162 miljoner såg Eurovision 2023

PANELEN INFORMERAR. Några veckor efter Eurovision 2023 hade avgjorts meddelade EBU att cirka 162 miljoner människor såg årets tävling. Det är något fler mot föregående år då 161 miljoner såg programmen och/eller engagerade sig i sociala medier.

 

Bra tittarsiffror i flera länder

Några länder som hade högre tittarsiffror än på länge var värdnationen Storbritannien som hade hela 9,9 miljoner tittare på finalkvällen medan t.ex. i Ukraina såg nästan var femte invånare finalen. Även i Frankrike, Tyskland och Finland var tittarsiffrorna högre än ifjol och i Sverige var det cirka 2,3 miljoner tittare som valde att se Eurovision-finalen den 13:e maj, vilket var 83 procent av tittarna den kvällen. Men allra bäst var det på Island där nästan 99% av tittarna såg finalen! Det har även rapporterats om att länder som Irland, som inte gick till final, hade trots sortin i semifinalen ganska stora tittarsiffror i år.

En annan positiv nyhet är att tittarsiffrorna för åldersgruppen 1524 år fortsätter att vara på över 50 procent i finalen.

 

Mycket engagemang i sociala medier

EBU kan också rapportera om att det har varit ett stort engagemang i alla deras kanaler, från YouTube där finalen livestreamades över 7,6 miljoner gånger och cirka 3,2 miljoner gånger för de två semifinalerna. Även på TikTok kunde man följa sändningarna vilket 4,8 miljoner valde att göra. På TikTok hade kanalen över 300 miljoner visningar och även flera miljoner andra engagemang såsom gilla, kommentera, dela och användning av den officiella hashtagen #Eurovision2023.

Utanför den digitala sociala medier-bubblan sades Liverpool stad ha fått besök av närmare en halv miljon besökare under de två veckor som Eurovision var på plats i staden (och var öppet för allmänheten och betalande besökare i arenan).

 

Streaming

Vinnarlåten ”Tattoo” hade 4,2 miljoner streams dagen efter finalen vilket är mer än vad 2021 års vinnare ”Zitti e buoni” med Måneskin hade. Även ESC-tvåan ”Cha Cha Cha” med Käärijä slog rekord i Finland som den mest streamade låten någonsin!

 

Onlineröstningen

I år införde EBU en onlineröstning för att möjliggöra för personer som befann sig i länder som inte deltog i själva tävlingen att vara med och rösta. Nu har EBU gått ut med att de fick in röster från sammanlagt 144 länder i världen varav det röstades mest i USA, Kanada, Luxemburg, Nya Zeeland, Mexiko, Ungern, Slovakien, Förenade Arabemiraten, Turkiet och Chile. Däremot har EBU inte valt att offentliggöra hur Rest of the World rangordnade alla bidrag, utan det enda som har presenterats är topp 10 i respektive semifinal samt i finalen.

 

Notering

Det ska tilläggas att i dessa 162 miljoner tittare har EBU lagt ihop tittarsiffrorna för 38 TV-bolag över de tre sändningarna totalt sett. Det är således inte lika många som har sett alla tre programmen utan en totalsiffra.

 


 

Kommentera