Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Lukas väljer: Bästa låt från varje ESC-land – del 9

Publicerad: | Skribent: Lukas

Publicerad


PANELENS VAL. Under sommaren kommer vår skribent Lukas att välja ut sina favoritbidrag från varje land som tävlat i Eurovision Song Contest till och med år 2021. Denna gång får du se Lukas val när det gäller Albanien, Andorra, Armenien, Bulgarien och Moldavien!

 

Några inledande ord

Efter att 2020 års Eurovision ställdes in kan det kännas lite konstigt att svälja att vi i år har återigen fått se en Eurovisionsupplaga igen 2021 som man lyckades gå i mål med. Men likväl en av de mest befriande känslorna om jag får säga det själv! Detta innebär nu att vi är inne i lågsäsong igen och det är under denna tid som jag tänkte att det är dags starta ett nytt projekt.

Det jag hade tänkt lyfta idag är ett gäng låtar, inte mindre än 50 stycken, som jag personligen anser vara de bästa låtarna från varsitt land. Läsare som följt ESC-Panelen längre tillbaks kanske känner till att jag gjorde en ranking över låtar under åren 2004-2019 som hamnade oförtjänt lågt, och vissa låtar jag lyfte där lär nog dyka upp här också. Även längre tillbaks i tiden har jag sett samma tendenser att jag lätt faller för så kallade ”deep cuts” i tävlingen, dvs. låtar man inte tänker på i första taget. Och därför tänkte jag att det vore kul att lyfta fram dessa.

I denna del får du ta del av fem länder som gjorde sin debut åren 2004 till 2006. Favoritbidragen kan komma från vilka år som helst fram till 2021.

 

Mina val i denna del

Andorra

Här har vi nog det mest oansenliga landet i Eurovisions historia. En mikrostat uppe i de Pyreneiska bergen, med en av, om inte det sämsta, resultatet i ESC. De har bara varit med 6 gånger i tävlingen, och har inte varit i final vid något av dessa tillfällen. På det sättet är det kanske inte oväntat att få känner till att detta land ens varit med. Samtidigt är det synd att vi inte ser Andorra göra fler försök. En av de huvudsakliga anledningarna till att Andorra ville ställa upp från början var för att marknadsföra sitt språk och sin kultur till övriga Europa. Efter avhoppet försvann denna möjlighet, och eftersom Andorra fortsatt haft svårt att hävda sig i andra tävlingssammanhang p.g.a. sin ringa storlek faller de allt jämt bort i periferin.

Men har verkligen musiken varit så dålig? Nej, definitivt inte. Men det som kan ha legat dem i fatet tror jag är att de gjort ganska mycket tvära kast mellan sina bidrag. Från lättlyssnad pop åren 2004, 2008 och 2009, till snudd på överdramatiska låtar från 2005 och 2006, varav dessa också hade ganska så ekivoka scennummer som inte passade låtarna överhuvudtaget. Och så har vi 2007 års låt, som alltså tar min plats för bästa Andorranska låt: “Salvem el Món” av Anonymous.

 

Kommentar: När denna låt kom ut var både fans och experter rörande överens om att Andorra skulle få sitt genombrott. Förutom att man hade hakat på rocktrenden bjöd man på en ungdomlig och fräsch skatepunk-låt med ett starkt driv. Den kanske inte var min största favorit just från det året, eller ens det bästa rockbidraget, men jag köpte helt klart resonemanget. Andorra skulle förvisso få sin bästa placering med denna låt: en 12:e plats… i semifinalen. Lik förbannat räckte det inte vidare till en finalplats, och många som befann sig i Hartwall Areena i Helsingfors började i finalen hålla upp skyltar med texten: “Where is Andorra?”. Jag kan själv skriva under på att Andorra så klart förtjänade att gå till final, och hade de gjort det, tror jag också att de hade fortsatt varit med, och kanske gjort sig goda vänner med San Marino… men, det får vi nu inte veta eftersom att RTVA inte tycks vilja komma tillbaka, trots att vissa artister som deltagit för Andorra har försökt driva på en comeback.

 


 

Albanien

Vi tar oss till Albanien som haft det lite lättare i tävlingen jämfört med Andorra, men ändå haft det relativt tufft i tävlingen. Förutom en 5:e plats 2012, och en 7:e plats vid debuten 2004 har väl inte framgångarna duggat särskilt tätt för Albanien. Samtidigt är det ändå ett land som jag ändå har en del respekt för, då de nästan alltid satsar lokalt, och oftast genom landets stora sångtävling Festivali i Këngës. Det har genom åren funnits en hel del albanska låtar som jag verkligen gillat, och den lokala förankringen speglar nog in. Men en annan sak som genomsyrar de albanska bidragen är det djupa allvaret och mystiska mörkret som omsluter dem, inte helt olikt många andra Balkanballader från närområdet, även om Albanien självfallet kör på sin egna grej. Den låt jag utsett som favorit speglar Albaniens approach tydligt, och för en gångs skull håller resultaten med mig: bästa albanska bidrag är ”Suus” med Rona Nishliu (2012).

 

Kommentar: Jag kommer ihåg att när 2012 års Eurovision var i antågande så var detta en av de mest polariserande bidragen i startfältet. I huvudsak berodde det på en grej: Rona Nishlius långa, och framför allt höga toner. Och visst, det kan bli rätt nervöst om inte allting sitter helt rätt. Men Rona var suverän när det väl gällde, och inte en enda falsk ton. Det hela ter sig desto mer imponerande med tanke på låtens tema. Av det jag kunde utläsa av texten handlar låten om att det inte finns vare sig tid eller kärlek kvar på jorden, och allt man kan göra åt saken är att gråta. Detta var en text som Rona skrev själv, och jag inser ju då att hon måste ha varit med om nånting riktigt sorgligt i sitt liv om det där gått i tankarna. Samtidigt är just detta ett mycket bra exempel på att jag inte behöver förstå ett språk för att jag ska bli berörd utav vad artisten sjunger, och det är också imponerande att Rona inte chokar eller går sönder mentalt av att sjunga låten. Bravo! Albanien slutade alltså femma, det bästa resultatet de fått, men kan känna att det var lite i underkant, faktiskt.

 


 

Moldavien

Nu tar vi oss till ett litet land som är inklämt mellan Rumänien och Ukraina: Moldavien. Detta land brukar omnämnas som Europas fattigaste land, men bara för att plånboken gapat tom så betyder det inte att Moldavien framstått som fattigt och bakåtsträvande när de synts i Eurovision. Tvärtom är detta ett av de länder som varit genier på att bidra med roliga och framför allt minnesvärda låtar. Det säger en hel del när en av de numera mest kända personerna från Moldavien är Epic Sax Guy, som blivit ansiktet utåt för Sunstroke Project som stått för Moldaviens bästa placering, en bronsmedalj från 2017. Men de är inte på något sätt ett unikum. Vi har fått se mormor slå på stora trumman (2005), en fe på enhjuling (2011), gruppen DoReDos som gjorde en humoristisk tolkning av ett triangeldrama (2018), och allt detta till allt från moldavisk folkmusik till punkrock. Denna typ av lustigheter har varit Moldaviens paradgren, och ser man till hur det gått resultatmässigt har det antagligen fungerat.

Jag ska ju utse min favoritlåt också, och här får jag säga att det stod och vägde mellan två låtar, som faktiskt råkar komma från samma artist! Punkrockarna Zdob și Zdub handlar det förstås om, och efter genomlyssningar av deras två låtar blev det till sist deras debutbidrag från 2005: “Bunica bate toba”.

 

 

Kommentar: En stark debut blev det för Moldavien alltså, och det var denna låt som satte tonen för vad Moldavien hade att bjuda på framöver. Hur nu Moldavien tänkte när man valde att skicka ett punkrockband som sin första artist kan man undra hur det gick till (rocken hade inte fått sin storhetstid än, trots att en del bra rockbidrag dök upp 2005), men jag blev ändå positivt överraskad. De gick in med höga ambitioner, helt klart! I övrigt är låten en riktig käftsmäll, framför allt refrängen är en riktig adrenalinboost, även om den kanske blir lite småtjatig. Men roligt är det, och så toppar man det med mormor med trumman. Härligt! Zdob și Zdub skulle faktiskt också komma tillbaks till ESC 2011, och jag blev inte besviken då heller, då det var en av mina favoriter det året. Men precis som det mesta slår originalet uppföljaren, även om det var med en hårsmån denna gång.

 


 

Bulgarien

Vi fortsätter vidare till ett land som gjorde sin debut 2005, och det är Bulgarien. Om vi jämför dem med Moldavien som debuterade samma år, så blir de tyvärr lite den polära motsatsen. Bulgarien har väl egentligen aldrig tagit Europa med så värst mycket storm. I alla fall inte enligt mig, ens när de började få igång maskineriet där under 2016 och 2017 hade jag fastnat för dem. Man skulle nästan kunna beskriva Bulgariens deltagande i två faser, 2005-2012 där man inte hade nån aning om var man hade dem, och 2016 och framåt som den del när man mest kör på jurybete till låtar, ofta som ett led av att man hyrt in låtskrivare utomlands. Om man frågar mig hade jag då i så fall föredragit Bulgarien i sin första fas, då jag tyckte de bidrog med mer intressanta saker då. Dessutom är min personliga bästa av de Bulgariska låtarna från den epoken: 2005 års låt: “Lorraine” av Kaffe.

 

Kommentar: Återigen pratar vi om ett lands debuterande bidrag, se på tusan. Detta bidrag har dock från vad jag förstått inte varit så populärt, framför allt inte på hemmaplan. När Bulgarien valde ut sitt bidrag genom en nationell uttagning blev det denna grupp, men genast började det komma in anklagelser om att de hade köpt sig till segern…  huruvida det skulle stämma eller inte låter jag vara okommenterat. Hur som haver så är det en bra easy listening-låt som man med lätthet skulle kunna spela upp hemma när man vill ha något lugnt i bakgrunden. Och kanske därför hamnade detta i fel forum just ESC 2005, där upptempo var nästintill allenarådande. Men ändå, en enkel ballad med jazzig underton som fick bli min favorit från Bulgarien. Hoppas dock de kan golva mig med nånting annat framöver.

 


 

Armenien

Nu ska vi ta oss till Kaukasus för första gången, där Armenien är första landet ut. Deras äventyr i ESC är en ganska så udda historia, där de gjorde riktigt bra ifrån sig under 00-talet, och några enstaka år på 10-talet, innan man sen började dala rätt så mycket. Att det gick så bra under de första åren tror jag helt enkelt beror på att Armenien lyckades hänga med direkt på den rådande etnotrenden, samtidigt som man lyckades bidra med någonting eget. Men efter detta började prestationerna halta, och nuförtiden verkar Armenien ha varit ganska vilsna. Inte så att de stått och stampat helt på samma ställen, utan tvärtom har de försökt experimentera en del med sensuella och konstnärliga uttryck på olika sätt, men resultaten har ofta blivit sämre än vad de kunnat bli. Det är samtidigt svårt att egentligen säga vad det är som skaver med Armeniens bidrag, då jag ändå har så pass stark förståelse för vad de vill uppnå med sina låtar. Om nu Armenien kommer tillbaka till ESC nästa år (de hoppade av sent inför 2021) kanske bilden klarnar för mig, vi får se. Men tills dess får vi hålla till godo med den låt jag uppskattat mest hos dem, och då backar vi bandet till när de var som hetast: “Without Your Love” av André (2006).

 

Kommentar: Ytterligare en låt som råkar vara landets debutbidrag, men som också cementerar hur högt de flesta debuterande länderna på 00-talet ville spänna bågen. En rätt så maffig ljudbild bjöds på här med de etniska inslagen, och låten i sig hade en av de klistrigaste refrängerna det året. Det enda som egentligen jag hade önskat hade nog varit att André hade sjungit på armeniska, för hans engelska var dessvärre lite knagglig. Men en 8:e plats blev det till slut för Armenien med denna låt, och jag tror André säkert var riktigt nöjd med det, många trodde inte Armenien skulle klara sig så där bra, kom jag ihåg av införsnacket. Armenien har väl annars inte haft så mycket mer som konkurrerat, det hade väl annars varit när de år 2013 hade en rockballad där gitarristen från Black Sabbath, Tony Iommi, stod som upphovsperson eller 2018 när Armenien för första gången sjöng på modersmålet.

 


 

Sammanfattning

Det här är alltså mina val för dessa länder som har deltagit i Eurovision Song Contest. I nästa del, som är den sista och som publiceras den 21:a augusti, kommer mina val för Australien, Azerbajdzjan, Georgien, San Marino och Tjeckien.

Du får gärna kommentera om du håller med mig eller om det finns andra låtar som du tycker är bättre för länderna här ovan!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen