« Inför ESC Ukraina 2020

Inför ESC Ukraina 2022 »


INFÖR EUROVISION 2021 presenterade vi gruppen Go_A med bidraget ”Shum” som representerade Ukraina. De tävlade i den första semifinalen den 18:e maj där startnumret var satt till 15 av 16 och sedan i finalen där startnumret sattes till 19 av 26.

Innan vi går in på våra betygsättningar och kommentarer samt resultatspekulationer för det här bidraget ska du först få bekanta dig med representanten och tävlingsbidraget, samt få lite mer information om vilken uttagning som anordnades.

 

Mer fakta. Vilka är Go_A?

 

Gruppen Go_A är ett ukrainskt electro-folkband som består av Kateryna Pavlenko, Ihor Didenchuk, Taras Shevchenko och Ivan Hryhoriak. De startade bandet 2011, men det var först i december 2012 som deras första singel släpptes. Tre år senare släppte det helt då låten Vesnianka blev en succé, åtminstone på radio och året därpå släpptes debutalbumet Idy na zvuk som innehöll tio låtar.

Sedan senaste albumsläppet har gruppen gett ut enstaka singlar, men det var först 2020 som det tog fart igen. Då tävlade de i den ukrainska Eurovisionuttagningen Vidbir med låten Solovey”, gjord av medlemmarna Taras Shevchenko och Kateryna Pavlenko. Det gick väldigt bra för dem då låten först tog sig från heat till den nationella finalen och därefter blev den såväl juryns som tittarnas vinnare. Go_A blev därmed klara för tävlan i Eurovision 2020 men p.g.a. coronapandemin fick de dessvärre stanna hemma från Rotterdam. Men strax efter det kom beskedet att de skulle få tävla för Ukraina 2021, även om det istället blir med bidraget ”Shum” som är gjord av Taras Shevchenko, Kateryna Pavlenko och Ihor Didenchuk.

Hur valde Ukraina till Rotterdam?

 

Till Eurovision 2021 valde Ukraina både artist och tävlingsbidrag genom internval. Sedan våren 2020 har det varit känt att vinnarna från Vidbir 2020, gruppen Go_A, kommer att representera Ukraina i Eurovision Song Contest 2021. Det blev heller ingen ny Vidbir för att utse tävlingsbidraget, utan det blev en jury som internt fick rösta fram en vinnarlåt bland tre förslag som Go_A lämnade in.

Juryn som röstade fram bidraget bestod av Eurovision-vinnaren Jamala, artisten och musikproducenten Yevhen Filatov, låtskrivaren Ruslan Kvinta samt Yaroslav Lodygin och Dmytro Khorkin som bägge representerade TV-bolaget UA:PBC.

 

Panelens åsikter. Kommentarer och betyg

.

Det är mycket snack om Tjernobyl nu för tiden, så det var väl ingen högoddsare att Ukraina förr eller senare skulle skicka ett eget ”Kraftwerk” till ESC. Liknelsen till trots så är jag rätt säker på att man har hittat en helt egen musikgenre här, en blandning av synt, etno, house, och rave? Har säkert missat någon ingrediens, men unikt är det iallafall. Även förra årets bidrag från Go_A gick ju på samma linje, så här har Ukraina verkligen hittat en artist utan konkurrens! För oavsett om vad man tycker om musiken så är detta väldigt uppseendeväckande – jag tvivlar på att folk kommer att gäspa bort det här. Ingen lämnas oberörd – vilket faktiskt är ett av kraven på en potentiell vinnare. För jag ser det här som en ultimat Dark horse – som faktiskt kan vinna, om man spelar sina kort rätt. Detta är unikt, nytt, minnesvärt och medryckande – och kommer garanterat se galet ut på scenen i Rotterdam. Faktum är att detta blir ett av ögonblicken jag ser mest fram emot i Rotterdam!


.

Jag tar tillbaka allt negativt jag har sagt om Go_A. Förra året sa jag att de hade det absolut sämsta bidragen och tyckte det var bra att tävlingen blev inställd så jag slapp höra hennes jobbiga röst. När jag hörde att de skulle representera landet igen kändes det som att de förlängde min plåga. Så snacka om att jag blev förvånad när jag hörde detta och älskade det direkt. Tycker gruppen svängt helt åt andra hållet och skapat en riktigt bra låt.

Det är inte längre jobbigt att lyssna på. Förra året tyckte jag hennes röst lät plågsam. Nu tycker jag den vevs snyggt in med låtens melodi. Även om låten i sig är rätt upptempo så vilar det något mörker över det och jag tycker det är riktigt häftigt. Så vi går från en nolla till fyra. Det är inte illa!


.

Go_A hade en av fjolårets mest spexade låtar och i år bjuder de på något ännu mer spexigt och knasigt. Förra årets låt var inte så dansvänlig men i år är det mer rytmer som gäller. Det jag framförallt gillar med låten är att Go_A bjuder på sig själva och att helheten blir så knasig att det faktiskt fungerar. Detta är dock ingen låt som hade tagit sig någonstans i svenska Melodifestivalen men i Eurovision tror jag det kommer att fungera.


.

Det här är nog årets knäppaste låt och det är även det som gör den bra. Sångerskan sjunger lite speciellt och det är väl inte ljuv stämma i mina öron men hon är hur cool som helst och jag hoppas hon har den konstiga ansiktsskenan på sig på scen. Detta är Eurovision för mig.


.

Om jag klagade på bortkastad potential hos Azerbajdzjan så kommer det bli tvärtom här.

I fjol när vi skulle recensera låtarna för det Eurovision som inte blev så var jag ganska hård mot Go_A, men markerade också att de hade potential att kunna skicka något bättre när de skulle få sin andra chans. I huvudsak låg min kritik mot ”Solovey” mest kring att låten började lockande men sen kom den inte vidare.

Och det verkar som om att Go_A har lyssnat på mig! De etniska elementen är kvar, men den här låten tar en helt annan skepnad. Från att återigen börja ganska lugnt innan den gradvis bygger upp till crescendot sista minuten. Detta är ett riktigt glädjepiller, denna visa som om jag förstår texten rätt är ett välkomnande av våren. Var nästan i fempoängarens territorium ett tag, och kanske hade det blivit så om just crescendot kommit tidigare i låten.


.

Jag får väl medge att jag är något besviken, Shum är inte riktigt så bra som fjolårets bidrag Solovey. Den låten var och andra sidan ett mästerverk så jag kan förstå att Go_A inte riktigt nådde upp till mina förväntingar. Största skillnaden gentemot fjolåret är väl att årets bidrag är mer skruvad och random medans Solovey var mer sofistikerad och finstämd.

I vilket fall så älskar jag den här typen av musik och hade Shum varit Go_As första bidrag hade jag säkert älskat den mer än vad jag gör nu, den liksom bleknar bort när man jämför den med Solovey.


.

Go_A blev återigen utsedda att få representera Ukraina i ESC i Rotterdam efter det inställda året när man skulle tävlat med låten Solovey som jag tilltalades av. Soundet i deras bidrag i år känns igen från i fjol även om jag inte alls tycker Shum kommer upp i samma nivå som Solovey. Jag gillar att det låter folkligt och samtidigt modernt. Stilen på deras musik är någon slags folkelectro, kombinerat med klassisk folkmusik möter EDM. Jag tror dock att bandet kan göra sig bra på scen och det är både annorlunda och nyskapande.


.

Första gången jag lyssnade på låten och tittade på videon kändes det något hypnotiserande. Jag satt i soffan och hade 8-årige sonen bredvid mig och vi båda kunde inte låta bli och digga nickande med huvudet samtidigt som vi båda uttryckte ordet ”knäpp”. Jag går igång på det här, nästan lite motvilligt! För det ÄR verkligen oljud med ett språk jag inte förstår ett ord av och polyfonisk sångstil. Höj volymen bara och dansa på, den är rent ut sagt meditativ.


 

PANELEN TILLSAMMANS.
29 poäng (av 40 möjliga)

 

 

Spekulation. Vad blir det för resultat?

 

Som avslutning presenterar vi våra gissningar vilket resultat vi panelmedlemmar tror att bidraget kommer att uppnå i Eurovision 2021. I och med att bidraget kvalar i semifinalerna gissar vi bara om det blir en finalplats eller ej, inte vilken eventuell placering det kan bli i finalen (se förklaringarna). Gissningarna är bara preliminära inför de slutgiltiga som görs dagen före respektive sändning i maj.

OBS! Det vi tror resultatmässigt behöver nödvändigtvis inte överensstämma med vad vi själva tycker om tävlingsbidraget.

Förklaringar


= säker finalist


= möjlig finalist (men kan åka ut)


= troligen inte finalist

 

Så här gissar vi


Ukraina har ett närmast fläckfritt protokoll i semifinalerna, så jag har mycket svårt att se dem missa finalen. Tvärtom har vi nog här en av toppbidragen i semi 1, speciellt med tanke på att man har fått ett sent startnummer. I finalen är det som sagt en dark horse, och skulle lika gärna kunna komma sist som stå som vinnare. Jag väljer dock att chansa på runt 4-5:e plats, kanske något över.


Ukraina brukar lösa dessa semifinaler riktigt lätt. Det är mer fokus på var de slutar i finalen. Tror låten är så pass unik att topp 10 är en bra utgångspunkt. Där kan det sluta lite hur som helst. Det är rätt tuff konkurrens i år.


Ukraina brukar inte missa finaler och jag tror inte det blir något undantag i år, även om nu Belarus saknas som kan ge en extra röst. Men jag tror det blir tillräckligt för att ta ”Shum” till final. Oavsett visar Go_A i alla fall att de håller sig till sin grej som ingen annan i årets startfält gör och det kan löna sig. Och de är också den enda akt som inte sjunger på engelska i den här semifinalen, det kan också vara en fördel. Det är några till som sjunger på andra språk med men då blandar de in mer eller mindre engelska också.


Ok, visst, jag känner flera som skulle hata den här musiken men tror den ändå kommer göra ett stort positivt intryck på den stora massan och den behövs i finalen.



Jodå, jag är övertygad om att Ukraina kommer fixa en ny finalplats. Visst, senast vi såg en sån här låt (Polen 2019) gick det ju inte så bra, och denna låt kan såklart splittra folket, men om det är nånting Ukraina varit duktiga på så är det att göra minnesvärda nummer. Ukraina är dessutom relativt ensamma i sin genre i år, och det brukar ofta tala för dem. Oddsen har förvisso inte talat så gott om detta, men jag har sett att oddsen och respons från fans verkligen inte korrelerat här. Jag tror mer på det sistnämnda och sätter Ukraina bland de högsta 10.


Ukraina är ett land som det brukar gå bra för i sammanhanget. Jag tror inte på vinst, men definitivt en finalplats med ett framstående resultat.


Ukraina har historiskt sett varit relativt framgångsrika i ESC. Man har vunnit tävlingen två gånger, dels 2004 med Ruslana och hennes Wild Dances, dels 2016 när Jamala i Globen vann med sin lite politiska låt 1944. Dessutom har man kommit tvåa två gånger, 2007 med Verka Serduchka som framförde det smått komiska bidraget Dancing Lasha Tumbai och 2008 med Ani Lorak och hennes sköna Shady Lady. Man brukar sällan missa final och det känns givet att man tar sig dit även i år.


Nu snackar vi intressant, för jag skulle bli förvånad om den här INTE kommer till final.

 

Policy

Läs vår kommentarspolicy samt svaren på varför vi frågar efter namn och e-postadress vid kommentering.

Läs mer »


 

Kommentera