Uppdaterad logotyp för Eurovision 2021

Foto & copyright: Clever ° Franke
Bilden är hämtad från eurovision.tv som ägs av EBU.

EUROVISION 2021. Inför nästa års Eurovision Song Contest har tävlingen fått en något uppdaterad logotyp, även om det mesta kan kännas igen från 2020 års logga.

Logotypen som har togs fram inför 2020 års tävling bestod av element av de 41 ländernas flaggor i den ordning som de anslöt sig till Eurovisionen. 2021 års logga fortsätter på det temat med skillnaden att logotypen utgår ifrån världskartan med Rotterdam i centrum och sedan följer ländernas ordning utifrån sin geografiska placering från Nederländerna. Därav är t.ex. Norge, Danmark, Sverige och Finland placerade längst upp till höger medan Island är längst upp till vänster. Eurovision.tv har gjort en sammanställning av hur länderna placeras.

 

Samma designföretag som ifjol

Skaparna av logotypen är det nederländska designföretaget Clever ° Franke som under året har jobbat vidare på den skapelse som de gjorde till fjolårets tävling, som för övrigt blev nominerade till två priser, och gjort vissa förbättringar som ska symbolisera Eurovisions återkomst.

 

Fakta: Eurovision 2021


Det vi vet om Eurovision 2021 är att den är planerad att äga rum i arenan Ahoy i Rotterdam i Nederländerna den 18:e, 20:e och 22:a maj 2021. Programledare för sändningarna kommer att bli trion Chantal Janzen, Edsilia Rombley och Jan Smit. Nöjesprofilen NikkieTutorials fortsätter i rollen som webbprogramledare. Totalt är det sagt att 41 länder kommer att tävla, där 35 av dem måste kvala till sig en av 20 finalplatser. Undantag görs bara för ”Big Five” och värdlandet som är direktkvalificerade till finalen.

 

Coronasäkrade sändningar

EBU har också gått ut med att de har coronasäkrat sändningarna, vilket innebär att tävlingen kommer att kunna bli av som planerad oavsett om pandemin pågår i samma fas som den gjort under 2020, är i en lugnare/bättre fas eller om den till och med blivit värre än den varit under 2020. Planen är uppdelad i fyra varianter alltifrån att allt är som vanligt till att länderna får tävla från TV-studios i respektive hemland. För att coronasäkra sändningarna ännu mer har produktionen bland annat valt att tillåta förinspelad körsång och dessutom ska alla bidrag reservinspelas i TV-studios. Detta görs främst för de delegationer som kan komma att få förhinder att resa till Rotterdam i maj.

Det är oklart om publik kommer att tillåtas i arenan, men om den gör det kommer biljetter som köptes till Eurovision 2020 att hållas giltiga till 2021. Däremot har EBU flaggat för att en viss mängd biljetter kan komma att behöva dras tillbaka om publiken blir tvungen att hålla så kallad social distansering.

 

Inga 2020-låtar får tävla

Bara nyskrivna tävlingsbidrag som inte har varit publicerade före den 1 september 2020 tillåts delta i 2021 års Eurovision. Tidigare artistval kan dock kvarstå, men det är upp till respektive lands TV-bolag att själv avgöra. Minst halva startfältet kommer att bestå av artister som skulle ha tävlat i Eurovision 2020 och bland resterande länder är det en del som flaggat för att det blir nytt artistval till 2021 även om en del 2020-artister ställer upp på nytt i nationella uttagningar.

 

Förändring av hur vykorten presenteras

I början av de december kom EBU även med information om hur de så kallade vykorten inför respektive artists scenframträdande kommer att se ut. En stor skillnad är att allt kommer att filmas på ett annat sätt i år jämfört med hur det har varit tidigare år, framförallt att det blir upp till varje land själva att filma vissa delar av dessa vykort istället för att artisterna åker i förväg till Nederländerna för att spela in där. Allt för att minimera resvägarna om coronapandemin fortsatt sätter stopp för det.

Vykorten som presenterar artisterna har sett olika ut från år till år, antingen att de har varit mer fokuserade på att göra reklam för värdlandet eller att det är artisten som står i fokus. Varje år sedan Eurovision 2013 har det varit en kombination av bägge delarna.

 


 

Kommentera