« Inför ESC Italien 2022

Inför ESC Italien 2024 »


INFÖR EUROVISION 2023 presenterade vi Marco Mengoni med bidraget ”Due vite” som representerade Italien. I och med att han tävlade för ett så kallat ”Big Five”-land var bidraget direktkvalificerat till finalen den 13:e maj där han startade på startnummer 11 av 26.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vem är Marco Mengoni?

 

Sångaren Marco Mengoni föddes i Ronciglione den 25:e december 1988. Efter skoltiden flyttade han till Rom där han kombinerade studier med vissa sånginsatser på bröllop eller som barpianist, men det var först år 2009 när han sökte till italienska The Voice som han fick sitt stora genombrott. Och bra gick det med då han tog sig hela vägen till final och seger, vilket i sin tur ledde till att han erbjöds ett skivkontrakt och en garanterad plats i den kommande upplagan av Sanremofestivalen (2010). Där tävlade han med låten Credimi ancora som även om det bara slutade med en tredjeplats blev en stor hit.

Mengoni har därefter fortsatt att ge ut musik däribland ett album som sålde guld direkt och år 2013 var han tillbaka i Sanremofestivalen igen och den här gången blev det seger med låten L’essenziale. Han kom att tävla för Italien i Eurovision Song Contest med det bidraget, dock i en nedkortad version då originalversionen överskred EBU:s tidsgräns på 3 minuter. Det blev en sjundeplats i totaltabellen för Marcos del.

Efter Eurovision-resan har Marco fortsatt att ge ut musik och nu tio år efter sin senaste San Remo-seger ställde han upp igen – och vann! Han kommer därmed att åter få representera Italien i Eurovision, den här gången med bidraget ”Due vite” som han har gjort ihop med Davide Petrella och Davide Simonetta.

Hur valde Italien till Liverpool?

 

Inför Eurovision 2023 utsåg Italien sin artist och sitt tävlingsbidrag genom uttagningen Festival di Sanremo.

Den gick till som så att 28 bidrag valdes ut, 22 genom kategorin Campioni (etablerade artister) och 6 genom Giovani (nya artister) som fick uppträda under fem kvällar. I varje sändning genomfördes omröstningar som slutligen i själva finalsändningen ledde fram till en topp 5 där tidigare röster nollställdes och en ny omröstning korade en vinnare.

Först efter finalen var avgjord stod det klart att artisten hade tackat ja till att tävla för Italien i Eurovision Song Contest.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Italien är mitt favoritland i ESC-sammanhang, det är ingen hemlighet. Men trots att det varit lätt att gilla landets låtar de senaste åren så är jag helt likgiltig inför den här. Visst, det är hög kvalitet på produktionen, röstprestationen och artisteriet hos Marco – men detta lyfter aldrig! Det är en lång gäspning för mig, det är ingenting som fastnar eller inspirerar mig överhuvudtaget. Tvärtom känns detta som en naturlig toapaus i finalen, för jag är helt säker på att ingenting kommer att hända under dessa 3 minuter. Scennumret är i princip helt dött dessutom, så jag ser ingenting som kan fånga mitt intresse i Italiens bidrag i Liverpool. Men snyggt producerat i alla fall, och en solid insats av Marco. Synd att låten är totalt ointressant.


.

Vad tycker jag om Italiens Eurovisionslåt i år? Jag tycker om den väldigt mycket och ser den som en kandidat att vinna. Jag älskar att de fortsätter skicka låtar på italienska.


.

2013 tävlade en ung Marco Mengoni för Italien. Det var min absoluta favoritlåt det året och jag hoppades innerligt att han skulle vinna. Nu gör han comeback, och jag måste erkänna att gåshuden ställer sig när han tar i i sista refrängen. Marco är verkligen en grym sångare. Hans artisteri går inte att förbise, och när han står på scen så äger han den. Finns nog ingen i årets tävling som är ett sådant proffs som han. Låten är snyggt producerad och oerhört behaglig för mina öron. Vissa lär säkert uppfatta det som tråkigt, det köper jag. För mig är det dock tre minuters avslappning och jag älskar det!


.

När Marco Mengoni tävlade för Italien för tio år sedan (2013) var jag inte med i ESC-Panelen men jag kommer ihåg från mitt eget inför-tyckande att jag tyckte att den låten var som ett glas vatten. Typ 1 poäng eller så. Och att den sedan skulle hamna på sjunde plats var för mig helt oförståeligt.

Årets låt hör jag är välproducerad och han sjunger väldigt bra. Men det är fortfarande lika slätstruket och tråkigt. Jag tappar intresset för framträdandet efter 1,5 minut. Däremot tycker jag att ”Due vite” i år är bättre än ”L’Essenziale” så därför ger jag ändå godkänt, men ett svagt sådant.


.

När jag fick höra att Marco skulle vara med i den italienska uttagningen blev jag väldigt glad. Han har gjort mycket bra musik men tyvärr är inte detta en av dem. Han sjunger bra och har en härlig italiensk utstrålning men det är för himla tråkigt. Dålig klädsmak har han också.


.

Här blir jag lite kluven. Det vi hör är en fin och sofistikerad ballad i klassiskt snitt, men det är samtidigt inga nyheter vi får från Italien, eller ens från Marco Mengoni som alltså är tillbaka efter 10 år och representerar stöveln på nytt. Jag har lyssnat på såväl originalversionen som den nerkortade treminutersvarianten, och jag märker tyvärr att jag tappar intresset ganska fort, då låten känns ganska utdragen och långsam. Jag vill tro att Marco sjunger nåt med en fin innebörd, och inte framför låten på rutin, så jag kör 2,5.


.

Ursäkta men är det inte tredje gången nu på 2020-talet som Italien skickar den här balladen? Nog för att låten har ett lite poppigare sound än Fai Rumore & Brividi. Men alltså vi har hört det här förut, det känns liksom gjort. Det är förstås inget fel på låten. Marco sjunger den dessutom riktigt bra. Tycker dock att just det här konceptet känns lite uttjatat.


.

Ett kärt återseende med Marco Mengoni i Eurovision. Jag gillade hans bidrag från 2013 och årets låt är minst lika bra, om inte bättre. Det är en välskriven och vacker popballad. Kompetent och konkurrenskraftigt helt enkelt. Marco är en stabil sångare och jag gillar verkligen hans röst. Man blir berörd, även om man inte förstår texten helt och hållet. Jag noterar att jag verkar vara den enda i panelen som ger höga poäng till Italien i år, men det står jag för. Detta är andra året på raken som Italien skickar min personliga förhandsfavorit från San Remo till Eurovision.


.

Från den nationella uttagningen var det svårt att hitta några bidrag som verkligen tilltalade mig. Marco Mengoni är en supersäker artist på scen och visar att han kan sjunga, men låten som valdes ut är inte en som lyfter. Italien brukar vara en nation med klassiska låtar som man kan förknippa med landet på ett säreget sätt. Att det finns en stabilitet och trygghet man kan lita på. Men ibland hamnar man lite snett från stigen och behöver karta och kompass för att hamna rätt igen, och i år är det nog lite så.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
28,5 poäng (av 45 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2023. I och med att bidraget är direktkvalificerad till finalen gissar vi bara mellan vilka placeringar bidraget kommer att hamna i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs före finalsändningen i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= troligt topp 10-bidrag


= förmodligen en mittenplacering


= hamnar under plats 20

 

Så här gissar vi


Nu brukar Italien lyckas bra i tävlingen, det är extremt sällan de placerar sig på den undre delen av resultatlistan. Men om de någonsin skulle göra det, så är det nu. Detta borde inte funka – jag kan verkligen inte se detta klara sig bättre än max 12-13 plats, och en rimlig gissning hade varit runt 18:e. Det är för anonymt och lättglömt för att funka i slutändan.


Jag tror Italien hamnar i topp 10.


Ballader börjar få det svårt i tävlingen. Och en ballad som inte är riktig power, utan mer feeling, kan nog försvinna i mängden. Italien brukar alltid göra bra ifrån sig oavsett vad de skickar känns det som. Hjärnan vill sätta röd tumme, hjärtat vill sätta grön, så jag kompromissar och sätter den mittemellan.



Italien brukar mer eller mindre alltid komma topp 10 så jag tror det blir en liknande placering i år. Kanske mest för att Marco är en duktig artist och många verkar uppskatta låten så här inför i alla fall. Jag räknar också med att han kommer att få ett bra startnummer oavsett om det blir första eller andra halvan. Men till nästa år tycker jag att italienarna måste tänka om, för om alla klagar över att Sverige skickar samma låt år efter år så frågar jag då: vad gör Italien…?


Italien är inte en utav mina favoritländer i Eurovision direkt. De kommer alltid med lite konstiga bidrag, i alla fall är de det i mina öron. Se bara på förra året då jag tyckte de skickade en hemsk låt men ändå fick mycket röster så det lär inte vara ett undantag i år.


Italien gör sällan bort sig i ESC och lär nog säkert fixa en topp 10-placering rätt lätt tror jag. Speciellt med tanke på att jag inte tror det kommer bli så mycket ballader i finalen, och då kommer de sticka ut som en rätt så stark juryfavorit. Men någon vinnarkandidat? Nej, de får sitta snällt och titta på när andra länder utmanar i år.



Nej men sedan Italien återvände 2011 så har de ju hamnat topp 10 varenda år (utom 2014 & 2016) så varför skulle just 2023 vara ett undantag? Låten är ju ett mer eller mindre beprövat samt fungerande koncept. Jag tror helt klart det kan bli en topp 10 placering.


Den här typen av traditionella, italienska bidrag brukar gå hem på såväl jury – och tittarna. Jag tror därför att Italien når en placering inom topp 10.


Med ett bidrag som ”Due vite” får nog Italien känna sig besegrad av många fler tyngre bidrag. Så, hamnar man inte i botten blir det inte högre än en mittenplacering och nu är jag optimistisk i min gissning.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera