Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Schlagermagistern inför-analyserar Melodifestivalens startfält 2021

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


MELODIFESTIVALEN 2021 – ANALYS. Hur ska man förvänta sig att startfältet till Sveriges största musiktävling ser ut, nu så här i svallvågorna av den största pandemin på 100 år? Den frågan försöker vår eminente Schlagermagister Adrian att besvara i sin inför-analys till Melodifestivalen 2021.

 

Ett startfält präglat av pandemin

Mängder av inställda konserter, krogshower och turnéer har gjort att 2020 blev det värsta året någonsin för kulturvärlden, och inte minst för svenska artister. Kanske kan man då lätt tänka sig att det finns en rejäl hunger på revansch hos dem, en stark vilja att uppträda och visa vad man går för? Kanske kan man rent av ana ett (inte så litet) mått av desperation rent av? Ja, startfältet inför 2021 års Melodifestival tyder på att många artister fått nog av isoleringen och är beredda att göra allt för att synas igen. Även om det kanske är en gång för mycket…

 

Gruppernas och veteranernas år?

Melodifestivalredaktionen valde i år att skippa de traditionella artistpresentationerna inför samlat medieuppbåd – det är ju trots allt pandemitider. Istället släpptes artistpresentationerna digitalt och portionsvis med en timmes mellanrum under 1-3 december, ett koncept som gav media-Sverige möjlighet att långsamt och metodiskt analysera varje artist. Sakta men säkert växte det fram en bild av att en helt annan skara svenska artister sökt sig till tävlingen, än vad som annars brukar göra det. Flera av dem är visserligen artister som starkt förknippas med tävlingen, men en förvånansvärt stor del av dem är också artister som vanligen har en annan fan-krets och som är mer beroende av festivaler, danskvällar, krogshower eller sommarrevyer. Alltså allt sånt som blivit inställt under året.  Kanske inte så konstigt att man ser Melodifestivalen som en utväg då, ett sätt att nå ut och synas på ett smittsäkert sätt. Just därför är det kanske inte så oväntat ändå, att få se Eva Rydberg, Mustasch, Elisa Lindström, Arvingarna, Sannex och Lillasyster i Mellon, trots att de sannolikt inte haft så starka skäl att delta om detta varit ett helt vanligt år.

En annan viktig aspekt är att detta är Christer Björkmans sista gig, vilket sannolikt lockat en hel del veteraner att komma tillbaka. Eric Saade, Danny Saucedo och Charlotte Perrelli har alla varit programledare för tävlingen under Björkmans tid, och med tanke på att de inte har varit så framgångsrika som artister på senare tid är det sannolikt mest menat som en hyllning till Christer att de tävlar igen 2021.

 

Liknar tidigare år

Men i det stora hela så syns ungefär samma trender i startfältet som under tidigare år. Exakt hälften av startfältet består av kvinnliga artister, men till skillnad från de senaste åren ser vi inte några könsblandade duetter, eller könsblandade grupper denna gång. Strikt könsuppdelning alltså! Emellertid ser vi osedvanligt många duetter och grupper rent generellt – alltifrån Eva & Ewa och Arvingarna till The Mamas och WAHL feat. SAMI. Dessutom är det ovanligt nog rätt många artister som nu ställer upp som soloartister, men som tidigare varit del av grupper, bakgrundssångare eller producenter. Framförallt handlar det om Tess Merkel, som nu försöker återupprepa Alcazarkollegan Lina Hedlunds framgångar som soloartist. I och med det, har samtliga tidigare medlemmar i Alcazar – förutom Annika ”Annikafiore” Kjærgaard – deltagit som soloartister i Melodifestivalen någon gång sedan 2007.

En annan är den tidigare dansbandsdrottningen Elisa Lindström som blev en riksangelägenhet som sångerska i Elisas, men som sedermera gjort sig känd som soloartist. Deltagandet 2021 blir hennes andra framträdande i tävlingen. Ytterligare en artist som är värd att nämna här är Patrik Jean som bland annat låg bakom The Mamas vinnarbidrag ifjol och som dessutom varit en framgångsrik producent länge. Att ställa upp som soloartist är han kanske något ovan vid, men knappast någon gröngöling för det. På tal om producenter och låtskrivare så kan man också, något överraskande, se att Anton Ewald gör comeback som artist. Han började ju sin bana som det i Melodifestivalen 2013, med den ganska framgångsrika låten ”Begging”. Sen dess har han mestadels deltagit som låtskrivare, producent och gjort karriär som modell.

 

Veteraner av rang

Melodifestivalen är ju inte komplett utan en rejäl uppsättning gamla veteraner. Gärna så gamla att både mormor och morfar kommer ihåg deras låtar. Först då blir det ju familjeunderhållning på allvar! Att få se en och annan 60+:are är alltså inget ovanligt. Till och med 70+ och 80+:are är välkomna inslag! Däremot är det kanske inte dessa som man räknar som vinnarkandidater i första hand, utan mer som behjärtansvärda kuriosa-inslag av typen ”Vad roligt att h*n lever fortfarande” eller ”Kul att h*n håller sig aktiv, jag önskar att jag själv blir sån i den åldern”. I år bjuds vi på Eva Rydberg och Ewa Roos i duett, med en låt som har den närmast revymässiga titeln ”Rena rama ding dong”. Kanske inte en vinnarkandidat, men underhållning på hög nivå för den äldre publiken högst säkerligen! Samtidigt är Arvingarna tillbaka, kanske fick de mersmak efter framgången 2019? Men inte heller den här gången lär dansbandsschlager med 50+:are vara en vinnarkandidat. Charlotte Perrelli och Jessica Andersson är sedan de två mest återkommande tidigare vinnarna i tävlingen. I Jessicas fall är det faktiskt åttonde gången, vilket är imponerande eftersom hon kommit näst sist i finalen på sina senaste två försök. Charlotte å andra sidan, har inte ens lyckats nå finalen på sina två senaste försök, vilket återigen visar hur svårt det är att komma någonvart för dessa erfarna veteraner.

 

Unga veteraner

I år får vi också se en rad unga veteraner, artister som trots relativt låg ålder redan hunnit tävla i alla fall två gånger i tävlingen. Om jag 2011 hade sagt att Danny Saucedo och Eric Saade skulle återvända till Mellon 2021 med siktet inställt på att vinna – ja, då hade nog de flesta skrattat. Eller, så hade man accepterat det – om båda dessa herrar också skulle fortsatt dominera 2010-talets musikvärld. Nu blev det ju inte så, tvärtom har det varit rätt tyst ifrån de båda i sammanhanget, med undantag ifrån deras insatser som programledare. I ärlighetens namn har de ju inte direkt dominerat Spotify heller under de senaste fem åren, så deras plötsliga intresse av att delta som artister igen känns lite krystat. Kan de fortfarande vara relevanta för den yngre generationen? Nja.

Desto mer intressant är att fjolårstoppen är tillbaka – The Mamas och Dotter. En poäng skiljde dem åt i finalen 2020, och med minsta möjliga marginal vann då The Mamas. Att de redan 2019 också vann, som bakgrundskör till John Lundvik, gör bedriften desto större! Men The Mamas fick ju, som bekant, inte åka till Rotterdam och representera Sverige i ESC, trots sin seger i Melodifestivalen. Coronaviruset kom i vägen, och istället blev 2020 ett rejält anti-klimax för dem. Självklart vill de ha en ny chans att nå Eurovision, och om startfältet visar sig vara jämnt (igen), så kommer säkert många som röstar att känna att man vill unna The Mamas den ESC-biljett som de gick miste om 2020. I sådana fall blir de den enda artist som vunnit tre gånger i rad i tävlingens historia. Dotter lär å andra sidan också vara revanschsugen – men hon lär få det mycket svårare. Historiskt så lyckas sällan silvermedaljörerna från året innan, och allt som oftast blir det bara pannkaka av det hela. Senaste gången någon faktiskt lyckats vinna i den situationen, var när gruppen Friends vann 2001 – efter att ha slutat (delad) tvåa 2000. Och då ska man komma ihåg att tvåorna nästan alltid kommer tillbaka året därpå. Tufft läge alltså!

Kul dock att se Alvaro Estrella tillbaka igen, liksom Tess Merkel, som varit delaktiga i att återinföra latino respektive discon i Melodifestivalen igen!

 

Återvändarna – de verkliga favoriterna

Även om ni tror det, så är det ingen självklarhet att återvända till Melodifestivalen om man en gång varit med. Speciellt om man inte lyckades speciellt bra på första försöket. Om man däremot vinner eller hamnar i topp i finalen är det givetvis annorlunda, men de artister som lyckas ”sådär” brukar inte vara supertaggade på att hoppa på Melodifestivaltåget igen. I år får vi dock se ett bra gäng med återvändare, som lyckades ”sådär” på sitt första och hittills enda försök. Jag har tidigare nämnt Elisa och Anton som två oväntade sådana artister, men också Ralf Gyllenhammar gör comeback tillsammans med Mustasch – en grupp som kanske inte har sin traditionella fanbase i detta sammanhang. Ingen av dessa lär väl dock sållas till favoriterna till vinsten. Istället är det återvändare ifrån 2020 års upplaga som blir intressanta – Paul Ray och Klara Hammarström. Även om bara Paul lyckades nå finalen så fick båda få rätt stora framgångar på listorna med sina bidrag – och mycket talar för att de hamnar högt i försnacket inför 2021 års tävling också. De ligger båda rätt i tiden och har en helt annan dragningskraft än många andra artister i startfältet.

 

Årets skörd från Idol

Varje år får vi se nyskördade artister ifrån TV4:s Idol, och så även 2021. Visserligen inte de allra färskaste kanske, men relativt nya likväl. Kadiatou, Tusse och Nathalie Brydolf är i sammanhanget inte några lättviktare, snarare är detta tre av de tyngsta namn som Idol producerat de senaste två åren. Kadiatou blev tvåa i Idol 2018, som 18-åring och då klart yngst i finalen. Samma år slutade Nathalie Brydolf 6:a, för att sedan synas i Tv igen 2019 i ”Bachelor Sverige”. Tusse å andra sidan började sin karriär i Talang 2018, och vann sedan Idol 2019. Även om dessa tre artister ännu är rätt nya i branschen är de redan välkända ansikten – och lär inte missa finalen så lätt. Frågan är bara hur deras bidrag stämmer överens med det som publiken fick höra av dem i Idol? Utmaningen blir såklart att komma med en låt som både stämmer överens med vilka de är som artister – och som samtidigt känns igen ifrån deras genombrott i Idol.

 

Kända debutanter med ess i rockärmen

I år har vi också en ovanligt stor skock debutanter – utan Idolbakgrund eller farfars-stämpel. Här handlar det istället om artister som slagit igenom på egen hand – och på olika håll.

Hårdrock har vi ju redan fått i och med Mustaschs debut i tävlingen. Men nu har vi också bandet Lillasyster, som förmodligen därför kommer med ett bidrag som skiljer sig ifrån det Mustasch kommer med. Vi lär inte få höra två identiska hårdrockslåtar i samma tävling, så många hårdrocksfans tittar inte på Mello. Emellertid ska vi inte vifta bort Lillasyster, det är ett meriterat band med en rad framgångar på CV:t. Räkna med dem som underdogs! I (nästan) samma genre har vi Sannex, som sannerligen också är meriterade, men inom dansbandsvärlden och har dessutom hållit på i branschen sedan 1977 – om än i olika medlemsupplagor. Spännande nog så är de den enda artisten i startfältet kopplade till Bert Karlssons tidigare skivbolag Mariann – ett bolag som förr helt dominerade Melodifestivalen! Nostalgi alltså!

För de lite coolare kidsen har vi också WAHL feat. SAMI, en hip-hop-duo som har kopplingar till nästan hela hip-hop-Sverige. Visserligen är det ingen garanti för framgång, tvärtom, men i sammanhanget är det stora namn de associerat sig med. I övrigt kan också nämnas artister som Clara Klingenström, Efraim Leo, Lovad och Emil Assergård som alla har producerat framgångsrika singlar och EP:er under de senaste åren – och dessutom synts på bl.a. Lisebergsscenen och Bingolotto för att nämna några. Efraim Leo är spännande i sammanhanget, eftersom han dessutom varit på Billboardlistan som en feature med MARC 2016 i låten “Show You The Light”, som låg på 46:e plats.

 

Okända ansikten – typ

Så finns det ju också den kategorin artister som man inte hört talas om förrän nu. Det handlar då främst om musiker som antingen stått i bakgrunden eller bakom mixerbordet. Eller helt enkelt om någon som faktiskt inte nått någon stor publik förrän nu. Frida Green, från Österlen i Skåne, har hittills gjort karriär som bakgrundssångare på lokala scener i hemtrakterna, och når nu för första gången en rikspublik. Julia Alfrida har dock gått via finalen i tävlingen P4 Nästa 2020, och har på så sätt i alla fall gjort sig någorlunda känd för publiken därigenom. Patrik Jean är slutligen den ende artisten som tidigare helt stått utanför sångarkarriären, och istället fokuserat på låtskriveri och producering. Han skrev bland annat vinnarlåten till The Mamas förra året, liksom två vinnalåtar i Idol tidigare. Ingen nybörjare precis, men framför micken är han helt ny.

 

Ett spretigt och udda startfält – precis som alltid

Nu är ju Mello alltid Mello, och man får vara beredd på alla möjliga saker då. Speciellt i coronatider. Men 2021 får vi dessutom ett startfält som återintroducerar hårdrocken, och som bjuder på en veterankavalkad utan dess like. Dansband, revy, hip-hop, pop och hårdrock, jag tvivlar på att någon genre blir missad. Detta blir ett spektakel, vilket kanske blir viktigare än man tror med tanke på att allt ska ske i en tom filmstudio och inte inför 10 000 åskådare i en arena. Då behöver man drag, variation och kaos – så kanske är det nyttigt med denna spretiga musikaliska fest? Den som lever får se, helt enkelt. En trött pastisch, men ack så dystert korrekt i dessa tider.

Vad ser du mest fram emot till Melodifestivalen 2021? Kommentera gärna och tyck till här nedan!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2021

Melodifestivalen 2021

Retrovision

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen