De mest underskattade låtarna i Eurovision – Enligt Lukas (plats 05-01)


Publicerad:


Skribent:

Lukas


Publicerad

LUKAS TYCKER TILL. I väntan på att nästa Eurovisionsäsong ska börja har vår skribent Lukas tagit fram en lista på 25 Eurovision-låtar som han anser har placerats alldeles för lågt mot vad de borde ha gjort. Åtminstone enligt honom! Nu har vi nått den sista delen på topplistan, det vill säga topp 5!

De bidrag Lukas har valt ut har tävlat i Eurovision mellan åren 2004 och 2019. Alla valen Lukas har gjort är hämtade från hans eget tycke och smak. Oavsett om du håller med honom eller inte är du varmt välkommen att lägga en kommentar i kommentarsfältet nedan för fri debatt.

PS: Parallellt med denna lista gör Lukas även en topp 25 över Eurovisionbidrag mellan 2004-2019 som han anser är de mest överskattade i modern tid. Första delen i den serien finns att läsa här, den andra delen här, den tredje här, den fjärde här, och den avslutande delen här. Men nu är det dags för några underskattade bidrag på Lukas’ lista!

 

Plats 05-01


05. San Marino 2008: Miodio – “Complice” (19:e i semi, sist)

2008 var alltså första året vi fick se San Marino. Detta lillepluttland som mest blivit förknippat med akter som Valentina Monetta, Serhat och den föråldrade låtskrivaren Ralph Siegel. Och detta brukar vara en återkommande trend, att när mindre länder är med brukar ofta antingen de där övervintrade schlagerdinosaurierna eller ”svenska låtskrivarmaffian” vädra morgonluft och erbjuda sina tjänster. Därför var det bra när San Marino inför 2008 valde att satsa på ett lokalt band. Som också bjöd på en vacker mollstämd rockballad. Men Europa gav tumme ner till detta, och den hamnade toksist i semin. Efter detta fiasko försvann San Marino ur Eurovision i två år innan de kom tillbaks 2011. Illa.

 


04. Montenegro 2018: Vanja Radovanović – “Inje” (16:e i semi)

Medan många andra länder från forna Jugoslavien har glänst till lite om vartannat väntar Montenegro fortfarande på sin riktiga framgång i Eurovision. Man har än så länge bara mäktat med en 13:e plats som bäst. 2018 tyckte jag att de borde ha hittat rätt, då de hittat tillbaka till sin nisch – Balkanballader. Och en välskriven sådan dessutom! Men 2018 var ett väldigt starkt år, och det gjorde dessvärre att ”Inje” hamnade i skuggan. Många började också ifrågasätta Balkanballadens relevans i Eurovision, men jag sällar mig inte till den skaran. Det är något med den stilen som gör att den känns tidlös. 2018 var annars ett år där det kändes som att resultatet blev ganska mycket upp och ner i förhållande till hur försnacket gick…

 


03. Slovakien 2012: Max Jason Mai – “Don’t Close Your Eyes” (18:e i semi, sist)

Tillbaks till oturslandet Slovakien, som den här gången valde att köra hårt, och det bokstavligen! Hårdrocksräven Max Jason Mai skulle frälsa Slovakien med ”Don’t Close Your Eyes”, och jag kommer ihåg att det snackades om att Slovakien skulle kunna ha fått sin bästa placering just detta år. Många hårdrocklåtar vid den här tiden hade en tendens att bli ganska nedtonade för att göras mer lättlyssnade, men den gropen föll inte den här låten i. Det var rått, det var fart, det var guld. Men sen kom liveframträdandet och där vet jag inte riktigt vad som hände. Max sångröst verkade inte vara helt på topp, detta trots att man märkte att han gav allt han hade i framträdandet, och förmodligen kände han sig som en stor rockstjärna. Men oturen höll i sig, och Slovakien blev semifinalsjumbo.

Detta skulle bli sista gången vi fick höra någonting från Slovakien, och det är verkligen synd. Slovakien är verkligen saknade i denna tävling. Bidrog de med kvalitet? Nej, inte alltid. Men de bidrog alltid med karaktär. Hur många högkvalitativa slovakiska Eurovisionslåtar har vi fått gå miste om för att de inte deltar?

 


02. Slovenien 2005: Omar Naber – ”Stop” (12:e i semi)

Vi går tillbaka till 2005, och en annan låt som var och nosade på finrummet som stavas Eurovisionsfinal. Denna gång är det Slovenien som då representerades av Omar Naber med den härliga rockballaden ”Stop”. Ytterligare en sådan där låt som börjar lugnt för att sedan bygga upp och explodera i slutet, med en operastämma i bakgrunden som verkligen stärkte dramatiken i låten. Och då kan man undra, varför gick inte detta hem? Min teori är att den här låten helt enkelt låg före sin tid. För vad som kom att dominera 2005 var den lättsmälta upptempopopen som andades ”Hips Don’t Lie”. Och då var man inte så tålmodig för att uppskatta en låt som ”Stop”. Ändå tycker jag att den borde ha hört hemma i finalen.

Omar Naber har sedan 2005 gjort flera försök att representera Slovenien igen, och 2017 lyckades han till slut, dock med en inte alls lika bra låt.

 


01. Ungern 2018: AWS – “Viszlát Nyár” (21:a i final)

Vi rundar av med förmodligen den minst oväntade låten om man följt panelens åsikter (framför allt mina). Varje gång den här låten har kommit på tal har jag skrivit spaltmeter om vad som gjort denna låt så perfekt. Men för folk som inte läst dessa inlägg kan jag säga att det här är den klart bästa hårdrocklåten jag sett i Eurovision, och förmodligen den bästa låten överhuvudtaget. Motiveringen är att den är så kraftfull, så kompromisslös, och framförd med en sådan enorm energi. Ni har nog säkert märkt att jag brukar tala gott om hårdrocklåtar. Och visst får jag medge att jag är metalkille i grund och botten, men jag kan även motivera det med att hårdrocklåtar har en enorm fördel. Med en sån låt kan man skapa väldigt starka scennummer, och de brukar ofta ha sångare med riktigt starka röster. ”Viszlát nyár” i synnerhet visar detta genom att sångaren gör utlopp för sina frustrationer och sorger över bortgången av sin far, vilket är just vad denna låt handlar om. Jag både hoppades och trodde att Ungern skulle bli riktigt farliga detta år, men återigen skulle mina vitsord vara fel ute. Man nådde finalen förvisso, men kraschlandade till en 21:a plats. Till stor berodde det på en trångsynt jury som inte verkade ha något intresse av att förstå sig på detta mästerverk. Tittarna var lite mer generösa, men även där, bara en 15:e plats hos dem. Obegripligt om man frågar mig. Ungern skulle ha varit inblandade i toppstriden, jag sticker inte under stol med det.

 

Då har ni fått se hela Lukas topplista över hans val av underskattade låtar i Eurovision 2004-2019. Kommentera gärna vilka låtar du anser är mest underskattade!

 

Tidigare delar

– Första delen (plats 25-21): läs mer »

– Andra delen (plats 20-16): läs mer »

– Tredje delen (plats 15-11): läs mer »

– Fjärde delen (plats 10-06): läs mer »

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2020

Mello 2020

Aktuella antagningar

Nationella 2020

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Tips på Eurovision-musikanaler:

esc radio  Radio International


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen