Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Lukas väljer: Bästa låt från varje ESC-land – del 7

Publicerad: | Skribent: Lukas

Publicerad


PANELENS VAL. Under sommaren kommer vår skribent Lukas att välja ut sina favoritbidrag från varje land som tävlat i Eurovision Song Contest till och med år 2021. Denna gång får du se Lukas val när det gäller Litauen, Rumänien, Ryssland, Slovakien och Ungern!

 

Några inledande ord

Efter att 2020 års Eurovision ställdes in kan det kännas lite konstigt att svälja att vi i år har återigen fått se en Eurovisionsupplaga igen 2021 som man lyckades gå i mål med. Men likväl en av de mest befriande känslorna om jag får säga det själv! Detta innebär nu att vi är inne i lågsäsong igen och det är under denna tid som jag tänkte att det är dags starta ett nytt projekt.

Det jag hade tänkt lyfta idag är ett gäng låtar, inte mindre än 50 stycken, som jag personligen anser vara de bästa låtarna från varsitt land. Läsare som följt ESC-Panelen längre tillbaks kanske känner till att jag gjorde en ranking över låtar under åren 2004-2019 som hamnade oförtjänt lågt, och vissa låtar jag lyfte där lär nog dyka upp här också. Även längre tillbaks i tiden har jag sett samma tendenser att jag lätt faller för så kallade ”deep cuts” i tävlingen, dvs. låtar man inte tänker på i första taget. Och därför tänkte jag att det vore kul att lyfta fram dessa.

I denna del får du ta del av fem av de sju länder som gjorde sin debut år 1994. Favoritbidragen kan komma från vilka år som helst fram till 2021.

 

Mina val i denna del

Rumänien

Vi fortsätter bland de länder som gjorde debut år 1994, och tar nu oss till Rumänien. Ett land som även dem var riktigt duktiga under större delen av 2000-talet, mycket tack vare att man ofta bjöd på låtar i högt tempo, feel good och minnesvärda scennummer. Då kan vi prata om trumensemblen från 2005, klubbrökaren 2006, operasjungande vampyren 2013, eller varför inte 2017, när man körde på det kanske mest omaka paret av sångstilar: rapp och joddlande! Men efter detta vet jag inte riktigt vad som hänt Rumänien, då de kört på ganska tunga och depressiva låtar, något som av resultaten att döma inte alls fungerat för dem, de har i tre raka försök nu fått sitta och se finalen från hotellrummet. Återstår att se om de lär sig en läxa inför nästa år… Tills dess kan jag bjuda på min favorit från Rumänien. Och det är från tidigt 00-tal, när de precis började komma igång på allvar: ”Don’t Break My Heart” av Nicola (2003).

 

Kommentar: Det är som att Bomfunk MC’s varit på semester i Rumänien med denna! Kan inte låta bli att tänka på deras gamla klassiker ”Freestyler” där under 90-talet. Och är inte det charmerande? Visst, jag kan tycka emellanåt att sångerskans röst är lite väl skarp ibland, och att scennumret blev ganska rörigt. Det sistnämnda kan förvisso försvaras med att det var väldigt vanligt just 2003 att dansarna ofta snodde uppmärksamheten från sångaren. Men stora behållningen är ju låten som trots, eller kanske tack vare, sin ”Freestyler”-flört bjuder på gammal god Drum & bass, en gravt underskattad genre i min smak!

 


 

Slovakien

Slovakien kommer härnäst, och är att betrakta som en av de mest otursdrabbade länderna i denna tävling. En 18:e plats har de lyckats med som bäst, och man har endast synts till i ESC sju gånger. Man prövade lyckan några gånger under 1990-talet, och det var då den där 18:e-platsen kom, men annars var det bara bottennotering i parti och minut. Sen försvann man från tävlingen fram tills man kom tillbaks 2009, antagligen motiverade av att deras närmsta granne Tjeckien började tävla. Sen skulle tjeckerna åka på samma kräftgång innan de sen drog sig ur. Trots detta fortsatte Slovakien köra på i tre år till innan man kastade in handduken igen, efter fyra raka finalmissar, däribland under flera perioder där det såg ut som man kunde ha brutit denna förbannelse. Deras låt från 2010 till exempel omnämns än idag av många fans som den låt som förtjänade en finalplats mest bland alla låtar som åkt ut.

Föga anade Slovakien att Tjeckien skulle komma tillbaks igen och faktiskt få styr på saker. Då tänker man att det kanske borde motivera dem, men icke. Antagligen har man inte lyssnat på uppmaningen från den låt som jag väljer ut som bästa Slovakiska låt: ”Don’t Close Your Eyes” av Max Jason Mai (2012).

 

Kommentar: En sak som många kanske inte känner till, men som kanske inte låter så oväntat, är att RTVS egentligen hade planerat för att hoppa av redan inför 2012. Dåliga resultat som bekant, en hårt prövad ekonomi och intresset dalade. Och det är här Max Jason Mai kommer in. Rocksångaren Max Jason Mai (eller Miro Šmajda som han egentligen heter) hade precis börjat slå igenom i landet, och tänkte då att ”jamen, varför inte ge ESC ett försök”. Bara att tacka och ta emot? Nej, det skulle dröja ett tag innan alla bitar föll på plats för ett till deltagande. Några rykten i mörkret gör även gällande att Max skulle få betala för uppehället i Baku ur egen ficka…

Men låt oss prata om vad jag anser om denna låt. När jag hörde denna låt första gången satt jag i plugget, under en skolrast, och stöter på denna låt på Youtube. Då kommer jag ihåg att jag tänkte: ”Jomen det här inte en så dum rocklåt. Fast vänta lite, hur snubblade jag på denna nu igen? (…) Hah, den ska tävla i Eurovision! Yes!!” En rå hårdrockslåt i denna tävling hade jag inte fått höra på ett bra tag, och det kändes så himla uppfriskande. Och återigen hade många börjat tro att Slovakien skulle kunna ordna finalplats med tanke på hur udda det var från allting annat. Men just när det gällde, svek Max röst tyvärr. En ny finalmiss, och ännu värre så blev Slovakien semijumbo. Och där gick ridån ner för landet. Mycket sorgligt.

 


 

Litauen

Tillbaks till Baltikum för vårt andra land därifrån: Litauen. Det enda landet i den regionen som ännu inte vunnit, och inte ens nått topp 5. Och när man som bäst lyckas komma sexa med en låt som gör narr av tävlingen, då är det rätt så illa. Det verkar som att Litauen fortfarande letar efter sin egna identitet i Eurovision, då man provat på en hel del olika stilar, fast oftast tyvärr utan så värst mycket självtillit. Det är som att man vill försöka sticka ut, men vågar inte driva det till sin spets, och då blir det ofta som någon sorts kompromiss. Det brukar då ofta sluta med att låtarna de kommit med blivit okej, men inte jättebra. Det har så klart gjort att det inte blivit så lätt för mig att utse min personliga favorit från Litauen, då det stod och vägde mellan två låtar i detta fall. 2004 var den som var närmast, men till slut föll valet på låten från 2008 – Jeronimas Milius och ”Nomads in the Night”.

 

Kommentar: En klagosång om brustna hjärtan som jag tror deltog under den värsta tajmingen. 2008 var under en period där amerikanskt influerad pop med någon orientalisk influens här och var som var det som dominerade, och då hamnade denna låt nog på helt fel spår. Men ändå kan jag inte låta bli att ändå tycka om denna mörka ljudbild, som i sin semi bröt av mot mycket annat. Tyvärr skulle Jeronimas röstinsats bli lite svajig när det gällde, och överspelandet kanske distraherade många. Men jag tror att om han skulle komma tillbaka så kan han göra bättre ifrån sig. En känsla jag får som kanske inte är grundad på annat än att han sjunger i ett powermetalband idag.

 


 

Ungern

Till ett annat land som lämnat ESC, dock efter längre och trognare tjänst än Slovakien, och framför allt ett land som jag saknar mycket: Ungern. Detta land är ett utav dem som fascinerat mig mest varje gång de vart med, då de förmodligen är det land som plöjt igenom flest olika genres i ESC och emellanåt fått det att funka på något sätt. Minns framför allt hur de vid ett tillfälle skördade åtta raka finalplatser, med åtta olika musikgenres! House, dubstep, r&b, fredsballad, romsk folkmusik, heavy metal… har svårt att tro att nåt annat land bidragit med så mycket bredd som Ungern. Frågan är bara ifall detta växlande av genres hejvilt kanske skapade en musikalisk rotlöshet i landet? Kunde det i så fall ha bidragit till att landet hoppade av? Det vette tusan. Saknade är de i alla fall. Genom åren har Ungern kommit med flera låtar som fallit mig i smaken. 1995, 2005, 2014 är några som jag ibland lyssnar på emellanåt. Men finns det någon annan låt som slår dessa med hästlängder måntro? I alla fall, här är AWS och ”Viszlát nyár” (2018).

 

Kommentar: Vad finns det egentligen mer att säga om denna låt än det jag redan sagt en massa gånger? Att den fortsatt är en storfavorit hos mig, till och med den bästa låten som uppträtt på en ESC-scen, är ingenting som förändrats sedan den vann sin nationella uttagning tidigare samma år (2018). Vilket är ganska otroligt i sig även när jag ser tillbaks på det. Visst, den var min tidiga favorit när det begav sig, men att behöva ta sig igenom en mastodontuttagning med grundomgångar, semifinaler och en final, jag trodde det skulle bli alldeles för svårt. Men denna känslomässiga urladdning till låt lyckades sopa banan vid varje moment, och skulle inte bara få synas i Eurovision, utan även ta sig till final, till min stora glädje, innan den till slut tyvärr inte presterade bättre än en 21:a plats.

Jag hade länge hoppats på en comeback från AWS med ytterligare en bra låt efter “Viszlát nyár”, men i februari detta år kom en nyhet som gjorde mig mycket bedrövad: Sångaren Örs Siklósi hade gått bort i leukemi, endast 29 år gammal. I skrivande stund är det oklart vad som kommer hända med bandet.

 


 

Ryssland

Vi ska nu tala om världens till ytan största land, Ryssland. Detta kan förmodligen vara det land som är mest intrigfyllt, då deras deltagande allt som oftast är kantat med mycket geopolitiska bekymmer som dessvärre spillt över ESC titt som tätt. Utöver detta så måste jag erkänna att Ryssland inte alls vart särskilt intressanta i tävlingen. Jag har sällan blivit engagerad i deras vägval i ESC, och det kan nog bero på att deras musikscen inte känns särskilt uppdaterad. Det de oftast brukat komma med har antingen varit standard-pop som precis blivit irrelevant, eller så har det varit tunna fredspekoraler. Och de få gånger när de provat nåt annat har det oftast bara blivit rörigt. Men det finns en låt som var undantaget som bekräftade regeln, och det är första gången jag utser en låt från det förlorade året 2020:  ”Uno” med Little Big.

 

Kommentar: Detta hade blivit livsfarligt i Rotterdam 2020 om tävlingen blivit av. För medan Daði Freyr från Island och Litauiska The Roop, som många nämnde som favoriter just då, också körde på de lustiga aspekterna, så lyckades Little Big driva just det hela till sin spets, och göra sin låt såpass galen att det är omöjligt att titta bort. Jag är övertygad om att denna enkelt hade vunnit tittarnas omröstning, och att låten hade överlägset flest visningar av alla låtar det året, stärker min teori. Dessvärre skulle de inte komma tillbaka till 2021, men jag hoppas de får sin revansch förr snarare än senare.

 


 

Sammanfattning

Det här är alltså mina val för dessa länder som har deltagit i Eurovision Song Contest. I nästa del, som publiceras den 14:e augusti, kommer mina val för Belarus, Lettland, Nordmakedonien, Polen och Ukraina.

Du får gärna kommentera om du håller med mig eller om det finns andra låtar som du tycker är bättre för länderna här ovan!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen