Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Lukas väljer: Bästa låt från varje ESC-land – del 3

Publicerad: | Skribent: Lukas

Publicerad


PANELENS VAL. Under sommaren kommer vår skribent Lukas att välja ut sina favoritbidrag från varje land som tävlat i Eurovision Song Contest till och med år 2021. Denna gång får du se Lukas val när det gäller Finland, Monaco, Norge, Spanien och Sverige!

 

Några inledande ord

Efter att 2020 års Eurovision ställdes in kan det kännas lite konstigt att svälja att vi i år har återigen fått se en Eurovisionsupplaga igen 2021 som man lyckades gå i mål med. Men likväl en av de mest befriande känslorna om jag får säga det själv! Detta innebär nu att vi är inne i lågsäsong igen och det är under denna tid som jag tänkte att det är dags starta ett nytt projekt.

Det jag hade tänkt lyfta idag är ett gäng låtar, inte mindre än 50 stycken, som jag personligen anser vara de bästa låtarna från varsitt land. Läsare som följt ESC-Panelen längre tillbaks kanske känner till att jag gjorde en ranking över låtar under åren 2004-2019 som hamnade oförtjänt lågt, och vissa låtar jag lyfte där lär nog dyka upp här också. Även längre tillbaks i tiden har jag sett samma tendenser att jag lätt faller för så kallade ”deep cuts” i tävlingen, dvs. låtar man inte tänker på i första taget. Och därför tänkte jag att det vore kul att lyfta fram dessa.

I denna del får du ta del av ytterligare de sista länderna som debuterade under 50-talet samt de tre första som debuterade på 60-talet. Favoritbidragen kan komma från vilka år som helst fram till 2021.

 

Mina val i denna del

Sverige

Nu kommer vi till det land som jag antar att de flesta läsare sett fram emot mest att jag ska ta upp, nämligen Sverige. Detta Sverige som alltjämt fortsätter att vara en stornation i tävlingen, om man undantar våra trevande insatser på 60-talet och vår svacka under 00-talet. Sen kom ju 2010-talet där vi oftare än inte knockade undan mången motstånd. Nä, men Sverige då, vi har ju haft en hel del perioder där vi skickat låtar som jag uppskattat mycket, bland annat 1968, 1988 och en period mellan 1996-2002 där jag gillade våra låtar i princip hela tiden! Men sen efter det har våra låtar tyvärr inte varit särskilt intressanta, även om resultatet i Europa talar sitt tydliga språk. Svensk pop har varit het på marknaden länge ända sedan Max Martin bland annat etablerade sig utomlands. Men är denna typ av pop verkligen så bra? Egentligen inte alls om man frågar undertecknad. Visserligen har produktionen varit proffsig, men helheten blir tyvärr ganska själlös. Jag hoppas ju nån gång att Sverige kan våga satsa på annat. När dessutom den svenska poppen, av det gångna årets resultat att döma, börjat visa tecken på att ha blivit omodern och förlegad, då behöver vi tänka om. Men det om det. När det handlar om att utse min personliga favorit har jag länge haft svårt att bestämma mig. Men till slut föll valet på Tomas Ledin och låten “Just nu!” från 1980.

 

Kommentar: Efter en lång period där det känts som jag bytt favoritlåt från Sverige oftare än jag bytt kalsonger så blir det till slut Tomas Ledin som får denna utmärkelse. Vad ska man säga? En trevlig rockinfluerad låt med tydlig och stark refräng. Denna typ av låt har varit ett ganska oortodoxt val för Sveriges del, då vi under många år höll till godo med dansbandsmusik till skaraschlager och modern radiopop på senare tid. När vi i ESC-panelen startade igång projektet Retrovision i fjol (där vi återsåg gamla upplagor från 1980 till och med 1999) var det många som var överens om att detta är en av våra låtar som åldrats riktigt bra, dess ljumma resultat till trots.

 


 

Monaco

Efter Sverige kommer vi till ett förmodat bortglömt land i dessa sammanhang, nämligen det minsta landet som någonsin satt sin fot på en ESC-scen: Monaco. Detta mycket lilla land var en angelägenhet under framför allt de tidigare åren (1959-1979), där man faktiskt också bärgade hem en titel 1971. Men redan här började landet inse en viss begränsning som varit ett gissel för många mindre länder i tävlingen: de hade inte en arena som höll måttet. Eller i Monacos fall, inte ens en arena överhuvudtaget! Kanske är det av detta skäl som Monaco sen försvann från tävlingen, från 1980 ända fram till 2004. Men Monacos comeback blev kortvarig, tre misslyckade försök att nå final med ganska bleka låtar (man var inte ens i närheten av finalstrecket) och så var det tack och adjö. Tyvärr, trots att Monaco haft en intressant historia som kan tolkas som det lilla loket som kunde, räknar jag inte med någon monegaskisk comeback på ett tag, om ens någonsin. Panelens schlagermagister Adrian tog upp i en annan krönika om hur deras tv-bolag dragit upp sina rötter och börjat rota ner sig i fransk mark, vilket lämnar Monaco utan ett eget tv-bolag. Men, slutpladdrat kring det. Jag måste ha en låt här för er att lyssna på. Och det blir en glad hyllningslåt om musiken i allmänhet: ”Notre vie c’est la musique” av Laurent Vaguener från 1979.

 

Kommentar: Från ett obskyrt land bjuder jag på en riktigt sällsynt deepcut. Det är denna gamla fartiga discopärla som skulle bli Monacos sista låt i tävlingen på 24 år(!). Det är ytterligare en sån där låt som är svår för mig att motivera varför jag gillar den. Blir bara på allmänt gott humör av den, och det kanske inte behövs mer än så. Även om den inte nådde särskilt högt alls. I ett startfält på 19 länder hamnade detta på en snöplig 16:e plats, intressant nog strax före vår Ted Gärdestad.

 


 

Norge

Japp, det kommer bli mycket nordiskt i denna del. Vi har bockat av Danmark i en tidigare del, Sverige har jag precis bearbetat, och nu tar vi vårt grannland i Väst: Norge. Ett land som verkligen blandat högt och lågt i denna tävling, och ofta varit duktiga på att skicka låtar som är lätta att lägga märke till, vare sig om det sen går bra för dem eller riktigt, riktigt dåligt. Som den klassiska låten ”Mil etter mil” med Jahn Teigen som åkte på den första nollpoängaren i det nuvarande poängsystemet… hellre ökänd än okänd! Det är sällan som Norge spar på krutet, och visst finns det pärlor från dem med. ”Nocturne” (1995) som rodde hem deras andra guld är en av mina största favoriter bland de låtar som gått och vunnit. Och visst ska den få ett hedersomnämnande. Men när det kom att välja min personliga bästa så var det väldigt enkelt. Bästa norska låt är: “Silent Storm” av Carl Espen, 2014.

 

Kommentar: Det finns låtar som har berört mig. Och så har vi ”Silent Storm”. En mycket avskalad låt som just det till trots påverkade mig otroligt mycket när jag hörde den. Jag kommer ihåg att efter att jag hade gett upp Mellon 2014 efter dåliga resultat för de låtar jag höll på, spontant började snegla på Norges MGP 2014. Och det var här jag snubblade på denna låt för första gången. Och där hände nånting när just Carl Espen gick upp och sjöng. Den annars så livliga publiken var helt knäpptyst. Och när sen låten var över blev det stående ovationer. Jag tror inte att jag var ensam med att uppleva det som att låten kom, rörde runt i skallen på mig och lämnade mig sen kvar alldeles tom och utan förståelse över vad det var som just hänt. Få låtar har berört mig så starkt som denna. Och detta konststycke lyckas den göra utan att behöva falla tillbaka på en sorglig historia i budskapet, utan det räckte alltså bara med en text om att känna sig allmänt vilsen i livet. Hatten av, Carl Espen!

 


 

Spanien

Vi lämnar den kalla norden och åker ner mot varmare breddgrader. Om man tänker Spanien och musik brukar det ofta leda till en association: Latino! Och kanske även reggaeton, även om det möjligtvis är större på andra sidan Atlanten än vad det är just i Spanien. Här smärtar det mig lite att säga, men Spanien har för mig ibland hamnat på efterkälke just för att latinomusiken väldigt sällan klaffar med min egna individuella smak. Trots det är jag ändå någorlunda förvånad över att Spanien ändå inte lyckats förvalta sin nisch och få resultaten med sig, då jag tänker att latino annars brukar vara väldigt populärt för alla sommartörstiga människor där ute. Men av nån anledning inte i ESC. Det är 52 år sedan deras senaste vinst. De har dessutom inte tagit en silverplats sedan 1995, alltså 26 år sedan. Och sedan 2015 har de aldrig lyckats bräcka topp 20. Japp, ni hör. Och flera av de låtar som de skickat och som sen parkerar så långt ner har till och med jag känt att de borde kommit högre upp. Som till exempel, “La venda” av Miki Núñez (2019).

 

Kommentar: Här kanske jag får äta upp mina ord om att latino inte är min grej när just min favoritlåt från Spanien är en typisk latinolåt! Men sen kan inte ens jag själv komma ifrån att detta är en ren och skär glädjespridare som samtidigt kändes mer egen och naturlig, till skillnad från mer konstruerade låtar som dominerade detta år. Visst, originalversionen som Miki framförde i sin nationella uttagning var lite bättre än ESC-versionen, då den gamla versionen hade ett mycket fylligare sound med mer blås, men låten står på en så pass bra grund att jag utser detta till Spaniens bästa ändå. I efterhand har jag också hört några andra av Mikis låtar och tycker han kommit med en del bra låtar förutom denna. Ger också ett mycket trevligt scenintryck.

 


 

Finland

Efter vår soliga Spaniensemester åker vi tillbaks till kalla Norden igen, och denna gång till vår granne på andra sidan Ålands hav. Finland som länge varit Eurovisionens slagpåse har under många år provat på alla möjliga knep och tricks för att få ett ordentligt lyft. ESC-experten Thomas Lundin (mest känd i Sverige för sitt medverkande i Inför ESC) hade i ett program uppmärksammat att det i huvudsak berott på timingen. Alltså att Finland skickat en specifik typ av låt när Europa var helt sugna på nånting helt annat. Timing är så klart inte allt, men visst finns det nog fog i det påståendet när man ibland hakat på diverse trender fast med nåt enstaka år för sent. Men Finland fortsatte kämpa vidare, och provade allt ifrån country, lappländsk etno, flöjtspelande, reggae, pojkband, flamenco, sjunga på svenska, rockballader, Roxette-pop, folkvisor, discobabes och tangokungar. Helt enkelt kan man säga att de liksom Litauen och Georgien på senare år var en musikalisk kameleont.

Men det var 2006 när man satsade på riktigt hård rock (halleluja!) som det äntligen lossnade, och finnarna skrällartat vann. Knappast oväntat fortsatte Finland vidare på detta ett tag (med dessvärre dalande framgångar) innan de till slut gled ifrån sin paradgren och började tappa momentumet helt. Men det var i samband med att de grävde upp denna genre igen i år som de återigen nådde topp 10. Kanske är det det de skall fortsätta satsa på? Nej, nu ska man inte vara så cynisk. Det har ändå, framför allt från 00-talet och framåt, bjudits på en del guldkorn från Finland, oavsett om det vart rock eller inte. Men sett till bästa låt håller jag mig till både mina hårdrockarrötter och till Finlands favoritvapen i arsenalen, och utser Teräsbetoni – “Missä miehet ratsastaa” (2008) som bästa finska låt.

 

Kommentar: Än idag vidhåller jag mig till denna ståndpunkt: Om Lordi fungerade som hårdrockens Proof of Concept (alltså bevis på att det går att lyckas med den genren) så tog Teräsbetoni genren ett steg vidare och bröt desto mer mark för den musikaliska bredden i ESC. Låten i sig är också riktigt grym. Tung power metal bjuds vi på här med galopprytm och en stark sångröst och så sjungs det på finska, tack så mycket för det! Helt enkelt bockar denna låt av många punkter för att jag ska gilla den. Denna musikaliska expansion som denna låt var en del av och bidrog med gjorde att jag sedan skulle finna en annan favoritlåt från ett annat land tio år senare, men det återkommer vi till då.

 


 

Sammanfattning

Det här är alltså mina val för dessa länder som har deltagit i Eurovision Song Contest. I nästa del, som publiceras den 31:a juli, kommer mina val för Bosnien & Hercegovina, Irland, Kroatien, Portugal och Slovenien, samt en förklaring varför vissa av dessa länder tas upp så tidigt.

Du får gärna kommentera om du håller med mig eller om det finns andra låtar som du tycker är bättre för länderna här ovan!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen