« Inför ESC Spanien 2021

Inför ESC Spanien 2023 »


INFÖR EUROVISION 2022 presenterade vi Chanel med bidraget ”SloMo” som representerar Spanien. I och med att hon representerar ett så kallat ”Big Five”-land var bidraget direktkvalificerat till finalen den 14:e maj. Spanien fick startnummer 10 av 25.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vem är Chanel?

 

Sångerskan Chanel Terrero Martínez föddes den 28:e juli 1991 i Havanna på Kuba men redan som treåring flyttade familjen till Spanien. Som barn tog hon både sång- och danslektioner och hon har även uppträtt på musikteatrar.

Musikintresset även om hon också har medverkat i en rad musikaler och varit bakgrundsdansare och artist åt andra artister.

2022 ställde hon upp i Spaniens nya Eurovision-uttagning Benidorm Fest där hon efter sitt scenframträdande gick direkt till final och blev en av favoriterna att ta hem segern. Det fanns redan då ytterligare två storfavoriter som tävlade om förstaplatsen och nu blev det således en till. I finalen gick rösterna kors och tvärs men det slutade i vart fall med seger för Chanel som nu med sitt bidrag “SloMo” ska tävla för Spanien i Eurovision 2022.

Bidraget är gjort av Arjen Thonen, Ibere Fortes, Keith Harris, Leroy Sánchez och Maggie Szabo.

Hur valde Spanien till Turin?

 

Inför Eurovision 2022 utsåg Spanien sin artist och sitt tävlingsbidrag genom uttagningen Benidorm Fest som var en helt ny uttagning för Spaniens val till Eurovision även om själva festivalen inte var ny (även om den hade varit nedlagd sedan 2006). TV-bolaget RTVE hade efter flera dåliga slutplaceringar i Eurovision beslutat sig för att se mer seriöst på tävlingen och anordnade därför en större uttagning som även involverade tittaromröstning.

Sammanlagt utsågs 14 bidrag till tävlingen som fördelades upp på sju per program och i dessa fick tittarna, en demoskopjury och en internationell och spansk jury rösta fram fyra bidrag till finalen. Även själva finalavgörandet avgjordes genom dessa tre parter och avgörandet blev mycket spännande då det fanns tre stora favoriter i startfältet, däribland gruppen Tanxugueiras (som vann både demoskop- och tittarröstningen), samt artisterna Rigoberta Bandini och Chanel, varav den senare vann finalen!

Vi ska även berätta att ett av tävlingsbidragen aldrig kom till start i uttagningen. Det handlade om bidraget Voy a morir som skulle ha framförts av Luna Ki, men eftersom innehåller så kallade autotunes kunde låten inte tävla. Av det skälet tävlade endast 6 bidrag i den semifinal som låten skulle ha medverkat i.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Spanien är experter på att komma längst bak i resultatlistan. Landet har sedan 2003 i princip prenumererat på dåliga placeringar och inför årets uttagning hade jag inga större förväntningar. Men deras nationella uttagning i år var faktiskt riktigt bra och för en gångs skull skickar de inte en låt som jag helt och kategoriskt kan avfärda. Detta är ju i ärlighetens namn rätt bra, och dessutom något så ovanligt som en modernt radiovänlig poplåt från Spanien. Detta är något som rimligen skulle kunna funka i ESC, och för egen del tycker jag detta är rätt lyssnarvänligt. Ett stabilt poppigt och dansigt Eurovisionnummer helt enkelt! Någon favorit är det dock inte, inte på något sätt, men det är definitivt något som jag kommer se fram emot att se i finalen. Kul att Spanien bjuder till igen!


.

Spanien år 2022 skickar ett riktigt dansnummer som liknar Cyperns bidrag från 2018. Vad tycker jag om det? Det är ju mycket bättre än det Spanien har skickat de senaste fyra åren. Jag tyckte själv att Spanien hade bättre val i sin nationella uttagning. Men ja, oftast när jag tycker om nåt så kommer det oftast tvåa eller sämre.


.

Spanien kommer med en upptempolåt som är farligt lik Cyperns ”Fuego” från 2018. Jag syftar inte på plagiat, utan mer samma stil och typ av musik. Dessutom framförs båda av en snygg tjej som dansar loss. Detta är vanligtvis inte musik som tilltalar mig, och egentligen gör inte detta det heller. Det är lite spanska influenser paketerade i ett modernt sound. Sen sneglar man lite på texten och får sig ett skratt. Känns som att någon helt utan fantasi skrivit den. Hade sagt att ett barn varit inblandat om det inte vore för referenser till hennes hypnotiska baksida. Men visst, man blir lite på humör av det och texten är en rolig smörja. Så därför landar vi på en stabil tvåa.


.

Tack Spanien för en mycket bra uttagning med MÅNGA bra bidrag. Här fanns det för min del inte bara en eller två att välja på utan nästan alla hade funkat att skicka. Omröstningen blev också spännande med ett oväntat slut, inte minst då vinnaren Chanels låt växte väldigt mycket från första studiolyssningen till framträdandena. För det var som så att när jag hörde de spanska bidragen i studioversion så var ”SloMo” endast en ’jaha’-låt för min del, men när Chanel sedan gjorde sitt uppträdande ändrade jag åsikt direkt för då föll allting på plats.

Även om jag hade Tanxugueiras, Xeinn och Gonzalo Hermida högt på min topplista så tycker jag att Chanel är ett bra val för tävlingen. Låten sticker ut och hon är relativt ensam i sin genre. Och låten är väldigt bra och hon framför den på ett bra sätt. Heja Spanien!


.

Något som slagit mig denna säsongen är att länder valt låtar som jag verkligen trott de aldrig skulle välja, på ett bra vis alltså. Så är det med Spanien i år. Här får vi verkligen hela paketet. En bra låt, hon kan sjunga och dansa och bjuder på en härlig show, allt som vi vill ha men vad är det som saknas då? Jo för tar du bort en del av paketet så faller det lite platt. Att bara lyssna på låten ger inte lika starkt intryck som att se det live på scen.


.

Inför i år hade Spanien gått in i tävlingen med en förhöjd ambitionsnivå, när man återinförde anrika Benidorm Fest som innehöll många starka utmanare. Bra ambitionsnivå således, men det är där jag tyvärr måste lägga snällheten åt sidan. För allt detta mynnade ut i en bedrövlig vinnare. En låt som tycks vara direkt hämtad av den gamla reliken från 00-talets mitt: den där ökända suggestiva popen med alla dess beståndsdelar som jag av ren instinkt ryggar tillbaka åt. Antagligen försöker Spanien ta tillbaka ”sin” stil som många andra länder kört med de senaste fyra åren, men när Cypern 2018 tog sin silverplats var genren redan död, så nu måste den vara stendöd.

Detta ger mig som bekant verkligen ingenting, och varför det där trum-/dansbreaket som bara är där och fyller ut? Och till detta en artist som av allt att döma tycks dansa bättre än vad hon sjunger, så till den grad att hon försöker rädda den bristande sången med att slänga runt sig själv i dansen så himla mycket att jag blir åksjuk. Ta det lite piano, va? Lite slowmotion kanske, som låten ändå antyder?


.

Jag trodde det var Spaniens bidrag vi skulle recensera. Det här låter mer som något som Cypern skulle kunna skicka. Skämt åsido, jag är väl måttligt road över årets spanska bidrag. Mycket p.g.a att min storfavorit från uttagningen Terra fick över 70% av tittarrösterna men förlorade ändå för att juryn valde SloMo

Helt ärligt så tycker jag ändå det är en helt okej låt, men den tilltalar mig inte alls. Hela konceptet känns som sagt gjort då Cypern skickat liknande bidrag de senaste åren.


.

En snygg & dansant poplåt med en sångerska som har rätt attityd och utstrålning. Vi bjuds på härliga latinska rytmer. Framträdandet i den nationella uttagningen var snyggt med mycket dans och power. Jag förväntar mig ett lika självsäkert om inte bättre framträdande i Turin. Spaniens bidrag är bland mina absoluta favoriter i år.


.

Spaniens bidrag i år var inte min favorit från den nationella uttagningen, men en av de högst rankade. Jag går igång på rytmen och känslan och den är allt annat än slow motion. Det finns många liknelser med Cypern 2018, inte minst med att sångerskan är fantastisk på scen. Hur man kan orma och skutta runt sådär utan att vara beklädd med en extremt tajt kroppsstrumpa och ändå sjunga är för mig en gåta.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
25,5 poäng (av 45 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2022. I och med att bidraget är direktkvalificerad till finalen gissar vi bara mellan vilka placeringar bidraget kommer att hamna i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs före finalsändningen i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= troligt topp 10-bidrag


= förmodligen en mittenplacering


= hamnar under plats 20

 

Så här gissar vi


Hur detta kommer att sluta i finalen är höljt i dunkel. Detta är en typ av låt som kan landa var som helst, men jag tvivlar på att den kommer sist. Jurygrupperna brukar vara hyfsat snälla mot sådan här radiovänlig pop, så jag tror ju inte detta kommer att gå jättedåligt. Spanien lär nog klara sig någonstans i mitten av resultatlistan med denna popdänga.


Min gissning i år på Spanien är att de kommer komma nånstans i mitten av finalresultatet. Dom kommer iallafall slippa att få en 0-poängare i år. Plats mellan 12-18 kan Spanien lyckas få. Lycka till!


Spanien har haft svårt i Eurovision. Man kan liksom inte lämna bottenträsket. I år har man nog chans att åtminstone nå mitten. Visst är det lite utdaterat, men jag tror man ändå man kan skrapa ihop lite röster. Samtidigt undrar jag vem som röstar på Spanien.



Spanien har som vi alla vet ganska dåliga slutresultat de senaste åren och faktum är att det är 19 år sedan som de senast var en placering ovanför plats 10 (När Beth framförde Dime i Riga 2003 och blev åtta). Därför är jag väldigt osäker på hur det kommer att gå för Chanel. Antingen har spelbolagen över-tippat låten och så hamnar den i botten eller så blir det topp 10 i alla fall. Jag hoppas såklart på det senare men det känns väldigt osäkert.


Spanien kommer absolut gå bra i år jämfört med tidigare år. Juryn kanske inte kommer ge lika höga poäng som folket men det borde räcka ändå.


Det är ändå så att den här typen av pop kommer tillbaka varje år då den ändå har sin tydliga skara av fans som kommer försvara detta med näbbar och klor, och därmed mobilisera för att rösta på den. Därför sätter jag ändå grön tumme upp, även om jag inte fastnar för detta personligen. Det är svårt att veta med juryn, men tittarstödet lär lyfta Spanien. Eller så kanske det till och med blir så att juryn faller pladask för detta också, liksom den nationella juryn gjorde på hemmaplan.



Spanien ligger visserligen hyfsat bra till hos spelbolagen. Och ESC-fansen generellt verkar gilla det här. Men Spanien har hypats upp förr. Både 2015 & 2016 spåddes de få topplaceringar men slutade ändå i bottenträsket. Hade Cypern eller Grekland skickat den här låten hade den säkert slutat någonstans runt plats 15. Men nu är det Spaniens bidrag så jag vette sjutton om den ens kommer kvala in i topp 20. Jag skulle i vilket fall inte satsa några pengar på en vinst…


Det är dags för Spanien att börja lyfta resultat-mässigt i ESC-sammanhang. Allt som oftast är man favoriter hos de mest passionerade fansen och så är fallet även i år. Det blir kanske ingen placering i det absoluta toppskiktet, men det skulle inte förvåna mig om Spanien för en gångs skull når en bättre slutplacering än de brukar mäkta med. Jag gissar på en placering strax utanför topp 10.


Egentligen är den lite svårtippad och kan lika gärna hamna långt ner, men jag gissar åtminstone att den hamnar någonstans kring tionde plats.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera