Nyheter från Eurovision-bubblan »

                 
 
 

« Portugal NF 2018

Portugal NF 2020 »


PORTUGALS UTTAGNING. Inför Eurovision 2019 valde det portugisiska TV-bolaget RTP ut Portugals artist och tävlingsbidrag via den nationella uttagningen Festival da Cançao 2019. Vi berättar mer om hur uttagningen gick till och vilken artist och låt som slutligen valdes ut.

 

Mer fakta om uttagningen


Uttagningsdatum

 


I Festival da Cançao 2019 valdes 16 bidrag ut till tävlingen, vilka delades upp på hälften lika till två semifinaler. Därefter fick en studiojury och tv-publiken gemensamt utse fyra bidrag per program som skulle gå vidare till finalen. Även i finalen delades makten lika mellan juryn och tv-tittarna.

För att utse tävlingsbidragen hade RTP på förhand bjudit in 14 av 16 låtskrivare, vilka själva fick ta fram varsitt bidrag med tillhörande artist. Resterande två platser var jokrar som tillsattes via en radiotävling samt en allmän antagning. När allt var på plats allokerade RTP in bidragen i de två semifinalerna. Denna allokering gjordes i december 2018 och var från början endast en allokering för låtskrivarna.

Respektive tillfrågad låtskrivare hade rätt att samarbeta med andra låtskrivare vilket också några gjorde.

 

Eurovision-resultat 2019

Vinnare i Portugals uttagning blev sångaren Conan Osíris med bidraget “Telemóveis”, som han själv stod bakom på upphovssidan.

I Eurovision 2019 blev Portugal lottade att kvala genom semifinal 1, men bidraget misslyckades att kvala vidare till finalen när jury- och tittarpoängen lagts samman. Slutresultatet blev istället 15:e plats (av 17 länder) med 51 poäng.

 

Semifinaler

Semifinal 1

Fakta


  • Datum:
  • 2019-02-16

  • Programledare:
  • Sónia Araújo och Tânia Ribas de Oliveira

  • Plats:
  • TV-studio i Lissabon

  • Röstningsprocess:
  • Delad jury- och tittarröstning

 

Startfält

Bidragen listas enligt startordning.

  1. Ana Cláudia – “Inércia”
  2. João Campos – “É o que é”
  3. Soraia Tavares – “O meu sonho”
  4. Calema – “A dois”
  5. Conan Osíris – “Telemóveis”
  6. Ela Limão – “Mais brilhante que mil sóis”
  7. Filipe Keil – “Hoje”
  8. Matay – “Perfeito”

 

Panelen tyckte till!


 


  1. Calema – “A dois”
  2. Matay – “Perfeito”
  3. Filipe Keil – “Hoje”
  4. Ana Cláudia – “Inércia”
  5. Soraia Tavares – “O meu sonho”

Kommentar: Portugal fortsätter mestadels i inåkna hjulspår. Balladerna fortsätter hagla, och även om de alltjämt ändå är intressanta och moderna, så blir de anonyma. Enda undantaget är “Perfeito” som istället närmar sig plagiat på “Amor pelos dois”, om än utan den underbart excentriske Salvador Sobral. Men visst, “Perfeito” kan mycket väl stå som vinnare – men då mest p.g.a. nostalgiska orsaker. Min personliga favorit blir istället “A dois” som är en av ytterst få upptempolåtar i startfältet. Bra producerad, snygg, modern och minnesvärd. Kan absolut bli en vinnare, om Portugal väljer att tänka om inför finalen…


 



 



 


  1. Matay – “Perfeito”
  2. Filipe Keil – “Hoje”
  3. Calema – “A dois”
  4. Soraia Tavares – “O meu sonho”
  5. Conan Osíris – “Telemóveis”

Kommentar: Det märks verkligen att Portugal älskar sina ballader, då jag konstaterat att 15 av dessa 16 tävlande faller under den kategorin! Det gör ju givetvis att det blir svårt att bedöma låtarna individuellt eftersom många har en tendens att “smälta ihop”. I semi 1 är det inte lika illa, kvalitetslåtarna finns där. “Perfeito”, “Hoje” och “A dois” har alla tre nånting extra som gör att jag hejar på dem lite mer.


 


  1. João Campos – “É o que é”
  2. Calema – “A dois”
  3. Filipe Keil – “Hoje”
  4. Matay – “Perfeito”
  5. Ana Cláudia – “Inércia”

Kommentar: Kvalitén på det här startfältet är skrämmande låg, jag har skrivande stund inte hört andra semifinalens bidrag men värre kan det knappast bli. Flera av bidragen känns mest märkliga, vilket inte behöver vara en dålig grej. Dock så har konstiga/märkliga bidrag en vana att antingen suga eller vara mästerverk, de märkliga låtarna i den här semifinalen suger dessvärre. En låt som jag dock fastnade för var den finstämda gitarrballaden É o que é, den och låten A dois är nog de enda två från den här semifinalen som jag tror skulle fungera i Eurovision. Men det är bara min enkla åsikt.


 


  1. Calema – “A dois”
  2. Matay – “Perfeito”
  3. Filipe Keil – “Hoje”
  4. João Campos – “É o que é”
  5. Soraia Tavares – “O meu sonho”

Kommentar: Man får verkligen anstränga sig när man lyssnar igenom dessa låtar. Visst mycket är finstämt och sådär, men gud i himlen vad intetsägande och tråkigt det mesta är. Det finns en anledning varför Portugal så sällan är på den övre halvan av resultatlistan i Eurovision och det är för att den portugisiska musiken inte tilltalar den breda massan. Deras sound är inte anpassat för den kommersiella internationella marknaden helt enkelt. Det fanns en låt i den här semin som jag inte behövde mer än en lyssning för att tycka om helhjärtat och det är “A dois” med Calema. Den lät mest modern av dessa åtta bidrag och var en bra och tilltalande låt. Lätt min favorit hittills.

 

 

Resultat: Semifinal 1


Den första semifinalen är nu avgjord och vi har ett resultat. Efter att juryn och tittarna hade röstat blev det följande bidrag som röstades vidare till finalen:

 

 

Därmed blev det följande bidrag som åkte ut:

 

 

Semifinal 2

Fakta


  • Datum:
  • 2019-02-23

  • Programledare:
  • José Carlos Malato och Jorge Gabriel

  • Plats:
  • TV-studio i Lissabon

  • Röstningsprocess:
  • Delad jury- och tittarröstning

 

Startfält

Bidragen listas enligt startordning.

  1. Lara Laquiz – “O lugar”
  2. Dan Riverman – “Lava”
  3. Mariana Bragada – “Mar doce”
  4. João Couto – “O jantar”
  5. Madrepaz – “Mundo a mudar”
  6. Surma – “Pugna”
  7. Mila Dores – “Debaixo do luar”
  8. NBC – “Igual a ti”

 

Panelen tyckte till!


 


  1. João Couto – “O jantar”
  2. Mila Dores – “Debaixo do luar”
  3. Lara Laquiz – “O lugar”
  4. NBC – “Igual a ti”
  5. Madrepaz – “Mundo a mudar”

Kommentar: Ännu en gång får vi ett startfält som är kliniskt fritt från upptempolåtar! Att portugiserna inte somnar framför TV:n är ett under om ni frågar mig… Men på plussidan så är det en skön blandning av lättlyssnade smått drömska låtar inspirerade av Beatles, Simon & Garfunkel, Jose Gonzalez med flera. Tyvärr blir det då svårt att särskilja alla låtar, men “O jantar”s Beatles-sound gick hem hos mig. Lite väl mycket Beatles för att gå hem i Europa 2019 dock. Inga skrikande tonårsflickor för João skulle jag tro…


 



 



 


  1. Dan Riverman – “Lava”
  2. João Couto – “O jantar”
  3. Mila Dores – “Debaixo da luar”
  4. Mariana Bragada – “Mar doce”
  5. Madrepaz – “Mundo a mudar”

Kommentar: Vi vadar vidare i Portugals balladträsk… eller nej, så generaliserande ska jag inte vara, men det fortsätter att vara väldigt balladtätt ändå. Kanske trodde jag lite mer om dem. En sak som jag dock noterar är att det finns ganska många låtar som jag verkligen undrar hur man ska få till det på scen. “Mundo a mudar” och “Pugna” för att ta några exempel. Å andra sidan lyckades Conan Osíris få till ett ytterst udda framträdande förra veckan, så kanske de andra har någonting på G…


 


  1. NBC – “Igual a ti”
  2. Surma – “Pugna”
  3. Mariana Bragada – “Mar doce”
  4. Lara Laquiz – “O lugar”
  5. Dan Riverman – “Lava”

Kommentar: De goda nyheterna är att kvalitén på den här semifinalen är något högre än på den föregående. Men den är tämligen låg. Antalet konstiga bidrag som inte fallit mig smaken är också lägre i den här omgången. Ett bidrag jag reagerade på var Lava som påminner om Nederländernas eurovisionbidrag från 2001 Out on my own, Det kan låta långsökt, men jag tycker att melodierna liknar varandra, eller det kanske bara är min uppfattning?

Hur som helst så tror inte jag att vi får återvända till Lissabon 2020, om det inte råkar vara så att något av bidragen uppfattas som ett mästerverk av allmänheten.


 


  1. Lara Laquiz – “O lugar”
  2. João Couto – “O jantar”
  3. Madrepaz – “Mundo a mudar”
  4. Dan Riverman – “Lava”
  5. Mariana Bragada – “Mar doce”

Kommentar: Nu har vi fått höra de 16 tävlingsbidragen från den portugisiska uttagningen till Eurovision och även om det finns några låtar som är godkända och småtrevliga, så är det inga som direkt berör mig på djupet. Fyra finalister har redan utsetts och ytterligare fyra finalister ska nu utses innan vi har finalstartfältet redo. Jag tror inte heller på att Portugal kommer komma särskilt bra till med vad de än beslutar sig för att skicka till Tel Aviv. Min personliga favorit från denna semin är utan tvekan “O lugar” med Lara Laquiz.

 

 

Resultat: Semifinal 2


Den andra semifinalen är nu avgjord och vi har ett resultat. Efter att juryn och tittarna hade röstat blev det följande bidrag som röstades vidare till finalen:

 

Därmed blev det följande bidrag som åkte ut:

 

Notering

* Efter sammanställningen hade både Mariana Bragada och Dan Riverman hamnat på samma totalsumma och delade på fjärdeplatsen. Däremot gick Mariana till final istället för Dan tack vare att hon hamnade högre i juryröstningen.

 

 

Finalen

Fakta


  • Datum:
  • 2019-03-02

  • Programledare:
  • Filomena Cautela och Vasco Palmeirim

  • Plats:
  • Portimão Arena, Portimão

  • Röstningsprocess:
  • Delad jury- och tittarröstning

 

Startfält

Bidragen listas enligt startordning.

  1. Calema – “A dois”
  2. Mariana Bragada – “Mar doce”
  3. Matay – “Perfeito”
  4. Surma – “Pugna”
  5. NBC – “Igual a ti”
  6. Madrepaz – “Mundo a mudar”
  7. Conan Osíris – “Telemóveis”
  8. Ana Cláudia – “Inércia”

 

Panelen tyckte till!


 



 



 



 


  1. Matay – “Perfeito”
  2. Calema – “A Dois”
  3. Ana Cláudia – “Inércia”
  4. Conan Osíris – “Telemóveis”
  5. Madrepaz – “Mundo a mudar”

Kommentar: När portugiserna inte satsat så mycket på variation verkar de istället ha satsat väldigt mycket på scennummer har jag märkt. För jädrar vad saker och ting händer när artisterna uppträder. Och vissa utav dessa har alltså dragit ögonen till sig såpass att de nu tippas komma högt, framför allt Conan Osíris vars liveframträdande nu samlat ihop 1M klick på Youtube, bara en sån sak! Kommer han stå som representant för Portugal? Kanske, om supporten är tillräckligt stor. Sen är ju frågan om juryn kommer backa upp honom också, vilket de inte gjorde i semin fullt ut. Kanske blir han en i raden av flera favoritfall i år?


 


  1. NBC – “Igual a ti”
  2. Madrepaz – “Mundo a mudar”
  3. Calema – “A Dois”
  4. Matay – “Perfeito”
  5. Mariana Bragada – “Mar doce”

Kommentar: Verkar som att min personliga favorit “É o que é” snällt fick lämna tävlingen, synd. Min favorit från finalen “Igual a ti” är det enda bidraget som tilltalar mig. Om det är en ny Eurovision-vinnare, ja det tror jag inte. Portugal fick ju sin senaste och hittills enda vinst så sent som för två år sedan, så landet har nog inget emot att vänta ett par år på sin nästa seger.


 


  1. Calema – “A Dois”
  2. Madrepaz – “Mundo a mudar”
  3. Mariana Bragada – “Mar doce”
  4. Matay – “Perfeito”
  5. Conan Osíris – “Telemóveis”

Kommentar: Det jag kan säga om Portugals final är att här finns endast ett fåtal låtar som jag genuint gillar och den största personliga favoriten för mig är “A Dois” med duon Calema. Den har det mest moderna och internationella soundet i den här finalen och skulle nog kunna tilltala den breda massan mer än bara de som tilltalas av inhemsk portugisisk fado-stil. Vidare så tycker jag låten “Mundo a mudar” med Madrepaz är vacker och behaglig att lyssna på. Även Mariana Bragada med låten “Mar doce” tilltalar mig.

 

 

Resultat


Lördagen den 2:a mars 2019 avgjordes Portugals Festival da Canção (den 51:a i ordningen), där det efter omröstningen blev sångaren Conan Osíris som tog hem segern med låten “Telemóveis”. Därmed blir det han som i maj får åka till Tel Aviv och tävla för Portugal i Eurovision Song Contest 2019.

Så här såg finalframträdandet ut:

 

Mer fakta

Fjolårsvärdlandet Portugal har alltså valt artist och bidrag till Eurovision 2019, och detta skedde genom en final, som hade föregåtts av två semifinaler om totalt 16 tävlande. Från varje semifinal hade fyra bidrag kvalade vidare från respektive semifinal genom jury- och tittarröstning. Samma modell användes även i den avgörande finalen. Programmet avgjordes i Portimão Arena i staden Portimão med Filomena Cautela och Vasco Palmeirim som programledare. Finalen hade till skillnad från semifinalerna flyttat ut från RTP:s studios.

Så här placerade sig bidragen i finalen (jurypoäng + tittarpoäng = totalsumma):

  1. Conan Osíris – “Telemóveis” (12+12 = 24 p)
  2. NBC – “Igual a ti” (10+8 = 18 p)
  3. Matay – “Perfeito” (7+10 = 17 p)
  4. Madrepaz – “Mundo a mudar” (7+6 = 13 p)
  5. Surma – “Pugna” (8+4 = 12 p)
  6. Calema – “A dois” (4+7 = 11 p)
  7. Mariana Bragada – “Mar doce” (3+5 = 8 p)
  8. Ana Cláudia – “Inércia” (5+3 = 8 p)

 

 

Panelen tyckte till (efter finalen)!


 


Portugal har gått från konstigt till “down right weird”. Någonstans så uppskattar man att Portugal har mantlat rollen som innovatör i Eurovision, men samtidigt känner jag att sådana här typer av bidrag egentligen inte tillför någonting till tävlingen. Det är bara alldeles för konstigt. Det går inte att lyssna på  det här flera gånger på raden, och till och med en gång om dagen känns för mycket. Att se på framförandet däremot klarar man av att göra ganska extensivt, men man förstår sig inte på det bättre för det. Tvärtom, jag är bara förvirrad just nu och jag tror Europa kommer känna samma sak i maj.


 



 


Om jag ska vara helt ärlig så är jag väldigt överraskad av att Portugal väljer en sådan här typ av låt. Efter mollstämda ballader och dåliga poplåtar känns det bara så uppfriskande att man för en gångs skull tänker utanför boxen och skickar något som känns unikt. Sedan kan jag däremot inte bedöma hur bra eller dåligt det är, och spontant känns det som en låt som behöver sitt scenframträdande för att man ska förstå vad det handlar om. För att göra en lång utläggning kort tror jag Portugal kan ha chans på final men nej, det blir inte Lissabon 2020.


 


Bland av ett hav av ballader sticker alltså denna mycket lustiga låt ut, och det betalade sig såpass väl att den kommer representera Portugal. Den här låten vet jag har haft en enorm hype i ryggen och det ska man inte underskatta. Däremot är det en väldigt konstig låt som blir som ett mischmasch av olika instrument som går runt utan något riktigt sammanhang. Jag har fått lyssna på den flera gånger och tittat på liveframträdandet flera gånger för att försöka förstå detta. Skulle verkligen behöva fansens hjälp för att förstå vad det är som pågår!


 



 


 


Kommentera

 
 

 
 
 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »

 
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2021

Melodifestivalen 2021

Retrovision

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen