Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

ESC-Panelen minns tillbaka på säsong 2017

Publicerad: | Skribent: ESC-Panelen

Publicerad


PANELEN TYCKER TILL. Vi har nått slutet av år 2017 och under de dagar som återstår har vi i några delar gått tillbaka i arkivet för att kika på hur säsongen som gått har varit. Denna gång får ni en sammanfattning av vad vi skribenter har gjort för projekt under året.

 

Panelen anno 2017

Efter ett fantastiskt Eurovisionår 2016 tog vi nya tag under 2017 med att följa nationella uttagningar och allt snack inför Eurovision 2017 i Kiev. Tre av våra tidigare skribenter valde under årets första halva att lämna panelen, men i november fick vi förstärkning av två nya skribenter.

Väldigt mycket fokus handlade denna säsong om den kris som hade uppstått i Kiev inför förberedelserna av Eurovision 2017, och detta var mycket som kom upp i vår rapportering. Men vi försökte brygga över det med roligare nyheter från t.ex. de olika nationella uttagningarna som pågick under januari-mars. Som vanligt följde vi i stort sett alla länder som minst hade final som uttagningsform, men vi skrev även om övriga länders val. Melodifestivalen följde vi såklart helhjärtat med liveuppdateringar från vartenda program!

 

Stort fokus på Melodifestivalen

Under vintern 2017 följde vi alla länders uttagningar, och återigen med ett stort fokus på Melodifestivalen. Erik och Hollac16 fick t.ex. gå på artistpresskonferensen, där en hel del intervjuer med årets artister (både med veteraner och debutanter). Dessutom fick vi även en pratstund med programmets producent, Mr Melodifestival himself – Christer Björkman. Varje vecka så länge Melodifestivalen pågick fick ni läsare rösta om vilka favoriter ni hade varje vecka och varje lördag livechattade vi på hemsidan.

 

Mellan nationella och Eurovision

När alla nationella uttagningar var över för säsongen fokuserade vi i stort sett enbart på att presentera årets bidrag i vår Inför-guide samt så gjorde vi också våra personliga topp 10-listor som presenterades varje vecka. En nyhet för detta året var att vi var uppdelade i två grupper så att alla presenterade fyra listor vardera, men varannan vecka. Inför-presentationerna publicerades varje dag i april och efteråt fick ni läsare se hur vi bedömt bidragen med totalpoäng. Topplistorna körde vi varje tisdag.

Inför årets tävling hölls ett antal olika fester (Eurovision Pre-Party) där de tävlande artisterna uppträdde live för publik. Här nedan kan du läsa och se klipp från deras framträdanden.

 

Eurovisionveckorna i maj

I maj var det så dags för Eurovisionen att dra igång på allvar, men faktiskt var det redan den 30:e april som repetitionerna startade. Denna gång var ingen av oss i panelen på plats i värdstaden, utan all bevakning skedde hemifrån. Under åtta dagar (30 april-7 maj) genomförde alla 42 tävlingsländer sina scenrepetitioner i tävlingsarenan Internationella mässan. Vi förde repetitionsblogg dessa dagar. Alla våra intryck från årets repetitioner går att läsa om här.

När de enskilda repetitionerna var avslutade var det dags för invigningsceremonin och därefter en festvecka med två semifinaler och en stor final. Vi bevakade allting med både tippningar och livechattar från såväl semifinaler som finalen.

 

Efter Eurovision Song Contest 2017

Ganska snabbt efter att årets tävlingar var avslutade återgick mycket till det vanliga igen. Våra veckovisa nyheter producerades fram till midsommar, innan vi tog ett litet semesteruppehåll med dessa fram till september. Inför sommaren körde vi våra två ”Best of”-nationella-projekt Robbans favoriter och Panelens Second Chance Contest, och under sommarledigheten gjorde vår skribent Hollac16 två topplistor. Den ena handlade om 30 bidrag han tyckte förtjänade att komma högre än vad de gjorde medan den andra var en motsatt lista, dvs. 30 bidrag han tyckte fick en alldeles för hög slutplacering.

Under sommaren passade vi på att ta lite ledigt så nyhetsuppdateringarna blev få denna gång, endast en gång i juli respektive augusti. I början av september var vi igång igen med våra veckonyheter som vi körde som vanligt varje måndag till och med jul.

När hösten kom hösten passade vi på att börja förbereda oss inför nästa års säsong, bland annat med uppdateringar om vilka länder som ska delta samt vilka uttagningar som är aktuella. Några standardprojekt genomförde vi som t.ex. vår Eurovisionjämförelse i bidrag (Eurovision 2016 ställs mot Eurovision 2017) och De tillbakadragna ESC-bidragen. Annars var det mest fokus på nyheter under hösten. Under december månad presenterade vi det kommande värdlandet Portugals alla Eurovisionbidrag genom tiderna, och det gjorde vi i vår julkalender Välkommen till Portugal, där vi hade lucköppning varje dag fram till julafton.

 

Skribenterna minns tillbaka på året som gick

Hollac16’s minne – Schweiz skickar Timebelle till Eurovision

År 2015 fick jag upp ögonen för den schweiziska musikgruppen Timebelle, då de tävlade med låten Singing About Love i Schweiz nationella uttagning det året. Det var en låt jag fastnade för direkt dels för att det är en svängig låt man blir glad av men också för att gruppen levererar riktigt bra musik. Till min besvikelse vann de inte den finalen utan kom på en snörpig andraplats. I Eurovisionen det året kom Schweiz som bekant sist i sin semi, hade inte hänt om Timebelle fått tävla.

Åren som följt har jag då och då fått kontakt med Timebelles musik, (t.ex. denna låt) men inte att de synts till i Eurovisionssammanhang igen. Men då i början av 2017 vart jag riktigt glad när Timebelle åter skulle delta i Schweiz uttagning, denna gång mot fem andra artister vars låtar var dåliga. Timebelles låt ”Apollo” gillade jag direkt, även om ”Singing About Love” är snäppet bättre. Jag gillar att ”Apollo” har en slags mystisk i sig samtidigt som den är enkel och lätt att komma ihåg. Och när Timebelle stod som segrare i den nationella finalen var min glädje stor.

Tyvärr gjorde de om en hel del med låten efter segern på hemmaplan och framförallt hade jag önskat mer tryck, lite mer ös och kanske lite mer tydlighet. För när vi kom till Eurovisionen i Kiev så hade sångerskan av någon anledning en kycklinggul klänning på sig och lekte prinsessa. Kanske inte riktigt att det passade in till låtens tema. Men oavsett det så är och var ”Apollo” min favorit. Därför blev jag så besviken att de blev drabbade av en lex Anna Bergendahl – missade Eurovisionfinalen med bara 5 poäng! Det hade säkert gått bättre om Timebelle hade satsat på att göra ett liknande framträdande som detta framträdande i Kiev, istället för det som det blev nu.

 

Lukas minne – Nanos finalplats

Inför Melodifestivalen 2017:s start hade mitt intresse för vår nationella uttagning dalat en hel del genom åren, dels genom bra låtar som föll ut och/eller startfält som inte levererat. 2014 hittade jag flera mycket bra bidrag. Ingen nådde finalen. 2015 var det ingen låt som levererade. 2016 hittade jag tre favoriter, men ingen nådde ens andra chansen. Så utsikten såg knappast lovande ut.

Vidare till 2017. Första deltävlingen bestod av ett antal artister som jag känt igen sen tidigare som jag inte gav så mycket för baserat på deras tidigare verk. Det hade kommit till den punkten att jag valde att förhandslyssna på låtarna för att avgöra om det ens var värt att titta på deltävlingen i fråga. Men nog skulle jag överraskas. Bara sex låtar hade gått och då hade jag redan delat ut alla betyg i den 0-5-skala jag alltid arbetat med. Så kom jag till slut till låt nr 7, ”Hold On” av Nano. Och redan där, efter att ha hört första minuten föll jag totalt för låten. Så det var uppenbart att den här deltävlingen får jag inte missa.

Sagt och gjort bänkade jag mig ner framför tv:n. Låt efter låt, mellansnack efter mellansnack passerade mig ganska så obemärkt förbi som det kan bli. Men när väl det var dags för Nano satt jag helt still för att lyssna, och jag tror att det måste ha varit första gången sen jag sett på Melodifestivalen (alltså från 2005 och framåt) som jag helt spontant applåderade efter ett framträdande. Solklaraste femman. Och inte nog med det, min mor som också följer programmet men som vanligen inte delar samma smak som jag skickade sms och sa ”Wow, så bra det här är!”

Men som sig bör var jag självklart nervös, speciellt med tanke på hur illa det gått för mina favoriter på så många år. Så det blev så klart nervöst redan i första röstningsomgången, men Nano gick ju vidare som fjärde namn uppropad. Ett hopp till andra röstningsomgången och så var det dags. Första finalplatsen ropades upp… ”Melodi nr 7, Hold On med Nano!”

Och där, där minns jag hur jag reste mig ur stolen och bara ropade ”Åååååh men det är ju så härligt! Som en smekning för mellosjälen!… Men vad det är trevligt att Melodifestivalen är igång igen, och vi har ju kvalitet! Hela Europa kommer vilja ha det här!”. Allt det där i total extas av att äntligen se resultatet gå min väg. Tyvärr tog det som bekant stopp i finalen…

 

Markus minne – Owe Thörnqvists finalplats

Rent produktionsmässigt så har inte 2017 års säsong varit den bästa, långt ifrån. Vare sig i Melodifestivalen där manuset i min mening kunde ha utvecklats mera. Eller i Eurovision där ukrainarna fick ta in en grupp med svenskar för att överhuvudtaget på någon som helst ordning på tävlingen.

Men det har också funnits många ljusglimtar. Flera bra mellanakter som t.ex. Davids mellokavalkad i Deltävling 2. Och också många fantastiska bidrag som exempelvis mina personliga favoriter från Melodifestivalen och ESC, dvs Jon-Henrik Fjällgrens ”En värld full av strider” och Vitrysslands bidrag ”Historyja majho žyccia”.

Men om jag nu måste välja ett ögonblick från säsongen, vilket är det bästa? Det måste ändå vara när Owe Thörnqvist tog sig till final i Melodifestivalen. Innan tredje deltävlingen hade jag Owe med ”Boogieman Blues” som klar favorit. Låten var dock uträknad av både kritiker och spelbolag och det bästa som jag kunde hoppas på var eventuellt en femte plats i deltävlingen.

Så kom stunden då det bara var två bidrag kvar ”Boogieman Blues” samt Bella & Filippas bidrag ”Crucfied”, när Owe Thörnqvist till slut ropades upp som finalist så jublade jag högre än när Måns Zelmerlöw vann Eurovision år 2015.

Stunden när Owe Thörnqvist tog sig till final är alltså mitt bästa minne ifrån 2017. Att en äldre man med en grym låt på svenska krossar är allt motstånd(åtminstone i deltävlingen…) är det bästa som kunde hända Melodifestivalen!

 

Sammanfattning

Så här såg alltså säsong 2017 ut för oss. Nu väntar nya äventyr år 2018 med nya nationella uttagningar, en ny Melodifestival, införtyckande och inte minst – Eurovision för första gången någonsin i Portugal. Allt kan hända och vi kommer vara där och rapportera senaste nytt som vi alltid gör. Ett par nyheter för säsongen kommer dyka upp, men vi tar mer om det då när vi är på plats 2018.

 

Tack alla för ett fint år och vi ses igen 2018 med nya tag.

Gott nytt år!

/ESC-Panelens skribenter

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Inför ESC 2022

Best of Nationella 2022

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen