Adjö 2022 – välkommen 2023

PANELEN SUMMERAR. Med timmar kvar innan år 2022 officiellt blir år 2023 tänkte vi passa på att sammanfatta hur vårt Panel-år 2022 såg ut.

 

Vi börjar från början…

…där vi inledde året med att utöka panelen från åtta till nio personer då vår nuvarande skribent Gabriel välkomnades till ESC-Panelen. Detta var precis innan alla nationella uttagningar drog igång, eller några hade hunnit starta igång men långt ifrån alla. Vi följde i alla fall alla länders uttagningar med stor spänning och tyckte till bland de uttagningar där det fanns låtar som tävlade (vissa länder valde ju som bekant internt). Självklart följde vi också Melodifestivalen där vi förutom tyckte till om startfälten, programmen och mellanakterna även spekulerade kring resultaten. Vi bevakade även tävlingen vecka för vecka med livekommentering från repetitioner och genrep samt direktsändningar. Vi intervjuade också en stor del av artisterna som medverkade.

På grund av coronapandemin bevakade vi endast finalen på plats i Friends Arena, övriga sändningar bevakade vi hemifrån.

 

Inför-guide och Eurovision

När alla uttagningar var över inväntade vi Eurovision från Turin, även om vi bevakade tävlingen hemifrån kunde vi bevaka tävlingen digitalt. Veckorna före tävlingen ägde rum presenterade vi alla tävlingsbidrag och tyckte till om desamma samt spekulerade resultat. Så här i efterhand fick vi faktiskt några rätt i tippningarna! På tal om tippningar så tippade vi också under tävlingsveckan både inför semi 1, semi 2 och finalen. Spekulationerna gick varma där vi hade många olika vinnare. Några såg Ukrainas seger på förhand medan andra gissade att bl.a. Sverige hade chans att vinna.

 

Under lågsäsongen hände en del…

…där vi först och främst avslutade säsongen med våra Second Chance-projekt (där vi lyssnade igenom bidrag som ej vunnit sina uttagningar och korade våra vinnare). Utöver att (i vårt tycke) kora den bästa tvåan från uttagningarna hade även skribenterna Hollac16, Katja, Lukas, Markus och Robban fått utse en favorit per land (dock inte vinnaren eller tvåan) och så korade vi en vinnare bland dessa låtar.

I övrigt startade vår bevakning inför den kommande Eurovisionen ganska så direkt efter att ESC 2022 var avgjord. Även om det först länge var oklart vilket land som skulle ta över värdskapet för 2023 års tävling (då EBU redan i början av sommaren beslöt att Ukraina p.g.a. den rådande krigssituationen i landet inte får arrangera ESC 2023). När ett värdland sedan var på plats, i det här fallet Storbritannien, skulle det dröja fram till oktober innan BBC hade valt värdstad och tävlingsdatum.

Samma stund som 2022 års final var avgjord började vi också bevaka vilka länder som var intresserade av att tävla igen, vilket i oktober visade sig vara sammanlagt 37 länder – tre färre än det var i Turin (avhopp för Bulgarien, Montenegro och Nordmakedonien). Vi hoppas såklart att dessa tre länder gör comeback snart! En del länder passade också på att öppna antagningar och berätta om sina regelverk, vissa länder kom så pass långt att de också började meddela startfält. Och några länder hann under lågsäsongen med att meddela artistval. I det här fallet Israel (som gick ut redan under sommaren med sitt besked), Cypern, Nederländerna och Slovenien. I december hanns det också med bevakning och tycka till kring två nationella uttagningar till 2023-säsongen: Albanien och Ukraina.

Vi följde även och tyckte till om Junior Eurovision, som anno 2022 firade 20-årsjubileum.

 

Andra panelprojekt under året

Andra panelprojekt som har varit under 2022 var en avslutande del kring Retrovision där vi gick igenom åren på 1970-talet och korade våra topplistor från dessa startfält. Vi genomförde också jämförelseprojektet ESC 2021 vs. 2022 där vi ställde land för land och korade en vinnare per land vilket gav vilket av dessa två år vi gillat bäst. I december avslutade vi året med att presentera den regerande ESC-mästarens Ukrainas samtliga ESC-tävlingsbidrag genom historien (fram till 2022 bör tilläggas) och sist men inte minst sammanställde vår Schlagermagister Adrian ESC-året i sin årskrönika.

 

Med det sagt ser vi nu fram mot 2023

Nu väntar ett nytt år, en ny förhoppningsvis härlig ESC-säsong som i maj avgörs i Storbritannien – för första gången sedan 1998. Det är dessutom första gången på 43 år som Eurovision inte hålls i det land som vunnit året innan och den femte gången som Storbritannien agerar värdnation på uppdrag av ett vinnarland som inte har möjlighet att vara (eller av andra skäl inte får vara) värdland själva.

Vi hoppas att du också är med oss på Eurovision-resan som startar nu och pågår hela vägen till maj och självklart resten av 2023.

 

Väl mött anno 2023 & Gott Nytt År!

/ESC-Panelen

 


 

Kommentera