Melodifestivalen 2024: Panelen tycker till (del 2)

PANELEN TYCKER TILL. Nu har det blivit dags för oss i ESC-Panelen att recensera och betygsätta låtarna i den senaste avgjorda deltävlingen i Melodifestivalen 2024. Du får gärna själv tycka till i kommentarsfältet.

 

Sammanfattat upplägg för Panelen tycker till

Under årets Melodifestivaldeltävlingar växlar vi rollerna i att tycka till efter varje sändning. Efter deltävling 2 är det Robban, Jessica, Lukas och Gabriel som utgör Veckans panel, vilket betyder att de kommer att kommentera och betygsätta alla tävlingsbidrag samt summera sina åsikter om programmet i stort. Resterande panelmedlemmar är bara med på delen att betygsätta låtarna medan alla skribenter, oavsett om man ingår i Veckans panel eller ej, gör varsin personlig topp 6.

Notera att den ordning vi presenterar bidragen i följer startordningen från lördagens TV-sändning.

 

Startfältet. Panelens åsikter om tävlingsbidragen


Maria Sur
”When I’m Gone”

Låtskrivare: Maria Sur, Anderz Wrethov, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Julie ”Kill J” Aagaard

.

Mitt slut betyg till Maria blir en STARK 5-poängare! Riktigt bra och stiligt nummer framfördes och för mig är detta en värdig kandidat till att kunna vinna hela mello 2024! Roligt också att se att hon ville vara med i mello igen efter förra årets deltagande. 🙂

 

Betyg (0–5):


.

Maria Sur inleder Melodifestivalens andra deltävling och gör det med bravur. Hon är tillbaka i tävlingen återigen med en riktigt stark låt, jag tyckte väldigt mycket om hennes låt hon tävlade med förra året och jag blev verkligen inte besviken i år heller. En snygg lasershow i grönt och blått, en härlig outfit som passar de gröna lasrarna, modern uptempo-låt, snyggt bidrag överlag och Maria sjunger fantastiskt!

 

Betyg (0–5):


.

Maria Sur går in i denna deltävling med ett betydligt starkare självförtroende, det märks. Och man hör på låten att den är som skräddarsydd för framskjutna placeringar i både Mellon och ESC – kanske däremot att det balanserar över gränsen till att bli FÖR beräknat och kalkylerat. Jag blir inte så berörd direkt, samtidigt som jag fattar att detta är kompetent gjort.

 

Betyg (0–5):


.

Kul att återse Maria Sur med en modern och klubbig upptempo-poplåt istället för powerballaden från ifjol. Detta var en snygg öppningslåt för den andra deltävlingen och en bra comeback. Snygg laser/ledskärmsshow och sångmässigt lät det riktigt bra.

 

Betyg (0–5):

 

Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)









PANELEN TILLSAMMANS.
39 poäng (av 50 möjliga)

 

 

 

Engmans Kapell
”Norrland”

Låtskrivare: Larry Forsberg, Lennart Wastesson, Sven-Inge Sjöberg

.

No No No No Norrland som ju sjöngs väldigt mycket i låten blev lite uttråkande. Roligt att Engmans Kapell ville vara med i årets Mello! Men låten var tyvärr inte i min smak!

 

Betyg (0–5):


.

Jag är ledsen men det här tilltalar inte mig alls, även om Engmans Kapell lyckas underhålla på scen och har en go refräng som gör att man gärna sjunger med så blir det ändå No-no-no från mig.

 

Betyg (0–5):


.

Detta var en låt jag gillade till en början, men jag tröttnade efter ett tag när jag blir varse om låtens brister. Dansbandscountryn har uppenbart ingen relevans, och det är svårt att få till ett bra livenummer av något sånt här. Blev inte så mycket mer än en känsla av krogspelning med Norrlands Guld i näven. Jag var beredd att ge detta en fyra, men det dippade istället ner till 3,5.

 

Betyg (0–5):


.

Klämkäck hyllningslåt till Norrland från den Bo Kaspers Orkester-liknande gruppen Engmans Kapell. Melodifestivalen saknar nog också Norrland eftersom det inte blir några Norrlandsstopp i år. Att detta bidraget skulle vara chanslöst stod klart för mig tidigt. Detta är inget som tilltalar den breda massan av folk, tyvärr. Det blir till att resa hem igen till tillbaks till No-no-no-no-Norrland.

 

Betyg (0–5):

 

 

Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)









PANELEN TILLSAMMANS.
21 poäng (av 50 möjliga)

 

 

 

Dear Sara
”The Silence After You”

Låtskrivare: Dear Sara (Sara Nutti), Benjamin Rosenbohm, Jonas Thander, Marcus Winther-John

.

Jag verkar vara den enda här i panelen som ger denna låt mer än en 3:a i betyg. Jag tyckte att scenframträdandet och musiken passade utmärkt ihop och Dear Sara var rätt person för låten! Jag tror att denna låten kan bli årets Underdog. Den kommer komma till final genom kvalet och sen komma nån stans i mitten av finalen tror jag!

 

Betyg (0–5):


.

Dear Sara har en fin ballad som förhöjs i slutet med en vindblåsare, men numret i sig gör inte så stort intryck ifrån sig. Hon har en väldigt speciell och behaglig röst och låten passar henne bra, men tyvärr så saknas det där lilla extra.

 

Betyg (0–5):


.

Jag måste faktiskt krypa till korset här och erkänna att jag inte trodde på Dear Sara. Återigen har vi en kompetent låt, som kanske inte skulle fånga en vid första taget. Klassiskt mittfårepop som spelas på radion, och som inte får någon att stänga av, men inget som får nån att slå på radion heller. Det man tror ska aspirera på jumboplats, men jag hade fel och så blev det bara. En välgjord låt är en välgjord låt och det mynnar ut i en stark trea.

 

Betyg (0–5):


.

En mysig och behaglig popballad från debutanten Dear Sara. Hon har en väldigt unik och ljus röst. Radiovänligt bidrag och kul att hon nådde final-kvalet.

 

Betyg (0–5):

 

Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)









PANELEN TILLSAMMANS.
30 poäng (av 50 möjliga)

 

 

 

C-Joe
”Ahumma”

Låtskrivare: C-Joe (Charles Koroma), Diana Kambugu, Michael Didriksson, Palle Hammarlund, Tony Malm, Twice Ice

.

Lejonkungen-vibe genom hela låten! Men tyvärr var detta inte min smak av musik! C-Joe är en mycket bra artist och framförde låten bra!

 

Betyg (0–5):


.

C-Joe är svår att ogilla, dels för att han är så himla glad och energisk och även i det här fallet att han sprider den här känslan vidare till publiken. Det är en rytmisk och dansant låt och C-Joe har grym utstrålning på scen vilket gör att man bara vill dansa med.

 

Betyg (0–5):


.

Detta var ingen personlig favorit, och att det blir en etta beror i princip enbart på det. Samtidigt som jag ändå såg potential till att detta skulle gå hem med tanke på att det ändå är en låt som sätter sig. Egentligen borde jag däremot inte ha varit så förvånad att det inte räckte för C-Joe, ska man måla med breda penseldrag är afropop en svår genre för en medelsvensson att ta till sig.

 

Betyg (0–5):


.

Härlig afrobeat-pop från den karismatiska sångaren C-Joe. Man blir på gott humör och låten är dansant och medryckande. Tankarna får mig lite att tänka på Lejonkungen. Det är gung-vänligt och glatt.

 

Betyg (0–5):

 

 

Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)









PANELEN TILLSAMMANS.
22 poäng (av 50 möjliga)

 

 

Liamoo
”Dragon”

Låtskrivare: Liamoo, Anderz Wrethov, Jimmy ”Joker” Thörnfeldt, Julie ”Kill J” Aagaard

.

Liamoo är tillbaks och visade vem som var bäst på scenen under denna kväll. Jag ger låten en 3:a för jag tycker låten är lite väl för simpel men jag förstår varför folk kommer sätta den högt på sina listor. Liamoo kommer vara med i toppen av finalen tror jag!

 

Betyg (0–5):


.

Liamoo har absolut det snyggaste numret jag sett hittills i tävlingen, wow vad jag blev imponerad! Det är en maffig arenalåt och Liamoo tar in hela rummet. Det är mystik, snygga pyroeffekter och elden känns pricket över i:et i det här numret. Han är absolut bäst ikväll och jag tror vi kan ha hittat Sveriges vinnare till Eurovision redan! Mycket bra jobbat Liamoo!

 

Betyg (0–5):


.

En till låt som klyver mig. Det var en snygg scenshow och Liamoo levererar, så det var kanske inte så förvånande att han gick och vann. Men även denna gång tyckte jag låten blev lite felande länk här. Tycker den lovar mer än vad den håller där den saknade mycket dramatik, pampig valsmelodi till trots.

 

Betyg (0–5):


.

Liamoo är verkligen en duktig artist. Han levererar alltid slagkraftiga låtar i Melodifestivalen och detta är ett av hans bästa. En kompetent powerballad som känns arena-inspirerande. Det är ett mycket avancerat nummer som innehåller eld och scenrök som effekter. Lite synd att eldflamman inte satt, men förhoppningsvis gör den det till finalframträdandet istället.

 

Betyg (0–5):

 

Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)










PANELEN TILLSAMMANS.
42 poäng (av 50 möjliga)

 

 

Fröken Snusk
”Unga & fria”

Låtskrivare: Fröken Snusk, Sara Ryan

.

Trodde ALDRIG jag skulle kunna säga detta högt men… FRÖKEN SNUSK ÄR MED I MELLO! Detta fanns inte på världskartan för 1 eller 2 år sen.. Men ja nu är hon med och bjuder på glitter, galenskap och luvor och dans och dalahästar, listan kan göras ännu längre. I min smak är detta lite mjääää…. För mycket och för kaosigt på scenen för henne och för kamerateamet som måste fånga alla vinklar. Eventuellt så kan Fröken ta sig till final då de unga tittarna kommer ha lyssnat på denna mer nu när den är släppt på nätet.

 

Betyg (0–5):


.

Fröken Snusk har ett riktigt härligt rosa nummer och jag tycker faktiskt låten växer ju mer man hör den. Den har en härlig refräng och Fröken satte faktiskt allt när det väl gällde, hon har ju haft ett par svajiga rep som jag och Robban bevittnat under veckan.

Hon fick rejäl uppbackning av publiken både innan och efter låten.

 

Betyg (0–5):


.

Detta återkommande temat med att jag blir kluven mitt itu om vad jag faktiskt tycker om låtarna denna vecka… när jag fick höra att Fröken Snusk skulle vara med så var jag redan förberedd på att ta fram skämskudden (raggardunken har knappast varit någon favorit) – sen hör jag låten och inser att den hade kunnat vara hur bra som helst OM den hade en annan text och kanske en annan artist.

När jag dessutom satt och lyssnade på låtarna i tisdags noterade jag att Frökens röst var uppitchad. Men sen sänkte man låtens tonart ett steg, vilket var smart gjort. Fröken kunde faktiskt bevisa att hon kan sjunga, åtminstone habilt. Ärligt talat tror jag att jag kanske uppskattat henne mer om hon hade en annan text (som sagt), och kanske att hon inte uppträdde som just Fröken Snusk…

 

Betyg (0–5):


.

En av de artisterna som man var allra mest nyfiken på att höra bland årets Mello-bidrag var helt klart Fröken Snusk. På förhand kände jag mig inte särskilt pepp på att se henne tävla, men detta otroligt medryckande EPA-dunket var ju överraskande nog hur härligt och glatt som helst. Måste även beröma de duktiga bakgrundsdansarna och den snygga scenografin med den rosa, gulliga dalahästen. ”Unga & fria” kommer definitivt bli en sommarplåga i år. Hade vart kul att se detta bidraget i final.

 

Betyg (0–5):

 

Resterande panelmedlemmars betyg (0–5)









PANELEN TILLSAMMANS.
29 poäng (av 50 möjliga)

 

 

 

Summering. Vad tycker vi om programmet?

OBS! I den här delen är det bara Veckans panel som tycker till.


.

Öppningsnumret:
Öppningsnumret får en 3/5 av mig, Det började glatt och sen gick det väldigt fort över till det lite mer allvarliga. Men det behövs i dessa tider!

Mellanakterna:
Mellanakten som var först med hyllningen till Lotta Engberg ger jag en 2/5, ville se Lotta själv framträda med sin låt hon vann med. Sen hyllningen till Kristian Luuk. Den får av mig 4/5, den var väl planerad och bra!

Programmet i sin helhet:
Programmet i helhet får en 4/5 av mig! Tror att hade Lotta framfört hyllningen själv så hade det blivit 5 av 5. Programmet med låtarna denna veckan var mycket bättre än förra veckan!

Resultatet:
4 av 5. Mycket bra program!


.

Öppningsnumret:
Det var riktigt kul att se att de körde ett öppningsnummer med en Håkan hellström-låt som fick hela arenan att explodera. Även fin kuriosa från Carina Berg om hur musik kan förenas på olika sätt, och i detta fall hur Estland gick ihop för att sedan förklaras självständigt.

Mellanakterna:
Jag ska vara ärlig och säga att jag blev lite besviken på Björn Gustafsson denna veckan, det här tacktalet som han skrev till Kristian Luuk var bara pinsamt. Då tycker jag att den mellanakten han körde under fredagens genrep var mycket bättre när han skulle stå och underhålla i 4 minuter eftersom de där och då inte hade möjlighet att köra det riktiga numret med Kristian Luuk.

Sedan var det en fin hyllning till Lotta Engberg som Viktor Norén stod för i hans tolkning av ”Fyra bugg & en Coca-Cola”, det var ett mysigt och fint framträdande.

Programmet i sin helhet:
Det är alltid så roligt att få vara på plats och ta del av allt som händer under veckan, från att följa repetioner, presskonferenser och genrep. Återigen så gör de ett bra program låtmässigt, och jag har hittat min absoluta favorit hittills i tävlingen. Däremot så blir det minus för mellanakterna denna veckan.

Resultatet:
Jag är så nöjd jag kan bli med resultatet, det var så här jag hade tippat och även hur jag skulle redovisa utfallet. Alla dessa fyra artister förtjänade att gå vidare, däremot så får jag en liten tår i ögat när jag tänker på C-Joe, han var en så himla trevlig och jordnära person men tyvärr var det en svår låt att få den breda massan att tycka om och därför tror jag att han inte tog sig vidare. Han kanske hade lyckats bättre i en annan deltävling, men oavsett hur det gick här nu så har man hittat en ny partylåt till sin mellolista!


.

Öppningsnumret:
Jag kanske inte tänkte så mycket på öppningsnumret med Håkan Hellström-låten – som Stockholmare betraktat var han en artist i mängden enbart för mig. Däremot tyckte jag det var kul att Carina Berg lyfte upp Estlands Sjungande Revolution i sitt tal om exempel på hur musik kan förena.

Mellanakterna:
Här står jag lite fundersam kring detta. För en som förvisso var bekant med Björn Gustafsson sen tidigare, men aldrig fastnade för hans humor kan jag tycka det blir lite pinsamt när han tar så mycket plats. Att man sen utser Kristian Luuk i Hall of Fame detta år känns också som en tanke – spela på ett 16 år gammalt kärleksdrama. Lite mer förstående kan jag vara till Lotta Engberg – hon har ju varit en stor profil i nöjesvärlden länge, men att hylla henne med just ”Fyra bugg och en Coca-Cola”? Eller förlåt, Boogaloo ska det ju vara (produktplacering är big no-no!). I lägereldsbluegrass-touch dessutom?

Programmet i sin helhet:
För mig som haft lyxen att höra de tävlande låtarna varje vecka blir det att jag fäster extra stor vikt vid dem. Men som bekant, har haft lite svårt att se Björn ta så mycket rampljus. Sett till själva låtarna så tyckte jag det var en ganska jämntjock upplaga, ingen låt som jag blev värst begeistrad av men ingen jag tyckte var direkt dålig. En sak jag ska lyfta upp är ju annars Carina Berg för sin stora rutin som programledare, det gör mycket!

Resultatet:
Detta resultat verkade i förhand ganska ovisst men med backspegeln inte alls särskilt ovisst. Liamoo rätt till final som etta, medan Maria Sur bara var två poäng från rent bord i andra röstningsomgången. Den enda egentliga skrällen var väl Dear Sara som jag hade räknat bort. Och så går hon förbi Fröken Snusk på det, det såg jag inte komma. Ställer mig tveksam till om nån utav dessa som nådde finalkvalet kommer gå vidare till final.


.

Öppningsnumret:
Vi ramlade in i den andra deltävlingen med den passande låten ”Ramlar” (original av Håkan Hellström). Det var en härlig inramning och en bra start på programmet.

Mellanakterna:
Det var en riktigt härlig lägerelds-känsla kring Viktor Noréns version av ”Fyra bugg & en Coca Cola”. Härlig version och kul att Lotta Engberg fick en utmärkelse i Hall of Fame. Men inslaget med Kristian Luuk och Björn Gustafsson var rätt platt.

Programmet i sin helhet:
Det är alltid speciellt när man följer all bevakning, repetitioner och genrep samt liveprogrammet på plats. Allt låter så mycket bättre verkligen och låtarna fastnar i huvudet och man kommer på sig själv sitta och nynna med till bidragen. Som helhet var detta ett bra program.

Resultatet:
Oddsfavoriterna tog finalplatserna och det var väntat, precis som jag tippade på förhand. Ett tag trodde jag nästan att Fröken Snusk skulle bli den andra finalisten. Dear Sara skrällde sig vidare till final-kvalet (oddsen hade henne utanför topp 4).

 

Topplistor. Hur rangordnar vi deltävlingens bidrag?

  1. Maria Sur
    ”When I’m Gone”
  2. Liamoo
    ”Dragon”
  3. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  4. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”
  5. C-Joe
    ”Ahumma”
  6. Engmans Kapell
    ”Norrland”

  1. Maria Sur
    ”When I’m Gone”
  2. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  3. Liamoo
    ”Dragon”
  4. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”
  5. C-Joe
    ”Ahumma”
  6. Engmans Kapell
    ”Norrland”

  1. Liamoo
    ”Dragon”
  2. Maria Sur
    ”When I’m Gone”
  3. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”
  4. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  5. Engmans Kapell
    ”Norrland”
  6. C-Joe
    ”Ahumma”

  1. Liamoo
    ”Dragon”
  2. Maria Sur
    ”When I’m Gone”
  3. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  4. Engmans Kapell
    ”Norrland”
  5. C-Joe
    ”Ahumma”
  6. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”


  1. Liamoo
    ”Dragon”
  2. Maria Sur
    ”When I’m Gone”
  3. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”
  4. C-Joe
    ”Ahumma”
  5. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  6. Engmans Kapell
    ”Norrland”

  1. Liamoo
    ”Dragon”
  2. Maria Sur
    ”When I’m Gone”
  3. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  4. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”
  5. C-Joe
    ”Ahumma”
  6. Engmans Kapell
    ”Norrland”

  1. Engmans Kapell
    ”Norrland”
  2. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”

  3. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  4. Liamoo
    ”Dragon”
  5. Maria Sur
    ”When I’m Gone”
  6. C-Joe
    ”Ahumma”

  1. Liamoo
    ”Dragon”
  2. Engmans Kapell
    ”Norrland”
  3. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”
  4. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  5. C-Joe
    ”Ahumma”
  6. Maria Sur
    ”When I’m Gone”


  1. Liamoo
    ”Dragon”
  2. Maria Sur
    ”When I’m Gone”
  3. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”
  4. C-Joe
    ”Ahumma”
  5. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  6. Engmans Kapell
    ”Norrland”

  1. Liamoo
    ”Dragon”
  2. Maria Sur
    ”When I’m Gone”
  3. Fröken Snusk
    ”Unga & fria”
  4. Engmans Kapell
    ”Norrland”
  5. Dear Sara
    ”The Silence After You”
  6. C-Joe
    ”Ahumma”

 


 

Kommentera