Vi tycker till om bidragen i deltävling 4 (Melodifestivalen 2017)

MELODIFESTIVALEN 2017. Den fjärde deltävlingen som ägde rum i Skellefteå är nu avgjord. 7 bidrag tävlade om två platser i finalen och två platser i Andra chansen. Nu när vi vet vilka som gått vidare kommer våra kommentarer om bidragen och showen!

Här nedan skriver vi vad var och en i panelen tyckte om bidragen. Fotografierna är tagna av oss i panelen.

 

1. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia – ”En värld full av strider (Vearelde gusnie jeenh vigkieh)”

Panelen inför: Jon Henrik Fjällgren tog jojken in i vardagsrummen när han deltog i Talang Sverige 2014, och gjorde sedan samma sak igen 2015 då han tävlade med sin låt ”Jag är fri (Manne leam frijje)” som blev tvåa i finalen. Till vardags är annars Jon Henrik renskötare i Mittådalens sameby i Härjedalen. Han kommer ursprungligen från Colombia där han adopterades av sin familj. I år är Jon Henrik tillbaka i Melodifestivalen, och får denna gång sällskap av artisten Aninia som debuterar i tävlingen. Årets låt, som för övrigt håller den längsta titeln (”En värld full av strider (Vearelde gusnie jeenh vigkieh))”, är således ett själsligt samarbete mellan dessa två artister.

Bakom låten står förutom Jon Henrik Fjällgren också Sara Biglert, Christian Schneider och Andreas Hedlund. Vi noterar att Sara Biglert och Christian Schneider stod bakom Tjeckiens låt i fjolårets Eurovision Song Contest och i år tävlar de också med ett bidrag i Maltas uttagning (de blev tvåa i fjolårets final på Malta med låten ”Golden” som Brooke framträdde med).

 

Panelen tycker till:

Adrian: Jag hade inga stora förväntningar på Jon Henrik i år, eftersom jag inte var ett stort fan av hans bidrag ”Jag är fri” 2015. Just då så tyckte jag att låten saknade form – och blev konstig. Mycket på grund av jojken. Men i år är allt annorlunda – jojken har blivit ett komplement i bidraget istället för att vara helt i fokus! Då är det plötsligt helt underbart – och Jon Henrik och Aninia producerar 3 fullkomligt magiska etno-minuter på scenen! Wow!! Samtidigt saknar man ett minnesvärt scennummer samt en egentlig vers. Men bortsett från det så är detta ett nästintill perfekt bidrag!


Alexander: Jag missade hela boomen då han tävlade, och visst vann hela, Talang Sverige, och har kanske därför aldrig riktigt fattat grejen med honom. Då han var med seanst gillade jag vare sig honom eller hans låt, och hade svårt att se varför ni svenskar gillade honom så störtmycket. Men, i år har jag en annan åsikt. Hans låt var betyligt mer schlagervänlig, och trots att jag inte är något fan av hans jojkdelar så kompenseras Aninias starka refräng det, och det landar på plus för mig. Inget fan direkt, men en helt mello-vänlig låt!


 

Haris: Jag hade svårt för jojken senast han var med, men denna gången tycker jag detta var genuint vackert. Jag har sålts på Jon Henriks charm och mystiken kring Aninia. Kombination av numret och musiken var lysande. Detta var mycket bättre än sist han var med. Kan verkligen lyssna om och om på detta. Jojken, sången, melodin – allt satt där det skulle.


Hollac16: Precis som Adrian var jag inget större fans av Jon Henriks förra Melodifestivalbidrag och detta för att den låten bara kändes platt och tråkig. Jag tycker egentligen att årets låt från Jon Henrik är lika tråkig som 2015-låten, men det som livar upp låten lite är Aninia. För problemet med den här låten det är att det är bara en refräng som pågår i 3 minuter. Det blir lite tjatigt.


Linn: Jag gillar jojk och det är en stämningsfull låt som dock kunde fått gå vidare till Andra Chansen istället för final.


Robban: Jag tycker att det här bidraget är bättre än Jon Henriks förra Mellobidrag. Det var ett smart drag att skjuta in lite sång som kompliment till jojken. Det är vackert och stämningsfullt. Även om jag tycker helhetsbetyget är klart godkänt så kan jag inte låta bli att känna en viss stresskänsla av låten. Det blir lite för mycket på en gång helt enkelt.


 

 

2. Alice – ”Running With Lions”

Panelen inför: Sångerskan Alice Svensson slog igenom i Idol 2008 där hon var nära att vinna men blev bara tvåa. Hon föddes i Vietnam men adopterades av en svensk familj och kom till Sverige när hon var tio månader gammal. Hon växte sedan upp i Hedesunda och har förutom Idol deltagit i olika talangjakter. Hon var som barn en av medlemmarna i gruppen Popcorn.

Efter sin medverkan i Idol fick hon skivkontrakt och gav år 2009 ut låten ”Lady Luck”, som hon bl.a. framträdde med i Sommarkrysset. Sedan dess har det varit relativt tyst från henne i medierna, men nu är hon alltså tillbaka igen som debutant i Melodifestivalen, där hon har valt att bara gå under sitt förnamn som artistnamn. Låten heter ”Running With Lions” som hon gjort med Anderz Wrethov, Andreas ”Stone” Johansson och Denniz Jamm.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Oj vad jag diggar den här låten, även om den känns lite tafatt i början. Alice gör en bra insats, även om rösten är lite tunn för att ge tyngd till låten. Men den är vansinnigt snyggt byggd, bra greppande refräng som får en att vakna. Tyvärr saknade Alice en egentlig scenshow – vilket nog kostade avancemang.


Alexander: Hmmmmm… Nybörjare i årets tävling, tyvärr, det kommer inte gå väsrt bra för dig. Hon är kanske inte riktigt mogen för den här uppgiften, rösten håller inte riktigt och låten är helt enkelt inte sååå bra. Tyvärr…


 

Haris: Det har hänt mycket sedan man såg Alice i rutan sist. En ung tonåring som kom tvåa i Idol till en kvinna. Dock tycker jag att hennes röst inte mognat avsevärt. Låten var slät och rätt tråkig egentligen. Det jag tänkte mest under låten var ”den hade varit mycket bättre med en etablerad sångerska”.


Hollac16: Jag tycker Alice gjorde ett bra framträdande och hade hon hamnat i någon annan deltävling hade hon minst gått till Andra chansen. Tyvärr var startfältet lite för starkt här (för många förhandsfavoriter) så jag tror det var det som blev hennes fall här.


Linn: Bra låt, oväntat bra för att vara en debutant. Det var ett starkt startfält som tyvärr gjorde att Alice inte kunde gå vidare.


Robban: Alice är verkligen en grym & talangfull sångerska och hon förtjänade mer än en femteplats. Tyvärr hamnade hon i en för svår deltävling annars tror jag absolut att hon hade haft större chans att tagit sig vidare. Snyggt stylad och bra sång. Jag hoppas att hon återkommer till tävlingen framöver och får valuta den gången istället.


 

 

3. Les Gordons – ”Bound to Fall”

Panelen inför: Örebrogruppen Les Gordons bildades år 2009 av Jonatan Renström och Albert Björkliden. Tre år senare tillkom resterande bandmedlemmar och således var gruppen sammansatt. År 2014 spelade de in sitt debutalbum och detta ledde till ökad publicitet samt flera festivalspelningar. De gjorde även en turné i USA som de blev inbjudna till.

Förra året deltog Les Gordons i Sveriges Radios musiktävling Svensktoppen nästa. I den lokala finalen i Örebro lyckades de segra och blev därför en av 25 som tävlade om att få åka till riksfinalen i Linköping där seger och ära stod på spel. Juryn som utsåg finalisterna blev mycket riktigt hooked on Les Gordons så de fick en plats i finalen. Men trots att de inte vann den tävlingen så blev de tillfrågade av Melodifestivalens exekutiva producent Christer Björkman om de ville vara med i Melodifestivalen 2017. I samma stund som frågan kom svarade de med ”njae”, men en kort tid senare kom besked att de ville vara med så länge de fick göra sin låt själva. Vilket de också fick.

Gruppen tävlar med låten ”Bound to Fall” som har text & musik av Jonatan Renström, Albert Björliden, Andreas Persson, Carl Ragnemyr, David Runebjörk och Jimmy Jansson.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Detta var ju på förhand nederlagstippat – och det är kanske inte så konstigt med tanke på deras okända status. Jag tyckte däremot låten var oerhört skön – diggar Mando Diao-stilen och framträdandet! Tyvärr höll inte sångaren måttet – vilket drar ner betyget. Men detta är mycket kaxigt för att vara med i Mellon!


Alexander: Jaha, årtes Svensktoppen Nästa-bidrag. Nä, då är ni dödsdömda. Låten var helt okej, sångaren var troligtvis lite för nervös, och höll, precis som Adrian säger, inte måttet. Resten av bandet står ju bara och leker att de spelar, så vad de egentligen kan vet ingen. Nä, hörni, kul att ni var med, men där var det.


 

Haris: En svag The Hives kopia. Tråkigt och det hände verkligen ingenting för mig. Jag kommer inte ens ihåg låten. Men det finns mycket värre bidrag i år, så en 1:a kan den få för det är lite annorlunda iaf.


Hollac16: I augusti var jag på plats i Linköping vid finalen av Svensktoppen nästa 2016. Det jag direkt tänkte med Les Gordons var att de är alldeles för spexiga för en tävling som Melodifestivalen och jag hade därför hellre sätt vinnaren Noomi få tävla i Melodifestivalen istället. Tyvärr tycker jag därför att Les Gordons inte alls var särskilt bra i den här tävlingen, varken då i augusti eller nu i februari. Jag har sagt det förr och säger det igen – allmänheten verkar bara vara ett streck på pappret att de är med. Antingen ger man dem en skitdålig låt eller sätter dem i en svår deltävling. I det här fallet lyckades SVT uppnå bägge delarna.


Linn: Jag har redan glömt vilken låt detta var. Den var inte överdrivet rolig.


Robban: Grabbarna i Les Gordons fick 3 minuter i rampljuset i Sveriges största underhållningsprogram. Som vanligt tar sig inte de okända jokrarna sig vidare i den här tävlingen, vilket är tråkigt. Låten var helt okej, men glöms tyvärr bort bland resten av startfältet som innehöll så mycket bättre bidrag.


 

 

4. Wiktoria – ”As I Lay Me Down”

Panelen inför: Ifjol var 20-åriga Wiktoria Johansson från Brämhult (utanför Borås) en av årets Melodifestivaldebutanter som då var i stort sett helt okänd för både pressen och publiken. Hon hade dock innan dess hållit på mycket med musiken. Som barn lärde sig Wiktoria att spela piano och tog sånglektioner och två år senare deltog hon i en talangtävling, som har följts upp med flera talangtävlingar (bl.a. Lilla Melodifestivalen 2011). Tidigare var Wiktoria en del av popduon Dash4, och det var under en sommarturné som hon ”blev upptäckt” av musikbranschen. Då flyttade hon till Stockholm för att satsa helhjärtat på musiken.

När Wiktoria ifjol presenterades som en av de tävlande i Melodifestivalen var det få som visste vem hon var . Trots det tog hon med sin countrylåt ”Save Me”publiken med storm som utsåg henne till den deltävlingens vinnare. I finalen i Friends Arena fick Wiktoria fick fjärde flest röster av jurygrupperna och den näst högsta av tittarna, som totalt sett räckte till en fjärdeplats, vilket är ett bra trackreckord för att har gjort det första gången. Efter tävlingen låg ”Save Me” på Svensktoppen i sju veckor. Ifjol släppte hon också singlarna ”Yesterday R.I.P” och ”Unthink You”, och i somras kunde vi se henne uppträda i både Lotta på Liseberg och i Sommarkrysset på Gröna Lund.

Nu är Wiktoria tillbaka i tävlingen igen som egen artist. Denna gång heter låten ”As I Lay Me Down” som Justin Forrest, Jonas Wallin och Lauren Dyson står bakom.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Så vitt jag har hört så är detta vinnaren av Melodifestivalen 2017 – eller iallafall topp 2. Wiktoria sjunger som en gudinna, låten är ett välproducerat glädjepiller, och scennumret är häftigt. Det enda som fattas här är en ordentlig brygga i låten, en tonartshöjning eller något liknande! Jag är dessvärre inte helt övertygad om att den kommer gå helt hem internationellt, men den är otroligt svår att sluta nynna på. Och ärligt talat vill jag inte sluta nynna på den, detta gör mig glad! Kanonlåt!


Alexander: Åh, det här gillade jag. Hon visste precis hur man skulle ta kontakt med varendaste en kamera, och efter ett svagt bidrag av Les Gordons får Wiktoria all den uppmärksamhet hon ska få. Jag skulle vilja hävda att det här är bättre än vad hon hade att komma emd förra året! Finalen är den rätta platsen för henne. Ett snyggt nummer, och dessutom en bra låt, vad kan gå fel?


 

Haris: Den alltid så charmiga Wiktoria återvänder med en låt och nummer som jag tycker påminner väldigt mycket om låten hon deltog med förra året. Förra året var snäppet bättre än detta, även om detta också är rätt trevligt. Det är lite country-inspirerat upptempo som då. Men man kan inte ogilla det.


Hollac16: Förra året hade jag svårt för Wiktorias låt, och det var nog främst för att själva scennumret med ljussättning tog fokus från själva låten. Årets låt som Wiktoria tävlar med är så mycket bättre. En av de bättre finalisterna i årets final helt klart.


Linn: Bra låt som förtjänade sin finalplats. Jag gillade refrängen den hade en härlig melodi.


Robban: Kan detta vara vinnaren? Wiktoria är självsäker och snygg på scenen och låten är snyggt uppbyggd och det finns effektfulla strofer med acapellasång. Det här blir garanterat topp 3 i finalen! Jag älskar denna låten och hade verkligen inte haft något emot om detta var vårt bidrag till ESC 2017.


 

 

5. Axel Schylström – ”När ingen ser”

Panelen inför: Axel Schylström slog igenom musikaliskt när han deltog i Idol 2015 där han slutade på en fjärdeplats. Men innan dess hade han bland annat spelat fotboll i sin hemstad Norrköping som mittfältare i IK Sleipners A-lag samtidigt som han hade musiken som lika stort intresse. Axels liv kom dock att ta sig en hemsk vändning då han i juni 2012 råkade ut för en allvarlig olycka. Detta efter att han hade klättrat upp på taket av ett tåg och kommit åt en strömförande ledning som gjorde att han fick 16 000 volt i kroppen. 70 procent av hans kropp brännskadades i olyckan och det krävdes en mängd operationer och behandlingar för att rädda honom. Men Axel gav inte upp för de utan gav sig ut på en föreläsningsturné för att berätta att det går att komma tillbaka till livet igen och sedan dess har musiken varit en stor räddning.

I år deltar Axel i Melodifestivalen för första gången. Hans bidrag heter ”När ingen ser” som är enligt honom själv en dansvänlig låt. Han har gjort den tillsammans med Behshad Ashnai och David Strääf.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Man blev klart överraskad över hur dansvänlig den här låten va! Svängig, skön och tilltalande – en riktigt härlig låt! Axel var ett fräscht ansikte för mig, och även om det var mycket Danny Saucedo över framförandet så känns det ändå rätt eget. Men likväl så känns det som att låten har några år på nacken, och kanske inte bör uppta en finalplats. Bra första försök dock!


Alexander: Jag minns Axel från Idol-tiden, då var han ännu rätt så stel och fick mycket kommentarer för att han inte dansade något då han uppträdde. Men vad har hänt nu!? Killen dansar ju mer än alla andra kombinerat under hela kvällen. Och snyggt dessutom. Stilig koreografi, en bra låt och en skicklig sångare. Tyvärr så ställs han mot Lisa Ajax i Andra Chansen, och där frar han nog det kortare strået.


 

Haris: Vad ska man säga? Jag gillade inte det här. Även om det svängde så var det rätt tråkigt och platt. Inget jag går igång på eller skulle lyssna på utanför dessa sammanhang.


Hollac16: Här blev jag positivt överraskad av en glad Axel. Hade sett framför mig att han skulle stå på scen med gitarr men det här var så mycket bättre. Även om det var lite svårt att höra vad han sjöng (för det gick så fort) hoppas jag att det tas emot väl i Andra chansen nästa vecka.


Linn: Jag gillar Axels låt. Den har en sväning och härlig melodi och ton. Jag tycker att melodin påminner om Ace Wilders Don´t worry från förra året. Hm…? Bra låt dock, jag hade som jag nämnt 10000 gånger tidigare hellre hört den på engelska.


Robban: Man blir så glad när man ser Axel framträda. Jag gillade honom redan från Idol-tiden och hans koncept med poplåtar på svenska lex Oskar Linnros fungerar klockrent. Låten tog honom vidare och jag vet inte om han riktigt hade förväntat sig det själv. Tycker låten var bättre än vad jag förväntade mig. Riktigt medryckande och härlig. Det är kul när tidigare Idol-deltagare framträder i Melodifestivalen.


 

 

6. Sara Varga & Juha Mulari – ”Du får inte ändra på mig”

Panelen inför: Sara Varga känner nog många igen från Melodifestivalen 2011, då hon ställde upp med den avskalade och vackra balladen ”Spring för livet” som tog henne till final, via Andra chansen. Efter nu många år senare återkommer hon igen, men denna gång inte ensam utan i duett med Juha Mulari.

Lite kort presentation då om dessa två. Sara Varga är förutom artist även DJ, vissångerska och författare. Hon har bl.a. skrivit boken Från groda till prins, men är nog mest känd för sin medverkan i Melodifestivalen. Juha Mulari kom från Finland till Sverige 1967. Han hade enligt egen utsago en tuff uppväxt och har även haft andra jobbiga händelser i livet. Men musiken har alltid funnits där. Som 50-åring släppte han första album.

För en tid sedan blev de sammanförda av en gemensam vän och började samarbeta musikaliskt. Nu ska de tävla i Melodifestivalen med låten ”Du får inte ändra på mig” som likt Spring för livet har ett budskap om än kanske inte lika brutalt som sist. Låten har Sara Varga gjort tillsammans med Lars Hägglund (som även står bakom Charlotte Perrellis bidrag).

 

Panelen tycker till:

Adrian: Nej, detta var inte min kopp te! Jag har full förståelse för att man har denna typ av låt med i årets Mello, men även om det var lite coolt med Lars Winnerbäck-soundet så blev hela detta bidrag en lång konstpaus inför Loreens nummer. Tyvärr en solklar sistaplats ikväll!


Alexander: Juha Mulari var ett nytt ansikte för mig, och han var ju rätt så intressant. Sara Varga var så mycket bättre, då hon för typ tio år sedan uppträdde senast, tyvärr. Hon staplar med att hålla micken vid munnen då hon sjunger, och känns lite oförberedd. Njä, det här var lite för tråkigt för mig.


 

Haris: Jag gillar när musik sticker ut. När det är genuint, enkelt och vackert. Sedan att det har ett budskap skadar inte. Givetvis tar sig inte svenska folket till sig det och det åker ut direkt. Men personligen tycker jag det var rätt mysigt och trevligt.


Hollac16: Tyvärr blir det lite för lamt det här och därför helt chanslöst. Charlotte Perrellis låt på samma tema var mycket bättre.


Linn: Så tråkig låt och jag antar att den var med för att ge musikgenre lite spridning.


Robban: Jag förstod att detta skulle vara helt chanslöst. Men jag uppskattade denna låten. Juha’s röst är riktigt behaglig att lyssna på. Lite Lars Winnerbäck över hans röst. Jag vill höra mer från honom.


 

 

7. Loreen – ”Statements”

Panelen inför: Loreen gjorde sig ett stort namn i Melodifestivalen när hon först deltog 2011 med låten ”My Heart Is Refusing Me”, som endast gick till Andra chansen. Men sedan när hon kom tillbaka ett år senare och framträdde med ”Euphoria” så var succén ett faktum. Först gick hon direkt till final där hon överöstes med kärlek och vann totalt överlägset alla andra kandidater. Inför ESC var hon storfavorit till segern och även där krossade hon allt motstånd. Hon lyckades nästan slå Alexander Rybaks tidigare poängrekord, men fick som tröst fler 12:or än vad han hade fått 2009.

Hur slog Loreen då igenom? Ja det var inte genom Melodifestivalen utan i Idol 2004. Innan dess hade hon aldrig stått på en scen, men gjorde ett mycket bra intryck och tog sig ända till veckofinalerna innan det tog slut. För det stora genombrottet kom sedan med Melodifestivalen och ESC. Hennes ”Euphoria” har sålts över 1,2 miljoner exemplar över hela världen och har streamats över 100 miljoner gånger. Det är helt otroligt! Dessutom har Loreen vunnit en rad priser. Och för femte året i rad utsåg ESC-fansen henne till vinnare i ESC Radios årliga ”Topp 250”-omröstning.

Så att komma tillbaka till Melodifestivalen igen med allt detta i bagaget är inte så lätt. Medierna spekulerade om hennes återkomst, men det var först dagen före artistpresskonferensen i november ifjol som hon fattade det avgörande beslutet att delta. Låten som är med nu heter ”Statements” och är som titeln antyder världssituationen som den ser ut idag. Låten har Loreen gjort med ”The Family” vilka är Anton Hård af Segerstad, Joy Deb och Linnea Deb.

 

Panelen tycker till:

Adrian: Jag beslutar mig för att dänga till med en 5:a här! Men jag gör det med reservation: Detta är ett SVÅRT bidrag! Det är ingen Euphoria, ingen schlager och definitivt ingen lättuggad radiopop som vi skickat till finalen hittills! Jag har full förståelse för att svenska folket inte svalde detta med hull och hår – och jag tror inte att folk utomlands lär göra det heller. Men faktum kvarstår – detta är magi. Ren magi – både musikaliskt, vokalt och scenografiskt. Det är perfektion!!!! Loreens scennummer är en teaterpjäs – svårtolkad visserligen, men ändå helt i sin egen division. Visst är låten konstig, men Loreens mäktiga röst skriker ut känslor och ger mig ståpäls varje gång. Då funkar de konstiga tongångarna från musiken, och bygger upp en stämning av förändring. Jag kan skriva fyra meter text till om det här bidraget, men jag får ge mig nu….


Alexander: Hela årets tävling var uppbyggd kring att Loreen skulle vinna hela skiten en gång till, med något Euphoria-aktigt, som nästan kan plagiatanklagas, eftersom det är så likt alla låtar som spelats på radio under det senaste halvåret. Men sen ställer hon sig på scenen i Skellefteå, och levererar en låt som är på tok för svår för mellopubliken att ta till sig under de tre minuter de har på sig. Den har ett djupt budskap, en snygg melodi och en magisk koreografi, men det blir för mycket, vilket leder till bara en plats i Andra Chansen. Besvikelsen är stor i camp Loreen, och det syns i hennes ögon (jo, man ser hennes ögon i år) då hennes namn läses upp för att gå till Andra Chansen. Jag är fortfarande tudelad till vad jag tycker om den här låten, och att ge poäng är svårt. förhoppningsvis ser vi henne även i finalen.


 

Haris: Här har vi ett bidrag som splittrar folket tror jag. Jag har alltid haft svårt för Loreen. Tycker hennes sätt att vara unik känns påklistrat och fejk. Att detta inte är en riktigt personlighet på något sätt. Och det faktum att hon gjorde en Sia-kopia spädde på dessa åsikter om henne för mig. Låten var helt okej. Det var inget speciellt. Känns som att SVT vill att hon ska vinna, men folket ville annat. Tack Sverige!


Hollac16: Den enda artist, av alla 28 som tävlat i år, som har allt att förlora på att komma tillbaka till Melodifestivalen igen är Loreen. Och tyvärr tycker jag att hon faktiskt förstör mer för sig själv än vad hon gör nytta här. Problemet med hennes musik när den inte är upphottad av G:son & Boström är 1) den blir svårbegriplig och 2) det blir för udda. Personligen hade jag svårt att höra vad hon sjöng, jag hade svårt att uppfatta vad hon ville säga med sitt budskap. Det blir lite för mycket religiöst trams över det här numret. Däremot tror jag Loreen kommer att slå ut sin kombattant i Andra chansen och gå till final ändå. Men någon mer Eurovision bör det inte bli om jag får bestämma. Här måste jag vara lika hård som Haris i bedömningen. Betyg enbart för att Loreen sjunger bra.


Linn: Det är Loreenmagi rakt igenom och jag blir så rörd och berörd. Hennes röst är helt magisk och jag är lite tom på ord. Jag hoppades så att publiken skulle förstå den. De förstod den så den kom till andra chansen. Jag är helt klart besviken, jag ville ha en finalplats. Jag hoppas Loreen tar finalplatsen i andra chansen.


Robban: Loreen är så provocerande och cool. ”Statements” är en riktig käftsmäll mot det vanliga och förutsägbara som strömmar förbi lättanpassat i Melodifestivalen. Hon tog verkligen en stor (och modig) risk att delta på nytt. Det går inte att jämföra årets låt med ”Euphoria”. Inget bräcker naturligtvis ”Euphoria”, men detta var nyskapande och fräscht. Besvikelsen hos Loreen var säkert enorm. Hon hade nog räknat med en direktplats till Friends, men låten var uppenbarligen för svår för svenska folket. Dock finns det inga som helst tvivel att hon tillslut når dit när Andra Chansen har avgjorts.


 

 

Panelens topplistor

Så här tyckte respektive panelmedlem att den fjärde deltävlingen skulle ha slutat. Här räknas enbart personlig smak och inte hur resultatet blev.

Adrian

  1. Loreen – “Statements”
  2. Wiktoria – “As I Lay Me Down”
  3. Jon Henrik Fjällgren feat. Anina – “En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)”
  4. Alice – “Running with Lions”
  5. Axel Schylström – “När ingen ser”
  6. Les Gordons – “Bound To Fall”
  7. Sara Varga & Juha Mulari – “Du får inte ändra på mig”

Slutkommentar: Äntligen ett startfält med vinnarpotential!!!!!! HURRA! Som vi har väntat på detta, SVT! Fram till denna helg har medelmåttorna radat upp sig på led, med undantag av lilla Owe. Nu ikväll fick vi åtminstone 3 vinnarkandidater som verkligen inte kan inräknas under kategorin medelmåttor: Wiktoria, Jon Henrik feat Aninia samt Loreen. Att Wiktoria skulle gå till final var givet, men jag förstod tidigt att Jon Henrik och Loreen skulle slåss om den andra finalplatsen. När jag hörde ”En värld full av strider” insåg jag att Jon Henrik skulle ha en jättechans – och därför är jag inte förvånad över att han vann över Loreen. Alla visste att det skulle bli svårt för Loreen att göra succé även i år, trycket var för stort. Och ärligt talat, med tanke på den minst sagt udda musikstil hon har utvecklat sen 2012, så är det inte konstigt att även detta bidrag hamnade i det ”svåra” facket. Jag älskar det, men har faktiskt inget emot att den kom till Andra chansen. Därifrån måste hon ändå vara given i finalen, och i finalen är hon garanterat juryns vän! Kan stå som slutvinnare – trots allt! Jag tror just nu att Wiktoria och Jon Henrik gör upp om folkets förstaplats. Men i övrigt kan jag bara återrepetera mitt förakt mot SVT:s manusteam – ge sparken, tack! Det får räcka nu! Om man inte kan vara rolig är det bättre att man försöker vara seriös, och vara det bra! Nu känns det istället som att Mellon har blivit ett utpräglat musikprogram, för inte tusan sitter man o kollar på det p.g.a. all humor och roliga upptåg programledarna håller på med. Bitter? Ja. Jag känner att jag har rätt att va det när mitt favoritprogram plötsligt har blivit jobbigt att se på….

 

Alexander

  1. Wiktoria – “As I Lay Me Down”
  2. Axel Schylström – “När ingen ser”
  3. Jon Henrik Fjällgren feat. Anina – “En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)”
  4. Loreen – “Statements”
  5. Les Gordons – “Bound To Fall”
  6. Alice – “Running with Lions”
  7. Sara Varga & Juha Mulari – “Du får inte ändra på mig”

Slutkommentar: Tänk att det skulle behöva ta tre stycken deltävlingar med dåliga låtar innan vi kommer fram till Skellefteå, och vi får både Axel Schylström, Loreen, Jon Henrik och Wiktoria! Varför kunde de inte ´ha lagts i skilda deltävlingar, bara för att lite sprida på det goda. Men tydligen betyder bra låtar det att SVT bjuder på dåliga mellanakter istället. Först den här udda grejen med kemtvätten, som nog i och för sig stundvid var helt kul, och sen Hasse Andersson, Kvinnaböske Band och någon underlig, gammal, skånsk gubbe. Som sjunger något som går hem på ålderdomshem. Nä, det var lågt. Att hoppa från förra veckans fenomenala mellanakt med Alcazar och Clara Henry till den här tråkiga sörjan, det var bara tragiskt. Jag vet inte vad jag ska säga. Vi får se hur Andra Chansen går nästa vecka, och hoppas de sparar en massa krut till finalen. Både manusförfattarna, programledarna och mellanaktsmakarna.

 

Haris

  1. Jon Henrik Fjällgren feat. Anina – “En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)”
  2. Wiktoria – “As I Lay Me Down”
  3. Sara Varga & Juha Mulari – “Du får inte ändra på mig”
  4. Alice – “Running with Lions”
  5. Loreen – “Statements”
  6. Axel Schylström – “När ingen ser”
  7. Les Gordons – “Bound To Fall”

Slutkommentar: Det kanske är lite skadeglädje i mig när jag säger att jag är glad att Loreen inte gick till final. Men Wiktoria och Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia förtjänade det mer. Deras låtar var genuint unika och äkta. Annars en bra avslutning på årets kalas. Nu är det slutspel som gäller för att använda sportreferenser.

 

Hollac16

  1. Wiktoria – “As I Lay Me Down”
  2. Axel Schylström – “När ingen ser”
  3. Alice – “Running with Lions”
  4. Jon Henrik Fjällgren feat. Anina – “En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)”
  5. Sara Varga & Juha Mulari – “Du får inte ändra på mig”
  6. Les Gordons – “Bound To Fall”
  7. Loreen – “Statements”

Slutkommentar: Jag har vällt ut min ilska över Melodifestivalen tillräckligt så det tänker jag inte skriva något om denna vecka. Istället tänker jag faktiskt säga att bidragen i denna deltävling var överlag bättre mot övriga låtar i startfältet, även om jag har svårt att bli berörd av någon låt faktiskt. För nu när jag har fått se och höra alla låtarna så känner jag bara: ”jaha?”. I år har SVT verkligen misslyckats på alla punkter: allt från dåligt manus till tråkiga shower till ointressanta bidrag. Jag känner mig ärligt talat bara gammal och trött när jag ser detta program. Att det som en gång var bra med den här tävlingen inte finns kvar. För egen del lutar det nog åt att jag inte kommer heja på Sverige i ESC, och det blir för andra gången sedan 2010 som jag gör det i så fall. För jag har inga förväntningar på vilka som ska gå vidare till final från Andra chansen och i finalen vem som ska vinna. Helt öppet tråkigt läge. Är ledsen att behöva säga det här, för er som gillar årets tävling ni får heja på åt mig i så fall.

 

Linn

  1. Loreen – “Statements”
  2. Wiktoria – “As I Lay Me Down”
  3. Axel Schylström – “När ingen ser”
  4. Jon Henrik Fjällgren feat. Anina – “En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)”
  5. Alice – “Running with Lions”
  6. Les Gordons – “Bound To Fall”
  7. Sara Varga & Juha Mulari – “Du får inte ändra på mig”

Slutkommentar:

 

Robban

  1. Wiktoria – “As I Lay Me Down”
  2. Loreen – “Statements”
  3. Axel Schylström – “När ingen ser”
  4. Jon Henrik Fjällgren feat. Anina – “En värld full av strider (Eatneme gusnie jeenh dåaroeh)”
  5. Alice – “Running with Lions”
  6. Les Gordons – “Bound To Fall”
  7. Sara Varga & Juha Mulari – “Du får inte ändra på mig”

Slutkommentar: Man spar det bästa till sist brukar det heta och faktum är att det stämmer i detta fallet. Den fjärde och sista deltävlingen innehöll låtar som alla fångade mitt intresse. Wiktoria kan verkligen ha låten som kan gå hela vägen och de båda nykomlingarna från Idol; Alice och Axel Schylström satte verkligen ett positivt avtryck. Alice förtjänade att gå längre än en 5:e plats. Svensktoppen Nästa-deltagarna var inte dåliga, men som vanligt helt ofarliga att gå vidare. Vi har diskuterat detta tidigare om Loreens deltagande. Att hon verkligen tar en stor risk med sitt deltgande att vara med på nytt efter dundersuccén med ”Euphoria”. Tyvärr, finns det inget som kan bräcka den låten och även om jag personligen tycker om ”Statements” är den inte lika direkt och aningen svårfångad för många. Nu har vi hört alla 28 bidragen och tyvärr måste jag säga att det har varit ett rätt mediokert Melloår. En hel del intressanta och bra bidrag absolut, men överlag har de flesta låtarna varit slätstrukna.

 


 

Kommentera