Vi tycker till om bidragen i deltävling 3 (Melodifestivalen 2017)

MELODIFESTIVALEN 2017. Den tredje deltävlingen som ägde rum i Växjö är nu avgjord. 7 bidrag tävlade om två platser i finalen och två platser i Andra chansen. Nu när vi vet vilka som gått vidare kommer våra kommentarer om bidragen och showen!

Här nedan skriver vi vad var och en i panelen tyckte om bidragen i deltävlingen. Fotografierna är tagna av oss i panelen.

 

1. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On”

Panelen inför: Robin Bengtsson slog igenom i TV4-programmet Idol 2008, där han tog sig till veckofinalerna men åkte ut veckan innan finalen. Det vill säga, han slutade på tredje plats. Därefter fick Robin ett skivkontrakt och släppte sin första singel som blev en av totalt fem stycken. 2014 släppte han sin första EP under artistnamnet B Robin, men detta ändrade han tillbaka till relativt snart. Framförallt då han ifjol kom med i Melodifestivalen 2016 med bidraget ”Constellation Price”. Han tävlade i första deltävlingen och gick direkt till final som tittarnas vinnare. I finalen slutade han dock på en femteplats.

Efter detta har han åkt på turné runt om i Sverige och fått komma ut med sin musik till svenska folket. Och nu ett år senare är Robin tillbaka igen i tävlingen med låten ”I Can’t Go On”. Den är signerad av 2013 års MF-vinnare Robin Stjernberg samt David Kreuger och Hamed ”K-One” Pirouzpanah. Dessa två sistnämnda har också de vunnit Melodifestivalen tidigare (då som låtskrivare): 2014 stod de bland annat bakom vinnarlåten ”Undo”, framförd av Sanna Nielsen.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Jag är positivt överraskad av Robin i år, jag hade inte förväntat mig en låt med den här attityden! Precis som trenden är i Mellon i år är scennumret oerhört snyggt – och detta nummer hör till de vassaste vi sett hittills tycker jag! Dock tycker jag det är lite konstigt att börja backstage med numret, det ger fel känsla när låten börjar. Dessutom får Robin lite minus för att han inte förmedlar några känslor. Han känns som ett ”stone face” – och inte på det coola sättet utan snarare i betydelsen ”nervös svensk”. Det funkar inte till det här numret. Men bortsett från det – en av få potentiella vinnarkandidater!


Alexander: Jaha, vi kör fullt ut direkt från början. Det var kanske inte alls någon som helst överraskning att han gick direkt till final, jag tror det redan stod i manuset. Han var det där självklara namnet för den här deltävlingen. Den är rätt så bra, skönt med något som inte liknar förra årets bidrag så mycket, trots att jag kanske föredrar det över hans bidrag i år. Showen var snygg och jag tror han verkligen kan vara en vinnarkandidat i år.


Erik: Tycker mycket bättre om Robin Bengtssons bidrag i år än vad jag gjorde ifjol. Fantastisk scenshow från början till slut. Tycker det är snyggt att börja ute på lagret, ger en cool känsla när man väl komemr upp på scenen. Enda minus med scenshowen är att Robin ser så förbaskat nervös och obekväm ut om han väl fixar den nyckeln så kan han bli farlig dock så slåss han och Benjamin Ingrosso om samma röster.


Hollac16: Jag tycker Robin kommer tillbaka till Melodifestivalen med en helt okej låt, men den är långt ifrån fjolårets världsklassbidrag han hade då. Tyvärr gör hans låtskrivare samma fel som Boris Renés låtskrivare: man mixar in för mycket 80-tal här. Dock är låten som sagt helt OK, men det kunde ha varit bättre.


Linn: Bra låt som förtjänade sin finalplats. Ingen blev nog så förvånad att han gick direkt till finalen.


Robban: Värdig finalist. Både låten och framträdandet var underhållande och bra. Jag håller också med om att fjolårets ”Constellation Prize” var snäppet bättre.


 

 

2. Krista Siegfrids – ”Snurra min jord”

Panelen inför: Krista Siegfrids är född 1985 i Helsingfors. Tittarna lärde känna henne vid Finlands ESC-uttagning UMK 2013 då hon vann och fick tävla i ESC 2013 i Malmö med sin låt ”Marry Me”. Låten tog sig till final men blev bara 24:e bästa. Ifjol var Krista både programledare för Finlands UMK och deltog även som artist i svenska Melodifestivalen med låten ”Faller” – en dröm hon haft sedan barnsben. Till viss del krockade sändningarna då hon fick avstå programledarskapet en vecka eftersom UMK:s sändningar pågick parallellt med Melodifestivalen. I Sverige blev det bara en femteplats i deltävlingen som slutresultat.

Men nu är Krista tillbaka igen i samma roller: programledare i finska UMK och artist i svenska Melodifestivalen. Denna gång blir det något lugnare då UMK redan är avgjord. Bidraget som hon ska tävla med här heter ”Snurra min jord”. Låten har Krista varit med och gjort tillsammans med Gustaf Svenungsson, Magnus Wallin och Gabriel Alares.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Not my cup of tea! Krista är en solstråle och den verkliga färgklicken i Sveriges schlagerstall just nu, men detta var inte hennes bästa bidrag. Hon hade behövt komma med nått glatt och kaxigt – inte det här mörka och nästan psykedeliska. Det funkar inte, och definitivt inte i den här tuffa konkurrensen!


Alexander: Deet finns inget att dölja här, jag bokstavligen älskar Krista! Energin och spralligheten hon bjuder på är något som inte lämnar någon oberörd. Det är skönt att se någon som verkligen kan det här med kameraarbete och att jobba med tv i tävlingen. Då det sitter kan artisten koncentrera sig så mycket mer på själva låten. Låten i sin tur tycker jag hade mer innehåll än ”Faller” som hon tävlade med förra året, men det kanske var lite för seriöst för den här kontexten. Sen tror jag även att hon kunde ha placerat sig bättre i en annan deltävling, men det är bara spekulationer. Kämpa på Krista, vi syns nästa år, eller hur!


Erik: Krista som är en artist som vi i schlagerkretsar verkligen gillar. Hon är verkligen en glad solstråle och denna låt är lite tyngre dock tycker jag att hon gör det bra. Om hon hade varit i förra veckans deltävling i Malmö så hade hon nog chans på en andra chansen. Så bra var denna deltävling.


Hollac16: Var har den glada, spralliga och energifyllda Krista tagit vägen? Ska jag vara ärlig kände jag knappt igen henne på scenen under framträdandet. Istället för att mötas av glädje och energi bjuder hon på stelhet och tråkighet. Sedan tycker jag dessutom att hon inte sjöng så bra live denna gång. Förvisso ville hon kanske pröva på en ny genre, men det här blev inte alls bra. Sedan ska man komma ihåg att startnummer 2 i deltävling 3 är otursförföljt. På 17 år det bara 2 (!) bidrag som har lyckats ta sig vidare i tävlingen från den positionen – och de gick bara till Andra chansen. Tyvärr måste jag vara hård mot denna låt även om Krista är en underbar och trevlig person. Kom gärna tillbaka till Melodifestivalen igen, men bjud då på glädje istället.


Linn: Bättre än jag trodde, men som jag anade så var det ingen mellolåt. Mellopubliken behöver något radiovänligt och något som är lätt att komma ihåg och sjunga med i.


Robban: Jag blev lika besviken denna gång som när Krista deltog i Melodifestivalen ifjol. Alldeles för platta och tråkiga låtar båda gångerna. Jag hade önskat mig något mer schlager-liknande eller åtminstone något mer glatt och fartfyllt. Man kände på direkten att detta skulle vara chanslöst.


 

 

3. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye”

Panelen inför: 17-årige Anton Hagman är en av de artister som har inlett musikkarriären genom YouTube. Men musikintresset är äldre än så, för redan som fyraåring började han få musiken som intresse. Han har nu i tonårsålder lagt upp covers på nätet och detta har givit stor succé. 2014 ingick han i duon JA som gjorde covers, men de splittrades senare.

Idag är det solokarriär som gäller för Anton som nu kommer att få inta Melodifestivalens stora scen och därigenom utöka sin publik. Låten han ska tävla med 2017 heter ”Kiss You Goodbye” som Christian Fast, Tim Schou och Henrik Nordenback står bakom. I en intervju med svt.se/melodifestivalen säger Anton att han vill ha ett stilrent scenframträdande; han vill vara själv på scenen med en gitarr.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Låten är betydligt bättre än Anton – han gjorde nämligen ett mycket nervöst intryck, vilket gjorde att han både sjöng falskt och såg vilsen ut på scenen. Det håller inte i den här konkurrensen! Men låten är det inget fel på, tvärtom tycker jag mycket om den och den hade troligen kunnat bli en fin radiohit. Men just denna kväll var Anton inte artist nog för att bära den, och jag tvivlar på att han kommer vara det även i Andra chansen – beroende på vem han får duellera mot såklart!


Alexander: Jahaaaaaa, ett svenskt Youtube-fenomen… Därför har jag aldrig hört killens namn tidigare. Att ställa sig på scen efter Krista, som tävlat i Eurovision och verkligen vet hur man tar en kamera, som en nybörjare är inte lätt. Men, låten var sympatiksk och killen såg lite gulligt vilsen ut, det säljer väl, right? Nä hördu Anton, kul att du var med, men det här var kanske inte ditt forum…


Erik: Precis som Adrian säger så är låten bättre än artisten. Anton gav ett nervöst intryck men trots det så blir det en andra chans för Anton. Anton har 50% chans att ta sig till final. Om han tar sig dit beror helt på vilken låt han får möta. Får han möta Boris Rene, Lisa Ajax eller De vet du är det något tack och adjö för Anton.



Hollac16: Jaha, så fick vi vara med om ett nytt skoluppträdande i Melodifestivalen. Är det här för övrigt Anton Ewalds brorsa? På scenen såg han ut som Anton Ewalds tvillingbrorsa, och de har det gemensamma att båda sjunger lika illa live. Det här numret var bara stelt och tråkigt och har absolut inget att göra i Melodifestivalens Andra chans i Linköping.


Linn: Rätt tråkig låt. Den är lixom helt vanlig. Bra låt om inte mer än så.


Robban: Denna Shawn Mendes-inspirerande låten var härlig att lyssna på och Anton är trevlig att se på. Tycker defenitivt att han förtjänade en andra chans.


 

 

4. Jasmine Kara – ”Gravity”

Panelen inför: Jasmine Kara är född 1988, numera bosatt i Los Angeles i USA men har synts till i Sverige i olika mediesammanhang de senaste åren. Bland annat i TV-programmen Let’s Dance och Körslaget. Men det är musiken hon är mest känd för och det hon också brinner för i livet. Efter en komplicerad tid i tonåren var musiken den stora räddningen. 2010 släppte hon sitt första musikalbum Blues Ain’t Nothing But a Good Woman Gone Bad med bland annat singlarna ”In the Basement” och ”Try My Love Again”. Det har sedan följts upp med singel- och albumsläpp. Ifjol släppte hon t.ex. låten ”Celly”.

Men nu blir det Melodifestivalen 2017 som gäller med den positiva kärlekslåten ”Gravity” som hon gjort med Anderz Wrethov. Denna låtskrivare har många låtar på sitt CV, inte minst i Melodifestivalen som ”Aleo”, ”Insomnia”, ”Guld och gröna skogar” och ”Kizunguzungu”.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Tyvärr var detta min favorit denna kväll, Jasmin gör ett starkt framförande och låten är den klart bästa hittills i år enligt mig. Hon hade oturen att hamna i den hittills tuffaste delfinalen – och som relativt okänd artist så hade hon ett nästan omöjligt uppdrag att ta sig vidare. Synd! Låten är snygg, modern och Loreen-inspirerad. Kanske var det ett minus att hon såg lite väl ut som en medlem i ”Army of lovers”, hela utstyrseln var nog lite väl ”over the top” i rött. Men – återigen – klart bästa låten och numret. Vilken röst!


Alexander: Att Jasmine, som väl ska uttalas mer engelskt med ett startk J-ljud och inte som Schasmine (rätta mig ifall jag har hellt fel), föll ut redan i den första omröstningen överraskar mig lite. Det som även överraskar mig är att mina panelkollegor verkar ha gillat den här låten. Jag förstod mig inte alls på den. Den var helt enkelt alldeles för svår för en tävling som den här. Dessutom känns namnet Gravity lite använt i Eurovisionssammanhang. Eller så tänkte de att namnet skulle leda direkt till vinst. Nej, jag tyckte det här var alldelels för invecklat, både för mig och för tävlingen.


Erik: Varför fick Jasmine Kara lämna redan efter första omröstningen? Jag har ingen bara svar på denna fråga. Det är en tuff deltävling och de kan vara så att hon helt enkelt glömdes bort. Om hon varit med i Malmö hade det defintivt gett en andra chans.


Hollac16: Det här är den första låten som jag har verkligen blivit berörd av i Melodifestivalen. Och därför tycker jag det är extra synd att den åkte ut. Det ska inte behöva ta 18 bidrag innan jag fastnat för en låt.


Linn: En bra låt som jag tror är svår för publiken att förstå. Det visade sig när hon inte ens gick till andra röstningen. Bra låt dock.


Robban: Härlig låt av en fantastisk sångerska. Jag är glad att Jasmine Kara ställde upp i Melodifestivalen, men riktigt besviken att hon blev utslagen för jag tycker hon hade kvällens i särklass bästa låt. Givetvis var det inte lätt att konkurera med tre stycken flickidolsbidrag (läs; snygga killar) och en folkkär Owe. Hoppas hon återkommer till tävlingen igen.


 

 

5. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues”

Panelen inför: Owe Thörnqvist är den äldsta artisten i årets startfält (87 år gammal) och kommer även att bli den äldsta artist som deltagit i Melodifestivalen genom historien. Trots sin långa artist- och låtskrivarkarriär – som sträcker sig över hela sju decennier – är det 2017 som han gör scenisk debut i Melodifestivalen. På 1960-talet deltog han också, men då endast som låtskrivare till bidragen ”När min vän” (framförd av Monica Zetterlund och Carli Tornehave) år 1962 samt ”Stilla och tyst” (framförd av Ingvar Wixell) år 1965. Bägge dessa gånger blev det ingen seger, men däremot andraplatser.

I övrigt är Owe Thörnqvist känd för hits som ”Dagny”, ”Varm korv boogie” och ”Ett litet rött paket”. Han har i stort sett alltid hållit på med musiken, även om han för åtta år sedan sade tack och adjö till det livet så kan han alltså inte hålla sig från det. Utan nu i år är han med i Melodifestivalen med sin egenskrivna låt ”Boogieman Blues”.

 

Panelen tycker till:

Adrian: När jag såg att Owe skulle va med i årets Mello tänkte jag omedelbart att detta skulle bli årets ”naaw vad gulligt! Han försöker iallafall..”-bidrag. Vi minns Svante Thuresson för några år sedan, liksom Py Bäckman, Lotta Engberg & Christer Sjögren – för att inte glömma Roger Pontare förra veckan! Men efter att jag hört låten så kunde jag inte få den ur huvudet. Den är omöjlig att sluta nynna på! Då slog det mig att detta är årets Hasse Andersson-låt, och att vi förmodligen har året sommarplåga här. Därför var jag inte det minsta förvånad över att detta gick till final, och jag är inte ledsen för det. Detta är precis vad mellon behöver efter 5 stycken slentrianmässiga moderna poplåtar!


Alexander:Här tycks panelen delas upp i två läger, de som verkligen älskade Owe, och de som inte gjorde det alls. Och jag måste nog ställa mig, tillsammans med Hollac, i det senare lägret. Det känns som om SVT har haft en klar modell för hur en deltävling ska se ut i år. Det ska vara ett ungt band, i stil med FO&O och De Vet Du, några nobodies, och sen en gammal stofil. Sen fortsätter det med att den gamla stofilen placerar sig på plats 6 eller 7, och låter de som verkligen har något i den här tävlingen att göra gå vidare. Men så gick det inte nu. Jo, Hasse Andersson blev hela rikets favorit, men behövs det verkligen en till sådan då? Låten är väl okej, men det känns som att det här är något som ändå skulle spelas i folkparkerna… Fel forum, gamle man


Erik: Så otroligt roligt att Owe gick till final. Låten är störtskön och kommer vara årets barnlåt. Kul att det inte bara blir radiolåtar i finalen och att äldre artister också har en chans att ta sig till final. Detta öppnar upp för en comeback för Lill-Babs, Siw Malmqvist, Tova Carson och Ann-Louise Hanson. Vilket jag hoppas på! Tänk om Damerna ovan skulle göra en ”C est La vie” 2,0 nästa år? Åh vad jag längtat efter detta!


Hollac16: Någonstans känns det desperat av SVT att bjuda in en gammal folkkär gubbe för att bjuda på en varm korv-show. Modernt är det inte, även om det svänger lite måste jag erkänna. Men ska vi verkligen ta detta hela vägen till final???? Jag satt mest och hoppades på att han inte skulle trilla av stolen eller tappa texten under framträdandet.


Linn: Kvällens WTF och kvällens helt klart bästa bidrag! Jag är lyrisk! 5 solklara poäng.


Robban: Suck.. Jag förstår verkligen inte hur alla kan tycka detta är så himla bra!? Detta är i mina öron ett rent pajasbidrag. Både Owe, låten och framträdandet behöver en riktigt stor skämskudde. Om man ska säga något positivt om detta, så är det kul när det oväntade inträffade. Vem hade anat att det skulle bli finalplats för den 87-årige Owe Thörnqvist. Kul att medelålders män & kvinnor samt de äldre får ett bidrag att hålla på i finalen.


 

 

6. Bella & Filippa – ”Crucified”

Panelen inför: Tjejerna Bella & Filippa är bonussyskon och gör musik ihop. De lärde känna varandra som barn och för fem år sedan blev de bonussyskon då Filippas pappa blev tillsammans med Bellas mamma. Så de har gått från bästa vänner till bonussyskon. Och musik är något de gillar för de studerar musik och spelar på olika events. Det var också så de blev castade till Melodifestivalen, genom ett uppträdande. Detta berättade tjejerna för oss i en intervju på artistpresskonferensen som hölls 30 november 2016.

Det är också roligt att kunna berätta att Bella, som är 16 år gammal, är årets yngsta artist. Hon är också den första artisten som är född på 2000-talet att delta i stora Melodifestivalen. Från år 2016 har det åldersmässigt varit möjligt för personer födda år 2000 att delta i Melodifestivalen, och i år således även barn födda före maj 2001. De yngsta artisterna kommer alltså att möta den äldsta artisten i årets startfält.

Bidraget Bella & Filippa framträder med heter ”Crucified” och som de har gjort tillsammans med Peter Hägerås, Mats Frisell och Jakob Stadell. Lägg gärna märke till den sistnämnde som själv deltagit som artist i Melodifestivalen 2002 (låten ”Ge mig mitt hjärta tillbaka”).

 

Panelen tycker till:

Adrian: För första gången i mitt liv har jag nu sett en artist i mellon, som rent biologiskt hade kunnat vara mina barn. Det kändes underligt! Men samtidigt hade jag nog också varit mycket stolt, för det här var riktigt bra! En fantastiskt välskriven sång, som troligen hade kunnat göra bra ifrån sig i ESC. Tjejerna är tonsäkra och ger ett enkelt men stabilt framförande – det är mycket lätt att gilla det här! Tyvärr räckte det ändå inte – vilket återigen beror på den oerhört tuffa konkurrensen i denna deltävling, samt förmodligen bristen på något uppseendeväckande i scennumret. Men trots det borde detta bidrag gått vidare, iallafall till andra chansen! Riktigt illa av svenska folket att inte rösta igenom detta!


Alexander: Skönt med lite country-stuk. Det här var en låt som inte egentligen berörde mig alls. Jo, de var duktiga, men sen igen så var de inte sådär hemskt skickligt mediatränade, missade både noter och kameror. Men sånt är livet. Låten var trevlig, mysig och skön, men inte något som vinner Eurovision direkt.


Erik: Synd att dessa tjejer inte fick en andra chans. De var de absolut värda. Fantastiska röster och en riktigt bra låt, de enda som var dåligt var scenframträdande som var kopierat från Nederländerna 2014. De kunde kommit med något eget.



Hollac16: NU MÅSTE JAG VERKLIGEN SÄGA IFRÅN! Det här var kvällens absolut bästa framträdande och magiskt så det dånar. OCH DÅ ÅKER DE UT! Hur tusan tänker ni svenska folket – återigen – när ni slänger ut denna söta countryduo och skickar dåligt skräp till final och Andra chansen? Skäms på er svenska folket! Jag hoppas verkligen att Bella & Filippa ändå får sina spelningar framöver både på radio och turné. Tjejer – ni förtjänade så mycket mer än att komma femma. Ni var bäst!


Linn: En trevlig låt som inte gör mig allt för upphetsad.


Robban: Härlig countrypoplåt med tydliga influenser till First Aid Kit. Detta var en snygg duett och ett trallvänligt och glatt bidrag som absolut hade fått gå vidare i tävlingen om ni frågar mig.


 

 

7. FO&O – ”Gotta Thing About You”

Panelen inför: Gruppen FO&O (tidigare The Fooo Conspiracy) bildades år 2013 och består av de tre killarna Felix Sandman, Oscar Enestad och Omar Rudberg. Fram till 2016 hade fanns det även en fjärde gruppmedlem (Oscar Molander), men han har valt att lämna gruppen för andra åtaganden. Namnet på gruppen tillkom av deras initialer i förnamnen. Senare lade de till ordet Conspiracy som en hyllning till fansen. Inför Melodifestivalen har de valt att byta namn igen till FO&O, vilket skedde dagen innan första deltävlingen skulle äga rum.

De gjorde sig kända strax efter sin bildning då de fick vara förband åt Justin Bieber i Globen, och sedan dess har fanbasen bara växt och växt. Några av deras tidigare släppta låtar är ”Run with us”, ”My Girl” och ”Who Doesn’t Love Love” och många av deras musikvideos är inspelade på Stockholms gator, vilket har blivit ett slags signum för dem. Bandet har vunnit flera priser, bl.a. har de blivit utsedda till årets bästa svenska artist på MTV European Music Awards hela tre gånger.

Nu kommer de till Melodifestivalen med bidraget ”Gotta Thing About You” som Robert John ”Mutt” Lange och Tony Nilsson står bakom på upphovssidan.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Det här var kvällens stora besvikelse – FO&O var en av förhandstipsen inför årets Mello, men har man en så här dålig låt så kan man inte tillhöra favoriterna. Det spelar ingen roll hur bra man dansar eller hur cool man är eller hur många 12-åriga tjejer man har som fans. Detta var inte bra, speciellt inte i denna hårda konkurrens. Jag vet inte om det var killarna själva eller SVT som utvecklade det här helt felfokuserade scennumret heller, men det är verkligen för mycket fokus på dansen, det känns överdrivet och nästan larvigt. Killarna ska vara mycket glada över att de kom till Andra chansen, för de förtjänade egentligen inte det.


Alexander: När Björkman fick den intrenationellt superstora pop-gruppen The Fooo bokade till tävlingen kunde han knappast sitta still. Sen gick en av killarna ur gruppen, och kvar blev tre stycken unga, snygga och relativt skönsjungande killar, som valde att gå under namnet The FO&O. Troligtvis var det redan skrivet i Claras, Davids och Hasses manus att de skulle gå direkt till final. Men sen kom Owe och kraschade allt. Jag skulle hellre se dessa killar direkt i final än den gamla gubben. Men men, Andra Chansen är ju inte tokigt det heller. Jag gillade faktiskt både uppträdandet och låten i sig, men sen är jag en sådan där jävel som gillar kommersiell popmusik…


Erik: Menlös tråkig pojkbandpop! Första gången som de sjunde bidraget inte går till final sedan sju bidragssystemet infördes 2015.



Hollac16: Om Melodifestivalen vore en egotrippad modevisning så hade dessa grabbar kammat hem segern. För det här är inget mer än en uppvisningsshow i unga grabbar som alla tonåringar går igång på. När de dessutom adderar moves från 90-talets gamla boybands på ett sätt som ser ut som att de står i sina gamla pojkrum och försöker härma, då blir det bara ännu sämre. Det har inget att hämta i den här tävlingen och absolut inget som jag personligen ens vill lyssna på i framtiden. Min sammanfattning: det här var uruselt, hemskt och faktiskt obetygbart. Årets sämsta låt – alla kategorier!


Linn: Det började bra, refrängen känns lite platt. De är ett pojkband och för att slå som pojkband måste man sjunga om kärlek och hur de letar efter den perfekta tjejen som de ska bli tillsammans med. Så att töserna blir intresserade och hoppas vara the one. Även här. Tyvärr vet jag knappt vad som är refräng och vad som är melodi. Kvällens skräll efter att Owe gick direkt till final måste vara att FO&O bara kom till andra chansen.


Robban: Det var givet på förhand att detta boybandet skulle ta sig vidare på något sätt. Om jag ska vara riktigt ärlig så trodde jag på en direktplats till finalen, men den platsen knep istället Owe. De som ställs mot FO&O lär få det tufft, för jag är säker på att killarna kommer ta sig hela vägen till Friends Arena.


 

 

Panelens topplistor

Så här tyckte respektive panelmedlem att den tredje deltävlingen skulle ha slutat. Här räknas enbart personlig smak och inte hur resultatet blev.

Adrian

  1. Jasmine Kara – ”Gravity”
  2. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues”
  3. Bella & Filippa – ”Crucified”
  4. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On”
  5. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye”
  6. Krista Siegfrids – ”Snurra min jord”
  7. FO&O – ”Gotta Thing About You”

Slutkommentar: Kvällens startfält var tusen gånger bättre än de föregående. Nästan till den punkt att jag blir sur över hur många bra bidrag som fått lämna tävlingen denna kväll, trots att betydligt sämre bidrag tagit sig vidare de senaste lördagarna. Jag är dessutom besviken på den stora förhandsfavoriten FO&O, en av de artister jag faktiskt trodde kunde göra ett avtryck i årets mello. Nu är jag bara bitter över att jag blir tvungen att höra dem igen. Det jobbigaste för mig ändå just nu är detta HELT sjuka faktum: Av de låtar som tagit sig vidare i tävlingen när 3/4 av deltävlingarna är avklarade, så är den enda låten som berör mig – Owe Thörnqvists ”Boogieman Blues”!!!!! Det är ärligt talat den enda som jag minns, den enda som jag får ”skön feeling” av och den enda som hittills har gjort mig glad och peppad när den gick vidare. Alla andra finallåtar är tråkig mellanmjölks-pop som är svåra att minnas. Det känns som jag upprepar mig varje vecka här, men nu hoppas jag f*n i mig på att Loreen sitter på guld i sista deltävlingen – för annars är vi svenskar kokta i ESC i år. Detta är illa, SVT!!!

I övrigt om showen så konstaterar jag återigen att mellanakten fick mest uppmärksamhet, även om jag denna gång inte var målgruppen. Men för de tonårstjejer (Fo&o-fansen) som tittade så var den säkert jättebra. Emellertid så har SVT ännu inte löst Manushaveriet, vilket gör att programledarna, trots tappra försök, framstår som femteklassare som gör en presentation om landskapsdjur. I hate to say it, men detta är ett haveri på en skala som jag inte upplevt tidigare.

 

Alexander

  1. FO&O – ”Gotta Thing About You”
  2. Krista Siegfrids – ”Snurra min jord”
  3. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On”
  4. Bella & Filippa – ”Crucified”
  5. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye”
  6. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues”
  7. Jasmine Kara – ”Gravity”

Slutkommentar: Jaha, en vecka har gått, och så var vi här igen. Jag får Deja Vú-vibbisar när jag tredje veckan i rad skriver att det var mellanakten som var bäst, att jag tyker synd om programledartrion som får jobba med ett sånt undermåligt manus, men att det kanske blir bättre till nästa vecka. Men nu finns det inte så många veckor kvar. Ni svenskar älskar er Melodifestival. Hur stort hallå det blir omkring i Europa då ”världens största Eurovisionsuttagning” börjar igen. Och när den kickar igång så finns det inget ni gillar mer än att racka ner på det programmet har blivit. Och jag måste säga att i år förstår jag er, och håller med fullständigt.

Mr Björkman gick ut i medierna bara någon vecka innan tävlingen kickade igång, med budskapet om att han gör Mellon fram till 2021. Men är det verkligen värt det. Ska vi sitta hemma och vänta I FYRA ÅR tills vi får se en årtusendets melloturné. För klart han kommer sätta allt krut på den sista turnén. Vore det då bara bättre att köra allt på en gång, och sen tacka för sig?

Mellon har fått ett mönster. En deltävling ska innehålla: En artist som klarade sig bra förra året, en artist som gör comeback, några artister ingen någonsin hört om förrut, och sen ett namn som alla vet kommer gå till final. Den här veckan hade vi Robin Bengtsson i kategori ett, Owe Törnqvist i kategori två, Bella&Filippa och Anton VadHanNuSenHette i kategori tre och The FO&O i kategori fyra. Det som skakade om lite i melloland var att Owe gick till final, annars skulle allt ha gått helt enligt manus igen.

Nåväl, Clara tillsammans med tjejerna från Alcazar levererade en strålande mellanakt, som vinner alla mellanakter hittills, samtidigt som öppningsnummret var väldigt dåligt. Kul idé med folk som fått delta med egna klipp, men låten höll inte.

Nu tuffar vi vidare mot en ny vecka med nya motgångar, och kanske kanske kanske får vi se något liiiiiiiiiiiiiite bättre. Kanske…

 

Erik

  1. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues”
  2. Bella & Filippa – ”Crucified”
  3. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On”
  4. Krista Siegfrids – ”Snurra min jord”
  5. Jasmine Kara – ”Gravity”
  6. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye”
  7. FO&O – ”Gotta Thing About You”

Slutkommentar: Åh vilken fantastisk deltävling! Åh vilka fantastiska låtar! Åh vad kul med skrällar! Jag är upp över öronen förälskad i Melodifestivalen igen. De enda som är dåligt är manuset. Jag skulle kunna skriva roligare manus. En 5+ deltävling, Hoppas verkligen detta håller i sig till den sista deltävlingen som brukar vara den bästa. Ribban är otroligt högt upp just nu.

 

Hollac16

  1. Bella & Filippa – ”Crucified”
  2. Jasmine Kara – ”Gravity”
  3. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On”
  4. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues”
  5. Krista Siegfrids – ”Snurra min jord”
  6. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye”
  7. FO&O – ”Gotta Thing About You”

Slutkommentar: Jag ska ärligt säga att jag genom alla mina år som jag sett på Melodifestivalen alltid i någon mån har kunnat försvara den. När personer i min omgivning sagt att ”fy vad dåligt det är” så har jag alltid kunnat komma med argumentation mot det. Även de år när det varit sämre kvalité på låtarna och/eller showen så har det ändå funnits något som varit bra. Men nu ger jag upp. Jag kan inte försvara den här skiten längre.

Jag anser därför nu att Melodifestivalen har nått total botten. Det kan sammanfattas i följande fem punkter:

  1. Det är en fruktansvärt humortråkig show som aldrig tar fart. Programledare som läser rakt ifrån manus; ett manus som verkar vara skrivet på en kafferast.
  2. Det är otroligt tråkiga låtar som tävlar varje vecka. Låtar som vi redan hört förr, som är inspirerade av ”1944” (direkt/indirekt) eller som bara är plågsamma att höra på.
  3. Mer eller mindre är det alltid givet vilka som går till final – på grund av hjärtröstningen. Undantag för Owe nu denna lördag då (som säkerligen snodde FO&O:s finalbiljett till Friends Arena).
  4. Melodifestivalen, som enligt egen utsago ska vara ett brett och folkligt program, har nu gått och blivit ett barnprogram. Jag menar således att programmet har gått från #HelaSverigesFest till #Barnkalas.
  5. Programformatet har fastnat i sin egen fälla. Med detta menar jag att SVT känner sig för bekväma i formen. De vågar inte längre utmana formatet i risk att tappa tittarna. Därför adderar man hjärtröstning genom app för att liva upp intresset, vilket bara gör att programmet får in över 5 miljoner röster varje vecka. Men i slutändan blir det fel låtar som tar sig vidare.

Så vart i helskotta är showen? Låtarna? Skämten? De kunniga programledarna? Jag trodde ärligt inte jag skulle få uppleva Melodifestivalen tyna bort i denna skit som det har blivit. Kalla mig gärna gammaldags men jag vill ha bättring på det här så snart det bara går.

 

Linn

  1. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues”
  2. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On”
  3. FO&O – ”Gotta Thing About You”
  4. Jasmine Kara – ”Gravity”
  5. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye”
  6. Krista Siegfrids – ”Snurra min jord”
  7. Bella & Filippa – ”Crucified”

Slutkommentar:

 

 

Robban

  1. Jasmine Kara – ”Gravity”
  2. Robin Bengtsson – ”I Can’t Go On”
  3. Anton Hagman – ”Kiss You Goodbye”
  4. Bella & Filippa – ”Crucified”
  5. FO&O – ”Gotta Thing About You”
  6. Krista Siegfrids – ”Snurra min jord”
  7. Owe Thörnqvist – ”Boogieman Blues”

Slutkommentar: Jag stämmer in med Hollac16 gällande de fem punkterna som summerar Melodifestivalen 2017. Fortfarande medioker kvalitet på låtarna som tävlar, även om jag tycker denna deltävlingen innehöll flera jämnbra bidrag. Vi får verkligen hoppas att den fjärde och sista deltävlingen bjuder oss på åtminstone 4-5 superbidrag. Ska bli riktigt spännande att återse Loreen.

 


 

Kommentera