Schlagermagisterns analys av Melodifestivalresultatet 2023

MELODIFESTIVALEN 2023 – ANALYS. Nu har Sverige avgjort sitt val till Eurovision 2023 och därför passar vår eminente Schlagermagister Adrian på att sammanfatta den spännande finalen!

 

En unik vinnare

Loreen var förhandsfavoriten till vinsten från dag 1 och skulle uppenbarligen inte göra någon besviken. När artisterna till årets Mello presenterades i slutet av förra året var Loreen det stora utropstecknet och även om hon såklart gjort comeback förut (2017 då det blev flopp) så var det som bortglömt. Kanske var det p.g.a. att hon nu kom med ett bidrag som skrivits av bland andra samma gäng som skrev “Euphoria”, alltså Thomas G:son och Peter Boström. Det råder iallafall inget tvivel om att Loreen skulle bli artisten att slå, och i princip varje svensk nöjesjournalist gjorde tidigt klart Melodifestivalen inte nått sin peak förrän Loreen framfört “Tattoo” i sista deltävlingen. Och de fick ju rätt kan man säga!

Loreens vinst är hennes andra i Mellohistorien – 11 år sedan hennes senaste. Denna vinst gör henne till medlem av en liten förnäm skara artister – som lyckats vinna tävlingen mer än en gång som artist. Visserligen har hon “bara” två vinster – alltså ännu inte på samma nivå som legenderna Carola och Marie Bergman (som vardera har tre vinster). Men hon hamnar jämsides med storheter som bl.a. Charlotte Perrelli, Tommy Körberg, Roger Pontare, Kicki Danielsson, Siw Malmkvist och Björn Skifs. Loreen blir dock den första artisten att vinna två Melodifestivaler på 2000-talet och därtill givetvis i det nya turné-upplägget. Enbart sett till Mellofinaler är Loreen dessutom Melodifestivalens stora drottning – varje gång hon gått till final har hon vunnit den! Ett hundraprocentigt facit i Mellofinaler har INGEN av de stora artisterna här ovan – alla de andra har någon gång gått till final utan att vinna den. Loreens unika vinnarfacit bör dock ses i ljuset av att hon dock tävlat i Mellon två gånger till (2011 och 2017) där hon istället åkte ut i Andra chansen. Men där är hon inte ensam – det finns en mellovinnare till som också brukar åka ut i Andra chansen, nämligen Martin Stenmarck som lyckades med det 2014 och 2019.

Loreen blir även den äldsta artisten att vinna Melodifestivalen sedan Carola gjorde det 2006. Loreen var 39 år och 146 dagar när hon lyfte Sångfågeln i lördags (Carola var 39 år och 191 dagar när hon lyfte sångfågeln 2006).

 

Två vinster – två helt olika år

Det gick betydligt lättare för Loreen att vinna denna gång än första gången 2012, för senast blev hon rejält utmanad av Danny Saucedo i finalen, och låg länge jämsides med honom i den internationella juryns omröstning – som hon till sist vann med 22 poäng före Danny. I år var Loreen bara fyra poäng ifrån maxpoängen hos den internationella juryn, då Kroatien av någon anledning föredrog Theoz. Även om Marcus & Martinus slutade klar tvåa hos juryn var Loreen aldrig helt utmanad av dem. Vad gäller folkets röster blir jämförelsen däremot svårare med 2012 i och med att SVT på den tiden inte använde Mello-appen och åldersgrupper för att redovisa folkets röster. Men Danny och Loreen fick tillsammans mer röster även hela resten av startfältet tillsammans – och Loreen i ungefär 30% mer än Danny. I år så kan vi konstatera att Loreen var 11 poäng ifrån maxpoängen hos folket – men hade ändå en 18 poäng stor lucka ned till tvåan Marcus & Martinus. Så även om det var poängmässigt jämnare nu, så beror det snarare på att färre poäng fördelas med det nya åldersgruppsbaserade röstningssystemet.

 

Låtskrivarna – nu de största någonsin

“Tattoo” är ju en mycket typiskt Loreen-låt, det måste man säga. Och att den har många likheter med “Euphoria”, ja det har sina anledningar. Först och främst så hittar vi ju Peter Boström och Thomas G:son bland låtskrivargänget – de två som låg bakom just “Euphoria” 2012. Båda dessa herrar hade ju skrivit fler bidrag till årets Mello – tillsammans låg de ju bakom Theoz “Mer av dig” som ju fick en mycket fin femteplacering. G:son hade dock dessutom ytterligare två låtar i final: “Släpp alla sorger” med Nordman och “One day” med Mariette. Galet nog så hade G:son således fyra bidrag i final – vilket är hans bästa resultat någonsin! Å andra sidan är G:son också Mellohistoriens meste låtskrivare – med 69 bidrag i tävlingen sedan 1999! Dessutom har han nu fyra segrar – med sig i bagaget och är således vår meste Mellovinnare under 2000-talet (3:a genom historien – bakom Bobby Ljunggren och Lasse Holm).

Men Boström och G:son var inte ensamma låtskrivare bakom “Tattoo”. Vi kan bl.a. gratulera Jimmy Jansson till hans första Melloseger! Hagforskillen gjorde ju sin debut i Mellon samma år som turné-upplägget startade 2002 (då som sångare i bandet The Poets, som framförde en låt skriven av Thomas G:son) och sedan dess har han skrivit hela 31 bidrag i Melodifestivalen! Men fram tills i lördags hade Jimmy Jansson alltså, trots alla dessa bidrag, som bäst slutat tvåa (bakom Anders Bagge med “Bigger than the universe”). Nu kan han alltså äntligen lägga till en vinst i sitt CV. Jimmy kan också skryta med rekordet för flest antal bidrag i en Melodifestival (6 st, 2020) tillsammans med Jimmy “Joker” Thörnfeldt – som ju också varit med och skrivit “Tattoo”.

Om Jimmy “Joker” Thörnfeldt kan man säga att han kammade hem sin andra seger i Mellon – han hade tidigare vunnit med “Voices” 2021. Men “Joker”, som han kallas, är numera också superrekordhållaren i Mellon, för han lyckades i år med prestationen att ha 6 bidrag i final – vilket är absurt med tanke på att han hade 6 tävlande bidrag i årets Mello. Inte nog med att han alltså tangerade rekordet för antal tävlande bidrag i en Melodifestival, han tog nu också rekord för flest bidrag i final! Och för att krydda lite extra slutade tre av dessa låtar på första, andra och tredje plats denna kväll! WOW! Detta är en prestation som ingen låtskrivare någonsin lyckats åstadkomma i Mellohistorien! Så om Loreen är Mellodrottning är Jimmy “Joker” Thörnfeldt definitivt Mellokungen!

Men vi får såklart inte missa låtskrivargängets debutant – Moa “Cazziopeia” Carlebecker! Detta var hennes första bidrag som enbart låtskrivare i Mellon – ifjol deltog ju hon som artist med ett bidrag som hon också hade skrivit. Men även om hon inte vann då lyckades hon vinna American Song Contest då hon skrev vinnarlåten “Wonderland” åt Oklahomas AleXa. Skulle “Tattoo” vinna Eurovision blir således Moa den första att vinna både American och Eurovision Song Contest! Vi håller såklart tummarna för det!

 

Finalresultatet

Melodifestivalen 2023 blev en ganska förutsägbar historia till slut. Loreen vann ungefär så överlägset som oddsen ville få det till innan, och Marcus & Martinus blev så solklara tvåor som oddsen också förutspått. Samtidigt slutade Smash Into Pieces överraskande nog trea och Jon Henrik Fjällgren & Arc North feat. Adam Woods överraskande nog fyra vilket var en placering högre än vad oddsen trott på förhand. Anledningen till detta var nog att Maria Sur inte lyckades så bra som man hade räknat med – hon hade tippats som 3:a men slutade på 9:e plats – en flopp på flera sätt. Hon slutade näst sist hos jurygrupperna – och 6:a hos folket. Detta kan vara lite oväntat med tanke på hennes utländska bakgrund, men samtidigt ska vi komma ihåg att det enbart fanns två östeuropeiska länder representerade bland jurygrupperna och ingen av dem gav poäng till Maria. I övrigt var det inte många skrällar i resultatet – mer än att Paul Rey, Mariette och Kiana lyckades undvika bottenträsket där oddsen gärna ville ha dem.

 

Internationella juryn vs. tittarna

Ovanligt nog var folket och den internationella juryn helt överens – i alla fall om första- och andraplatsen där Loreen och Marcus & Martinus var överlägsna i båda omröstningarna. Men vissa bidrag hade de svårt att komma överens om. Ett sådant tydligt exempel blev “Royals” med Paul Rey som gick väl hem hos juryerna, där han slutade 3:a, medan av tittarna fick han en enda poäng och slutade toksist. Jon Henrik Fjällgren, Arc North feat. Adam Woods fick se det omvända då de slutade på 8:e plats hos juryn men fick en fin 4:e plats av tittarna. Även Nordman lyckades betydligt bättre hos folket än hos juryn – de slutade sist hos juryn och 8:a hos folket.

Vi kunde heller inte riktigt se några stora skillnader mellan jurygrupperna. Loreen tog hem 7 av 8 tolvpoängare ifrån juryn – enbart Kroatien tyckte annorlunda. Marcus & Martinus tog hem 4 av 8 tiopoängare  – och var således klara tvåor. Intressant nog så kan vi se att Kiana “bara” fick 5 poäng av Australiens jury – trots att hon har sin härkomst därifrån.

 

Trender

Vi noterar att startfältet i finalen var relativt jämställt, men i år kan vi se ett förvånansvärt högt antal manliga grupper/duos. Nordman, Smash into pieces, Marcus & Martinus, Panetoz, Jon Henrik Fjällgren & Arc North feat. Adam Woods – faktum är att nästan halva startfältet bestod av manliga icke-soloartister! Aldrig förr har vi sett så många i en Mellofinal! Kan detta tänkas vara en effekt av att ESC på sistone enbart vunnits av grupper (Måneskin och Kalush Orchestra)? Svår fråga såklart, men det är ju värt att notera att det dessutom gått rätt bra för dem i finalen – tre av dem hamnade i topp 4!

Däremot är det alltså en kvinnlig soloartist som vinner – den andra i rad nu efter Cornelia Jakobs vinst ifjol. Det är första gången sedan 2009-2010 som två kvinnliga soloartister vinner två år i rad i Melodifestivalen. Men i topp 5 blev Loreen ensam kvinna vilket gör att den manliga dominansen i tävlingen kvarstår.

En unik sak i år var att vi faktiskt fick se ett rockbidrag i finalen – som dessutom slår sig in i topp 3! Detta har aldrig hänt förut, och markerar att rocken faktiskt är populärare än vad många tror. Då ska vi också påminna oss om att MEDINA lyckades komma trea ifjol, och blev då det första hiphopbidraget att nå topp 3 någonsin. I år saknades dock hiphopen i Mellon, trots att Kalush Orchestra vann med den genren i Eurovision. Frågan är om vi lär se mer av dessa genres nästa år?

 

Hur går det i Eurovision?

I skrivande stund (13 mars) är inte alla bidrag offentliggjorda för Eurovision 2023 – men Sverige toppar redan oddsen överlägset. När Loreen offentliggjordes som en av artisterna i Melodifestivalen hamnade Sverige i topp 3 och sedan hennes bidrag framfördes i deltävling 4 har Sverige lett oddsen tydligt. Just nu ligger Sveriges vinstchans på 38% jämfört med tvåan Finland (14%) och trean Ukraina (13%). En seger för Loreen är således extremt trolig enligt spelbolagen – men samtidigt är inte alla bidrag klara alltså. Det är inte värt att börja fira en sjunde svensk Eurovisionseger än.

Helt klart är dock att många lyft på ögonbrynen åt segern, för det är EXTREMT ovanligt att en tidigare ESC-vinnare ställer upp i ESC igen och dessutom blir förhandsfavorit. Skulle Loreen vinna tävlingen igen blir hon den första kvinnliga soloartisten att göra det någonsin – och hamnar då i samma liga som Irlands Johnny Logan (som vann ESC 1980 och 1987 som artist och 1992 som låtskrivare). Hon skulle således även bli den första att vinna två gånger under 2000-talet. Men vägen dit är lång – först och främst behöver hon övertala alla ESC-fans, som sedan 2016 är trötta på Sveriges framgångar och som sedan dess oftast bemöter Sveriges bidrag med skepsis och rent av fientlighet.

Men, om någon kan smälta deras hjärtan borde det ju vara Loreen? Ett större problem kan vara att få med scenshowen till Liverpool – ljusriggen är enligt rapporter alldeles för tung för arenan i Liverpool vilket kan göra att numret tvingas göras om helt. Vi får se om så blir fallet. Men en sak är säker – Sverige lär bli en stark utmanare till Eurovisionsegern i år!

 


 

Kommentera