Följ Eurovision-bubblan »

                 
 
 

 

Lukas väljer: Bästa låt från varje ESC-land – del 2

Publicerad: | Skribent: Lukas

Publicerad


PANELENS VAL. Under sommaren kommer vår skribent Lukas att välja ut sina favoritbidrag från varje land som tävlat i Eurovision Song Contest till och med år 2021. Denna gång får du se Lukas val när det gäller Danmark, Italien, Luxemburg, Storbritannien och Österrike!

 

Några inledande ord

Efter att 2020 års Eurovision ställdes in kan det kännas lite konstigt att svälja att vi i år har återigen fått se en Eurovisionsupplaga igen 2021 som man lyckades gå i mål med. Men likväl en av de mest befriande känslorna om jag får säga det själv! Detta innebär nu att vi är inne i lågsäsong igen och det är under denna tid som jag tänkte att det är dags starta ett nytt projekt.

Det jag hade tänkt lyfta idag är ett gäng låtar, inte mindre än 50 stycken, som jag personligen anser vara de bästa låtarna från varsitt land. Läsare som följt ESC-Panelen längre tillbaks kanske känner till att jag gjorde en ranking över låtar under åren 2004-2019 som hamnade oförtjänt lågt, och vissa låtar jag lyfte där lär nog dyka upp här också. Även längre tillbaks i tiden har jag sett samma tendenser att jag lätt faller för så kallade ”deep cuts” i tävlingen, dvs. låtar man inte tänker på i första taget. Och därför tänkte jag att det vore kul att lyfta fram dessa.

I denna del får du ta del av ytterligare två länder som debuterade 1956 samt tre länder som debuterade 1957. Favoritbidragen kan komma från vilka år som helst fram till 2021.

 

Mina val i denna del

Luxemburg

Vi tar oss vidare till det sista landet i Benelux-trion, och till dags dato det enda landet i det så kallade ”Original seven” som inte syns till i ESC. Luxemburg har inte medverkat sen 1993, och deras frånvaro är på sätt och vis ganska tragisk. Dels då deras tv-bolag ofta försökt försvara det med det ena svepskälet efter det andra, men framför allt saknar man landet då de är ett klassiskt ESC-land med en mycket fin historia. Fem segrar, och flertalet ikoniska låtar och artister, bland annat akter som France Gall, Vicky Leandros, Nana Mouskouri, Plastic Bertrand, eller vem kan glömma en pingvinpappa från 1980, eller att självaste Baccara var med 1978 för detta lilla land? Yes sir, they could boogie! Min personliga favorit från Luxemburg är just en av de tidigare nämnda akterna, nämligen France Gall med “Poupée de Cire, Poupée de Son” – vinnarlåten från 1965!

 

Kommentar: Detta är en låt som bröt rejäl mark i ESC, inte minst med sin seger. Här hade upptempo och pop börjat slå igenom på allvar, samtidigt som den här låten redan då visade på mycket samhällsmedvetenhet. En sak som ofta brukar genomsyra modern musik idag är ofta hur grym musikindustrin kan vara, framför allt mot yngre popartister som ofta blir väldigt lätt uppstyrda av hjärnorna bakom deras kommersiella framgångar. Denna låt belyste denna negativa aspekt av kommersialisering av musiken, redan så tidigt som 1965! I ett ironiskt öde bröt France Gall samarbetet med Serge Gainsbourg (som hade skrivit låten) efter att ha tröttnat på hans suggestiva texter, och var snabb med att tvätta bort ESC-stämpeln. Efter detta avbrutna samarbete hade hon aldrig mer framfört låten.

 


 

Italien

Från ett land till ett annat i Original Seven som hade en hög frånvaro i tävlingen, nämligen de i skrivande stund regerande mästarna Italien. Även Italien har varit duktiga emellanåt att skicka musik som lätt koms ihåg i efterhand. Om man tänker på klassiska italienska låtar brukar oftast Umberto Tozzis ”Gente di Mare” (1987) vara en av de första som kommer upp. Annars har vi också Domenico Modugnos klassiker ”Volare”, eller ”Nel Blu Dipinto di Blu” som den egentligen heter, men också Gigliola Cinquettis ”Non Ho l’Età”. Men i övrigt, under perioden 1956-1997 så kände jag inte att de bjöd på så mycket egentligen.

Men, sen kommer vi till 2011. Italien gör comeback efter elva års frånvaro och skördar höga placeringar uppå rad, med låtar som allt som oftast även fallit mig i smaken. Flera exempel på det är just deras bidrag från 2011, “Madness of Love”, men även Il Volo som jag likt telefonröstarna anser borde ha tagit hem guldet i Wien. Måneskin som sen tog deras tredje guld i år har onekligen även dem bidragit med rejäl krydda som tävlingen behövt. Men när jag ska utse bästa italienska bidrag kommer det bli en liten outsider, trots att även den gjorde bra ifrån sig… Ermal Meta & Fabrizio Moro med “Non Mi Avete Fatto Niente” från 2018!

 

Kommentar: Jajamen, det är det mörka och dystra fredsvädjandet som tar min förstaplats. Jag har ofta varit ganska restriktiv vad gäller fredslåtar i allmänhet i Eurovision. Ofta brukar problemet ligga i att de i ett försök att vara så bombastiska och ”anthem”-mässiga utav sig, istället blir så överdådiga att det tar uppmärksamheten från själva budskapet i fråga. Eller så är budskapet i sig så tyngt på klichéer att det inte blir trovärdigt. Detta kan i sin tur göra att artisterna som ska framföra låtarna ofta framstår som cyniska och beräknande, istället för empatiska. Ja, ni hör, det finns mycket som kan gå fel i en sån låt. Ermal och Fabrizio, och ”Non mi avete fatto niente” i synnerhet, faller inte i någon av dessa gropar. Detta är en fredslåt som lyckas sätta in sig själv i sin samtid på ett väldigt tydligt sätt, med återkopplingar till olika dystra händelser som påminner om hur bräcklig världen är. Väldigt behjärtansvärt.

 


 

Storbritannien

Från ett Big 5-land som verkligen förvaltat sin stora musikskatt till ett Big 5 som tycks ha slängt sitt allmänna musikintresse i Engelska kanalen. Det är väl så man kan sammanfatta Storbritannien. Detta land som fram till millennieskiftet var en stornation med fem segrar och 15 andraplatser, har efter 00-talet istället kammat hem fem sistaplatser, varav två nollpoängare (den senaste en dubbel sådan från både jury och tittare. Ouch!) Frågan är vad detta beror på. Jag har inget facit, men en teori. Tja, det finns många teorier, men jag har en teori: Storbritannien är inte längre en ledande musiknation. Under de gånger jag provat att fördjupa mig inom musikens värld utanför ESC-bubblan har jag hittat ytterst få brittiska artister som är stora idag. De senaste som finns närmast till hands är väl Ed Sheeran och Adele, som båda etablerat sig i det betydligt större och ledande USA. En musikalisk Brain-drain på sätt och vis.

Men om vi ska tillbaks till ESC, och prata om låtarna britterna skickat, så har jag i ärlighetens namn haft en ganska svår uppgift att hitta nån låt som verkligen gav mig det lilla extra. Tvärtom kan jag tycka att majoriteten av deras låtar i alla år känts ganska tillrättalagda och uddlösa. Inte konstigt att det straffat sig i längden för dem! Ska man ha ett uns av att ta sig nån vart måste man sticka ut och det tycker jag att Sonias “Better the Devil You Know” från 1993 gör.

 

Kommentar: Här har vi ett exempel på att just sticka ut. I sig kanske detta kan klassas som standard schlager-pop, men det var samtidigt ändå ett ganska udda val för Storbritannien. Och inte bara för deras del, utan också ett udda drag just 1993. Detta var nämligen ett år då ballader och allmänt långsamma låtar började dugga tätt. På det sättet blev detta en frisk fläkt till pop med Abba-anor. Detta blev en av Storbritanniens många andraplatser, där man hade viss häng på segern. Mycket riktigt tror jag timingen var A och O till britternas fördel här. I ett myller av låtar som var ganska så tillrättalagda så blev det kul att man vågade gå utanför sin komfortzon, och gå mot strömmen. Storbritannien skulle nog säkert kunna käka upp en del placeringar framöver om man vågar just satsa på en mer annorlunda genre.

 


 

Österrike

Österrike är i mina ögon ett land man verkligen inte vet var man har. Ofta blir det att de ställer sig in i ledet och gör inte så mycket väsen av sig i mina personliga topplistor, men så kommer det årtal där de helt plötsligt hamnar bland mina favoriter från ingenstans! Här får jag ta mig friheten att slänga ut mina hedersomnämnanden för att ge vatten på min kvarn: 1992, 2000, 2003, och 2021 nu senast. Men vilken låt är det som slår dessa? Jo det är Tony Wegas med Maria Magdalena från ESC 1993!

 

Kommentar: En till låt från 1993! Detta var ytterligare en av få upptempolåtar det året, och vilken fart det var i detta bidrag. Här hittar jag dock inte orden för att kunna förklara varför jag klickar så mycket med just denna låt. Jag antar att det handlar mycket om att låten är väldigt kraftfull i sitt uttryckssätt. Efter inledningen med kören så kör låten igång i ett bra tempo och lyckas behålla energin rätt igenom. Det är annars just den här typen av musik jag gärna vill se mer av. Fram med sånt!

 


 

Danmark

Nu har vi kommit till det första nordiska landet, dra mig baklänges. Det är alltså våra grannar i syd, Danmark. Danmark har dessvärre inte levererat så mycket låtar som varit värda att hänga i granen. Visst, en del hyfsad dansk schlager fanns det ju till buds under 80-talet, men det räcker ju inte att bara vara hyfsad. På senare år har de ofta inte haft så mycket annat att bjuda på förutom en del dumglad lättsmält pop som ibland balanserar på gränsen till ihålig. Rasmussens ”Higher Ground” från 2018 var ju ett redigt undantag som bekräftade regeln, så den får ett hedersomnämnande. Men i slutändan så faller mitt val på Danmarks låt från 1982, dvs. Brixx med “Video Video”.

 

Kommentar: Även detta år hade en del höga toppar, där denna var en av dessa. Om jag stör mig på Danmarks vana av att hålla sig till just de där småfåniga låtarna, så är det här i stället en låt som vinner mycket på sin fånighet genom att den lyckas spela på sina svagheter på ett roligt sätt. Och för att peka på att detta är en komisk låt: Texten handlar om sångarens andra hälft och hans kompisar som tröttnat på att han ständigt tittar på VHS-band dagarna i ända!

 

 


 

Sammanfattning

Det här är alltså mina val för dessa länder som har deltagit i Eurovision Song Contest. I nästa del, som publiceras den 28:e juli, kommer mina val för Finland, Norge, Monaco, Spanien och Sverige.

Du får gärna kommentera om du håller med mig eller om det finns andra låtar som du tycker är bättre för länderna här ovan!

 


Kommentera

 
 

 
 
 

  Bookmark and Share Tillbaka till toppen
Aktuellt

Nyheter

Eurovision 2022

Melodifestivalen 2022

Nationella uttagningar

Om oss


 
Sök på sajten
 

 
 



Om ESC-Panelen

ESC-Panelen är ett forum om Eurovision Song Contest, Melodifestivalen och andra länders nationella uttagningar.
Vi skribenter i panelen är ett gäng Eurovision-intresserade personer i varierande åldrar och med skilda preferenser inom musiksmak. Den gemensamma nämnaren är att vi alla delar en stor förkärlek till Eurovisionen, och att vi tillsammans bevakar tävlingen året om. Vi delar med oss av bland annat nyhetsuppdateringar, projekt, länktips, topplistor och recensioner.

Gilla och följ oss gärna i våra sociala medier! Du hittar oss på Facebook, Instagram, Twitter och YouTube.

Har du några frågor, funderingar och/eller vill du tipsa oss om nyheter? Skicka i så fall ett mejl till info@escpanelen.se



Musiktips

För alla er Eurovision-fantaster vill vi tipsa om musikkanalen ESCRadio som spelar Eurovisionmusik dygnet runt, året om. Dessutom sänder kanalen Radio International direktsända program om Eurovision en gång i veckan.


Personalinloggning
Tillbaka till toppen

ESC-Panelen