(Hittills) Aldrig topp 5 i Eurovision – Tjeckien

KRÖNIKA. Trots sin position mitt i Centraleuropa var Tjeckien en av de sista staterna i det forna ”Östblocket” att göra debut i Eurovision. Och trots landets rika kulturliv så blev deras tre första år i Eurovision så pass dåliga att landet vägrade att delta i tävlingen under de nästkommande 6 åren. Kanske var det inte så konstigt, för landet stod för den sämsta debuten i semifinalernas historia och den lägsta kumulativa poängsumman under en sammanhängande treårsperiod för något Eurovisionland under det moderna poängsystemet. Än till denna dag har de inte lyckats nå topp-5 i Eurovision. Hur kunde det bli så här illa?

 

Först lite historia!

Tjeckien var, tillsammans med Slovakien, från första världskrigets slut och fram till och med 1992 en del av landet Tjeckoslovakien. Detta land var dessutom fram till med 1989, den västligaste delen av Warszawa-pakten d.v.s. en del av Sovjetunionens inflytelsesfär och styrdes således nästan helt ifrån Moskva. Detta lämnade landet utanför EBU och Eurovision trots att landets gränser bara gick ett fåtal mil ifrån Eurovision-värdstäder såsom Wien och München. Tjeckoslovakiens medborgare kunde dock ändå följa tävlingen, iallafall under 1950- och 60-talen då tjeckisk TV direktsände programmet. Efter Pragvåren 1968 blev detta svårare då Sovjetunionen invaderade och tog hårdare kontroll över landet. Alla kontakter med väst förbjöds och Eurovision-sändningarna avslutades. Innan dess hade tjeckerna dock hunnit få se den tjeckiskfödde Karel Gott stå på Eurovisionscenen 1968 i London, men då som representant för Österrike.

Efter kommunismens fall i Europa 1989 stod dörren öppen för Tjeckoslovakien att delta i Eurovision, men landet mötte interna problem och splittrades 1992 i två delar – Tjeckien och Slovakien. Av dessa två delar var det Slovakien som var mest intresserat av att delta i Eurovision, och var bland de första öststaterna att försöka kvalificera sig. Intresset i Tjeckien var svagare, och då Slovakiens Eurovision-framgångar uteblev drog tjeckisk TV slutsatsen att man inte heller skulle ha så god chans att vinna, och avstod således deltagande. 2004 utvidgades Eurovision rejält, och en semifinal infördes för att ge fler debutländer möjlighet att delta. Detta öppnade ett intresse i Tjeckien, och när tävlingen 2005 skulle hållas i Ukraina så fanns planer på ett tjeckiskt deltagande. Men p.g.a. bristande finansiering så sköts projektet fram till 2007, då den nationella tjeckiska TV-kanalen ČT beslöt hålla i en nationell uttagning till ESC som skulle hållas i Helsingfors.

 

Den första uttagningen

Den första tjeckiska uttagningen skulle innehålla 10 bidrag, men då ett bidrag diskvalificerades innan tävlingen, så blev det 9 bidrag som framfördes. Vinnaren utsågs via SMS-röstning (en av de första nationella finalerna att enbart använda SMS), och blev heavy metal-bandet Kabát med bidraget ”Malá dáma” (Sv. ”Lilla damen”). Detta var ju året efter Lordis vinst i ESC, så heavy metal kändes förmodligen som ett säkert kort att skicka till Helsingfors. Tyvärr var detta en felspekulering då Kabát inte alls hade samma chockvärde som Lordi. I den stora semifinalen i Helsingfors framförde man dessutom sitt bidrag alldeles efter den blivande vinnaren Marija Serifovic och blev därför helt överskuggade av henne. Resultatet blev 1 poäng (från Estland) och allra sista plats i semifinalen (28:e). Sedan semifinaler infördes i Eurovision, har aldrig något land gjort en sämre debut än den här – och tekniskt sett kommer nog ingen kunna slå det. Semifinalen i Helsingfors 2007 innehöll nämligen 28 tävlande bidrag vilket gör det till den största Eurovision(del-)tävlingen någonsin. Sedan några år har EBU satt en hård gräns på 22 bidrag i en semifinal, och 26 i en final – för att inte programtiden ska bli för lång. Just därför lär vi aldrig få se någon Eurovisiontävling med mer 28 bidrag igen, och därmed lär Tjeckiens 28:e plats från 2007 stå som bottenrekord för lång tid framöver!

 

Nu var tyvärr inte Tjeckiens sistaplats i debuten någon tillfällighet

2008 återkom landet till tävlingen med bidraget ”Have some fun” framfört av Tereza Kerndlová, ett popsnöre som var rena motsatsen till ”Malá Dáma” från året innan. Det räckte tyvärr inte för att locka till sig några större poängsummor, då man bara fick 9 poäng och landade på 18:e plats av 19 tävlande bidrag i sin semifinal i Belgrad. Det var tydligt att Tjeckien saknade något – och inför 2009 valde ČT att ändra uttagningsprocessen. Denna gång skulle TV-bolaget välja artisten internt, och istället låta allmänheten välja vilken låt artisten skulle tävla med.

Artistvalet 2009 föll på ett av landets mest populära romska band, Gypsy.cz, som deltagit i samtliga av landets nationella uttagningar åren innan – och slutat strax bakom vinnaren. Deras bidrag valdes genom en två veckor lång SMS-omröstning, och blev ”Aven Romale” (Sv. ”Kom in, Rom”). Bidraget speglade mycket väl bandets romska musikinriktning, med det romska arvet taget med humoristisk och modern touch. Det hela framstod emellertid som ganska excentriskt, och på scenen i Moskva kunde man se ledsångaren Radoslav Banga springa omkring i en superhjältekostym med texten ”Super-gypsy”. Då landet dessutom startade ifrån startnummer 2 hade man extremt dåliga förutsättningar att ta sig vidare och trots att 20 länder röstade i Tjeckiens semifinal blev de för första gången helt utan poäng. Med sista plats och 0 poäng 2009 hade Tjeckien nu blivit det andra landet i historien att få 0 poäng i en semifinal – och är till dags dato en av enbart fyra länder som fått 0 poäng i en final eller semifinal sedan 2004 (de andra är Schweiz 2004 samt Tyskland och Österrike 2015). Men, faktum är att inget annat land har haft tre så tuffa år i Eurovision som Tjeckien hade 2007-2009. Totalt skrapade Tjeckien ihop bara 10 poäng under den här tiden, vilket är den klart lägsta poängsumman något land fått under en sammanhängande treårsperiod sedan det moderna poängsystemet infördes 1975! Inte ens Norge eller Finland fick färre poäng under sina värsta perioder på 1970- och 80-talen!

 

Avhopp men comeback

Självklart satte dessa motgångar sina spår på Eurovisionintresset i Tjeckien och landet valde att avstå tävlingen i 6 år. Det var först 2015 som Tjeckien valde att ställa upp igen – efter att grannlandet Österrike året tidigare hade vunnit tävlingen och visat att även mindre centraleuropeiska länder hade en chans. Denna gång ratade man tanken på en nationell uttagningsprocess, och tog istället hjälp av en panel av musikexperter för att välja ut sitt bidrag. Det blev en duett denna gång, med Marta Jandová & Václav Noid Bárta vid mikrofonen som framförde ”Hope Never Dies” i Wien. Denna gång fick man hela 33 poäng i sin semifinal, och landade på 13:e plats. Trots att man alltså missade finalen igen, så var det en stor framgång för landet!

2016 kom man äntligen hela vägen till final då Gabriela Gunčíková framförde bidraget ”I Stand” som bl.a. var gjord av Christian Schneider och Sara Biglert. Bidraget slutade 9:a i sin semifinal och slutade sedan på näst sista plats i finalen – med 41 poäng. Samtliga poäng hade man fått av jurygrupperna – ett öde som de flesta svenskskrivna låtar delade i 2016 års final. Trots den dåliga finalplaceringen så hade Tjeckien nu i alla fall brutit sin tragiska semifinalförbannelse, och satsade vidare med stärkt självförtroende. Redan 2018 skulle man ta sig till final igen, och denna gång med besked.

 

Och snart skulle det bli succé

2018 års tjeckiska bidrag ”Lie to me” framfördes av Mikolas Josef, utsågs i en nationell final som bestod av 6 bidrag  – varav ett bidrag var skrivet av svenske Jon Hällgren och Mahan Moin. Kvalitén på bidragen i den tjeckiska finalen var slående och drog mycket intresse från ESC-fansen. Mikolas vann hos både expertjury och tv-tittare – och blev tidigt utsedd till en av oddsfavoriterna till vinsten i Lissabon. ”Lie to me” satte en helt ny nivå för tjeckiska bidrag – med fokus på modern musik, hip-hop och ungdomskultur – och en rejäl dos självdistans. Mikolas väldigt spexiga natur och extremt välproducerade video gjorde att Tjeckien nu troddes kunna vara med i toppstriden – vilket nog gjorde en del tjecker nervösa. Ännu mer nervöst blev det under repetitionerna, då Mikolas blev inlagd på sjukhus med en ryggskada som han ådrog sig när han skulle göra en framåtvolt på scenen som en del av koreografin. Trots att han tidvis var förlamad i delar av kroppen kom han på fötter igen och framförde bidraget med framåtvolt och allt i finalen. Kanske ett av de kaxigaste uppträdandena vi sett i ESC? Självklart gick det bra, och efter att ha kvalificerat som 3:a i semifinalen, så plockade Tjeckien ihop 281 poäng i finalen – och landade på 6:e plats! Denna gång var det tv-tittarna som gillade Tjeckiens bidrag, och i deras omröstning hade Tjeckien landat en 4:e plats! Sämre gick det då hos juryn, där man fick en 15:e plats.

 

Succén i Lissabon följdes upp 2019 med Lake Malawi som förde ”Friend of a Friend” till en 11:e plats i finalen i Tel Aviv via en andraplats i semifinalen!

 

Tuff start men bättre nu

Sammanfattningsvis kan konstateras att Tjeckien fick en oerhört tuff start på sin Eurovision-historia, där man helt enkelt var totalt i osynk med vad resten av Europa lyssnade på. Landet hade aldrig kommit in på allvar i den Europeiska pop-sfären och det skulle dröja fram till 2016 innan landet – via bl.a. svenska låtskrivare – hittade rätt. Sedan dess har landet omfamnat en mer internationellt präglad musik, med mycket amerikanska influenser. Faktum är att landet i stort sett har blivit det mest moderna landet rent musikaliskt i Eurovision – och ligger kanske ibland lite väl i framkant. Hursomhelst råder inte längre något tvivel om att man äntligen hittat rätt i tävlingen – och är numera alltid en utmanare om finalplatserna. Så för egen del är det inte en fråga om landet någonsin kommer slå sig in i topp-5, utan NÄR man gör det? I ärlighetens namn borde de gjort det redan 2018, men den som väntar på något gott väntar väl aldrig för länge? Tills dess, vilket är ditt favoritbidrag från Tjeckien?

 


 

Kommentera