Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Lukas väljer: Bästa låt från varje ESC-land – del 8

Publicerad: | Skribent: Lukas

Publicerad


PANELENS VAL. Under sommaren kommer vår skribent Lukas att välja ut sina favoritbidrag från varje land som tävlat i Eurovision Song Contest till och med år 2021. Denna gång får du se Lukas val när det gäller Belarus, Lettland, Nordmakedonien, Polen och Ukraina!

 

Några inledande ord

Efter att 2020 års Eurovision ställdes in kan det kännas lite konstigt att svälja att vi i år har återigen fått se en Eurovisionsupplaga igen 2021 som man lyckades gå i mål med. Men likväl en av de mest befriande känslorna om jag får säga det själv! Detta innebär nu att vi är inne i lågsäsong igen och det är under denna tid som jag tänkte att det är dags starta ett nytt projekt.

Det jag hade tänkt lyfta idag är ett gäng låtar, inte mindre än 50 stycken, som jag personligen anser vara de bästa låtarna från varsitt land. Läsare som följt ESC-Panelen längre tillbaks kanske känner till att jag gjorde en ranking över låtar under åren 2004-2019 som hamnade oförtjänt lågt, och vissa låtar jag lyfte där lär nog dyka upp här också. Även längre tillbaks i tiden har jag sett samma tendenser att jag lätt faller för så kallade ”deep cuts” i tävlingen, dvs. låtar man inte tänker på i första taget. Och därför tänkte jag att det vore kul att lyfta fram dessa.

I denna del får du ta del av de sista länder som debuterade under 90-talet, samt de första som debuterade under 00-talet. Favoritbidragen kan komma från vilka år som helst fram till 2021.

 

Mina val i denna del

Polen

Sista landet ut från 1994 är alltså Polen. Detta land, beläget mitt i Europa har ofta varit ganska svårt för mig att placera, då de gjort väldigt lite väsen utav sig de gånger man varit med. Det är väldigt sällan som de haft så mycket profilstarka akter eller låtar som stuckit ut, utan ofta blir det så att de skickat låtar som varit där, och sen har 99% av folket glömt bort dem. En annan sak som ibland gör mig besviken också är att de framför allt på senare år drivit bort från sin lokala musikscen och istället försöker ta internationell hjälp, vilket sen slutar med att de låtskrivare som de får in fegar en del och gör låtarna väldigt lättmjölkiga.

Nja, Polen står inte så högt i kurs som jag hade önskat, men om man ska hitta något att minnas från dem finns det väl en del ljusglimtar här och var, bland annat Donatan & Cleo från 2014, som man kanske minns för de där damerna som kärnade smör på scen, och Michał Szpak (2016) i viss mån kanske, och det är inte bara för att han slog ut Margaret i den nationella uttagningen, utan kanske också för att hans lite sorgliga ballad på nåt vänster lyckades sluta trea i finalen hos tittarna. Men min personliga favorit är en doldis som år 2005 bara var fyra poäng från finalen: Ivan & Delfin med ”Czarna dziewczyna”.

 

Kommentar: Det är sån här musik som jag charmas av en hel del när den syns på en stor scen som ESC, dvs. när ett land bjuder på något eget som Polen gjorde här. Förutom att låten har en härlig rytm och catchig refräng är inramningen live riktigt bra. Här hade Polen tagit med sig ett traditionellt folkmusikinspirerat nummer som lätt hade gjort mig på danshumör, vilket inte tillhör vanligheterna. Hoppas som sagt på att Polen återgår till att skicka mer genomtänkta, egna produkter istället för som det blev sist, en ofärdig demo som inte hann skickas in till ett annat lands uttagning.

 


 

Nordmakedonien

L’Ex-République Yougoslave de Macédoine, The Former Yugoslav Republic of Macedonia. Detta långa namn hörde vi till både leda och lusta i många år, fram tills 2019 då vi fick höra det betydligt kortare North Macedonia och ibland även Macédoine du Nord. Att detta land, som också varit en delrepublik av forna Jugoslavien, kommer upp så pass sent i ordningen är att de, till skillnad från de andra, aldrig vann den där mini-Eurovisionen till uttagning som Jugoslavien hade. I alla fall inte under åren när Jugoslavien deltog, det vill säga.

Nordmakedoniens debut kom alltså inte förrän först 1998, och de skulle bli en av de största slagpåsarna i Eurovision. Inte hos mig personligen denna gång, utan mer om man tittar på poängtavlorna under åren. Först 21 år in på sitt deltagande bräckte man topp 10 för första gången. Och jag får erkänna att jag inte är så jätteförvånad att det gått som det gått. Ena stunden har låtarna varit anonyma, andra stunden har de varit mycket märkliga, och tredje stunden har det verkat genomtänkt, men så faller man på scennumret. Den låt som jag anser vara min favorit klarar sig från att falla i de flesta groparna här, och det är deras låt från 2004: “Life” av Toše Proeski.

 

Kommentar: Här hade makedonierna ett väl utarbetat nummer med en bra sångare som hade viss status även utanför rikets gränser. Det märktes just 2004 att Nordmakedonien ville satsa på större kort, och till viss del bar det frukt. Även om det sedan bara slutade med en 14:e plats så lär det ha setts med ändå nöjda ögon i landet. Hoppas jag i alla fall då jag ändå gillade denna låt, en av de mer minnesvärda från det året, inte bara p.g.a. scennumret, utan också för låtens lite annorlunda arrangemang. Toše gick dessvärre bort i en trafikolycka sent under det decenniet, men är fortfarande en omtyckt artist i landet idag. En härlig detalj är att den fotbollsstadion som Nordmakedoniens herrlandslag har som hemmaarena har fått sitt namn uppkallat efter honom!

 


 

Lettland

Vi tar oss till det nya millenniets första debutant, tillika sista landet från Baltikum: Lettland, vars historia i ESC är riktigt udda. När man var i sina yngre år i ESC var man väldigt framgångsrika, tredjeplats vid debuten och sen en seger, två år senare. Allt detta kan tyckas avlägset med tanke på deras nuförtiden hiskliga kräftgång. Mellan 2009-2021 har landet alltså bara gått till final två gånger. Och de har lyckats bli sist i semin flest gånger av alla länder (totalt fem gånger).

Detta tycks mig lite underligt, för till skillnad från sina grannar i både nord och syd så har jag faktiskt haft ganska lätt att uppskatta Lettland genom åren. Oavsett vilken väg de tagit genom åren i ESC har de ändå varit rätt så konsekventa med vad man skickat. En period var det lättsmält gladpop som var deras grej, nuförtiden har de kört på mörk konstnärlig musik för det mesta, och sen har det funnits ett gäng tillfällen när de glänst till mycket i mina öron. Många av låtarna jag gillat har mestadels varit guilty pleasures som 2002 och 2008, men den låt som tar mitt pris som bästa lettiska akt är en låt som jag genuint tycker om, och inte bara som en guilty pleasure: ”Probka” av Intars Busulis (2009).

 

Kommentar: Det är nåt härligt och genialiskt galet med en låt som lyckas fånga den stressande känslan av att sitta fast i trafiken. En proggrocklåt med den udda tidssignaturen 7/8:e-delstakt som verkligen späder på allt det galna, och så Intars scenspråk på det! Men en extra behållning är bryggan där körtjejerna bidrar med en hårresande överstämma. Allt detta jag lyft som bra saker kan samtidigt lika gärna ha varit ett tveeggat svärd för den här låtens del dessvärre. 2009 skulle bli ett år där väldigt få saker gick som jag hade hoppats på, och att den här låten skulle sluta sist i sin semifinal kändes inte särskilt kul, men kanske inte helt oväntat.

 


 

Ukraina

Vi går nu till en riktig gigant i tävlingen. Ukraina, som nu faktiskt är det enda landet som aldrig bommat en Eurovisionsfinal under de år de varit med, är ett land som sällan lämnat fans oberörda. Ett av deras framgångsrecept kan vara deras flexibilitet. Oavsett vad de skickat, även om det varit låtar som präglats av sitt samhälle, så har ukrainarna alltid varit duktiga på att lyfta upp låtarna med minnesvärda framträdanden. Hamsterhjul, jättar, gladiatorer, sandkonst, krigsprinsessor med alphorn, flyglar som stuckits i brand, är bara några exempel på vad landet kommit med! Detta kan te sig en smula udda när man tänker på att de ofta tävlat med kvinnliga solister. Något som i andra länders fall ibland slutat med att de fastnat i något slags ekorrhjul (eller ska jag säga “hamsterhjul” igen bara för sakens skull?) där man inte kan släppa en specifik stil. Det i sig är ändå värt att ta upp som en bra sak. Däremot blir mitt val som Ukrainas favorit ett tämligen udda val jämfört med vad de brukat komma med: Gruppen Go_A och “Shum”.

 

Kommentar: Detta blir alltså första gången jag tar med en låt från 2021. Jag hade redan inför årets ESC talat ganska gott om “Shum” och egentligen har det inte förändrats så mycket, förutom att den låten fick ett ännu större liv när jag fick se den live. Egentligen stod det faktiskt och vägde mellan denna och deras andra kultklassiker “Dancing Lasha Tumbai”, men när det kommer till att verkligen skapa en bra stämning, en stämning som verkligen gör mig pepp på ESC, så är denna låt mer av ett proffsigt hantverk jämfört med Plåt-Niklas klädd i discokulor. Denna känsla av professionalism tror jag nog bidrog en hel del till varför Go_A lyckades så bra. Visst, jag var övertygad om att de skulle ta sig till final, men att bli tittartvåa, det såg jag verkligen inte!

 


 

Belarus

Över till Belarus som ofta nämns som ”Europas sista diktatur”, även om det känns som en sanning med modifikation numera. Men det har vart känt sen länge att demokratiska principer aldrig fick fäste där till skillnad från i grannländer som Ukraina och Litauen. Och på senare tid har detta tagit sig allt tristare uttryck som jag känner är alldeles för känsligt att ta upp just här. Jag kan bara konstatera att de minsann inte gjorde en tyst sorti från tävlingen tidigare i år. Nu har dessutom BTRC fått dojan från EBU, så nån belarusisk comeback lär det inte bli på väldigt länge.

Men om vi ska kolla till vad de hann bjuda på mellan deras debut 2004 till 2020 så var det rätt tydligt att de ville satsa, men all denna tid av isolationism som präglat landet hade tydligt satt sina spår. Ofta var det så att när de försökte köra på akter som Dzmitry Kaldun eller Alekseev tyckte i alla fall jag det märktes att låtarna knappast lät så aktuella, utan snarare som att soundet ofta lät ett par år gammaldags. Belarus har alltid haft svårt att hänga med i svängarna. Några undantag är väl när man körde på nånting annat som kunde låta mer tidlöst, och därmed inte behöva dras med att låta inaktuellt. Ett exempel är låten från 2017 (första gången man sjöng på belarusiska), men också den låt som blev mitt val: “Eyes That Never Lie” av Pjotr Jalfimaw (från 2009).

 

Kommentar: En till låt från 2009 alltså, som likt Lettlands låt jag tog upp också är en rocklåt. Tydligen hade rocktrenden inte helt släppt taget om ESC där och då, då det fanns ett och annat guldkorn i den genren, varav två som jag alltså tagit upp i denna del. Belarus skulle intressant nog fortsätta skicka en del rockiga bidrag senare under deras tid i ESC, men återigen är deras första rockbidrag det som jag gillade mest, och det kan ju vara för att den slår till direkt med alla beståndsdelar som gör den bra. Dessutom med hjälp av Pjotr själv som hade en av de mest kraftfulla rösterna detta år. Dessvärre, likt många andra av mina favoritbidrag det året, var detta ytterligare en låt som fick nöja sig med ett framträdande innan man fick åka hem igen mitt i tävlingsveckan.

 


 

Sammanfattning

Det här är alltså mina val för dessa länder som har deltagit i Eurovision Song Contest. I nästa del, som publiceras den 18:e augusti, kommer mina val för Albanien, Andorra, Armenien, Bulgarien och Moldavien.

Du får gärna kommentera om du håller med mig eller om det finns andra låtar som du tycker är bättre för länderna här ovan!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen