En israelisk julberättelse (i Eurovision-style) – Lucka 11

JULKALENDER. Nu påbörjar vi nedräkningen till Eurovision 2019 i Israel som i skrivande stund (december 2018) äger rum om ca fem månader. I 24 delar, som publiceras en per dag till och med julafton, tänkte vi presentera alla Israels Eurovisiontävlande genom tiderna, från deras premiärår 1973 till 2018. Förutom rolig och intressant information om de tävlande får ni också lite spännande anekdoter från uttagningar och uppträdanden.

Idag den 11:e december presenterar vi Sarah’le Sharon & The Shiru Group, som representerade Israel år 1993, samt Liora, som representerade Israel år 1995.

 

1993: Sarah’le Sharon & The Shiru Group

Sarah’le Sharon är en israelisk sångerska och programledare som inför 1993 hade haft en lång karriär kantad av diverse folkliga framgångar. Hon sökte därför kanta sin karriär med en vinst i den israeliska ESC-uttagningen Kdam och hennes plan var att tävla med ett bidrag som manade till allsång – hennes stora passion. Till att skriva detta bidrag vände sig Sarah’le till Shaike Paikov, en av de mest legendariska låtskrivarna i Israel. Redan 1989 hade han deltagit i ESC som producent och låtskrivare bakom Gili & Galit – men ”bara” slutat på 12:e plats, vilket Paikov tog som en förolämpning.

Paikov var dock sugen på revansch inför 1993, men ville till en början inte skriva en sådan låt som Sarah’le önskade då han inte gillade idén. Dessutom ansåg han att hon var för gammal för att vinna och dessutom inte en tillräckligt duktig sångerska. Revanschlust tog emellertid över och han skrev bidraget ”Shiru”(Sv: ”Sjung”) till Sarah’le, men enbart under villkoret att Sarah’le skulle ackompanjeras på scenen av en tillfälligt konstruerad grupp som Paikov själv skulle välja ut. Resultatet blev en grupp döpt efter bidraget självt, ”Shiru”, bestående av Benny Nadler, Guy Bracha, Julia Proiter och Rachel Haim. Dessa hade till uppgift att sjunga verserna i sången, och på så sätt ta fokus från Sarah’le.

I det tämligen svaga startfältet i 1993 års Kdam återfanns plötsligt ”Shiru” som vinnare, trots att bidraget inte blivit särskilt väl mottaget. I ESC i irländska Millstreet märktes detta tydligt då Israel tydligt sågs som årets jumbobidrag i tävlingen. Detta skapade spänningar i gruppen, och Sarah’le ville rädda hedern genom att ta mer plats i tv-bilden än övriga vilket ledde till öppna gräl med producenten Paikov. Dessvärre skedde dessa gräl inför de irländska bildproducenterna, vilket ledde till att man hotade utestänga Israel om de inte kom överens. Shaike Paikov ville därför åka hem men ombads stanna kvar i Millstreet för att inte de israeliska journalisterna skulle märka kaoset i delegationen. Det kaosartade numret floppade som väntat i finalen – och slutade på 24:e och näst sista plats, ett av Israels allra sämsta placeringar i tävlingen. Vann gjorde hemmanationen Irland med bidraget ”In your eyes” framfört av Niamh Kavanagh. Enligt den efteråt mycket bittre Paikov skulle ”Shiru” dock utan problem hamnat i topp-3 om det inte vore för Sarah’le….

 

1995: Liora

Liora Simon Fadlon föddes 1970 i Ashkelon i södra Israel. Hennes talang för sång uppdagades under sin tid som mönstrande i den Israeliska armén då hon var 18 år, och under de efterföljande åren skulle hon trevandes försöka slå igenom i underhållningsbranschen. 1994 resulterade det i hennes första soloalbum – men utan att succén blev omedelbar. Istället sökte hon nu lyckan i den israeliska ESC-uttagningen Kdam.

Inför Kdam 1995 hade Liora turen att hamna under beskydd från den legendariska producenten ShlomoZach, som hade lång erfarenhet av ESC-bidrag. Han lyckades få Liora att sjunga in en demo med låten ”Amen”, en låt som dock också hade sjungits in av gruppen Duo Datz. När bidraget blev uttaget till Kdam, och Liora fått uppdraget att framföra den, ändrade sig Duo Datz och försökte få det israeliska tv-bolaget att göra dem till framförande artist. Så blev dock inte fallet, och Liora kunde se sig som vinnare i 1995 års Kdam med en av de största segermarginalerna i historien då hon fick 82 av maximalt 84 poäng! När Liora gick upp på scenen för att göra vinnarreprisen, bad hon Duo Datz att följa med och framföra den tillsammans med henne – något som hon i hemlighet hade lovat innan tävlingen.

Inför Eurovision 1995 hade Israel fått vänta att delta i hela två år, och detta till följd av den nesliga näst-sistaplatsen i Millstreet 1993. Anledningen till att Israel blevt tvungna att avstå tävlan i ESC 1994 var att EBU infört nya regler för att ge plats åt de många nya öststaterna som ville komma med i tävlingen 1994. När Liora därför tog scenen i Dublin 1995 hade Israel alltså fått vänta länge på sin Eurovisionrevansch. Det skulle däremot inte bli någon omedelbar framgång då Liora slutade på 8:e plats – trots ett starkt stöd från gruppen Duo Datz som följde med henne till Dublin. Istället skulle Norge gå segrande ur tävlingen med ”Nocturne” framförd av Secret Garden. Vinsten chockade många då den bröt 3 års total irländsk dominans, men också då den enbart innehöll 4 textrader och därför var mestadels instrumental. Trots att både Spanien och Sverige, som hade betydligt mer konventionella bidrag, var mycket nära att slå norrmännen, så kom ESC till Oslo året därpå. Israel skickade då bidraget ”Shalom Olam” med Galit Bell, men detta kvalificerade sig inte till den direktsända finalen eftersom den inte klarade sig igenom den tillfälligt införda icke-tv-sända semifinalen innan. Israel missade således 1996 års final, och även 1997 års ESC-final.

För Liora tog nu karriären tillfälligt slut, och hon flyttade hem till sina föräldrar tillsammans med sina två barn. I början av 00-talet fick hon dock kontakt med en ny manager som lanserade henne i Latinamerika där hon under många år skulle turnera och bli ett stort affischnamn. Sedan 2004 lever hon tidvis i Argentina, men är då och då tillbaka i Israel.

 

RELATERAT

 


 

Kommentera