Backstage med Schlagermagistern: människorna bakom musiken (del 1)

KRÖNIKA. I väntan på lördagens deltävling i Melodifestivalen 2023 har vår Schlagermagister tagit fram historik kring några av de låtskrivare som står bakom veckans tävlingsbidrag!

 

Glitter, glamour och tonartshöjningar. Skandaler, klädchocker och schlagerdivor. Det är väl troligen vad de allra flesta skulle associera Melodifestivalen med. Och visst, när vi tänker på våra finaste schlagerminnen så ser vi ju bilderna framför oss – Carola i sin gula byxdress sjungandes “Främling, vad döljer du för mig…”, eller varför inte Loreen hukandes på den mörka scenen med en strålkastare över sig?

Men precis som vi kan titta på ett vackert hus och imponeras av de som bor där glömmer vi lätt bort vilka som faktiskt byggde och designade det hela. För, i ärlighetens namn är det ju faktiskt låtskrivarna som skapat musiken vi lyssnar på. Och det är ju musiken som bär upp hela Melodifestivalen! Med andra ord är det ju faktiskt låtskrivarna som gör allt jobb – fast bakom kamerorna. Eller ja, vi får ju faktiskt se hela fem sekunder av dem innan varje bidrag, när de sitter där i green room och vinkar lite krystat mot tv-tittarna. De är ju trots allt ofta inte så medietränade, med tanke på att de flesta av dem spenderar sin tillvaro med att sitta framför sin dator i sitt mycket oglamorösa källarkontor eller i någon trång liten musikstudio. Men det är de som skapar allt det som till sist når ut till oss och som gör Melodifestivalen just till en MELODI-FEST. Därför kommer vi under årets Melloturné att passa på att lyfta fram några av årets låtskrivare lite extra. Det är dags att dessa musikaliska hantverkare får den uppmärksamhet de förtjänar!

 

Musikaliskt smörgåsbord i första deltävlingen

Årets första deltävling har ett startfält som verkligen får beskrivas som ett musikaliskt smörgåsbord. Inte sällan vill SVT att just första deltävlingen ska bli så bred som möjligt för att locka tittare ifrån alla möjliga musikgenrer. Kanske är det därför inte så konstigt att det blir allt ifrån klassisk schlager, till mer modern pop, EPA-dunk och revy-kuplett och Soul – ja, och såklart lite jojk också!

I detta mischmasch hittar vi såklart mängder med låtskrivare – faktiskt hela 29 låtskrivare!!! Med andra ord i snitt 4 låtskrivare per bidrag! En stor del av dessa är faktiskt själva de artister som framför bidraget i Melodifestivalen, men en hel del är även unga låtskrivardebutanter utan tidigare Melodifestivalbakgrund såsom den 22-åriga Västeråstjejen Tilde Ronia Wrigsell som ligger bakom bidraget “Haunted” som framförs av Rejhan.

Men debutanterna är i klar minoritet i årets tävling. Redan i deltävling 1 så får vi höra alster ifrån åtminstone fyra av Melodifestivalens allra tyngsta låtskrivare. Vi ska kika närmare på dem!

 

Tim Larsson

Schlagermagister är ju ett begrepp som vissa av oss slänger sig med ofta (host* host*) men Tim Larsson är i princip ett förkroppsligande av det konceptet. Örebrosonen har inte bara skrivit 24 Melodifestivalbidrag, han är också numera adjunkt vid Karlstads Universitet – där han lär ut musik i Musikproduktionsprogrammet i Ingesund. Han är också inspirationsföreläsare och musikproducent, och lyckas därtill varje år klämma ur sig åtminstone ett bidrag till Mellon.

Debuten skedde för exakt 20 år sedan, närmare bestämt den 22 februari i just Scandinavium i Göteborg – då hans bidrag Just like a Boomerang tävlade i deltävling 2. Låten hade han skrivit med Örebrogänget Johan Fransson, Niklas Edberger och Tobias Lundgren, och framfördes av svensk-argentinaren Andrés Esteche, en latinosångare som precis slagit igenom i TV3-programmet Fame Factory. Men tyvärr blev det inte någon rungande succé denna gång – de missade avancemang och slutade 5:a i deltävlingen, slagna av Andrés’ tidigare Fame Factory-kollegor Jessica Andersson och Magnus Bäcklund i Fame (som ju även skulle vinna finalen som vi minns). Tim, Örebrogänget och Andrés Esteche fortsatte samarbeta, och året därpå lyckades man för första gången nå Mellofinalen där man slutade 9:a med Olé Olé – en låt som lyckades surfa på den kortvariga Latino-vågen i Mellovärlden.

Det var dock 2005 som Tim slog igenom stort i Melodifestivalen – då han och Örebrogänget lyckades få med hela fyra låtar i finalen, från klassikern Alla Flickor med Linda Bengtzing till vinnarlåtenLas Vegas med Martin Stenmarck. Vid det här laget var alltså Melodifestivalen med andra ord synonymt med Tim Larsson, men han skulle även lämna landet ett par gånger under de kommande åren. 2009 skrev han Who I was born to be åt fenomenet Susan Boyle, och 2013 skrev han Breakaway åt Celine Dion, som för övrigt inte var den enda ESC-divan som Tim har skrivit för, då han 2016 var med och gjorde Maltas ESC-bidrag Walk on Water åt Ira Losco!

Tim och Örebrogänget skrev tillsammans ytterligare två låtar till Melodifestivalen 2006 innan Niklas Edberger bröt med dem. Mellan 2008-2014 skrev Tim, Johan och Tobias totalt fem bidrag i Melodifestivalen – där de lyckades komma tvåa som bäst medHeartbreak Hotel framförd av YOHIO. Efter 2014 bröt även Johan Fransson med låtskrivargänget och därefter kom Tim och Tobias själva att skriva fem bidrag tillsammans fram till 2022. I årets tävling deltar dock Tim Larsson för första gången utan några av sina tidigare Örebro-kollegor när han tillsammans med Johan Werner, Kristian Wejshag, Mattias Elovsson och Oscar Kilenius ligger bakom bidraget “Raggen går” som framförs av Elov & Beny – ett modernt “EPA-dunk” som sannolikt går hem bland ungdomarna i Örebro. Frågan är om det blir en ny Las Vegas av detta EPA-dunk? Återstår att se!

Förresten, Tim blir inte helt av med sin gamla Örebro-kollegor denna kväll! Tobias Lundgren har nämligen smugit sig med i låtskrivargänget bakom “Where are you (Sávežan)” som framförs av Jon Henrik Fjällgren & Arc North feat. Adam Woods.

 

Kristian Wejshag

Tim Larsson är inte den enda “magistern” denna kväll. Faktum är att han inte ens är den enda “magistern” bakom bidraget “Raggen går”! En av hans låtskrivarkollegor, Kristian Wejshag är ett tungt namn i skolvärlden – i alla fall i Skara. Till vardags är han nämligen huvudmannen bakom Olinsgymnasiet i Skara, som håller i ett av de mest anrika musikproduktionsutbildningarna i Sverige. Och kanske är det typiskt, för att inte säga stereotypt – att det är just i Skara man hittar honom.

Men Kristian Wejshag började inte sin karriär som låtskrivare i första taget, utan utbildade sig till lärare för över 20 år sedan. Vid denna tid hade Fame factory-hypen börjat på allvar och Bert Karlsson hade gjort Skara till Sveriges dokusåpastad. Den nybakade gymnasieläraren Kristian tyckte därför att det kunde passa sig med musikgymnasium i staden, för att behålla stadens ställning i Musiksverige även efter att Fame Factory lades ned. Resultatet blev gymnasieprogrammet Music and Production (MoP) som han skapade 2001 och som blev Olinsgymnasiet efter gymnasiereformen 2011. Skolan delar självklart lokaler med Bert Karlssons produktionsbolag mitt i centrala Skara – och blev en plantskola för flera Melloartister framöver. Wejshag kom själv att leda några av dem ut i Melodifestivalen.

Som manager för de tidigare eleverna i Timoteij fick han sitt verkliga genombrott 2010 med Kom som blev en landsplåga och dessutom vinnare i OGAE song contest 2010. Visserligen kom de bara på 5:e plats i Mellofinalen, men Wejshag var nog nöjd ändå. Han hade även även skrivit bidraget till Jessika Andersson – I Did It For Love som slutade 8:a i samma final. Jessika var ju själv skolad i Skara och i samma lokaler som Wejshag nu hade tagit över. Med “I Did It For Love” hade han ju dessutom skrivit med en musiklärare ifrån bygden – Lars “Dille” Diedricson som är ju självklart mest känd för att ha skrivit Tusen och en natt åt Charlotte Perrelli. Tyvärr avled Lars 2017, men var fram till sin död verksam som lärare på bl.a. Olinsgymnasiet i Skara.

Wejshag fortsatte att skriva musik vid sidan av rektorsarbetet, och skrev bl.a. Vaken i en dröm till Elisabeth Andreassen i Mello 2011, tillsammans med Lars “Dille” Diedricson och Skövdesonen Calle Kindbom. Sedan dess har dock Wejshag fokuserat på skolan, men i en intervju med P4 Skaraborg berättade han varför han efter 12 år väljer att göra comeback. Det ska bland annat handla om att han skriver musik är inte längre något som han är känd för – och det vill han ändra på med “Raggen går”.

 

Peter Kvint

Karlstadfödda Peter Kvint började på toppen av sin karriär kan man säga – redan 1999 parade han ihop sig med den då okände sångaren Andreas Johnsson och skrev världshitten Glorious”. De blev praktiskt taget megakändisar över en natt – och turnerade världen i ett par år innan uppståndelsen lugnat ned sig. Kvint kom att jobba med flera andra stora artister under denna tid, bl.a. A-ha, Britney Spears och Natasha Bedingfield. Men för den svenska publiken blev han nog mest igenkänd för The ArksCalleth you, cometh I som blev en av gruppens stora framgångar.

Tillsammans med Andreas Johnsson valde han dock att göra debut i Melodifestivalen 2006 – med dunderhitten “Sing for me”. Det hela ledde direkt till final där man slutade 3:a – men låten blev en stor framgång som belönades med förstaplaceringar på både Trackslistan och Svensktoppen och utsågs till Årets låt av Svenska musikförläggarföreningen. Tillsammans med Andreas Johnsson kom han tillbaka till Melodifestivalen tre gånger till, men slutade som bäst 2:a med A little bit of love 2007.

Kvint har också skrivit låtar till andra artister – i Melodifestivalen har han deltagit ytterligare sju gånger utan Andreas Johnsson. Mest framgångsrik blev han med The King som 2011 nådde finalen med rockabillygruppen The Playtones. Låten, som han skrivit tillsammans med Fredrik Kempe, slutade 6:a i finalen – men vann Guldklaven för årets låt under Dansbandsveckan i Malung. Kvint har sedan dess varit med som låtskrivare i Melodifestivalen ett fåtal gånger, men har vid sidan gjort stort avtryck i Musiksverige genom samarbeten med mängder av artister – från Peter Jöback, Chris Kläfford och Orup till Magnus Uggla och EMD. Mest känd på sistone är han som låtskrivare till Darins låt En säng av rosor som vann pris som Årets låt på Gaygalan 2021.

I år är han återigen tillbaka i Melodifestivalen, som låtskrivare bakom “Diamonds” som framförs av Victor Crone. Peter har skrivit låten tillsammans med sångaren själv samt David Lindgren Zacharias – som vi kommer få lära känna om två veckor!

 

Dino Medanhodzic

Sist men definitivt inte minst har vi låtskrivardemonen Dino Medanhodzic – ett namn som under de senaste fyra åren blivit Melodifestivalens mest meriterade. Han är född i Bosnien och uppväxt i Arboga kom Dino att syssla med musik direkt efter gymnasiet. 2004 är han noterad för sin första musikaliska inblandning i produktionen bakom det obskyra dödsmetalbandet Carnal Forges album Aren’t you dead yet?, och under de kommande åren kom han vara i med i ett flertal produktioner med säte i Västerås. Av de mest namnkunniga banden som han samarbetat med hittar vi punkbandet Millencolin.

Men Dino har under åren mest funnits med i bakgrunden och långt ifrån strålkastarljuset i Melodifestivalen. Emellertid ändrades detta när han och hans sambo sedan 2011, Johanna Jansson, började producera musik tillsammans. Johanna kom att under artistnamnet “Dotter” slå igenom i musikvärlden 2014 med My Flower och gjorde 2018 debut i Melodifestivalen med låten Cry som dock inte kvalificerade sig till finalen. Mellointresset verkar dock ha tagit sig in i deras liv då och Dino blev indragen i arbetet med bidrag till 2019 års Mello. Resultatet blev låten Victorious som han och Johanna skrivit tillsammans med Melanie Wehbe och Richard Edwards. “Victorious” landade hos Lina Hedlund och blev hennes comebackbidrag i Melodifestivalen – som slutade på 11:e plats i finalen. Onekligen gav detta mersmak och inför 2020 låg Dino bakom Troubled Waters som Dino skrev med Benjamin Jennebo och Victor Crone, den senare framförde själv “Troubled waters” till en fin 9:e plats i finalen, Bättre gick det för Dinos andra bidrag Bulletproof som han skrivit med Johanna som valde själv att framföra låten och därmed göra comeback som artist i Mello. Och det blev en succé denna gång! Låten vann sin deltävling och gick sedan till finalen där den slutade 2:a – med endast en poängs marginal till The Mamas Move”! Självklart var de tvungna att ta revansch och 2021 var de tillbaka med Little tot som Johanna framförde till en 4:e plats i finalen.

Dino fortsatte 2022 på egen hand med ett nytt låtskrivargäng – Jimmy “Joker” Thörnfeldt, Sami Rekik och Ali Jammali – som producerade hela två mellobidrag som skulle nå finalen: In i dimman med MEDINA och Bluffin med LIAMOO. I och med att hans bidrag slutade 3:a respektive 4:a i finalen så slog Dino ett sällsynt Mellorekord – han har på 6 försök aldrig missat Mellofinalen! Å andra sidan har han heller aldrig vunnit – och frågan är om det ändrar sig 2023? Dino ligger tillsammans med Anderz Wrethov, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt och Tone Sekelius bakom öppningsbidraget i första deltävlingen 2023 – “Rythm of my show” – som Tone Sekelius framför. Och lyckas han inte med det bidraget har han en ny chans med Paul Rey och bidraget “Royals” i deltävling 3…

Men, varför är inte sambon Johanna med i låtskrivargänget längre undrar ni? Jo, hon är såklart mammaledig numera då paret fick en Little tot i oktober 2022 – en nyhet som Johanna proklamerade för hela världen när hon läste upp Sveriges poäng i Eurovision i Turin i våras. Enligt rykten var ingen mer än de själva beredda på det, SVT hade inte blivit informerade om “Kuppen”.

 

Nästa vecka är vi tillbaka med fler låtskrivargiganter – och inte minst våra kanske allra största genom tiderna. Missa inte det! Tills dess får jag passa på att önska alla en Trevlig schlagerhelg!

 


 

Kommentera