Vem är vinnaren bland uttagningstvåorna 2025? (del 1)

PANELENS PROJEKT. Som en avslutning på säsongen 2025 genomför vi vår Best of-serie där vi väljer ut favoritbidrag från säsongens nationella uttagningar som aldrig fick åka till Eurovision Song Contest. I det här projektet korar vi ett av de 24 bidrag som kom på andra plats i säsongens nationella uttagningar.

 

Bakgrund till projektet

Av de 37 länder som deltog i Basel hade 27 uttagningar där jury- och/eller publikröster korade en vinnare per uttagning. Men det fanns lika många bidrag som precis föll på målsnöret och som därför aldrig fick tävla i Eurovision 2025. Dessa låtar fokuserar vi på i det här projektet där vi i panelen röstar fram den – i vårt gemensamma tycke – det bästa andraplacerade bidraget i årets uttagningar.

Även om det var många uttagningar i år har vi dock valt att ta bort några länder från tvåorna av olika skäl. I ett fall handlar det om att bara artisten utsågs i en uttagning medan låten valdes internt, i ett annat fall att finalen blev inställd samt att två länder valde att skicka sina andraplacerade bidrag till Basel istället för den som vunnit uttagningen. Totalt handlar det om 24 länder som kommer att tävla här.

 

Så funkar omröstningen

Vi i panelen har internt röstat där var och en har fått rangordna tio favoritbidrag bland de 24 låtarna. Rangordningen har sedan omvandlats till poäng i klassisk ESC-stil, dvs. ens vinnare får 12 poäng, tvåan 10 poäng, trean 8 poäng osv. nedåt 7, 6, 5, 4, 3, 2 och 1 poäng. Vinnaren blir låten med högst totalpoäng.

Resultatet kommer att presenteras uppdelat i flera delar nu under första veckan i juli, därefter kommer vi också att presentera panelmedlemmarna Lukas’, Jessicas och Robbans egna startfält och topplistor bland andra favoriter som inte var vinnare eller tvåor i säsongens uttagningar.

 

Startfältet

 

I Albanien var det Festivali i Këngës 63 som gällde som uttagning. Här tävlade 30 bidrag – först i två semifinaler där en jury fick rösta vidare max 18 låtar till finalen (de utsåg 15 låtar). Där uppträdde bidragen på nytt innan en kombination av jury- och tittarröster korade en vinnare.

Vann uttagningen gjorde gruppen Shkodra Elektronike med bidraget ”Zjerm” medan storfavoriten Elvana Gjata med Karnaval blev tvåa.


 

För första gången sedan 2020 arrangerade Armenien en publikuttagning som då som nu blev formatet Depi Evratesil. I den final som ägde rum fick 12 bidrag tävla och sedan var det upp till å ena sidan tv-tittarna och å andra sidan en internationell och en nationell jurygrupp att rösta fram en vinnare.

Vann gjorde sångaren Parg med bidraget ”Survivor” medan sångaren Simon med låten Ay Paparey Bye” blev tvåa.


 

Det var flamländska VRT som arrangerade den belgiska uttagningen och precis som när de hade hand om det 2023 valde de att fortsätta med formatet EurosongTV-bolaget bjöd in åtta artister som i först två förinspelade program fick framföra varsin tilltänkt Eurovision-låt. Därefter hölls en direktsänd final där dels en jury på femton personer, dels tittarröster, fick bestämma en vinnare.

Överlägsen etta i finalen blev sångaren Red Sebastian med bidraget ”Strobe Lights” och på andra plats hamnade LEEZ med låten Perfectly Imperfect”.


 

Danmark fortsatte med sitt koncept Dansk Melodi Grand Prix som även denna gång utgjordes av en finalkväll där åtta bidrag tävlade i två röstningsrundor. I första omgången framfördes låtarna och sedan fick en kombinerad jury- och tittarröstning utse topp tre innan vinnaren korades.

Vann gjorde sångerskan Sissal med bidraget ”Hallucination” medan sångaren Tim Schou, som tidigare representerat Danmark i Eurovision 2011 (som del av den tidigare musikgruppen A Friend In London) blev tvåa med låten Proud”. Vinsten blev dock mycket marginell då det bara skilde en poäng mellan ettan och tvåan…


 

För första gången på mycket länge skrotades semifinalerna helt i Estlands Eesti Laul och istället blev det en final med 16 deltagare. Samtliga utom en valdes ut av en jury via en antagning medan den sista finalisten röstades fram av publiken från juryns reservlista. I finalen uppträdde bidragen varpå en studiojury tillsammans med tittarna utsåg en gemensam topp tre. Därefter fick tittarna välja en av de till vinnare.

Vann finalen gjorde som bekant sångaren Tommy Cash med bidraget ”Espresso Macchiato” (som sedermera tog hem bronsmedaljen i Eurovision – Estlands bästa placering sedan man blev trea på hemmaplan 2002) medan duon Andrei Zevakin feat. Karita med låten Ma ei tea sind” blev tvåa. Här kan det tilläggas att det var inget snack om saken vem Estland ville skicka då Tommy fick nästan 37000 fler röster än tvåan!


 

I Finlands uttagning UMK 2025 var det planerat för att sju bidrag skulle ha tävlat, men efter det att startfältet presenterats hoppade en akt av varför det blev 6 låtar som tävlade. Själva finalen ägde rum i Nokia Arena i Tammerfors och avgjordes av 25 procent juryröstning (internationella jurys) och 75 procent tittarröster.

Storfavoriten Erika Vikman med bidraget ”Ich komme” vann finalen medan Goldielocks låt Made of” blev tvåa. Det skilde 127 poäng mellan dessa låtar i totalen vilket således inte blev någon jättemarginal jämfört med föregående två finaler.


 

Grekland hade för första gången på tio år en nationell final som avgjorde artist- och bidragsvalet. I likhet med Armeniens uttagning valdes 12 låtar ut från en nationell antagning och resultatet korades av tittarröster och två jurygrupper (en nationell och en internationell).

Vann gjorde sångerskan Klavdia med bidraget ”Asteromata” medan Evangelias låt Vale” blev tvåa, men det var ganska tajt med bara två poängs vinstmarginal!


 

The Late Late Show med en Eurosong-special blev även denna gång fallet när Irland skulle göra sitt ESC-val. Från antagning och skivbolagsförfrågningar tävlade 6 låtar där såväl tv-tittarna som en nationell och en internationellt inbjuden jury fick tycka till.

Bägge parter delade ut poäng och när allt hade summerats var det den norska sångerskan Emmy med bidraget ”Laika Party” som hade vunnit medan sångerskan Samantha Mumba med My Way” blev tvåa.


 

I den isländska uttagningen Söngvakeppnin 2025 tävlade tio bidrag uppdelat i två semifinaler. Nytt för året var att tittarna först fick rösta vidare tre bidrag per semifinal till finalen och när det väl var dags för final var det bara en röstningsomgång där makten delades mellan tittarna och en internationell jury. Fortfarande skulle alla låtar sjungas på isländska medan i finalen fick finalisterna byta språk om de ville.

Det blev gruppen VÆB med bidraget ”RÓA” som vann finalen medan rocksångaren Stebbi JAKs Set Me Free” hamnade tvåa. Vinnarlåten var en av få som inte hade engelsk studioversion medan tvåan hade översatts till finalen.


 

Fjolårstvåan (2024 års Eurovision-tvåa alltså) Kroatien fortsatte med formatet Dora där 24 låtar valdes ut. Eller egentligen valdes faktiskt 28 låtar ut varav fyra av dessa var reserver. En av reserverna fick också tävla. I två semifinaler fick tittarna rösta fram åtta favoriter per sändning medan i finalen delades makten med jurygrupper.

När alla poäng hade delats ut var det sångaren Marko Bošnjak med bidraget ”Poison Cake” som hade vunnit med musikgruppen Ogenj med Daj, daj” blev tvåa.


 

Lettland fortsatte med sitt Supernova-koncept som innebar att tjugo låtar valdes ut att tävla i en semifinal (där ett bidrag hoppade av i sista stund till följd av sjukdom). I den sändningen gick tio bidrag vidare till finalen och sedan korades en vinnare med hjälp av lika delar jury- som tittarröstning.

Vann gjorde gruppen Tautumeitas med bidraget ”Bur man laimi” medan sångerskan Emilija med bidraget Heartbeat” blev tvåa. Här ska det dock tilläggas att vinsten blev delad men då Tautumeitas hade fått en högre tittarpoäng blev vinsten deras (hade det varit juryns rangordning som gällt hade det blivit tvärtom). Det ska också sägas att varken ettan eller tvåan blev vare sig juryns eller tittarnas etta utan dessa bidrag höjdes av en part men blev sänkt av den andra parten.


 

Inte mindre än 44 bidrag (ett 45:e bidrag deltog ej) tävlade i Litauens långkörare till uttagning som har namnet Eurovizija.LT. Till att börja med uppträdde dessa i fem heats där en studiojury tillsammans med tittarröster korade två finalister per sändning. Under två av dessa heats blev det dock en tredelad vinst och dessa två bidrag fick därför också tävla i finalen.

Under finalkvällen uppträdde bidragen på nytt varpå juryn tillsammans med tittarna utsåg en topp tre innan tittarna själva utsåg en vinnare. I det här fallet blev det rockgruppen Katarsis med bidraget ”Tavo akys” som vann tittarrösterna medan gruppen Lion Ceccah med bidraget Drobė” blev tvåa.


 

Det blev en ny final av Luxemburg Song Contest där sju bidrag, som hade valts ut efter castings och en internationellt inbjuden panel, tävlade. Jurygrupper och tv-tittarna röstade gemensamt fram vinnaren, den här gången i en enda röstningsomgång (istället för två som det var året innan).

I finalen blev det sångerskan Laura Thorn med bidraget ”La poupée monte le son” som vann medan gruppen Zero Point Five med Ride” blev tvåa. Här ska dock tilläggas att tvåan blev sist hos jurygrupperna men vann tittarrösterna även om det i poängdifferensmässigt skilde 58 poäng mellan ettan och tvåan när alla poäng hade delats ut.


 

Malta körde på med MESC-konceptet som denna gång hade förnyats igen. Ut kördes de kvartsfinaler som hållits säsongen innan och tillbaka kom en semifinal som hade 24 tävlande. Bland dessa röstade en jury och tittarna vidare 16 bidrag till finalen där samma koncept användes igen men nu för att kora en vinnare.

Det blev till sist sångerskan Miriana Conte med bidraget ”Kant” som vann (även om låten bytte namn till ”Serving” inför Basel) medan sångerskan Kristy Spiteri med låten Heaven Sent” blev tvåa. Poängmässigt skilde det bara åtta poäng mellan dessa två låtar.


 

I Norsk MGP blev det flera förändringar denna gång, inte minst då heaten togs bort och ersattes av bara en finalkväll som dessutom hölls i Oslo istället för i Trondheim. När startfältet presenterades någon månad innan avgörandet stod det dessutom klart att en av finalisterna hade valt att hoppa av sin medverkan varför det blev nio bidrag i finalen.

Själva resultatet avgjordes i en enda röstningsomgång mellan inbjudna internationella jurygrupper (som hade 40 procent makt) och tv-tittarna (som fick resterande 60 procenten). Som alla vet var det sångaren Kyle Alessandro med bidraget ”Lighter” som vann medan sångerskan Nataleen med låten The Game” blev tvåa.

Startfältet innehöll flera akter som kom tillbaka i tävlan, inte minst gruppen Bobbysocks som gjorde comeback 40 år efter sin vinst i ESC 1985. De blev totalt sett trea mycket tack vare stort tittarstöd.


 

Polen återgick till att låta publiken utse vilken artist och låt landet skulle skicka till Eurovision vilket skedde i den nationella finalen Polskie Kwalifikacje 2025. Tio bidrag valdes ut men en elfte finalist lades till strax innan finalen vilket var ett bidrag som hade sökt och som nu kom med.

Till skillnad från den senaste polska uttagningsfinalen 2023 blev det bara tittarna som fick bestämma vem som skulle vinna. De röstade fram sångerskan Justyna Steczkowska med bidraget ”Gaja”, som därmed fick göra ESC-comeback trettio år efter att hon senast tävlat, medan Sw@da & Niczos med Lusterka” blev tvåa. Det var en ganska klar vinst med nästan 40 procent av rösterna (tvåan fick ca 24 procent).


 

Festival da Canção utgjordes även denna gång av två semifinaler med totalt tjugo låtar varav fjorton som hade gjorts av inbjudna låtskrivare och resten hade skickats  in via en allmän antagning. Från varje semifinal fick tittarna och en jury bestämma fem finalister och sedan fick tittarna rösta vidare ett wildcard bland de utröstade i samma program.

I finalen uppträdde de tolv finalisterna innan regionala jurygrupper delade ut poäng som sedan sammanställdes till en jury. Tittarna hade lika stor makt som juryn varför det kunde bli delade placeringar, vilket också skedde. Vinnarna, gruppen Napa med bidraget ”Deslocado”, och tvåan, Diana Vilarinho med Cotovia, hamnade på samma totalsumma men Napa vann tack vare en högre tittarpoäng. Dock: hade tvåan bara fått 64 röster till hade den låten gått om med minsta möjliga marginal!


 

San Marino Song Contest utgjordes av en final med tjugo låtar men vägen till den finalen kantades av flera steg. Lite drygt hälften av finalisterna fick ta en omväg via auditions och förkval för att nå finalen medan resterande låtar bjöds in direkt. Genom hela uttagningen var det en enhällig jury som bestämde alla resultat.

Vann finalen gjorde DJ:n Gabry Ponte med bidraget ”Tutta l’Italia” (som hade med sig två anonyma sångare som sjöng låten) medan gruppen The Rumpled med You Get Me So High” blev tvåa.

Här kan också tilläggas att trion David Lindgren, Greg Curtis och Boris René tävlade som gruppen CRL i finalen och slutade på sjunde plats med sin låt Juliet.


 

Uttagningen Pesma za Evroviziju ‘25 utgjordes av två semifinaler där sammanlagt 30 låtar tävlade om 16 finalplatser. Alla resultat avgjordes av delad jury- och tittarröstning men i semifinalprogrammen meddelades alla finalister utan inbördes ordning. Även finalen hade samma upplägg men då för att kora en vinnare.

Efter alla poäng hade delats ut var det sångaren Princ med bidraget ”Mila” som hade vunnit medan gruppen Harem Girls med bidraget ”Aladin” var tvåa. Vinsten, och även andraplatsen, blev en kompromiss då även Serbiens etta och tvåa likt Lettlands etta och tvåa varken var tittarnas eller juryns förstahandsval. Dessutom skilde det bara en poäng mellan dessa låtar.


 

Efter två år med internval hölls återigen en EMA-final i Slovenien. Den här gången valdes tolv låtar ut från en antagning som sedan fick framföras i en direktsändning. När det var klart fick olika jurygrupper dela ut poäng och de två låtar som fick högst totalpoäng, i det här fallet sångaren Klemen med bidraget ”How Much Time Do We Have Left” och sångerskan July Jones med bidraget New Religion, fick tävla i en tittarduell som vanns av Klemen som fick ungefär dubbelt så många röster som July.


 

I Spanien blev det ännu en gång Benidorm Fest som utsåg artist och bidrag. Uttagningen avgjordes i tre sändningar där de två första var semifinaler där åtta bidrag tävlade i varje program och där en kombination av en spansk-internationell jury och tittarröster (ingen demoskopjury denna gång) korade fyra finalister per sändning. Dessa fick sedan uppträda på nytt i finalen där juryn och tittarna korade en vinnare.

På första plats hamnade som bekant sångerskan Melody med bidraget ”Esa diva” medan sångerskan Daniela Blasco med bidraget Uh nana” blev tvåa. Totalt nio poäng blev differensen mellan vinnaren och tvåan.


 

Melodifestivalen blev återigen en Sverigeturné som denna gång i tur och ordning besökte Luleå, Göteborg, Västerås, Malmö och Jönköping innan finalen i Stockholm. Före finalen tävlade 30 låtar, 6 per deltävling, om två finalplatser per program. Därtill fick ett ytterligare bidrag i varje deltävling en andra chans att nå finalen via finalkvalet där två bidrag röstades fram av tittarna.

I finalen hade som vanligt åtta internationella jurygrupper bjudits in som tillsammans med tittarnas åtta röstningsgrupper fick kora en vinnare. Efter en stor rysare blev det gruppen KAJ med bidraget ”Bara bada bastu” som vann medan förhandstippade Måns Zelmerlöw med låten Revolution” slutade tvåa. Poängmässigt blev det jämnt och efter jurygrupperna ledde förvisso Måns men bara med två poäng över KAJ medan den senare vann tittarrösterna även om totalsumman bara blev en differens på sju poäng!

Det var första gången på nitton år som en låt på svenska vann svenska Melodifestivalen och eftersom KAJ valde att inte översätta låten till engelska inför Eurovision blev det första gången sedan 1998 som Sverige tävlade med en låt på svenska även där.


 

Den här gången bytte Tyskland uttagningsformat helt och hållet. Istället för att bara ha en nationell final blev det formatet Chefsache ESC 2025 där man bland annat bjudit in den tidigare TV-personligheten Stefan Raab (som tidigare tävlat och programlett Eurovision).

Först hölls auditions och i först två heats fick 24 deltagare sjunga covers inför en jury som i sin tur beslöt 14 som fick fortsätta tävla i ett till kvalprogram där nio slutligen nådde finalen. Även i finalen fick juryn första ordet då de utsåg en topp fem innan tittarna fick bestämma vinnaren. I det här fallet valde tittarna syskonduon Abor & Tynna med bidraget ”Baller” medan sångerskan Lyza med Lovers on Mars” blev tvåa. Det blev en ganska tajt vinst då det bara skilde knappt fyra procentenheter mellan ettan och tvåan.


 

Ukraina utsåg sitt Vidbir-startfält genom att en jury fick lyssna och sedan kora nio finalister medan den tionde finalisten röstades fram som wildcard bland de resterande låtar juryn inte tagit med. I finalen uppträdde finalisterna och sedan fick en tremannajury tillsammans med tittarna rösta fram en vinnare som i det här fallet blev gruppen Ziferblat med bidraget ”Bird of Pray”. På andra plats, bara tre totalpoäng efter ettan, hamnade Molodi med My Sea”.

 

Övriga länder

Tävlanden från andra publika uttagningar 2025

Israel

Likt föregående år hade Israel en Idol-liknande artistuttagning HaKokhav HaBa som uttagning där sökande fick efter auditions genomgå kval- och utröstningsprogram innan en final hölls där en vinnare korades. Det blev slutligen sångerskan Yuval Raphael som vann, men eftersom hennes tävlingsbidrag ”New Day Will Rise” utsågs i en intern process istället för i finalen kan vi inte välja någon annan tävlande till att kora det bästa andraplacerade tävlingsbidraget. Därför har vi valt att inte ta med Israel i detta projekt och heller inte i de egna projekt som våra skribenter Lukas, Jessica och Robban genomför.

 


 

Italien

I Sanremo-festivalen tävlade 29 artister (en hade hoppat av strax innan uttagningen startade) om vinsten. Under fem kvällar i följd hölls först fyra inför-program där de tävlande uppträdde med respektive tävlingsbidrag samt covers samtidigt som jurygrupper och tittarna fick rösta. I finalen hölls en sista röstningomgång innan alla resultat vägdes samman och en topp fem utsågs. Dessa fick tävla på nytt i en ny omgång där vinnaren röstades fram.

Att vi har valt att inte ta med Italien bland tvåorna beror på att de skickade sin tvåa, Lucio Corsi med bidraget ”Volevo essere un duro”, till Eurovision eftersom vinnaren (sångaren Olly med bidraget ”Balorda nostalgia”) valde att tacka nej till ESC-erbjudandet. Italien kommer dock att kunna väljas i de projekt som våra skribenter Lukas, Jessica och Robban har valt bland sina favoriter.

 


 

Moldavien

Det fanns planer på att hålla en nationell final i Moldavien i vintras med namnet Etapa Națională 2025. Inför den hade det hållits en större audition med nästan trettio låtar där en jury fick utse tolv som skulle tävla i finalen. Men bara en kort tid efter den direktsända auditionen valde det nationella TV-bolaget att stryka finalen helt och hållet och till och med hoppa av Eurovision denna gång.

Eftersom ingen final hölls och ingen därmed vann kunde heller ingen tvåa utses till projektet. Däremot kommer våra skribenter Lukas, Jessica och Robban att kunna välja ut bidrag till sina projekt.

 


 

Montenegro

Denna gång gjorde Montenegro comeback i Eurovision efter några års frånvaro och man höll en nationell final under namnet Montesong 2024 som ägde rum först av alla länder (av de som hade publikuttagningar inför ESC 2025). Hela 16 låtar valdes ut och i finalen var det sedan upp till jury- och tittarröstning att kora en vinnare.

Vinnarna, gruppen NeonoeN med bidraget ”Clickbait”, skulle ha representerat landet men bara en kort tid efter att de vunnit hoppade de av tävlingen vilket föranledde att tvåan, sångerskan Nina Žižić med bidraget Dobrodošli tillfrågades och hon tackade ja att ta över platsen. På samma sätt som med Italien har vi därför valt att inte välja ettan som tvåa i detta projekt utan Montenegro får stå över att kunna tävla om att bli den bästa tvåan. Men Lukas, Jessica och Robban har fått välja ut varsin låt från den här finalen till sina egna projekt.

 

Länder som valde internt

Slutligen ska vi också nämna att inför ESC 2025 i Basel var det tio länder (Australien, Azerbajdzjan, Cypern, Frankrike, Georgien, Nederländerna, Schweiz, Storbritannien, Tjeckien och Österrike) som utsåg artist och bidrag internt. Eftersom det i dessa fall inte fanns några andra bidrag som vi känner till (eller som i alla fall inte gjorts publika) kommer dessa inte med i vårt projekt. Det gäller även i Lukas’, Jessicas och Robbans egna projekt också.

 

 


 

Kommentera


Innan du kommenterar hos oss, vänligen ta del av panelens kommentarspolicy där vi bland annat besvarar varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.