju juryn Ace Wilder före Sanna Nielsen. Mest spektakulärt var ju när Yohio var folkets favorit – men ratades så till den milda grad av juryn att Yohio låg näst sist efter att juryn röstat – medan folket hade honom som överlägsen 1:a. Eftersom juryn istället valde Robin Stjernberg, och folket hade honom så klar 2:a, så blev han vinnaren 2013. Ifjol så var ju dock borde juryn och folket överens om att Måns skulle vinna.
Men i statistiken så ser vi också tydligt att det finns en fundamental skillnad i hur stor ordningseffekten blir på juryn respektive folket:
I det första diagrammet här ovanför ser vi att folket nästan alltid föredrar sista bidraget – medan juryn nästan alltid föredrar det första bidraget! Skillnaden är signifikant, och visar att juryn och folket blir olika påverkade av startfältet. Men det intressanta är fortfarande att bidrag 2-5 har klart sämre förutsättningar både hos juryn och folket, vilket styrker teorin om att dessa bidrag helt enkelt glöms bort lättast – oavsett om du är en musikexpert som får betalt för att analysera och ge poäng åt låtarna, eller om du är en tv-tittare som äter tacos och pratar högljutt med din kompis genom hela programmet. Huruvida vi faktiskt kommer att se dessa effekter i år är däremot svårt att säga, eftersom jag knappast tror att Samir & Viktor tar hem folkets 12:or, men heller inte att Panetoz tar hem juryns fullpott.
Men den mesta av statistiken vi ser här kommer ju ifrån tiden då det bara var 10 bidrag i final (11 i melodifestivalen 2009), vilket innebär att det kanske inte är helt lätt att säga något om de sista bidragens placeringar. Eftersom oddsfavoriterna i år startar rätt sent: Robin Bengtsson (7:a) Molly (8:a) Frans (10:a) och Wiktoria (11:a) så behöver vi kanske kolla på hur det gick ifjol. Av de bidrag som det gick bäst för på dessa positioner ifjol, så ser vi att Mariette på startposition 11:a klarade sig bäst: 3:a i slutresultatet – 2:a hos juryn och 5:a hos svenska folket. Detta talar ju helt klart för Wiktoria kanske går bättre hos internationella juryn än hos svenska folket. Vad gäller positionerna 7-8-10 så ser vi inga tydliga indikationer ifrån ifjol. Måns vann ju ifrån position 6, men Ace Wilder som startar där i år lär inte få med sig vinsten denna gång. Eftersom alla favoriter i år kommer så tätt inpå varandra så lär det inte finnas några tydliga ordningseffekter – vare sig hos juryn eller folket. Så här hjälper statistiken oss inte speciellt mycket.
Låtskrivare
Slutligen kan vi skicka närmare på låtskrivarna. Ju mer framgångsrika låtskrivarna för en låt är – desto större chans borde ju låten ha att vinna eller hur? Tittar vi på det bidrag i år som har mest framgångsrika låtskrivare så hittar vi framförallt 4 bidrag:
”My Heart Wants Me Dead” och ”Don’t Worry” – skriven av förra årets vinnarteam Linnea Deb, Joy Deb och Anton Hård af Segerstad. Linnea Deb och Joy Deb har ju dessutom vunnit 2013 då de skrev Robin Stjernbergs bidrag.
De verkliga veteranerna står dock bakom ”Constellation Prize”: Bobby Ljunggren och Henrik Wikström. Bobby har vunnit Melodifestivalen inte mindre än 5 gånger – och 2006 skrev han ”Evighet” tillsammans med just Henrik Wikström. Tungt meriterat låtskrivarteam alltså.
”Bada nakna” är skriven av Fredrik Kempe och David Kreuger – teamet som skrev ”Undo” 2014. Kempe har ju dessutom vunnit tävlingen tidigare 3 gånger!
Det som är intressant är att övriga bidrag är skrivna av relativt okända eller iallafall mindre framgångsrika låtskrivare. ”If I Were Sorry” är till exempel skriven av Oscar Fogelström, Michael Saxell, Fredrik Andersson, och Frans själv. Av dessa har bara Michael Saxell varit med i Mellon förut – och det var 1994 när han kom 2:a med bidraget ”Det vackraste jag vet” som framfördes av Gladys del Pilar. Det hör till ovanligheterna att helt okända låtskrivare vinner melodifestivalen – senast det hände var 2013 när låtskrivarteamet Linnea Deb och Joy Deb slog igenom och vann med ”You”. Innan dess hade 2000-talet i princip uteslutande dominerats av bidrag skrivna av Fredrik Kempe, Bobby Ljunggren och Tomas G:son (Med tillfälliga inslag av Ola Salo och Orup om man räknar in dem). Skulle Frans, Wiktoria eller Molly vinna – ja, då får vi för första gången på mycket länge ett nytt låtskrivarteam vinna Melodifestivalen.
Slutsummering
Det som talar för Frans ikväll är framförallt oddsen, att han kommer från den sista deltävlingen, samt delvis att han har en sen startposition. Det som talar emot honom är han brist på erfarna låtskrivare och hans långa låttitel. De sistnämnda kan låta som petitesser, vilket de ju också helt ärligt är. De som dock gynnas allra bäst enligt den mesta statistiken här är främst Wiktoria (Startposition, odds, och låttitel) och ironiskt nog även Samir & Viktor (Startposition och låtskrivare).
Om några timmar vet vi hur stark statistikens makt är just i år…