
PANELENS PROJEKT. Som en avslutning på säsongen 2025 genomför vi vår Best of-serie där vi väljer ut favoritbidrag från säsongens nationella uttagningar som aldrig fick åka till Eurovision Song Contest. I det här projektet är det vår skribent Lukas som presenterar sin topplista och denna gång får du se plats 15 till 11.
Så har Lukas valt sina favoriter
Av de 37 länder som deltog i Basel hade 27 uttagningar där jury- och/eller publikröster korade en vinnare per uttagning. Men det fanns då många andra bidrag kvar som vi i panelen också gillar – i vissa fall mer än de som de facto fick tävla. I detta projekt har vi låtit vår skribent Lukas utse – i hans tycke och smak – sin topp 27 från uttagningarna. Topplistan innehåller ett bidrag per uttagning som inte vann eller kom på andra plats, i övrigt har det varit fritt för honom att välja och rangordna alla sina val från första till sista plats.
För att göra redovisningen mer spännande publicerar vi resultatet bakifrån och upp. I föregående två delar presenterades plats 27 till 22 samt 21 till 16 och i denna del blir det plats 15 till 11.
Topplistan, forts.
Plats 15.
Finland
Costee – ”Sekaisin”
Denna plats skulle kanske egentligen ha varit vigd åt One Morning Left, men eftersom de ströks från deltagarlistan under en del riktigt dystra omständigheter så räknas inte de in bland alternativen (vem vet, de kanske hade vunnit om de kom till start?). UMK tyckte jag emellertid tappade nåt väsentligt efter det, och omständigheterna som föranledde till diskningen sänkte även mitt förtroende för One Morning Left… inte för att det spelar någon roll då bandet somnat in. Nåväl, Costees låt var bra men inte den mest slagkraftiga man hört.
”Sekaisin” slutade på sjätte och sista plats i uttagningen.
Plats 14.
Italien
Simone Cristicchi – ”Quando sarai piccola”
I ett balladtätt Sanremo var det många som höjde upp ögonbrynen för Simone Cristicchi och undrade om man hade en ny Salvador Sobral runt hörnet. Det tog sin tid, men jag skulle också sälla mig till den skaran. Men i slutändan var italienska folket på humör för annat. Man valde hellre Olly, som tackade för förtroendet genom att tacka nej till biljetten till ESC i Basel. För all del, det fanns nog säkert risk för att Simone kanske hade gjort likadant, och Lucio Corsi som det till slut blev gjorde precis det han skulle göra.
”Quando sarai piccola” slutade på femte plats i uttagningen.
Plats 13.
Danmark
Max Ulver – ”Supernova”
Danmark brukar inte bjuda på låtar med någon stor spännvidd musikaliskt, så det är sällan jag direkt fastnar för nånting där. Denna tyckte jag dock ändå var rätt catchig – lite Pharrell Williams ”Happy” över det. Jag hade dock önskat en annan scenografi, men å andra sidan var det många låtar i uttagningen som sumpades av det.
”Supernova” slogs ut i finalens första runda (oplacerad).
Plats 12.
Lettland
Katrīna Gupalo – ”Scarlett Challenger”
Katrīna Gupalo är ett bekant ansikte för de som följt lettiska uttagningen ett par år (vilket jag såklart gjort), och fick en mindre hit med en låt om en kattunge. Men jag tyckte däremot hennes bästa försök var just denna korsning av musikal och drum ’n’ bass till låt, men som uppenbarligen inte kom nån vart.
”Scarlett Challenger” slogs ut i semifinal (oplacerad).
Plats 11.
Armenien
Gevorg Harutyunyan – ”Hey Man”
Gevorg Harutyunyan var med i den armeniska uttagningen 2018 och var min favorit även då. Denna tog lite mer tid på sig för att växa, men den gjorde ändå det med besked. Armeniens uttagning kryllade inte direkt av stjärnglans, men denna stack ut med sitt svårmod.
”Hey Man” slutade på sjunde plats i uttagningen.
Fler bidrag på topplistan presenteras i nästa del. Kommentera gärna vad du tycker om valen!






