Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Lukas väljer: Bästa låt från varje ESC-land – del 6

Publicerad: | Skribent: Lukas

Publicerad


PANELENS VAL. Under sommaren kommer vår skribent Lukas att välja ut sina favoritbidrag från varje land som tävlat i Eurovision Song Contest till och med år 2021. Denna gång får du se Lukas val när det gäller Cypern, Estland, Island, Marocko och Montenegro!

 

Några inledande ord

Efter att 2020 års Eurovision ställdes in kan det kännas lite konstigt att svälja att vi i år har återigen fått se en Eurovisionsupplaga igen 2021 som man lyckades gå i mål med. Men likväl en av de mest befriande känslorna om jag får säga det själv! Detta innebär nu att vi är inne i lågsäsong igen och det är under denna tid som jag tänkte att det är dags starta ett nytt projekt.

Det jag hade tänkt lyfta idag är ett gäng låtar, inte mindre än 50 stycken, som jag personligen anser vara de bästa låtarna från varsitt land. Läsare som följt ESC-Panelen längre tillbaks kanske känner till att jag gjorde en ranking över låtar under åren 2004-2019 som hamnade oförtjänt lågt, och vissa låtar jag lyfte där lär nog dyka upp här också. Även längre tillbaks i tiden har jag sett samma tendenser att jag lätt faller för så kallade ”deep cuts” i tävlingen, dvs. låtar man inte tänker på i första taget. Och därför tänkte jag att det vore kul att lyfta fram dessa.

I denna del får du ta del av de länder som debuterade under 80-talet, inklusive Montenegros bidrag under Jugoslavisk flagg, samt även Estland, först ut bland debuterna på 90-talet. Favoritbidragen kan komma från vilka år som helst fram till 2021.

 

Mina val i denna del

Marocko

Marocko är alltså ett land från norra Afrika som alltså gjorde sin debut 1980, och sen kom man aldrig tillbaka. I ärlighetens namn var jag länge tveksam till om jag överhuvudtaget skulle ha med dem i detta projekt just för att de bara var med och vände. Då blir det ju egentligen ingen låt som konkurrerar med nån annan om vilken jag anser vara bäst. Men sen tänkte jag att jo, jag kan väl ta med dem ändå, och helt enkelt skriva vad jag faktiskt tyckte om låten “Bitaqat Khub” av Samira Bensaïd.

 

Kommentar: Och denna är egentligen ganska middle-of-the-road, där det finns några enstaka element från det traditionella arabiska soundet, men i övrigt är detta ändå ganska likt mycket annat från denna tid. Samtidigt känns det som att jag får det extra svårt att sätta mig in i denna typ av musik då jag inte fått höra tillräckligt mycket utav den för att kunna få en bättre uppfattning. Synd på det viset att Marocko bara gjort ett försök. I och för sig är de inte ensamma i MENA-området att försöka ställa upp. Tunisien och Libanon (där den sistnämnda till och med hade en låt redo) har vid två olika tillfällen planerat deltagande även om de sen drog sig ur sent. I 0-5-betygsskalan hade denna hamnat i mittfåran med 2,5. Återstår att se om Marocko eller nåt annat land i MENA kommer känna sig redo för ett ESC-deltagande framöver. Den som lever, får se.

 


 

Cypern

Vi kastar oss ut över Medelhavet igen och denna gång till den lilla semesterön Cypern.

De som följt ESC-panelen ett tag har nog märkt att Cypern varit min värsta slagpåse de senaste åren. Efter att de lite otippat kammade hem silvret 2018, hamnade de i en förbannelse som de inte kunnat ta sig ur sedan dess. Men, självfallet har det inte alltid varit så att jag tvunget behövt vara så hård mot dem. Liksom med de flesta andra länder har Cypern bjudit på en del bra saker också. Saken är däremot att mycket av det jag gillat från Cypern är saker från lite äldre dagar, och det som är lite trist är att de nuförtiden kör på ett sound som inte har nån anknytning till landet eller till det traditionella etniska soundet. Samtidigt har detta visat sig vara ett nödvändigt ont, då Cypern framför allt under 00-talet fick svårt att konkurrera med storasyster Grekland, som hade utvecklat en nisch som gjorde dem enorma under den tiden, och oftast hjälpta av att man kunde handplocka de största artisterna kring området. När Cypern då fick hålla till godo med lokala förmågor som oftast saknade internationell erfarenhet föll de helt enkelt i skuggan. Därför har man nu istället drivit bort från det egna, och satt låtskrivare långt bort från granngården i arbete istället. Och visst har det burit frukt, man tog sitt silver och har fortsatt gå till final sen dess, men lite trist är det. Men i alla fall, hur går jag vidare från detta till att utse min favorit? Jo, jag kan säga så mycket att detta är en låt från en annan tid, innan “La La Love”, innan “Fuego”, innan reprisen på det. 2011 är årtalet, och låten i fråga är “San aggelos s’agapisa” framförd av Christos Mylordos.

 

Kommentar: Det tycks mig finnas två saker jag gillar extra mycket att se i Eurovision. Antingen låtar som har stark etnisk/folklig prägel på musiken. Eller så är det rocklåtar. Men denna lyckades med något slags konststycke att kombinera båda sakerna. Mycket mystik och en stegrande ljudbild, det är rätt likt Sloveniens bidrag från 2005 som jag hyllade i en tidigare del. Även scennumret var riktigt snyggt gjort. Nu hade denna låt oturen att uppträda direkt efter Eric Saade, så en finalplats kändes rätt så avlägsen. Hade den kommit längre något annat år? Vete tusan. Men det är klart att jag saknar den här typen av musik från Cypern. Detta var sista gången de skickade något helgjutet folkligt, och dessutom slutade man sjunga på sitt modersmål efter 2013.

 


 

Montenegro

Precis som i fallet med Serbien (och flera andra länder från forna Jugoslavien) tar jag upp Montenegro mycket tidigare än när deras officiella debut skedde. Att de samlas här bland länder som debuterade på 80-talet är för att de representerade Jugoslavien först 1983, men även under 1984. Dessutom tävlade en montenegrinsk grupp för Serbien-Montenegro år 2005. Anmärkningsvärt med detta är att det var då som det gick bra för landet. Efter att Montenegro gjorde sin “riktiga” debut 2007 har de inte alls fått det att stämma. Enbart två finalplatser lyckades man skrapa ihop då, intressant nog var det genom just två Balkanballader. Återigen gör den genren sig påmind! Annars har Montenegro haft en tendens att villa bort sig med ganska märkliga bidrag, som bland annat Who See (2013), eller värst av allt, “Euro Neuro” från 2012. Det tycktes mig som att Montenegro ville försöka med fler grejer för att inte bli en så kallad “one-trick pony”, men än så länge har det inte funkat helt. Även när jag ska utse min favorit bland alla montenegrinska bidrag blir det med just en Balkanballad, dock inte den man kanske förväntade sig: “Inje” av Vanja Radovanović från 2018.

 

Kommentar: När panelen skulle recensera låtarna inför 2018 års upplaga av ESC var det många som var överens om att det var helt rätt att gå tillbaks till ett säkert kort som bevisligen hade funkat för landet tidigare. Detta var något jag själv skrev under på där och då, och jag står för det än idag, trots att den inte alls klarade sig vidare. “Inje” hade alla de ingredienser som man brukar ha i en bra Balkanballad, den är tung, känslosam och allvarsam. Vanja tyckte jag också sjöng riktigt bra, om man bortser från hans voice-crack där mot slutet (även om jag har hört värre exempel på sånt). Om Montenegro kommer tillbaks till tävlingen (de hoppade av efter 2019), så får jag hoppas att det blir med en sån här låt igen. Det har varit lite bristvara på denna typ av musik de senaste åren.

 


 

Island

Sista landet ut från Norden, som blivit lite av en favorit hos många fans nu i ESC-bubblan, dels tack vare Daði Freyr & Gagnamagnið, men också den Eurovisionsfilm som finns på Netflix med Will Ferrell och Molly Sandén (som jag förvisso inte sett ännu). Det märks verkligen att intresset för Eurovision är stort på Island, där finalen kunnat ses av så mycket som 95% av alla islänningar, även under år där de missat final! Detta är så klart beundransvärt, trots landets ljumma resultat. Men om jag skulle försöka gissa mig fram vilket land som har störst chans att ta sin första seger den närmsta tiden så tror jag Island lär ligga bra till, om man bara lyckas rida på den rådande vågen. Om jag då ska utse en personlig favorit från Island då… det har inte alltid varit helt lätt att plocka ut det alla gånger, men till slut föll mitt val på Ja ja ding dong! Nej, jag bara skoja, det är så klart deras låt från 2007: “Valentine Lost” med Eiríkur Hauksson.

 

Kommentar: Nämen vem har vi här? Jo, gamle goe Eiríkur som vi svenskar mest känner igen från när han satt med i den Nordiska panelen i Inför ESC mellan 2004 till 2007. Eiríkur har sannerligen inte varit en obekant i ESC heller, då han var med i gruppen ICY som stod för landets debut 1986, samt även medlem i gruppen Just 4 Fun som tävlade för Norge 1991. Men det var när han själv körde ”Valentine Lost” som jag tycker han kom till sin fulla rätt. Med denna fina rockballad visade han verkligen hur stark hans sångröst är. Passionen och kraften i låten i sig fanns också där och hjälpte dessutom Eiríkur att själv kunna leverera. Om det bara inte hade varit så grymt just 2007 att man bara hade en semifinal där så mycket som 28 låtar tvingades konkurrera om bara 10 platser… Med nuvarande upplägg där man har två semifinaler tror jag Island hade kunnat klara sig.

 


 

Estland

Vi kommer ta oss till ett koppel av länder som gjorde sin debut 1994, varav den som är först ut utav dessa blir Estland. Det första landet ifrån Baltikum, och förmodligen det mest framgångsrika utav de tre.

Estland var ett land jag länge hade rätt goda minnen ifrån i yngre år, men när jag tittar tillbaka så inser jag att de faktiskt inte bjudit på så värst mycket saker som golvat mig. Deras nationella uttagning Eesti Laul har förvisso titt som tätt kommit med intressanta saker, men nästan alltid har det mynnat ut i att rätt så ointressanta bidrag sedan går och vinner. Antagligen verkar Estland ha fastnat i något sorts komplex där man skickar låtar som ska låta mer och mer som ett bidrag från Norden i stället för att försöka hitta sin egna väg som övriga Baltikum. Och till råga på det har tre av deras bidrag (2002, 2006 och 2019) framförts av svenskar! Detta blir också en smula ironiskt när jag ska utse min favoritlåt från dem. Trots att jag alltid föredrar när länder kör på egenproducerat är min favoritlåt från just en svensk artist: Sandra Oxenryd med “Through My Window” från 2006.

 

 

Kommentar: Jag kommer ihåg att detta var en låt jag gillade desto mer när jag var i yngre år, och kan definitivt se poängen med att detta är en låt som säkert inte åldrats särskilt väl. Men detta lyckas på något sätt ändå göra en callback till det gamla 00-talets schlagermusik från Sverige som flörtade väldigt mycket med Abba-arvet. Sverige själva höll ju på med mycket av den musiken runt samma decennium. Till skillnad från oss just 2006 lyckades inte Estland ta sig någon vart med denna, och jag tror nog att det spelade in att Estland fick uppträda direkt efter självaste Carola Häggkvist. Ändå gillade jag denna låt mer då den samtidigt ändå verkar rätt trygg där den står. En svensk gammelschlager (som ändå var skriven av estländare) som inte försöker göra en bagatell av sig själv. Estland har ju som sagt inte bjudit på så mycket mer låtar som jag verkligen fattat tycke för så där jättemycket, så därför är det nog lättare för mig att falla för denna lilla retrobomb.

 


 

Sammanfattning

Det här är alltså mina val för dessa länder som har deltagit i Eurovision Song Contest. I nästa del, som publiceras den 11:e augusti, kommer mina val för Litauen, Rumänien, Ryssland, Slovakien och Ungern.

Du får gärna kommentera om du håller med mig eller om det finns andra låtar som du tycker är bättre för länderna här ovan!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen