« Inför ESC Österrike 2022

Inför ESC Österrike 2024 »


INFÖR EUROVISION 2023 presenterade vi duon Teya & Salena med bidraget ”Who The Hell Is Edgar?” som representerade Österrike. De kom att tävla i den andra semifinalen den 11:e maj där startnumret var satt till 13 av 16. Bidraget röstades vidare till finalen där låten fick startnummer 1 av 26.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vilka är Teya & Salena?

 

Teya & Salena är en österrikisk artistduo som har spelat ihop sedan de deltog i TV-programmet Starmania 21 där de blev bästa vänner.

Teya, artistnamn för Thea Devy, är 22 år och kommer från Wien (Österrikes huvudstad). Hon har hållit på med musiken sedan ungefär ett decennium tillbaka och har bland annat medverkat i musikaler. Hon inledde dock karriären som saxofonist i en jazzorkester. Sedan ett par år tillbaka har hon också skrivit egna låtar (lyssna gärna på hennes musik här) och har medverkat på olika s.k. songwriting camps (där låtskrivare från olika länder möts för att skapa musik ihop). Teya tävlade också i Serbiens ESC-uttagning 2020 med låten Sudnji dan där hon slutade på en tiondeplats i den nationella finalen.

Salena, artistnamn för Selina-Maria Edbauer, är 24 år och kommer från Styria i Österrike. Hon har hållit på med musiken sedan barnsben och spelar också gitarr utöver sången. Hon har uppträtt på en mängd olika scener både lokalt och i andra TV-sammanhang såsom tidigare nämnda Starmania men även i den tyska versionen av The Voice. Hon har tidigare försökt tävla för Österrike i Eurovision.

Nu kommer de att få representera Österrike tillsammans med bidraget ”Who the Hell Is Edgar?” som de har gjort tillsammans med Pele Loriano och Ronald Janeček.

Hur valde Österrike till Liverpool?

 

Inför Eurovision 2023 valde Österrike både artist och tävlingsbidrag genom ett internval.

Den här gången gick processen till som så att 15 artister bjöds in och fick framföra varsin låt på en scen. Framträdandena filmades av och spelades upp för en jury (bestående av österrikiska som internationella Eurovision-experter samt ESC-fans) som i sitt tycke röstade fram de bästa akterna. Sedan var det en kommitté tillsatt av ORF som bestämde vinnaren.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Yes! Här är min stora personliga favorit i år – ett bidrag som går i Konstraktas fotspår med en mycket märklig text och framtoning men otroligt smittande och klistrig musik! Jag är helt såld! Det finns visserligen mängder av invändningar mot detta, som att man försöker använda klassiska 1800-talsförfattare i Eurovision, anspelningarna på ockultism eller amerikanska stereotyper. Men samtidigt är det väldigt inbjudande att göra så, eftersom de har glimten i ögat snarare än att man desperat försöker att vara roliga. Jag saknar sådant, och även om detta är ett plojnummer – så är det jädrigt svängigt. Jämför med Konstrakta eller Subwoolfer förra året – som ju lyckades rätt bra, så ser man vad de har tagit inspiration av. Jag hoppas dessutom på en utmärkt scenshow, för då tror jag att man kommer sluta mycket högt.


.

Poe Poe Poe Poe Poe. Ja, så här går låten väldigt mycket och Jag ÄLSKAR det! Österrike skickar det mest knasiga bidraget efter Kroatien i år. Tänka sig att man kan skriva en låt av en gammal poet och få det att bli en riktig Banger!


.

Ibland behövs djupa texter och mästerliga toner. Ibland behövs perfekta noter och mäktiga röster. Men ibland behöver man bara ta ett steg tillbaka och ha kul. Glädje är oerhört viktigt för musik. Och detta bidrag är glädje för mig. Även om den har en text som är något kritiserande av musikindustrin som helhet, så är låten i sig upplyftande. Jag skulle till och med säga att den är fånig, löjlig och tramsig, men endast i de allra mest positiva tolkningarna av orden. Satir kan ibland gå överstyr. Det kan övergå i att det blir pinsamt istället. Teya & Salena går den andra vägen. De gör satir men får det att hänga ihop. De gör allt rätt. Det är både konstnärligt och smart gjort, men även kul att lyssna på. Man kan nästan stoppa in låten i “konst”-facket, för det är egentligen ett stycke rätt invecklad musik som dessa damer kokat ihop. Och jag tror Edgar Allen Poes spöke kommer plåga oss på mer sätt än vad låten framför. Om sådär 20 år när folk tänker tillbaka på Eurovision 2023, så kommer man ha glömt majoriteten av bidragen. Men man kommer definitivt komma ihåg “Poe, Poe, Poe, Poe, Poe”.


.

Sedan tidigare i år har jag klankat ned på en av tävlingens skämtbidrag och då undrar ni säkert varför jag inte ger denna låt samma låga betyg. Men då måste jag åter igen hänvisa till vad jag tyckte om Finlands låt där det är en bra melodi i grunden som engagerar. Sedan kan man lägga på olika humorelement (varav de flesta som är i musikvideon gissningsvis inte kommer att vara med på scenen i Liverpool, om de nu inte tänker göra ett lika effektfullt nummer som det som Sean Banan gjorde i Melodifestivalen 2013 med ”Copacabanana”). Därför tycker jag att låten blir ganska bra även om det är långt ifrån att vara en favoritlåt för mig.


.

Här har ni kvällens roligaste bidrag! Vet inte hur det här kommer bli på scen men du kan lätt sjunga med efter en minut. När jag säger roligt menar jag att du blir glad av det här för jag skulle nog inte kalla det här ett skämtbidrag även om texten handlar om en urgammal poet. Man måste inte skriva om kärlek och fred jämt.


.

Österrike har sannerligen inte gjort det lätt för sig i år. Det vi ser skulle så himla lätt kunna locka fram skämskudden, men man märker rätt tydligt att det är en överdriven tolkning av verkligheten, vilket är ett vanligt grepp inom satir. Samtidigt är det svårt att lyckas när man gör satir av showbiz. Oftare än inte kommer sån kritik från artister som upplever sig inte ha några andra idéer framför sig, och det brukar ofta mynna ut i ett långt klagomål fyllt av interna jargonger och fejder som ingen annan kan relatera till.

Med det sagt kanske man förleds att tro att jag skulle hata denna låt, och det hade inte varit helt fjärran mig. Men något mot min egen vilja och bättre vetande så går jag ändå igång på det. De kritiska punkter Teya & Salena tar upp är fullt giltiga, och jag kan inte komma ifrån att låten är klistrig! Man har alltså lyckats göra det så skruvat att det gått hela varvet runt och blivit underhållande igen. Och det känns inte så fjärran Österrike att kritisera kommersialiseringen av musik som man kan tro, det var nånting man gjort emellanåt ända sen 70-talet, och visst finns det en aura av Proletenpassion här. Sen är ju frågan om huruvida Edgar Allan Poe hade vridit sig i sin grav pga låten eller föremålet för dess kritik.


.

År 2017 när jag läste allmänna linjen på en folkhögskola så gav min dåvarande engelskalärare mig i uppgift att läsa Edgar Allan Poes novell The Tell-Tale Heart. En för mig något svårläst novell då jag läste den tre gånger utan att förstå vad den handlade om. Jag fick sedan den briljanta idén att läsa den svenska versionen, Det Skvallrande Hjärtat. Jag läste även den svenska versionen tre gånger, och vet ni vad! Jag förstod fortfarande inte vad novellen handlade om!
Och där har ni en sammanfattning av min relation till Edgar Allan Poe innan jag först hörde den här låten. Även om jag personligen inte är något fan av hans skriftliga verk så tycker jag att låten är en rolig och kreativ hyllning till honom. Den får full pott av mig.


.

Alla verkar fånigt förälskade i detta bidraget från Österrike. Att den är medryckande och svängig håller jag med om, men så överdrivet bra tycker jag faktiskt inte att detta är. Okej, jag kan erkänna att den har vuxit på mig, sen jag hörde den för första gången men kan ändå inte komma ifrån att den är lite löjlig och ointressant på samma gång. Låten handlar om att upphovspersonens själ har tagits över av den gamle skräckförfattaren Edgar Allan Poe. Texten är en satir över musikindustrin och kanske speciellt kvinnors kamp för att respekteras i denna fortfarande så mansdominerande bransch. Passande nog släpptes låten på den internationella kvinnodagen.


.

Till en början var jag lite skeptisk till bidraget, men det ändrade sig fort och jag blev en av de som fullkomligt älskar låten och sjunger ”Poe Poe Poe Poe Poe Poe Poe Poe…”- Det var liksom svårt att värja sig! Och även om det kan tyckas skämtsamt finns det en allvarlig underton. Bara det att hänvisa till ”zero dot zero zero three”, dvs lönen för mödan att man lyssnar på ens låt på en viss streamingtjänst är om inget annat underfundigt.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
37 poäng (av 45 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2023. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= säker finalist


= möjlig finalist (men kan åka ut)


= troligen inte finalist

 

Så här gissar vi


Överlag är det lite svårt att avgöra hur det kommer att gå för Österrike i år – men jag är helt övertygad om att vi får se dem i final. Detta skriker final, och med tanke på det relativt klena motståndet i semifinal 2 så lär det inte vara något snack om finalbiljetten. Men i finalen kan det verkligen sluta hur som helst – min gissning är topp-10, men det är också lite färgad av att jag älskar det här bidraget.


Självklart blir det FINAL för Österrike!


Detta är en låt som är enkel att tycka om. Folk kommer vilja rösta oavsett bakgrund. Enkel final. Där kan det också gå rätt bra.



Förra året hade Österrike också startnummer 13 i sin deltävling och då gick de inte vidare till final. Nu tror jag inte att det beror så mycket på just det startnumret (det har i några fall varit ett lyckonummer bland annat för Måns Zelmerlöw) utan att showen kanske inte höll hela vägen. Nu är det svårt att veta utifrån en musikvideo med många klädbyten och olika humorstilar hur detta kommer att se ut på live-scenen i Liverpool, men jag tror att det kommer att funka ganska bra. Det skulle inte förvåna mig om Teya & Salena skulle bli topp 3 i tittarnas resultat för semi 2.


Den här hade jag lätt kunnat rösta på flera gånger. Låten kommer bli ihågkommen länge.


Det finns en intressant historia här. Länge hade det gått rykten om vad exakt vi skulle få höra från Österrike, och genast läckte det ut en snutt från låten varpå alla som hörde den skrattade käkarna ur led och undrade vad fan Österrike håller på med. Men sen när låten kom ut och folk hörde den i sin helhet tvärvände alla och nu är Österrike en snackis och förhandsfavorit till final! Det lär säkert stärka deras självförtroende efter tre raka finalmissar.



Någon vinst är det inte tal om. Men skulle inte bli förvånad om Österrike letar sig in i topp 5 i finalen.


Ser man till oddsen, så ligger Österrike ETTA bland de 16 tävlande i Semifinal 2. Det om något tyder väl ganska självklart på att det blir finalplats. Väl där kan det sluta lite hur som.


Fans i ESC går igång på det här och att det blir en finalplats råder det ingen tvekan om.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera