Adjö 2023 – Välkommen 2024

PANELEN SUMMERAR. Med timmar kvar innan år 2023 officiellt blir år 2024 tänkte vi passa på att sammanfatta hur vårt Panel-år 2023 såg ut.

 

Vi börjar från början…

Eurovision-säsongen 2023 blev en historisk sådan när Loreen vann Eurovision för andra gången i Liverpool. Något sådant har inte hänt sedan 1987 då Johnny Logan vann för Irland för andra gången. Loreen blev därmed den första kvinnan att vinna ESC två gånger, samtidigt som låtskrivarna Thomas G:son och Peter Boström också skriver in sig i historieböckerna som dubbelvinnare som låtskrivare.

För vår del startade säsongen i januari med presentationer inför Melodifestivalen som vi sedan följde med stort intresse hela säsongen. Vi bevakade varje deltävlingsvecka med fakta, intervjuer och egna åsikter likväl att vi LIVE-kommenterade varje vecka. Vi bevakade även semifinalen och finalen. Det här året kunde vi också bevaka tävlingen på plats vilket vi gjorde under några av deltävlingarna samt i finalen. Självklart bevakade vi även de andra ländernas nationella uttagningar som hölls inför Eurovision 2023.

Under Melodifestivalsäsongen gjorde Schlagermagister Adrian en krönikeserie i fyra delar som handlade om människorna bakom musiken i Melodifestivalen. Läs gärna del 1, del 2, del 3 och del 4 igen.

 

Inför-guide och Eurovision-bevakning

När alla uttagningar var över bytte vi fokus till Eurovision med att först släppa vår första topplista för säsongen. Den gjordes i samband med att alla 37 bidrag hade valts ut och var en preliminär bedömning inför Inför-guiden som släpptes några veckor senare. I dessa delar tyckte var och en av oss i panelen till om bidragen samt gissade resultat. Vi gjorde även veckovisa oddschecks för att se hur spelbolagens gissningar förändrades vecka för vecka. Detta gjorde vi med start åtta veckor före sändningarna. Så här i efterhand stämde oddsen hyfsat bra men de hade också ganska många fel.

Sedan var det då dags för Eurovision och till skillnad från tidigare år fick presskåren inte lika stort utrymme att bevaka de inledande artistrepetitionerna från tävlingsarenan. Därför kunde vi inte köra någon regelrätt repetitionsbloggning i år annat än de klipp på TikTok och YouTube som släpptes vartefter varje lands repetition pågick. EBU släppte dock stillbilder från varje lands två repetitioner.

Annars var vår ESC-bevakning ganska så omfattande likväl att vi släppte en andra slutgiltig topplista. Inför varje sändning gjorde vi tippningar och gissningar och den här gången fick vi ganska många rätt på dessa. Sedan var det dags för final och där var det extra spännande om Loreen skulle ta hem en andra seger, vilket också blev fallet. En historisk kväll blev det.

 

Fortsatt bevakning under lågsäsongen

När Liverpool-äventyret var över började vi direkt med att börja bevaka inför ESC-säsongen 2024, även om vi först avslutade 2023-säsongen i maj och juni med våra Second Chance-projekt (där vi lyssnade igenom bidrag som ej vunnit sina uttagningar och korade våra vinnare). Utöver att (i vårt tycke) kora den bästa tvåan från uttagningarna hade även skribenterna Hollac16, Katja, Lukas och Robban fått utse en favorit per land (dock inte vinnaren eller tvåan) och så korade vi en vinnare bland dessa låtar.

Från 1 juli gjorde vi officiellt att det var dags att börja blicka framåt mot 2024 – då dök de första ländernas nationella-sidor upp samtidigt som en ny layout för hemsidan togs fram. Vi har även städat lite i arkivskåpet och lagt om vissa äldre projekt på samlingssidor, vilket särskilt gäller Inför-guider och uttagningar på 2010-talet.

Vi har även följt SVT:s väg till Eurovision 2024 som ju ska arrangeras i Sverige. I början av juli stod det klart att Malmö blir värdstad och därefter har även Core team, manusförfattare, biljettsläpp, grafik, slogan och deltagarlista meddelats. Mer ska såklart till – en del uttagningar har avgjorts innan nyårsafton, även om de flesta uttagningarna kommer igång först efter nyår.

Vi följde även och tyckte till om Junior Eurovision.

 

Andra panelprojekt under året

I november gjorde vi jämförelseprojektet mellan de två senaste Eurovisionerna, i det här fallet 2022 vs 2023. Projektet gick ut på att vi listade de länder som hade med tävlingsbidrag bägge dessa år och därefter fick varje panelmedlem rösta om man ville ha bidraget år 2022 eller 2023 som sin vinnare. Det bidrag som i varje land fick flest röster vann och blev Panelens gemensamma vinnare. Därefter tog varje år med sig poängen till en totalställning som korade det ena året som Panelens gemensamma favoritår av dessa två år.

Vi gjorde även en julkalender som baserades på Sveriges ESC-resa fram till 2023 likväl att Schlagermagister Adrian sammanfattade året i sin årskrönika.

 

Ett givande år som tar slut

Snart skriver vi 2024 i kalendrarna och vi vill med det tacka er läsare för att ni fortsätter att följa oss. År 2023 blev besöksmässigt det bästa hittills då vi har haft rekordmånga besökare på hemsidan med ett nytt årsbästa. Vi hoppas att ni uppskattar det vi gör och vår målsättning är att fortsätta leverera även för kommande år.

Från och med i december är vi dessutom en panelmedlem mer efter att Jessica gick med. Det betyder att ESC-Panelen nu utgörs av tio skribenter som tycker till om tävlingarna.

Med det sagt vill vi önska er ett stort Gott Nytt År.

Väl mött 2024!

/ESC-Panelen

 


 

Kommentera