Nyheter från Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

EBU utreder fyra möjliga scenarier för Eurovision 2021

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


Foto: derooijfotografie/Pixabay.com

EUROVISION 2021. Redan i maj stod det klart att Nederländerna fått förnyat förtroende att fortsätta vara värdnation för Eurovisionen ett år till och nu i september står det klart att tävlingen kommer kunna bli av tack vare en god planering med olika scenarier.

Det är sammanlagt fyra scenarier som EBU och det nederländska produktionsteamet har tagit fram, och samtliga anses vara realistiska till att Eurovision 2021 kan avgöras på plats i Rotterdam som det har varit tänkt sedan i våras, eller egentligen ända sedan augusti 2019. I korthet betyder det att tävlingen kommer att kunna sändas och en ny vinnare kommer att koras.

Med anledning av att coronapandemiläget ständigt förändras går det inte att säga vilket av dessa scenarier som kommer att bli verklighet i maj 2021, utan förmodligen lär det dröja till runt årsskiftet innan ett besked kommer. Däremot har EBU specificerat de olika scenariernas innehåll.

 

Hur ser de olika scenarierna ut?


Scenario 1: Ordinarie tävling utan några hinder

Alla vi fans önskar att Eurovision ska kunna hållas utan att det blir några hinder för vare sig produktionen, presskåren, artisterna, övrig delegationspersonal och publiken. Det är också det som är det första scenariot som produktionen har tagit fram och som kommer att kunna användas om antingen coronapandemin har avtagit avsevärt till våren 2021 och/eller att ländernas vaccinationer mot covid19 har kommit igång. Skulle saker och ting på hälsofronten ha lugnat ned sig skulle det teoretiskt sett kunna bli en fullsmockad Ahoy Rotterdam nästa år.

Tanken är att det blir totalt nio shower i Ahoy Rotterdam i maj (tre direktsändningar och 6 genrepstillfällen) och med detta scenario med samtliga som har publik på plats.

 

Scenario 2: Ordinarie tävling med social distansering

Det här scenariot är snarlikt det första scenariot, men med skillnaden att coronapandemin inte avtagit i samma takt som önskat, ungefär som världsläget är i skrivande stund. Trots det kommer produktionen kunna ha publik på plats i arenan men alla måste hålla social distansering till varandra på minst 1,5 meter. Det gäller förutom publiken även övrig produktionspersonal och artisterna och dess delegationer. Varje lands delegation kommer också behöva bli avsevärt färre mot vad det brukar vara liksom att färre personer ur presskåren kommer få tillgång till presscentret.  Dessutom lär det bli färre kringevenemang i Rotterdam.

I detta scenario minskar också publikkapaciteten för var och ett av de nio programtillfällena i maj och det gör att ett antal personer som köpt biljetter inte kommer kunna vara på plats. Av rättviseskäl kommer därför en lottning att hållas för att avgöra vilka som får behålla biljetter. Alla som inte kommer in vid aktuellt tillfälle kommer få hela biljettpriset tillbaka.

 

Scenario 3: Ordinarie tävling med reserestriktioner

Det här scenariot är snarlikt det andra scenariot, dvs. med social distansering mellan alla parter (produktionspersonal, artisterna och deras delegationer, presskåren samt publiken), med skillnaden att EBU kommer att kunna tillåta att artister som på grund av reserestriktioner inte kommer kunna resa till Rotterdam i maj kommer att kunna göra sitt framträdande i en TV-studio i sitt hemland, en metod som kommer att prövas i årets Junior Eurovision Song Contest.

För kännedom kommer både programledare och mellanakter vara på plats i Ahoy Rotterdam liksom alla delegationer som har möjlighet att vara på plats.

 

Scenario 4: Eurovision i Lockdown

Om oturen är framme och coronapandemin skulle bli värre nästa år, exempelvis att Nederländerna åter försätts i en lockdown-situation, kommer ingen delegation eller publik att få vara på plats i Ahoy Rotterdam. Istället kommer EBU att använda metoden att låta varje artist sjunga från en studio i sitt hemland men att programledarna och mellanakterna är på plats i Rotterdam, alltså på samma sätt som det blir i 2020 års Junior Eurovision. Det kommer i så fall heller inte vara några kringevenemang i Rotterdam om de inte kan omvandlas till digitala alternativ.

Detta scenario innebär trots allt att sändningarna kommer att kunna bli av, publiken och/eller jurygrupper kommer att rösta och en vinnare kommer att koras. Sedan blir det om möjligt ett firande på ett helt annat sätt än vad alla är vana vid, men tävlingen blir ändå av!

 

Vilket blir det?

Så här ser alltså de olika scenarierna ut och nu är frågan vilken av dem som kommer att bli verklighet. Vi återkopplar så snart vi fått facit!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2021

Melodifestivalen 2021

Retrovision

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen